در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در نشست هم افزایی با گروهای نمایشی استان مازندران تشریح کرد :

برنامه های حمایتی از هنرمندان و تئاتر استانی
سه طرح برای خلق نمایشنامه های ایرانی

قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پروژه «قلم روشن» یکی از اتفاق‌های خوب و مهم در عرصه نمایشنامه‌نویسی به شمار می‌رود، گفت: با اجرای این پروژه تلاش داریم علاوه برتولید نمایشنامه های فاخر و در تراز ایران اسلامی، از نمایشنامه نویسان در بحث چاپ و اجرا حمایت نمائیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در نشست هم افزایی با گروهای نمایشی استان مازندران به همراه حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی ، عباس زارع مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و یاسر محمودی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان که در مجتمع فرهنگی و هنری دیدی شهرستان نور برگزار شد، با بیان اینکه در دو دوره مدیریتی در اواخر دولت‌ها شاهد بحران اختلاف عمیق بین دولت و هنرمندان بودم ، گفت: حالا هم که پس از ۱۰ سال برگشتم شاهد مشکلات کرونا و بدهی مرکز هنرهای نمایشی هستم.

مدیر کل هنرهای نمایشی کشور افزود: افتخار دارم در دوره مدیریت ام هنرمندان خوبی را به عرصه نمایش بکشانم و معرفی کنم ، در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل و ... سوابق خوبی برجای گذاشتم.

آشنا با اشاره به اقداماتی در بحث مدیریت تئاتر تصریح کرد: تئاتر را خوب می‌شناسم ، باورم بر این است که انجمن هنرهای نمایشی استان و شهرستان‌ها باید قوام و دوام داشته باشد و طبق همان اساسنامه عمل کنند تا انجمن شهرستان‌ها تعطیل نشود.

وی خاطر نشان کرد : تغییر اساسنامه بدون ارائه ادله حقوقی ممکن نیست ولی در این اساسنامه یک اشکالی وجود دارد ، اینکه ما انجمن‌های شهرستانی را ندیدیم که پیگیر دیده شدنش هستیم ، بودجه ملی در اختیار ما است ، اما بودجه فرهنگ و هنر در اختیار شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان است.

آشنا ادامه داد: در سال گذشته تلاش کردیم ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه مرکز را به استان اختصاص دهیم ، امسال هم پس از احیای تفاهم‌نامه بعد از سه سال، ۸ میلیارد تومان به استان‌ها تخصیص دادیم، البته تا الان  توانسته ایم با حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهی ۱۱ میلیاردی مرکز را تامین و پرداخت کردیم.

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی بیان کرد : در دوره مدیریت اول ، با طرح ساماندهی گروه‌ها باورمان بر این بود که کاری به‌نام تئاتر شهر انجام بدهیم، در سال ۱۳۹۰ به هر استانی ۱۰۰ میلیون تومان بابت تجهیز سالن پرداخت کردیم ، قصد داشتیم پس از آن با تشکیل گروه و جانمایی نمایشنامه نویس برای گروه الف ۸ میلیون، گروه ب 5 میلیون و گروه ج ۳ میلیون تومان برای تولید در کل کشور بودجه اختصاص دهیم که متاسفانه پس از تکمیل استقرار گروه‌ها اجرایی ، صورت نگرفت و طرح حذف شد‌.

وی افزود: در دوره جدید گام بعدی ما این بود که بین گروه‌های مستقر در کشور جشنواره‌ای برپا کنیم ولی نشد، به شیوع کرونا برخوردیم، تلاشم نهادینه شدن حوزه هنرهای نمایشی است روی این حوزه تعصب دارم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت خلق نمایشنامه تاکید کرد: سه مدل طرح حمایتی در عرصه نمایشنامه‌نویسی اعم از  قلم روشن، نقد صوت و راه روشن را در تهران شروع کردیم، در این حوزه بزرگوارانی که قلم خوبی دارند می‌توانند ورود پیدا کنند هیچ محدودیتی هم ندارد.

آشنا تصریح کرد: نمایشنامه‌نویسی مرز نمی‌شناسند، در این حوزه هر تعدادی که توانمندی دارند بیایند تلاش کنند، مازندرانی‌ها می‌توانند طرح را ارائه بدهند ما هم برای چاپ، نویسندگی و اجرا حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه قلم روشن ۱۲ نمایشنامه با متن خوب در تراز کشور عزیزمان ایران اسلامی تولید شد، خاطرنشان کرد: پروژه «قلم روشن» یکی از اتفاق‌های خوب و مهم در عرصه نمایشنامه‌نویسی به شمار می‌رود. در هر سرزمینی که ادبیات جدی گرفته شده، زمینه پویایی و زایش سایر هنرها نیز فراهم شده است.

آشنا اعلام کرد: هنرمندان از همه سلایق آماده اجرا و پخش و آماده‌سازی برای جشنواره فجر هستند، در مورد تئاتر خیابانی از حدود ۷۸ نفر از کسانی که در جشنواره‌های مختلف سال گذشته شرکت کردند، برای اجرا حمایت کردیم .

وی تصریح کرد: من با تعدد جشنواره‌ها مخالف هستم، ۷۰ درصد هزینه‌ها صرف اجرا می‌شود، طرحی که بر رویش اصرار دارم این است که همه جشنواره‌ها در قالب یک جشنواره خلاصه شود مازاد هزینه‌ها را صرف گروه‌ها کنیم، نکته بعدی در خصوص آموزش است که باید خروجی داشته باشد.

 مدیر کل هنرهای نمایشی کشور گفت: در حوزه سینما و تئاتر در اوضاع کرونایی می‌توان شاهد رعایت موارد پیشگیرانه بود چرا که این مشاغل پس از تعطیلی متضرر شدند، در شرایط نارنجی می‌توانند اجرا داشته باشند اما تاکید می کنم  تئاتر با اجرای عمومی زنده است، در تفاهم‌نامه سهم تولید و اجرای عمومی در این کار دیده شود.

آشنا افزود: یک نفر هنرمند از مجموعه هنرهای نمایشی طلبکار نیست، یاد گرفتیم که اگر هنرمندی اجرا می‌کند از او حمایت کنیم، افتخار می‌کنم در خدمت هنرمندان تئاتر باشم، همچنین بحث هنر کات در شرایط کرونایی اجرا شد.

 




مطالب مرتبط

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک
در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک

دو عضو هیئت منتقدان دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در نخستین کارگاه نقد و بررسی و تحلیل آثار با اشاره به ایده‌های خوب آثار از لزوم توجه به تکنیک در اجرای پانتومیم گفتند.

|

در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است
در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است

کیارش میرمحمدرضایی، مدرس موسیقی و آهنگساز فعال در حوزه هنرهای نمایشی  با بیان این‌که موسیقی می‌تواند بیان‌کننده هویت فردی و یا اجتماعی انسان‌ها باشد، گفت استفاده سلیقه‌ای و بومی از موسیقی در نمایش از آسیب‌زننده‌ترین موضوعات حوزه تئاتر است. 

|

نظرات کاربران