در حال بارگذاری ...
کارگردان آبگوشت زهرماری عرضه شده در پلتفورم تئاتر ایران :

فرم و محتوا همراه با آیین و سنت بوشهر
پخش فیلم تئاترها باعث بیشتر دیده شدن آثار می‌شود

ایران تئاتر : حسین اسدی کارگردان بوشهری نمایش «آبگوشت زهرماری» که به تازگی در پلتفورم تئاتر ایران عرضه شده است این تجربه را مثبت ارزیابی کرده و اعتقاد دارد، عرضه تئاتر در فضای مجازی رضایتمندی مخاطبان و علاقمندان به هنر تئاتر را فراهم می‌آورد.

آبگوشت زهرماری نوشته  آرش آبسالان روایت خان بوشهر است که مدتیست لب به غذا نمی‌زند و اهالی آشپزخانه تهدید شده‌اند که اگر غذای باب میل خان آماده نکنند اخراج خواهند شد و کسی نمی‌داند که علت دقیق بی‌اشتهایی خان چیست و همین امر آشپزها را به تکاپو برای تجزیه و تحلیل بی‌اشتهایی خان می‌اندازد.

 در این اثر عبدالحسین بناری، الهام چنانی، علی نبی پور، میلاد سعیدی، عقیل جماعتی، زینب فخار، امیرمحمد شماسی. و...بازیگران جزیره خارک نقش آفرینی می‌کنند.

آبگوشت زهرماری به دلیل فرم و محتوا همراه با آیین و سنت بوشهر فضایی تماشایی دارد. در ادامه گفت و گوی حسین اسدی کارگردان نمایش پیش روی شماست :

آیا استاندارد و چهارچوب خاصی برای تولیدات نمایشی آیینی وجود دارد، یا فکر می‌کنید هنرمند می تواند و آزاد است، در تولید آن، اعمال سلیقه کند؟

خلاقیت امریست که همواره باید همراه هنرمند باشد، هنری که خلاقانه نباشد تکرار است. استاندارد و چهارچوب وجود دارد چون فرهنگ، آیین و سنت مشخص است و رسالت ما انتقال نسل به نسل آن است اما این مانع ایجاد خلاقیت در نحوه اجرا و بیان آن نیست بلکه ترکیب خلاقیت هنری نویسنده و کارگردان با استانداردهای موجود در این زمینه و تلفیق با موسیقی زیبای ایرانی در تمامی نقاط ایران می تواند لحظات ناب و آثاری موفق را بر روی صحنه به معرض تماشا بگذارد . باتوجه به قدرت و قوام آیین‌های جنوب و به ویژه عناصر نمایشی آن‌ها‌، باید تلاش بیش از پیش‌ بکنیم برای تمرکز و تولید آثار آیینی با توجه به یک نکته مهم: خلاقیت در بازآفرینی آیین‌ها روی صحنه نمایش و نه صرفا تکرار اجرای آن‌ها.توجه به این نکته فنی مهم از سوی کارگردانان قطعا تئاتر آیینی استان را قوی‌تر خواهد کرد و بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و این خود کمکی است چند سویه‌ که هم به سود تئاتر است هم به سود آیین‌ها.

پخش نمایش از پلتفورم تلویوزین تئاتر ایران را چطور ارزیابی می کنید ؟ 

تئاتر یعنی ارتباط مستقیم با مخاطب و این روزها کرونا مانعی شده بین ما و مخاطبان‌مان و این موضوع باعث کاهش اثرگذاری آثار نمایشی شده است و خوب است که این امکان برای دیده شدن آثار هنرمندان فراهم شده.

بسیار هستند علاقمندان هنر نمایش در سراسر ایران که به دلایل مختلف قادر به دیدن آثار هنری در سالن‌های اجرا نیستند و اکران فیلم نمایش‌ها باعث می‌شود که افراد بیشتری آثار را ببینند و این مسئله برای ما که به این هنر علاقمند هستیم، باعث رضایت خواهد بود؛ هرچند که معتقد هستم تئاتر باید از نزدیک حس و لمس بشود و اما همین فرصت تماشا هم غنیمت است.

«آبگوشت زهرماری» از زمان تولید تا اجرا و رسیدن به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بعد عرضه در تلویزون تئاتر ایران به کجاها سفر کرده و چند اجرای عموم را پشت سر گذاشته است؟

نمایش «آبگوشت زهرماری» ابتدا برای جشنواره آیینی و سنتی اجرا شد و پس از راه‌یافتن به جشنواره، ١٠ شب در جزیره خارگ اجرا و پس از آن در تالار چهارسو تئاتر شهر در جشنواره آیینی اجرا داشت. بعد از آن به‌مدت 17 شب در تماشاخانه سنگلج اجرای عموم داشت . در ادامه  در بخش صحنه‌ای رقابتی جشنواره فجر اجرا شد.

به نظر شما «آبگوشت زهرماری» چه ویژگی خاصی دارد که تماشای آن را لذت بخش می کند؟

نمایش تلفیقی از بازی و موسیقی است و آیین و موسیقی زنده بومی در کنار خط اصلی داستان باعث دلنشین‌شدن کار و جذب مخاطب می‌شود. از طرفی نمایش با محوریت تغییرات بازی بازیگران و ساختن صحنه‌های مختلف با نقش‌های متفاوت در کنار جدیت و طنز هر صحنه مخاطب را با خود همراه می‌سازد.

 برای تماشای نمایش «آبگوشت زهرماری» با کارگردانی حسین اسدی در تلویزیون تئاتر ایران اینجا را کلیک کنید.

 




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران