در حال بارگذاری ...
ولادیمیر نابوکُف در رادیو نمایش

«کریسمس» در «هزارتوی داستان» تحلیل می‌شود

این هفته در برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش، داستان «کریسمس» نوشته ولادیمیر نابوکُف تحلیل و بررسی می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، ولادیمیر نابوکُف نویسنده، مترجم، شاعر و منتقد از تبار اشرافی روسیه است که در جریان حوادث انقلاب بلشویکی ناچار به تبعیدی ناخواسته شده و پس از مهاجرت از کشوری به کشور دیگر در نهایت تابعیت آمریکا را می‌پذیرد. بر اساس ذوق و قریحه ادبی که از کودکی با او همراه بود در طول عمر چنان اوج و درخشندگی یافت، می‌توان او را در زمره استثنائات ادبیات جهان قرار داد.

او نویسنده‌ای مسلط به سه زبان روسی انگلیسی و فرانسه بود، نویسنده‌ای که رمان لولیتای او از شاهکار‌های ادبیات داستانی قرن بیستم محسوب می‌شود.

نابوکُف میلی سیری‌ناپذیر به نوشتن داشت. عشق‌های دیگرش مطالعه پروانه‌ها و شطرنج بود به شکلی که نمود این عشق در تاروپود آثارش هویداست. نابوکُف پروانه‌شناسی و شطرنج را به صورت جدی دنبال می‌کرد و ده‌ها مقاله تخصصی در نشریات حشره‌شناسی درباره پروانه‌ها نوشته و در طراحی مسائل شطرنج هم بسیار ذوق‌ورزی کرده است.

در برنامه «هزارتوی داستان» بهناز بستان‌دوست داستان «کریسمس» نوشته ولادیمیر نابوکُف را روایت کرده است و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت. گویندگی زندگینامه نابوکُف را رضا عمرانی انجام داده و تهیه‌کنندگی آن بر عهده ژاله محمدعلی است.

«هزارتوی داستان» روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند بازپخش آن را روز دوشنبه ۳۱ خرداد بشنوند.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران