در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

رنگین کمان انتخابات در تئاتر استان‌ها

در هفته‌ای که گذشت استان‌ها هم مثل تمامی کشور رنگ و بوی انتخابات داشت و هنرمندان و مسئولان تئاتری استان‌ها با انتشار بیاینیه همکاران تئاتری خود را به شرکت در انتخابات دعوت کردند تا با بهترین انتخاب بتوانند افق های روشنی برای تئاتر شهرستان ها رقم بزنند.

در هفته گذشته دعوت برای حضور در انتخابات از سوی روسای انجمن های هنرهای نمایشی سراسر کشور ، انجمن پیشکسوتان ، هنرمندان زنجانی، بررسی اساسنامه جدید انجمن هنرهای نمایشی گلستان، اعلام فراخوان همایش تئاتر خیابانی بوشهر، اعلام برگزیدگان جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، اعلام زمان برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی، برگزاری سومین جشنواره نمایشنامه نویسی رودو، برگزاری کارگاه عکاسی تئاتر در انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و انتشار بیانیه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ار سوی حوزه هنری کردستان، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

انتخابات نماد قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ملت شریف ایران است

روسای انجمن‌های هنر‌های نمایشی سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک با برشمردن اهمیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از هنرمندان و مردم برای حضور پرشور پای صندوق‌های رای در روز ۲۸ خرداد ماه دعوت کردند. در بخشی از پیام آن‌ها آمده است: « امروز از هر روز گذشته تاریخ ایران، توانمند‌سازی و تقویت قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران عزیز اهمیت بیشتری دارد و انتخابات ریاست جمهوری، نماد قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ملت شریف و عزیز جمهوری اسلامی ایران است. ملت آگاه و هوشیار ایران اسلامی همواره در همه بزنگاه‌های مهم تاریخی از امنیت، آرامش و سلامت اجتماعی در سایه همبستگی و پیوند خالصانه با ارزش‌های الهی و رهبری حکیم و الهی جمهوری اسلامی ایران صیانت کرده است و در سایه نظام برآمده از انقلاب اسلامی و در طول چهار دهه حاکمیت مردم سالاری دینی، همه ارکان نظام را با رای خود تعیین کرده و در هر انتخابات با حضور پرشکوه خود به همگان نشان داده که از حرکت در مسیر مقاومت و استقامت بر آرمان‌ها و اهداف خود پایدار است و با نشاط اجتماعی بر استقرار جامعه اسلامی تاکید دارد. برگزاری انتخابات با رای حداکثر و اداره امور کشور بر اساس رای و نظر مردم از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جلوه‌های رابطه مردم با نظام اسلامی است و به همین دلیل است که برگزاری یک انتخابات باشکوه و با مشارکت حداکثری شهروندان، نقش بسیار مهمی در تثبیت پایه‌های مردم سالاری و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. »

انتخابات؛ فرصتی دوباره برای بالندگی و پیشبرد سازندگی ایران

دیگر پیام دعوت مردم به حضور در پای صندوق‌های رای، مربوط به 160 هنرمند سرگرمی‌های نمایشی ایران بود. آن‌ها در پیام خود آورد‌اند: « اکنون ایران عزیزمان در آستانه یک رویداد مهم سرنوشت‌ساز قرار گرفته تا آینده‌ای پر افتخار را برای خود رقم بزند. انتخابات ۲۸ خرداد ماه 1400 فرصتی دوباره برای بالندگی و پیشبرد سازندگی کشور عزیزمان ایران است. هنرمندان سرگرمی‌های نمایشی همچون دیگر ملت شریف ایران ضمن حضور گسترده در انتخابات از همه مردم عزیز خصوصاً هنردوستان دعوت به عمل می‌آورد تا در این حماسه بزرگ سهیم و حضور فعال داشته باشند. »

دعوت برای حضور در انتخابات از سوی رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان

