در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 41

رئیس جمهور آینده و دغدغه‌های اهالی تئاتر

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: درحالی آخرین روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر و... را سپری کردیم که هنرمندان بصورت فردی و برخی گروهی از حضور در انتخابات و یا حتی حمایت از یک نامزد خاص در فضای مجازی و رسانه های جمعی سخن گفته‌اند که علاقمندان به این موضوع حتما آن را پیگیری کرده اند؛ اما یک انتخاب دیگر نیز رسانه ای شد و مورد توجه قرار گرفت و آن انتخاب و تزریق واکسن ایرانی کرونا توسط برخی هنرمندان بود. شاید با توجه به گزارش‌ها و گفت و گوهای منتشر شده، هفته گذشته را بتوان هفته انتخابات و هنرمندان نامید.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
در هفته ای که گذشت سروش طاهری درباره نمایش «بیماری خانواده میم»؛ داوود کیانیان درباره یک مجموعه شش جلدی سرگرمی، آموزش، پرورش و درمان؛ احسان حاجی پور درباره عرضه فیلم تئاتر «گزارش یک مهمانی»؛ جمال رنجبرزاده درباره «تراژدی زمین و دلقک»؛ مریم منصوری درباره نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»؛ میثم یوسفی درباره نمایش جنگ و صلح با ایران تئاتر گفت و گو کردند.


جواد اشکذری: رئیس جمهور آینده و دغدغه‌های اهالی تئاتر
جواد اشکذری با اشاره به انتظارات اهالی تئاتر از دولت و رئیس جمهور آینده در خصوص ارتباط و تأثیر فرهنگ و هنر بر فضای جامعه گفت: تئاتر هنری است که همواره با اجتماع و تجمع فرهنگی مردم و مخاطبان همراه بوده است.
لب کلام
تئاتر دارای ظرفیت بزرگی است که ارتباط مستقیم میان تماشاگر و هنرمند را ایجاد می‌کند که این ارتباط مستقیم با مخاطب بر نگاه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی مردم بسیار تأثیرگذار بوده و نگرش نو و جدید را به مخاطبان انتقال می‌دهد.
هنر و فرهنگ، عامل اصلی ترویج تمام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به شمار می‌رود.
هر سیاستمدار، مدیر شهری و رئیس جمهور برای دستیابی به موفقیت باید این قشر از جامعه را مورد توجه قرار داده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد.
زمانی حوزه‌های مختلف هنر مانند سینما، تئاتر، موسیقی و... موفق عمل خواهند کرد که هنرمندان دغدغه معیشت و زندگی نداشته باشند و تنها به تولید و ارائه آثار هنری بپردازند.
به دلیل این‌که در تهران مسئولیت ریاست جمهوری پذیرفته می‌شود، رسیدگی به شهرستان‌ها حداقل دو یا سه سال زمان می‌برد.
سه نامزد ریاست جمهوری اهل مشهد هستند.
این نامزدها از ظرفیت‌ها و زمینه‌های فرهنگی و هنری این شهر و استان اطلاع دارند، لذا اگر بهبودی صورت نگیرد به نوعی به دلیل غفلت از این حوزه خواهد بود.
شخص رئیس جمهور نمی‌تواند به طور مستقیم به تئاتر، سینما و سایر هنرهای مشهد و یا شهرهای دیگر بپردازد.
چنانچه استاندار، وزیر ارشاد و مدیرکل ارشاد که توسط وزیر ارشاد انتخاب می‌شود، به درستی در این جایگاه قرار گیرند، رشد و شکوفایی بیشتری ایجاد خواهد شد.
هدایت، حمایت و نظارت سه وظیفه‌ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
ایسنا

چند توصیه یک سرسپید به رئیس جمهور آینده 

در میان پیام‌های منتشر شده ، یک دل‌نوشته از داریوش ارجمند خطاب به رئیس جمهور آینده نوشته شده بودند، سخت به چشم می‌آمد.

ارجمند در دل‌نوشته خود گفته است: « روی سخن من در این یادداشت با ۷ کاندیدای محترم و رئیس جمهور منتخب مردم در دوره سیزدهم است.

