در حال بارگذاری ...
جمال رنجبرزاده کارگردان «تراژدی زمین و دلقک»در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد:

تجربه ارتباط مؤثر با همه گروه‌های سنی‌

با وجود اینکه نمایش "تراژدی زمین و دلقک" برای گروه سنی نوجوان تولید و اجرا می‌شود اما با توجه به موضوع مهم و جهان‌شمولی  که در آن مطرح می‌شود، همه افراد با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش "تراژدی زمین و دلقک" به نویسندگی و کارگردانی جمال رنجبرزاده، در تالار هنر ویژه نوجوانان به روی صحنه است.

جمال رنجبرزاده؛ متولد  15 اردیبهشت سال 67 و دانشجوی بازیگری دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است و بازی در نمایش هایی همچون  "کمدی اکتشافات"،"روزی روزگاری" و "بی‌مرگی" را در کارنامه خود دارد.

وی نویسندگی و کارگردانی نمایش هایی همچون "آخرین سفر پینوکیو"،«حرفه ای در استان" و "قصه خوب خدا" را نیز به عهده داشته است.

"تراژدی زمین و دلقک" از جمله آثاری است که او علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، طراحی صحنه آن را نیز  به انجام رسانده است؛ به این بهانه با او گفت‌و‌گویی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

در مورد روند تولید این نمایش و اینکه آیا پیش از حضور در تالار هنر نیز تجربه اجرا داشتید یا خیر، توضیح دهید؟

این نمایش طی سه سال و در سه فاز اجراهای خود را دنبال کرده است؛ نخست در استان البرز که برای وهله اول در فرهنگسرای امام علی (ع) اجرا داشتیم و در فاز دوم اجرای مدرسه‌ای این نمایش آغاز شد که در یک باشگاه فرهنگی اجراهای این نمایش ویژه مدارس و دانش آموزان ادامه یافت که خوشبختانه بالغ بر 7 هزار مخاطب را میزبانی کرد.

در فاز سوم نیز که از 3 خرداد در تالار هنر به روی صحنه رفته‌ایم که تقریباً در نیمه راه هستیم و البته با وجود شرایط کرونا اما استقبال خوبی از نمایش شده است که امیدواریم این روال همچنان ادامه پیدا کند.

 

بازخوردها نسبت به این نمایش چگونه بوده است؟

بسیار عالی، هم آن زمان که در کرج اجرا داشتیم و هم در شرایط فعلی که مخاطبان در تالار هنر به تماشای این نمایش می‌نشینند؛ ارتباط خوبی با نمایش برقرار شده است. کامنت‌هایی که برای ما می‌گذارند سرشار از ابزار محبت و دلگرمی است و حتی بازخورد مثبتی نیز از برخی از مؤسسات فرهنگی داشتیم که سعادت بود آن‌ها را در ایام اجرای این نمایش میزبانی کنیم.

 

شما علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، در این نمایش بازی هم می‌کنید، در مورد داستان این نمایش توضیح دهید؟

 "تراژدی  زمین و  دلقک‌ها" ماجرای یک پسرک  و دخترک زمینی است از سال 2050 می‌آیند و در قالب سفری در زمان که توسط دلقک یا بهتر بگویم تلخ‌قک  اتفاق می‌افتد قصد دارند تا جلوی نابودی زمین را بگیرند و به دنبال راهکاری برای این منظور هستند. به پیشنهاد دلقک آن‌ها به دوره مخترعینی از جمله ادیسون، نوبل و انیشتین می‌روند تا مشخصاً روندی را که منجر به تولید بمب اتم شده است را بگیرند و ادامه ماجرا که قصه این نمایش را به خود اختصاص می‌دهد.

 

از آنچه که بر روی صحنه نمایش قابل مشاهده است به روشنی می‌توان دریافت که نمایش به واسطه امکانات اجرا، دکور و نظایر آن، در مراحل تولید هزینه‌بر بوده است، شما برای تأمین این هزینه‌ها حامی مالی نیز داشته‌اید؟

خیر، این کار بدون هیچ حامی مالی و تنها به اتکا به بودجه شخصی تولید شده است هر چند که توقع رفته و می‌رود با توجه به موضوع نمایش که موضوع مورد دغدغه بسیاری از نهادهای اجتماعی است این امر تنها برای ایجاد انگیزه بیشتر برای عوامل نمایش صورت گیرد که این اتفاق نیفتاد.

