در حال بارگذاری ...
شخصیت‌ها و انجمن‌های هنری و فرهنگی در پیام های دعوت مردم به مشارکت در انتخابات چه گفتند؟

حضور در انتخابات نشانه عزت و هوشمندی مردم ایران است

ایران تئاتر : امروز ۲۸ خردادماه است؛ روز برگزاری انتخابات برای تعیین سیزدهمین رئیس جمهور ایران و بعد از چند هفته که از آغاز زمان تبلیغات هفت کاندیدای این دوره و ارائه برنامه‌ها و راهبرد آنان برای اداره کشور گذشته، شور رقابت‌ها و حساسیت مناظره‌های تلویزیونی و محاجه‌های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری به ایستگاه پایانی رسیده و حالا نوبت مردم است که بر اساس تحلیل‌ها و تحقیق‌هایشان پای صندوق‌های رای بروند و فرد اصلح را برای یک دوره چهارساله به ساختمان پاستور بفرستند و امیدوار بمانند برای فردایی بهتر و سرانجامی که زندگی‌شان را هموارتر سازد.

در طول هفته منتهی به روز انتخابات بسیاری از هنرمندان و مدیران و انجمن‌های هنری و فرهنگی بر اساس احساس مسئولیت و انجام وظیفه و در مقابل هجوم تاریک حرف‌های مایوس‌کننده بی‌پایه که اذهان جامعه و مردم را هدف گرفته و بلندگوی بدخواهان این مرز و بوم شده و مردم را به مشارکت نکردن در انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری توصیه می‌کند، هر ایرانی واجد شرایط را مخاطب قرار داده و با واشکافی تهدید‌ها و برشمردن امتیازات شرکت در انتخابات و با آرزوی برقراری ایرانی آزاد و آباد، مردم را به حضور هر چه بیشتر پای صندوق‌های رای دعوت کردند.

نوای شهیدان مشروطه و جمهوری اسلامی ما را به تداوم حضور می‌خواند

هم‌داستان با این پیام‌های دعوت، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی، مردم را به مشارکت همدلانه و موثر در انتخابات دعوت کرد و شرکت در انتخابات را ادامه مسیر انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه دانست. او نوشت: « مشروطیت ایرانیان را با صندوق آرا آشنا کرد. انقلاب اسلامی فرصتی برای آشتی مجدد ملت با آن شد. نوای شهیدان مشروطه و جمهوری اسلامی ما را به تداوم حضور می‌خواند. »

هنرمندان، نمایندگان پیشرو عواطف اجتماعی وگزیده تفکرات جامعه هستند

همچنین قادر آشنا، مدیر کل هنر‌های نمایشی با طرح این‌که شرکت در انتخابات پاسخی معنی دار به پرسش‌های امروز و فرداست، در پیامی اهالی هنر ایران زمین را به مشارکت حداکثری فراخواند و نوشت: « بی‌هیچ مقدمه و حاشیه‌ای باید پذیرفت که هنرمندان، نمایندگان پیشرو عواطف اجتماعی وگزیده تفکرات برخاسته از متن هر جامعه هستند که حضورشان در هر عرصه‌ای هم تاثیری عمیق درنتایج و برآمد آن عرصه دارد و هم با پیوند اجتماعی با مردم‌شان، منتخبی را بر کرسی می‌نشانند که در جای خود، به نمایندگی از مردم، به مطالبه از او نیز بر میخیزند. و به راستی، چه صحنه‌ای سرنوشت‌سازتر از انتخابات ریاست جمهوری؟ این نکته حساس و تاثیرگذار در همه شئون هنری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور، در رهنمود‌های مقام معظم رهبری نیز، خود را به عنوان تکلیفی شرعی و انسانی، به‌روشنی نمایانده است. ما هم بر این مبنا، باور داریم که شرکت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، ابراز حضور، اعلام نظر و دخالت در مقدرات کشور است. »

انتخابات نماد قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ملت شریف ایران است