اول آن‌که هرچه به روز‌های پایانی انتخابات خرداد ماه ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم متاسفانه از برنامه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ هنر و رسانه در مناظره‌ها و صحبت‌های کاندیدا‌های محترم ریاست جمهوری خبری نیست، به هر صورت هنرمندان و کلاً اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان چراغ راه و سرمایه‌های معنوی و اجتماعی کشور نسبت به این بی‌توجهی نگران هستند.

دوم آن‌که با توجه به جایگاه خاص و رفیع هنر و هنرمندان در جهان رئیس جمهور آینده می‌تواند این دوره ۴ ساله را کاملاً متفاوت و با همنشینی هنر آغاز کند و با بهره‌مندی ویژه از هنرمندان، ایران را متمایز با گذشته به جهانیان معرفی کند.

حیف است وقتی که از کشور ایران به عنوان مهد هنر نام می‌بریم، هنرمندان آن برای رشد و تعالی اقتصاد، صنعت، تجارت، آموزش و… به کار گرفته نمی‌شوند و عملاً جز خانه نشینی نقشی ندارند.

موضوع بعدی آن‌که معمولاً در این ایام بازار انتخاب وزرا و مدیران وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گرم و رایزنی و حرف و شایعات بسیاری مطرح می‌شود، که لازم است نکاتی را در ارتباط با وزارت ارشاد به عرض برسانم.

در خصوص انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رئیس‌جمهور منتخب مردم می‌خواهم برای اولین بار یک وزیر از بدنه مدیریتی و بومی وزارتخانه را انتخاب کند.

متن کامل این یادداشت پیشتر در ایران تئاتر منتشر شده است .داریوش ارجمند همچنین گفت و گوی دیگری در هفته گذشته پیرامون دغدغه های حرفه ای اش داسته . او می‌گوید، دوست دارد که در نقش‌هایی متفاوت ظاهر شود؛ برای همین هم درست پس از بازی در سریال «امام علی (ع)» و در نقش مالک اشتر، در فیلم «آدم برفی» و در قالب نقش یک کاراکتر لُمپَن بازی کرده است.
لب کلام
میان مالک اشتر و اسی، از زمین تا آسمان فاصله است؛ اما دوست داشتم نقش های متفاوت را بازی کنم و خودم را در قالب یک کاراکتر و نقش محدود نکنم.
اگر نگاهی به کارنامه بازیگری من داشته باشید، متوجه تنوع نقش هایم خواهید شد.
شما وقتی قرار است نقش یک پزشک یا معمار را بازی کنید، شبیه آن را در جامعه زیاد می بینید.
سال هاست که ماموران امنیتی تلاش های شبانه روزی برای حفظ امنیت و آرامش در کشور دارند.
تلاش هایی که بسیاری از آنها برای مردم ناشناخته است.
از سوی دیگر، دشمنانی داریم که با همه توان به خرابکاری مشغول هستند و از هیچ خباثتی دریغ ندارند، نمونه اش ترور دانشمندان هسته‌ ای کشور با وجود همه حفاظت ها و تلاش هاست.
آخرین کارم سریال «یاور» است که به تازگی پخش شد. فعلا منتظر پیشنهاد خوب هستم. بسیاری از نقش هایی که برای بازی پیشنهاد می شوند، جذابیت های لازم را ندارند.
ایسنا

کافی است کمی به فکر مردم باشید

علیرام نورایی هم با انتشارمتنی در صفحه اینستاگرام خود رئیس جمهور آینده را اینگونه خطاب قرار داد :

لب کلام 

کار جنابعالی و همکارانتان خیلی سخت نخواهد بود، این مردم شریف، این هموطنان کم‌توقع سال‌هاست یاد گرفته‌اند هر سختی و کمبودی را تحمل کنند! از سخت‌ترین بحران‌ها با به جان خریدن همه مشکلات سربلند بیرون بیایند. در سیل و زلزله و هزاران اتفاق دردناک خود وسط میدان باشند و به هم کمک کنند. کار شما و همکارانتان خیلی سخت نخواهد بود. فقط کافی است کمی به فکر مردم باشید، کمی به فکر آرامش و‌آسایش، کمی به فکر معیشت و سفره‌های خالی این مردم نجیب باشید و برایش تلاش کنید!

متن کامل این نوشتار همراه با دلیل انتشار آن پیشتر در ایران تئاتر منتشر شده است.