«محمد یاقوت‌پور» با اشاره به پیچیدگی‌های عرصه فرهنگ و هنر و مشکلات خاصی که در راه تعالی این حوزه وجود دارد گفت: ضرورت دارد رئیس جمهور منتخب با نگاهی انقلابی و متعهدانه و البته جریان‌ساز، علاوه بر تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی، بر انجام تحولات اساسی در عرصه فرهنگ و هنر و تغییر ساختارهای فرهنگی و اصلاح و توانمندسازی دستگاه‌های فرهنگی در ابعاد کلان اعتقاد داشته باشد. انتظار می‌رود دولت آینده در راستای رفع مشکلات مدیریتی و بروکراتیک، ناکارآمدی سیستمی و موازی‌کاری دستگاه‌ها و ارگان‌های چندگانه فرهنگی و هنری در کشور و ناهماهنگی و مدیریت‌های پنهان و ایجاد تحولات بنیادی در این ساختار و همچنین بهره‌گیری از امکان بسیج مجموعه‌ای از نخبگان و کارشناسان فرهنگی، مدیران و متخصصان هنری به ویژه در راستای تعالی بخشی به هنر متعالی و فرهنگ‌ساز نمایش که از تاثیرگذارترین هنرها در بستر جامعه است، برای استفاده از پتانسیل کارشناسی موجود در جامعه فرهنگی و هنری کشور به جد کوشا باشد.

مسئولانه به پا می‌خیزیم و سهم خود را ادا می‌کنیم

موسسه هنرمندان پیشکسوت هم با انتشار بیانیه‌ای ملت ایران را به حضور باشکوه در پای صندوق‌های رای و مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری فراخواند. هنرمندان پیشکسوت با آرزوی روز‌های بهتر برای ایران و ایرانی در پیام خود آورده‌اند: « در مقاطع حساس تاریخ همواره نشان دادیم که این مردم هستند که حماسه آفرینی می‌کنند. اکنون نیز یکی از همان زمان‌ها است. تا همگی مسئولانه به پا خیزیم و سهم خود را در پیشرفت کشور ادا کنیم. و در زمانه جدید انتخابات یکی از جلوه‌های مردم سالاری دینی است که تبلور آن را در این چهل سال دیده‌ایم. و مردم با انتخاب خود سرنوشت کشور را برای چهار سال مشخص می‌کنند. با توجه به تکثر جامعه ایرانی وتنوع آن از نظر فرهنگی، قومی ومذهبی وجایگاهی که اصحاب فرهنگ وهنر بخصوص پیشکسوتان این حوزه در بین مردم فهیم ایران دارند، موسسه هنرمندان پیشکسوت به نمایندگی از همه دلدادگان فرهنگ غنی ایران، همه مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات 28 خرداد می‌نماید. مردم فهیم ایران با حضور خود در پای صندوق‌های رای بار دیگر برگ زرین دیگری از تاریخ این مرز وبوم را ورق می‌زنند. »

نمایشگران زنجانی و انتخاب مدیومی جدید

 نمایشگران زنجانی برای دعوت مردم به شرکت در انتخابات با تهیه ویدئوکلیپی دیدنی، راه تازه‌ای در پیش گرفتند و به جای متن مکتوب، از تصویر بهره بردند. آن‌ها در این فایل ویدئویی نسبت به حضور پای صندوق‌های رای در روز ۲۸ خردادماه همراه و همگام با مردم اعلام همبستگی کردند.

 

بررسی اساسنامه جدید انجمن هنرهای نمایشی گلستان

بعد از یک سال وقفه کرونایی، نشست سرپرستان گروه‌های ثبت شده با حضور معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار شد. در ابتدای برنامه محمدحسن رستمانی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان گزارش اجمالی از فعالیت‌ها و خدمات این انجمن ارائه کرد و پس از آن حاضرین در خصوص برگزاری انتخابات پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداختند. انتخابات در مرحله اول جهت تاسیس مجمع نمایندگان گروه‌های ثبتی و انتخاب هیئت رئیسه آن صورت می‌گیرد و پس از آن هئیت رئیسه منتخب می‌شود و انتخابات مرحله بعدی را برای تشکیل هیئت رئیسه، انجمن هنرهای نمایشی استان مدیریت خواهد کرد. زمان برگزاری انتخابات استان گلستان اعلام خواهد شد.