روسای انجمن‌های هنر‌های نمایشی سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک با برشمردن اهمیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از هنرمندان و مردم برای حضور پرشور پای صندوق‌های رای در روز ۲۸ خرداد ماه دعوت کردند. در بخشی از پیام آن‌ها آمده است: « امروز از هر روز گذشته تاریخ ایران، توانمند‌سازی و تقویت قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران عزیز اهمیت بیشتری دارد و انتخابات ریاست جمهوری، نماد قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ملت شریف و عزیز جمهوری اسلامی ایران است. ملت آگاه و هوشیار ایران اسلامی همواره در همه بزنگاه‌های مهم تاریخی از امنیت، آرامش و سلامت اجتماعی در سایه همبستگی و پیوند خالصانه با ارزش‌های الهی و رهبری حکیم و الهی جمهوری اسلامی ایران صیانت کرده است و در سایه نظام برآمده از انقلاب اسلامی و در طول چهار دهه حاکمیت مردم سالاری دینی، همه ارکان نظام را با رای خود تعیین کرده و در هر انتخابات با حضور پرشکوه خود به همگان نشان داده که از حرکت در مسیر مقاومت و استقامت بر آرمان‌ها و اهداف خود پایدار است و با نشاط اجتماعی بر استقرار جامعه اسلامی تاکید دارد. برگزاری انتخابات با رای حداکثر و اداره امور کشور بر اساس رای و نظر مردم از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جلوه‌های رابطه مردم با نظام اسلامی است و به همین دلیل است که برگزاری یک انتخابات باشکوه و با مشارکت حداکثری شهروندان، نقش بسیار مهمی در تثبیت پایه‌های مردم سالاری و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. »

حضور در انتخابات نشانه عظمت این ملت است

 همچنین کانون تئاتر دینی انجمن هنر‌های نمایشی ایران دیگر مجموعه هنری و فرهنگی بود که در آستانه روز انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خردادماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای، آحاد مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرد.

این کانون در پیام خود آورده است: « سال 1400؛ سال سرنوشت، سال انتخاب و شرکت در انتخابات است. میزان رای است، و شور انتخاباتی و پای صندوق رای آمدن. به قول رهبر انقلاب، یک روز رای می‌دهید، سال‌ها بهره آن را می‌برید؛ شرکت در انتخابات باعث قدرت گرفتن کشور، عظمت ایران، سربلندی مردم و تداوم انقلاب و راه شهدا می‌شود. حاضر شدن پای صندوق رای و ایجاد شور شرکت در انتخابات، می‌تواند ما را درجهان و در مقابل دشمنان و برای آینده روشن ایرانی انقلابی، واکسینه نموده و نشان دهد که ما ملتی هستیم که پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌ایم؛ پای رشادت‌های جوانان دلاوری که با تقدیم کردن خونشان، این امنیت و آرامش را با از‌خودگذشتگی به ما هدیه دادند. شور و حضور در انتخابات، برای رای دادن نشانه عظمت این ملت است. »

نتخابات؛ فرصتی دوباره برای بالندگی و پیشبرد سازندگی ایران

دیگر پیام دعوت مردم به حضور در پای صندوق‌های رای، مربوط به 160 هنرمند سرگرمی‌های نمایشی ایران بود. آن‌ها در پیام خود آورد‌اند: « اکنون ایران عزیزمان در آستانه یک رویداد مهم سرنوشت‌ساز قرار گرفته تا آینده‌ای پر افتخار را برای خود رقم بزند. انتخابات ۲۸ خرداد ماه 1400 فرصتی دوباره برای بالندگی و پیشبرد سازندگی کشور عزیزمان ایران است. هنرمندان سرگرمی‌های نمایشی همچون دیگر ملت شریف ایران ضمن حضور گسترده در انتخابات از همه مردم عزیز خصوصاً هنردوستان دعوت به عمل می‌آورد تا در این حماسه بزرگ سهیم و حضور فعال داشته باشند. »

امروز رزمنده جبهه انتخاباتیم

انتشار بیانیه 273 هنرمند بسیجی کشور با عنوان «امروز رزمنده جبهه انتخاباتیم» حال و هوای هشت سال دفاع مقدس را زنده کرد.