علی عامل هاشمی: نمایش آئینی سنتی در نقد وضعیت ۱۴۰۰ به زبان طنز
علی عامل هاشمی گفت: نمایش «خانواده آثای هاشمی» جزو نمایش‌های شادی‌آور محسوب می‌شود و داستان، منتقد وضعیت موجود و اتفاق‌های آزاردهنده جامعه با زبان طنز است.
لب کلام
این اثر ترکیبی از نمایش‌های ایرانی چون تخت حوضی، تعزیه و عروسک‌گردانی است.
قصه این نمایش برخلاف دیگر نمایش‌های آئینی سنتی که معمولاً تاریخی و در بازه زمانی می‌گذرد، امروزی و در حال حاضر است.
در این نمایش تنبک به صورت زنده نواخته می‌شود اما موسیقی کار ساخته شده و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود.
این نمایش متعلق به سال ۱۴۰۰ است و این نکته از جذابیت‌ها و ویژگی‌های این اثر است.
هنرآنلاین

مونا فرجاد: همیشه نباید منتظردولت ماند
مونا فرجاد بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از تجربه تولید نمایش‌های کوتاهی که با توجه به شرایط پاندمی کرونا در فضای مجازی منتشر می کند، گفت.
لب کلام
با شروع کرونا مثل همه افراد فکر می‌کردم این بیماری چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد.
با دوست نویسنده‌ام که گپ زدم به پیشنهاد وی قرار شد از کتاب «فرهنگ لغات عامیانه» محمدعلی جمال زاده استفاده کنیم و هربار یک قطعه نمایشی را براساس حروف الفبا در صفحه من پخش کنیم.
شاید یکی مثل خود من بعضی کلمات را نشناسم و تا به حال با آنها و یا مفاهیمشان برخورد نکرده باشم اما این تک‌گویی‌ها فرصتی برای شناخت بهتر فرهنگ عامه و اصطلاحات کمتر رایج زبان فارسی که ممکن است به دست فراموشی سپرده شده باشند، فراهم می‌آورد.
هیچ وقت تئاتر آنلاین نمی‌تواند جایگزین تئاتر در صحنه باشد.
البته تئاتر آنلاین هم حال دیگری دارد که به نظرم قابل جایگزینی نیست.
چه بهتر که مدیریت دولتی به این فضا ورود و از لحاظ مالی از هنرمندان حمایت کند یا حداقل امکاناتی مثل استودیو و دوربین و تجهیزات فنی را در اختیارشان قرار دهد.

من واقعاً امکاناتی ندارم و بخش‌های نمایشی را در خانه و یکی، دو بخش نمایشی را در خانه دوستانم ضبط کردم.
حتی تنها در دو سه کلیپ آخری که ضبط کردم سه پایه داشتم و خودم هنوز نتوانستم این وسیله را بخرم و قبل از آن در خانه زیر دوربین، میز می‌گذاشتم و اطراف آن را کتاب می‌چیدم تا موبایل ثابت شود.
تا این لحظه به این فکر نکرده بودم که کارم از پلتفرم دولتی پخش شود.
امیدوارم حمایت دولتی یا بخش خصوصی شامل حال تئاتر شود و پلتفرم‌هایی که در حال حاضر وجود دارند به روش حرفه‌ای به این قضیه ورود کنند، نگاه حرفه‌ای به تئاتر داشته باشند و به این فکر کنند که می‌توان از تئاتر درآمدزایی کرد.
مهر

 

حسن طبیب‌زاده: مونولوگی از تنهایی انسان معاصر
حسن طبیب‌زاده گفت: نمایش «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» را در بی‌آلایش‌ترین شکل ممکن به صحنه آوردم تا دغدغه این اثر را به بهترین شکل ممکن به مخاطب برسانم.

لب کلام
مضمون تنهایی انسان معاصر در این اثر مرا به خود جذب کرد.
این نمایشنامه در نظر دارد تا بگوید انسان معاصر در هر جای دنیا و با هر زبان و در هر طبقه اجتماعی دچار تنهایی است.
بارها در پی شیوع ویروس کرونا، اجرای آن به تعویق افتاد و سعی ما بر این بود تا بیشتر از تمرین با این اثر زندگی کنیم.
از آنجا که من نیز سادگی برایم دلچسب‌تر است و دیدگاهی نزدیک به گروتفسکی دارم تصمیم گرفتم این نمایش را در بی‌آلایش‌ترین شکل ممکن به صحنه آورم.
ما در اجرای این نمایش با متن سنگینی روبه‌رو بودیم که نیازمند بیان قوی بود تا تماشاگر از آن جا نماند.
این دست از آثار نمایشی نیازمند تماشاگر با استعداد و مطالعه‌گر است و از این رو با جاذبه و دافعه‌هایی برای انواع مخاطب همراه است.
تا کنون برخی از مخاطبان دو بار به تماشای این نمایش نشسته‌اند.
هنرآنلاین