 

مخاطب هدف این نمایش چه گروه سنی است؟

 به طور مشخص نوجوانان مخاطب هدف این نمایش منظور شده‌اند اما در طول مدت اجرا این نمایش از کودکان خردسال تا افراد سالخورده را نیز ما در سالن تئاتر میزبانی کردیم که همگی آن‌ها ارتباط خوبی با نمایش برقرار کرده‌اند و رضایتمند، تالار نمایش را ترک کردند.

 

برای شرکت در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و یا حضور در محافل رسمی تئاتر که این نمایش در آن‌ها نیز اجرا شود، تصمیمی دارید؟

بله، رایزنی‌ها انجام شده و در این راستا با دوست خوبم  آقای عرفان خطیب‌زاده که دراماتورژ این نمایش هم هستند و از جمله افراد فعال در اسیتیج  تئاتر کودک و نوجوان نیز محسوب می‌شوند اقداماتی علاوه بر شرکت در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برای حضور در کشور لهستان و  هلند نیز صورت گرفته است.

 

کرونا موجب شد که اغلب فعالان تئاتر در این ایام به دنبال مابه ازاهایی برای فعالیت‌های خود در سایر مدیوم‌های عرضه نمایش باشند؛ نظیر تئاترآنلاین، تله‌تئاتر و... شما به تولید نمایش خودتان در این قالب‌ها نیز فکر کردید؟

من همیشه دوست داشتم تا این نمایش را به شکل زنده اجرا کنم که خوشبختانه این امر میسر شد. اعتقادم این است که به ویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان تئاتر باید به شکل زنده و در مواجهه‌ای مستقیم اجرا شود. تئاترآنلاین و یا تله‌تئاتر ممکن است برای مخاطب بزرگسال جوابگو باشد اما حداکثر ارتباط و درک مخاطب کودک و نوجوان از یک اثر نمایشی تنها در اجرای زنده و ارتباط نفس به نفس با آن‌ها صورت می‌گیرد. در نتیجه به عرضه این نمایش به اشکال دیگر تاکنون فکر نکردم.

 

 نمایش"تراژدی زمین و دلقک"  مفاهیم انسانی را مطرح می کند...

در موضوعی که به آن می‌پردازد و نحوه روایت که هر چند فانتزی است و ارتباط خوبی با مخاطب کودک و نوجوان برقرار می‌کند اما حرفی مهم و فرهنگساز که جهان شمول است را بیان می‌کند. اغلب در تولیدات نمایشی پیرامون اموری که دنیا را تهدید می‌کند به شکل مصداقی و با اشاره مستقیم به موضوعی پرداخته شده است و مثلاً وقتی از جنگ صحبت می‌کنیم به سراغ جنگ ایران و عراق و یا مظلومیت مردم فلسطین می‌رویم که این امر تا حدود زیادی جنبه شعاری پیدا می‌کند در حالیکه ما در این نمایش سعی کردیم موضوع را کلی بیان کرده و مقولاتی که حیات بشری در زمین را تهدید می‌کند و ساخت بمب از جمله آن‌هاست، مذمت کنیم.

 

در شرایط کرونا، یکی از دغدغه‌های اصلی گروه‌های نمایشی برگزاری جلسات تمرین است چرا که باید به گونه‌ای باشد که کمترین مخاطره را برای عوامل نمایش داشته باشد، شما برای روند تمرینات چگونه برنامه‌ریزی کردید؟

من تمام تلاش خودم را کردم که روند تمرینات با رعایت کلیه اصول و پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد و حتی زمان‌بندی در تمرینات داشتیم که اجتماع دوستان بر سر جلسات تمرین به حداقل برسد که خوشبختانه با همکاری دوستانم این امر محقق شد و ما مشکلی نه در طول تمرینات و نه در زمان اجرا تاکنون داشتیم.

یادآور می‌شود، اجرای نمایش "تراژدی زمین و دلقک" تا 10 تیر هر روز به غیر از شنبه‌ها ساعت 18:30 در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.

 




مطالب مرتبط

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم
پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم

تالار هنر در جوابیه‌ای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.

|

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

نظرات کاربران