در متن پیام دعوت هنرمندان بسیجی کشور چنین آمده است:

« به تحقیق که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، تا آنکه آنان خود را تغییر دهند. قرآن کریم

ملت عزیز ایران سربلند!

عزت، عظمت و سربلندی ایران اسلامی، با ایثار و فداکاری جوانمردان این مرزوبوم حاصل شده و دوام آن به استمرار همان فداکاری‌هاست. گاه سربلندی و آرامش و‌آسایش، با دادن سر و دست رقم می‌خورد، گاه با دادن رأی! در آزمون‌های سخت، جوانمردانی چون حاج قاسم با روحیه‌ای پولادین ایستادند و از دادن سر و دست دریغ نکردند. اکنون نوبت ماست. آزمون ما هم سخت است. چون تمامی جبهه استکبار جهانی با ایادی داخلی دست به دست هم داده و بودجه‌های هنگفتی خرج کرده‌اند، تا عملیات انتخابات با شکست مواجه شود. امروز ما رزمنده جبهه انتخاباتیم. خودمان را برای عملیات ٢٨ خردادماه آماده کنیم. یاعلی»

مسئولانه به پا می‌خیزیم و سهم خود را ادا می‌کنیم

موسسه هنرمندان پیشکسوت هم با انتشار بیانیه‌ای ملت ایران را به حضور باشکوه در پای صندوق‌های رای و مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری فراخواند. هنرمندان پیشکسوت با آرزوی روز‌های بهتر برای ایران و ایرانی در پیام خود آورده‌اند: « در مقاطع حساس تاریخ همواره نشان دادیم که این مردم هستند که حماسه آفرینی می‌کنند. اکنون نیز یکی از همان زمان‌ها است. تا همگی مسئولانه به پا خیزیم و سهم خود را در پیشرفت کشور ادا کنیم. و در زمانه جدید انتخابات یکی از جلوه‌های مردم سالاری دینی است که تبلور آن را در این چهل سال دیده‌ایم. و مردم با انتخاب خود سرنوشت کشور را برای چهار سال مشخص می‌کنند. با توجه به تکثر جامعه ایرانی وتنوع آن از نظر فرهنگی، قومی ومذهبی وجایگاهی که اصحاب فرهنگ وهنر بخصوص پیشکسوتان این حوزه در بین مردم فهیم ایران دارند، موسسه هنرمندان پیشکسوت به نمایندگی از همه دلدادگان فرهنگ غنی ایران، همه مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات 28 خرداد می‌نماید. مردم فهیم ایران با حضور خود در پای صندوق‌های رای بار دیگر برگ زرین دیگری از تاریخ این مرز وبوم را ورق می‌زنند. »ا

نمایشگران زنجانی و انتخاب مدیومی جدید

 نمایشگران زنجانی برای دعوت مردم به شرکت در انتخابات با تهیه ویدئوکلیپی دیدنی، راه تازه‌ای در پیش گرفتند و به جای متن مکتوب، از تصویر بهره بردند. آن‌ها در این فایل ویدئویی نسبت به حضور پای صندوق‌های رای در روز ۲۸ خردادماه همراه و همگام با مردم اعلام همبستگی کردند.

28 خرداد؛ حماسه‌ای دیگر برای تحقق مردم سالاری دینی است

حوزه هنری استان کردستان هم با انتشار پیامی، از ۲۸ خرداد به عنوان حماسه‌ای دیگر برای تحقق مردم سالاری دینی یاد کرد و همگان را به شرکت در انتخابات دعوت کرد.

