در حال بارگذاری ...
گرامی‌داشت حکیم فردوسی در بلغارستان

تئاتر شاهنامه به همت سفارت ایران در صوفیه روی صحنه رفت

به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، برای اولین بار در تاریخ تئاتر بلغارستان به مناسبت گرامی‌داشت یک هزار و دهمین سالروز تدوین شاهنامه، پروژه تئاتری بر اساس داستان‌های حماسی این اثر تعریف و مراسم افتتاحیه و اولین اجرای آن در مهم‌ترین سالن تئاتر بلغارستان در کاخ ملی فرهنگ این کشور روی صحنه رفت.

به گزارش ایران تئاتر، نماینده سفارت کشورمان در مراسم افتتاحیه طی سخنانی ضمن معرفی فردوسی به عنوان بزرگ‌ترین شاعر پارسی‌گوی، «شاهنامه» را به‌مثابه ارزنده‌ترین شاهکار زبان و فرهنگ ایرانی دانست که در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو به ثبت رسیده و بسیاری از پژوهشگران آن را بزرگ‌ترین اثر حماسی جهان خوانده‌اند که از لحاظ حجم ده برابر اثر حماسی ایلیاد و اودیسه (هومر؛ شاعر یونانی) است.

وی در ادامه افزود: شاهنامه‌ فردوسی علاوه بر اینکه یک اثر کم‌نظیر ادبی است، اثری است که سرشار از مضامین اخلاقی است. خدامحوری، وفای به عهد، دعوت دیگران به انجام کار‌های خوب و بازداشتن آن‌ها از کار‌های ناپسند، توصیه به راستگویی، مشورت در انجام امور، احترام به بزرگان، پاکدامنی و از‌خودگذشتگی تنها جلوه‌هایی از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است که در لابه‌لای داستان‌های شاهنامه به چشم می‌خورد.

نماینده سفارت کشورمان در پایان تأکید کرد: در دورانی که عده‌ای در تلاش هستند که عامدانه با انتشار اطلاعات جهت‌دار و ساختگی نام ایران را در اذهان مردم مخدوش کنند، انجام چنین پروژه‌هایی می‌تواند با معرفی زوایای پنهان و کمتر شناخته‌شده فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران، زمینه ایجاد آگاهی و فهم واقعی و درست از ایران را در میان مخاطبان بلغاری فراهم سازد.

در حاشیه برگزاری این تئاتر، نمایشگاهی از صنایع دستی متنوع کشورمان و کتاب شاهنامه به زبان بلغاری نیز به نمایش درآمد.

پروژه تئاتر شاهنامه به کارگردانی یکی از کارگردانان معروف بلغاری و یک تیم اجرایی ۲۰ نفره قرار است طی مدت ۲ سال به صورت ماهانه (در مجموع حدود ۲۰ اجرا) در یکی از بهترین سالن‌های تئاتر بلغارستان با ظرفیت ۴۰۰ صندلی به نمایش درآید.




نظرات کاربران