اشکان خطیبی: برخی می‌پرسند کدام تئاتر خوب است
اشکان خطیبی، بازیگر و کارگردان تئاتر با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی خود، درخواست حمایت از گروه‌های جوان تئاتری را مطرح کرده و از مخاطبان خواسته است تا با تماشای نمایش‌های روی صحنه، با جوانان مشتاقی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند، همراهی کنند.
لب کلام
راستش در این دعوت روی سخنم بیشتر با همکاران خودم است، ولی جالب اینجاست که معمولا عموم مردم بیشتر همراهی می‌کنند.
در  زمینه حمایت از گروه‌های تئاتری و نمایش‌های روی صحنه مشکلاتی داریم.
تماشاگران تئاتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند چراکه اصولا سطح فرهنگی بالایی دارند و همین که تئاتر را انتخاب کرده‌اند، نشان‌گر سلیقه فرهنگی‌شان است .
آنان اعتراض مدنی را بلدند و اگر ببینند در سالنی، نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود، می‌دانند چگونه اعتراض کنند و حق خود را بگیرند ولی مساله، پشت صحنه تئاتر است.
در این مدت دیده‌ایم بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها لبریز از جمعیت است و تمام میز و صندلی‌هایشان اشغال می‌شود.
خب این اجحاف بزرگی به تئاتر است.
قیمت بلیت تئاتر در قیاس با بسیاری از اجناس از ساندویچ و پیتزا گرفته تا کتاب یا یک وعده عصرانه در یک کافه، شبیه پول خورد است.
برخی می‌پرسند کدام تئاتر خوب است، مساله اصلی پاسداشت اتفاقی است که از سوی یکسری جوان رخ داده که نشان می‌دهند تئاتر زنده است.
ایسنا


محمدحسین اثنی‌عشری: نسل نو حرف نو می‌خواهد
محمدحسین اثنی‌عشری نویسنده و کارگردان نمایش «نشخوار» با اشاره به شکل‌گیری این اثر نمایشی از لزوم حضور نسل جوان در تئاتر ایران و ورود جریان‌های نو به این حوزه گفت.
لب کلام
نمایش «نشخوار» با حمایت هومن سیدی و آموزشگاه آزاد بازیگری هشت میلیمتری، تولید و به اجرا رسیده است.
متریال تئاتر چیزی نیست جز حیطه گسترده ادبیات مثل داستان، شعر، ادبیات نمایشی. موسیقی هم بخش مهمی از این متریال را شامل می‌شود.
کلیت این نمایش مواجه ۲ نسل از بازیگران تئاتر با یکدیگر است.
برای اجرای این نمایش در شرایط شیوع ویروس کرونا، بسیار دچار چالش بودیم که آیا این کار اخلاقی است یا خیر.
در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سلامت روان کم اهمیت‌تر از سلامت جسم نیست.
به دلیل اینکه تجربه‌های حضور من در جشنواره‌های تئاتر از اجراهای عمومم بیشتر بوده است به این نتیجه رسیدم که جشنواره‌ها فرصت خوبی برای دیده شدن نسل جدید تئاتر هستند.
مهر




مطالب مرتبط

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است
مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است

مونا فرجاد، بازیگر و کارگردان «اتاقی در هتل» با اشاره به اینکه کمدی آثار سایمون در زندگی شخصیت‌های او جاری است، می‌گوید تمرکز خود را روی طبیعی بودن نقش‌‎ها فارغ از اغراق در بار کمدی آن‌ها گذاشته است.

|

پوستر «اتاقی در هتل» منتشر شد

پوستر «اتاقی در هتل» منتشر شد

پوستر نمایش «اتاقی در هتل» با طراحی سینا افشار و کارگردانی مونا فرجاد برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر منتشر شد.

|

نظرات کاربران