در بخشی از متن پیام دعوت حوزه هنری استان کردستان آمده است: « حماسه‌ای دیگر برای تحقق مردم سالاری دینی در پرتو حاکمیت دین رحمانی، عقلانیت، خرد جمعی، ارزش‌های اسلامی و ایرانی در ایران اسلامی در حال رقم خوردن است. در حالیکه جهان نظاره‌گر شیوه حضور دوباره مردمان سرزمین اسلامی در تعیین سرنوشت خود می‌باشد دشمنان با امید نفوذ در باور مردمان این سرزمین با بهره‌گیری از ابزار‌های مختلف و هزینه‌های فراوان با زدن ماسک همراهی با مردم درصدد ایجاد یأس و ناامیدی درمردمی هستند که با گذشت 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در37 انتخابات در تعیین سرنوشت خود دخیل بوده‌اند و با مشارکت بالای خود و پشتیبانی از نظام مردمی انقلاب اسلامی تمامی توطئه‌های دشمنان را نقش برآب کرده‌اند.

امسال نیز 28 خرداد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخاب شورا‌های شهر و روستا را پیش رو داریم که گرمای حرارت تحقق خواست و اراده مردم منجر به ذوب شدن یخ‌های جنگ سرد در سیاست داخلی و خارجی شده و با آزاد نمودن انرژی جوانان این کشور دوران نوینی را همسو با بیانیه گام دوم انقلاب شاهد خواهیم بود. »

رئیس جمهور آینده کارش را با همنشینی هنر آغاز کند

در میان پیام‌های انجمن‌ها و شخصیت‌های هنری برای دعوت مردم به حضور در پای صندوق‌های رای، یک دل‌نوشته از داریوش ارجمند و نامه علیرام نورایی که خطاب به رئیس جمهور آینده نوشته شده بودند، سخت به چشم می‌آمد.

ارجمند در دل‌نوشته خود گفته است: « روی سخن من در این یادداشت با ۷ کاندیدای محترم و رئیس جمهور منتخب مردم در دوره سیزدهم است.

اول آن‌که هرچه به روز‌های پایانی انتخابات خرداد ماه ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم متاسفانه از برنامه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ هنر و رسانه در مناظره‌ها و صحبت‌های کاندیدا‌های محترم ریاست جمهوری خبری نیست، به هر صورت هنرمندان و کلاً اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان چراغ راه و سرمایه‌های معنوی و اجتماعی کشور نسبت به این بی‌توجهی نگران هستند.

دوم آن‌که با توجه به جایگاه خاص و رفیع هنر و هنرمندان در جهان رئیس جمهور آینده می‌تواند این دوره ۴ ساله را کاملاً متفاوت و با همنشینی هنر آغاز کند و با بهره‌مندی ویژه از هنرمندان، ایران را متمایز با گذشته به جهانیان معرفی کند.

حیف است وقتی که از کشور ایران به عنوان مهد هنر نام می‌بریم، هنرمندان آن برای رشد و تعالی اقتصاد، صنعت، تجارت، آموزش و… به کار گرفته نمی‌شوند و عملاً جز خانه نشینی نقشی ندارند.

موضوع بعدی آن‌که معمولاً در این ایام بازار انتخاب وزرا و مدیران وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گرم و رایزنی و حرف و شایعات بسیاری مطرح می‌شود، که لازم است نکاتی را در ارتباط با وزارت ارشاد به عرض برسانم.

در خصوص انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رئیس‌جمهور منتخب مردم می‌خواهم برای اولین بار یک وزیر از بدنه مدیریتی و بومی وزارتخانه را انتخاب کند.

به عنوان هنرمند و یک بازنشسته وزارت ارشاد می‌گویم، این وزارتخانه نیرو‌های متعهد و متخصص کم ندارد، کسانی که سال‌هاست با پایین و بالای این وزارتخانه را می‌شناسند و از بخش‌های مختلف و مشکلات آن آگاه هستند و با شناختی که سالیان سال از این وزارتخانه دارند می‌توانند در حوزه‌های مدیریتی نجات‌دهنده کشتی در ساحل مانده فرهنگ و هنر باشند.

