در حال بارگذاری ...
اکبر قهرمانی در گفت وگو با ایران تئاتر خبر داد

نمایش پیر ننا را شب یلدا روی صحنه می برم
یک نمایش خیابانی در انتظار رفع وضعیت قرمز کرونا

نمایش پیر ننا با مضمون فرهنگ مقاومت و شهادت را اواخر آذر ماه در مجموعه تئاتر شهر اجرا می کنم.

اکبر قهرمانی نویسنده و کارگردان باسابقه تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید خود عنوان کرد : قرار بود سال قبل به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر در سوم خرداد نمایش پیر ننا را در تئاتر شهر روی صحنه اجرا کنیم .اما متاسفانه فوت صدیقه کیانفر و شیوع کرونا باعث عدم اجرای این نمایش شد. این نمایش اثر منتخب جشنواره فتح خرمشهر و در بخش ویژه جشنواره با موفقیت اجرا شد.با مذاکراتی جدیدی که با مدیریت مجموعه تئاتر شهر انجام داده ام قرار شد نمایش با توجه به مضمونش اواخر آذر ماه و همزمان با شب یلدا یا در سالن چارسو و یا کارگاه نمایش اجرا شود . در این اجرا زهرا سعیدی  جایگزین زنده یاد صدیقه کیانفر شده است.

این نویسنده  در باره فضا و داستان نمایش پیر ننا تاکید کرد : نمایش ساختار مونولوگ و تک شخصیته دارد ومضمون و داستان نمایش در ارتباط با فرهنگ مقاومت سال های جنگ تحمیلی و بعد از آن است. و در نمایش سرگذشت مادری روایت می شود که 40 سال پیش در شب یلدا با پسرش خداحافظی می کند و پسر به جبهه اعزام می شود. او قول داده بود سال آینده شب یلدا دوباره به خانه برگردد و مادر 40 سال هر شب یلدا، انار دان می کند و منتظر پسر می ماند. اما از بازگشتش خبری نیست نیامد و درام داستان به چهل و یکمین سال غیبت او گره می خورد.

این کارگردان در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به نمایش "به نام" گفت : این نمایش خیابانی به نویسندگی و کارگردانی خودم سال قبل حضور موفقی در جشنواره تئاتر فجر داشت و قرار بود همین روزها در اوایل تیر ماه در چهار بخش استان تهران شامل پرند ، رباط کریم ، نسیم شهر و شهریار در بوستانها و فضای باز با مشارکت دفتر تئاتر خیابانی انجمن هنرای نمایشی به مدیریت خلیلیان اجرا شود.که باید منتظر وضعیت موج پنجم کرونا بماینم .

وی افزود :  این نمایش به شیوه نقالی به مرور تاریخ  معاصر و شخصیت‌ ارزشمند ، مبارز و فداکار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و رشادت هایشان پرداخته می شود . در تکنیک اجرایی نمایش ضمن استفاده از نقالی از تکنیک های تعزیه و آوا و نواهای موجود در تعزیه استفاده شده است. موسیقی نمایش هم با استفاده از ساز ترومپ که در تعزیه ساز مهمی است ساخته شده است. مصطفی رجبی و صادق میر نقی در این نمایش بازی دارند.

وی با تاکید بر جایگاه مهم تئاتر خیابانی در دوران کرونا افزود: اجرای نمایش های خیابانی باعث توجه مردم به تئاتر و رشد و اعتلای جشنواره های تئاتری است و امیدوارم اجرای نمایش به نام مورد توجه مردم قرار بگیرد.
 

اکبر قهرمانی دراغلب جشنواره های موضوعی دینی و ملی نظیر جشنواره فتح خرمشهر و تئاتر صاحبدلان حضور موثر و پیوسته‌ای داشته است . نذری ، شاهزاده، نقل سرخ ، آنکه گفت نه و آب مرا قصه کرد از جمله آثار مهم کار نامه کاری این هنرمند محسوب می‌شوند.




نظرات کاربران