در حال بارگذاری ...
مهیار جوادی ها در گفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد :

کارگاه تحلیل عملی نمایش نامه برای بازیگران را برگزار می کنم

در دوره تابستانی آموزشگاه فروردین دوره کارگاه آموزشی "تحلیل عملی نمایش نامه برای بازیگران "را برگزار می کنم.

مهیار جوادی ها طراح صحنه،نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر در اره فعالیت های جدید خود گفت : مشغول تدارک یک دوره تدریس در آموزشگاه فروردین هستم. این دوره کارگاهی را با عنوان "تحلیل عملی نمایش نامه برای بازیگران "به صورت حضوری از اوایل مردادماه برگزار می کنم. برای رعایت پروتکل های بهداشتی قرار است بخش هایی از این کلاس ها در حیاط موسسه و بوستان های اطراف برگزار شود.

وی در ادامه سخنانش در باره مضمون این کارگاه آموزشی گفت: در این کلاس های بیشتر کنش ها دراماتیکی که در متن توسط نویسنده لابه لای دیالوگ ها پنهان شده است مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و اینکه این کنش ها چگونه توسط بازیگر کشف بشود و بعد چگونه از آن برای طراحی درست رفتار بدنی استفاده کند. این کشف از تئوری هایی که از" آن اوبرسفلد "تئوریسن بزرگ فرانسوی وام گرفته شده و کتاب "خواندن تئاتر" او به تازگی به فارسی ترجمه شده ، الگو برداری شده است .

اوبرسفلد الگوی کنشی تعریف می کند که ما از طریق این الگوی کنشی می توانیم کنش های پنهان در گفت و گوها و دیالوگها را کشف کنیم. من این مسئله را با یک سری از تکنیک ها تلفیق کرده ام. تکنیک هایی که آن را در ورک شاپی که در فرانسه شرکت داشتم آموخته ام.بر اساس این الگوی کنشی یک سری تمرینات نو را طراحی کردم و از طریق پانتیومیم معاصر یا میم معاصر این تلاش  را دارم که هنرجویان تحلیل گر بشوند و بتوانند دیالوگ هایشان را تجزیه و رصد کنند و کنش ها را از آن خارج و از طریق تمرینات میم معاصر بتوانند رفتار بدنی خودشان را طراحی کنند.  بنابراین باید ابتدا کنش دراماتیک را کشف و بعد برویم سراغ شخصیت پردازی .

این مدرس در باره مدت دوره و حضور هنرجویان در بدنه اجراهای تئاتر گفت : در انتهای دوره که شامل دوازده جلسه سه ساعته در طول سه ماه است قصد داریم هنرجویان دو دوتا و یا سه به سه  در محوطه آموزشگاه نمایش هایی را به عنوان کار عملی اجرا کنند. در این دوره دوستانی نظیر محمد چرمشیر ، دکتر اسدی ، آرمین جوان و عباس جمالی در سایر بخش ها به تدریس می پردازند .

مهیار جوادی‌ها دانش‌آموخته مطالعات هنرهای نمایشی از دانشگاه ونسن پاریس و کارگردان تئاتر و مبتکر آموزش زبان فرانسه بر پایه نمایش است؛ و همیشه پاییز، یک مهمانی با شکوه ، تناسخ و اندر هدایت نسل جوان از جمله آثار کارنامه او محسوب می شود .




نظرات کاربران