این وزارتخانه با سایر وزارتخانه‌ها فرق می‌کند، اینجا بحث تنوع و گستردگی وظایف و حوزه‌های کاری مطرح است و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی، انجمن‌ها، موسسات و نهاد‌هایی که در حوزه‌های تجسمی، موسیقی، سینما، تئاتر، شعر، تا حوزه‌های مطبوعات و رسانه، چاپ، نشر، کتاب، قرآن و… فعالیت دارند.

به همین دلیل شناخت، تعامل و ارتباط با این حوزه کار آسانی نیست و بسیار نیاز به زمان دارد و معمولاً ۴ سال طول می‌کشد که وزیری ناآشنا بتواند اشرافیت کامل به این وزارتخانه عریض و طویل پیدا کند.

در انتخاب وزیر مقبولیت در بدنه وزارتخانه و در بین اصحاب فرهنگ و هنر نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است و در مراحل بعدی اخلاق و هوش اجتماعی بالا برای برقراری ارتباط با اقشار مختلف هنری لازم و ضروری است و عملکردش نیز درگذشته زبانزد عام و خاص بوده باشد. »

این بازیگر باسابقه در این دل‌نوشته خود را کهنه‌سرباز فرهنگ و هنر کشور نامیده است.

علیرام نورایی هم در چرایی نوشتن نامه خود خطاب به رئیس جمهور آینده که در اینستاگرام خود منتشر کرده، گفته است: « دعوتی صورت گرفت برای صحبت و اعلام مشکلات هنر و هنرمندان و مردم از طرف ستاد انتخاباتی یکی از کاندیدا‌ها. همان‌طور که قبلاً عرض کرده بودم به اتفاقات تبلیغاتی هیچ بزرگواری ورود نخواهم کرد، با کمال احترام نپذیرفتم و افتخار ملاقات را از دست دادم صرفاً به خاطر این‌که ممکن بود سمت و سوی تبلیغات داشته باشد! ترجیح دادم اینجا چند کلمه‌ای با رئیس جمهور آینده صحبت کنم.

سلام جناب رئیس جمهور آینده

کار جنابعالی و همکارانتان خیلی سخت نخواهد بود، این مردم شریف، این هموطنان کم‌توقع سال‌هاست یاد گرفته‌اند هر سختی و کمبودی را تحمل کنند! از سخت‌ترین بحران‌ها با به جان خریدن همه مشکلات سربلند بیرون بیایند. در سیل و زلزله و هزاران اتفاق دردناک خود وسط میدان باشند و به هم کمک کنند. کار شما و همکارانتان خیلی سخت نخواهد بود. فقط کافی است کمی به فکر مردم باشید، کمی به فکر آرامش و‌آسایش، کمی به فکر معیشت و سفره‌های خالی این مردم نجیب باشید و برایش تلاش کنید!

امید است مسیرتان از این سمت‌و‌سو بگذرد جناب رئیس جمهور! این مردم لیاقت بهترین‌ها را دارند. کارتان خیلی سخت نخواهد بود.

با آرزوی بهترین‌ها برای هموطنانم و کشور عزیزم ایران »

هنرمندان خوزستانی با حضور پای صندوق‌های رای، دولتی فرهنگ‌محور را انتخاب کنند

یاقوت‌پور رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان خوزستان هم در سخنانی با اشاره به ضرورت شرکت در انتخابات، مردم و هنرمندان این استان را به حضور حداکثری در انتخابات فراخواند و گفت: هنرمندان اندیشمند و تاثیرگذار عرصه نمایش خوزستان همراه با مردم شریف ایران در این برهه زمانی، با حضوری پرشور و حداکثری در انتخابات ۲۸ خرداد، دولتی خدمت‌گذار، ولایت‌مدار و فرهنگ‌محور را انتخاب می‌کنند. ضرورت دارد عموم هنرمندان فرهیخته، فکور و فرزانه به ویژه هنرمندان اندیشمند و تاثیرگذار عرصه نمایش استان خوزستان در این برهه زمانی، با حضوری پرشور و حداکثری در انتخابات ۲۸ خرداد، دولتی خدمت‌گذار، ولایت‌مدار و فرهنگ‌محور را انتخاب کنند.

 




نظرات کاربران