 

اعلام فراخوان همایش تئاتر خیابانی بوشهر

به همت انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر، همایش استانی تئاتر خیابانی، مردادماه ۱۴۰۰ در شهرها و مناطق مختلف استان برگزار خواهد شد. انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ارتقای تئاتر خیابانی استان و همچنین حمایت از تولید آثار نمایشی برای اجرا در خارج از صحنه‌های معمول تئاتر با توجه ویژه به شرایط اجتماعی ناشی از همه‌گیری «ویروس‌کرونا» و اولویت صیانت از سلامت هنرمندان مخاطبان برگزارکنندگان نمایش تئاتر خیابانی را با تمرکز بر آثار ارزشمند هنرمندان استان و با شعار «تئاتر خیابانی، هر خیابان یک نمایش» برگزار می‌کند.  موضوع آثار متقاضی شرکت در همایش آزاد است و گروه‌ها می‌توانند بر اساس سلیقه و علاقه‌مندی خود آثاری را خلق نمایند.

 

اعلام برگزیدگان جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان

شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر با معرفی برگزیدگان بخش‌های رقابتی صحنه‌ای، کودک و نوجوان و بخش نمایشنامه‌نویسی که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد، در خانه تاریخی طباطبایی‌ها پایان یافت.در بخش صحنه‌ای هیات داوران متشکل از گلاب آدینه، حسین پاکدل و سعید خسروی بدون اولویت معرفی، جوایز این بخش شامل دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی را به آرش فلاحت‌پیشه از تهران برای نمایش پنهان خانه پنج در و کیانوش ایازی از تهران برای نمایش زیپ اهداء کرد. همچنین در بخش کودک و نوجوان با رای هیات داوران متشکل از فردوس حاجیان، لیلی رشیدی و فرناز ماجدی دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی به فرزاد لباسی از همدان برای نمایش موش کجا گربه کجا، وحید نفر از تهران برای نمایش آرزوهای یک موش کور و رامین کهن از تهران برای نمایش موش تا موش تعلق گرفت و  هیات داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی را به عمادالدین رجبلو برای نمایش دشمن خدا از گرگان اعطاء کرد. در بخش متون نمایشی و نمایشنامه نویسی بر اساس رای ایوب آقاخانی، محسن خسروی و مهدی صفاری‌نژاد از نویسندگان و هنرمندان ارزنده تئاتر کشور، نمایشنامه پانزده متر و نیم نوشته عباس چهل‌تنان از شیراز، راضیه نوشته شهرام احمدزاده از تهران و نمایشنامه اتفاق به نویسندگی محمدصادق خیمه‌کبود از کاشان به عنوان نمایشنامه برگزیده انتخاب و به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند.

 

اعلام زمان برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی

رییس انجمن هنرهای نمایشی این استان گفت: انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی با توجه به هماهنگی ‌های به عمل آمده با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گروه‌های ثبت شده‌ نمایشی استان و انجمن هنرهای نمایشی در ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ بر اساس دستور العمل جدید وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد. برای تمامی گروه‌های پروانه دار استان و رؤسای ادارات فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی طی نامه‌ای چگونگی کاندیدا شدن اعضای گروه‌های نمایشی و نحوه‌ی برگزاری انتخابات تشریح و ارسال شده‌است. آخرین مهلت معرفی نمایندگان گروه‌های نمایشی و‌ کاندیداها جهت حضور در انتخابات  انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی را ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد.

 

برگزاری سومین جشنواره نمایشنامه نویسی رودو

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان از برگزاری سومین جشنواره نمایش نامه نویسی رودو به میزبانی شهرستان آستارا خبر داد. موضوع جشنواره آزاد است و متونی که بر غنای فرهنگی، بازتاب مشکلات امروز جامعه، مضامین بومی و فولکلور و اخلاقی توجه کنند در اولویت خواهند بود. هر نمایش نامه نویس مجاز به ارسال ۲ اثر می‌باشد و آثار ارسالی نباید قبلا در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد. رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر آستارا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره اعلام کرد .

 

برگزاری کارگاه عکاسی تئاتر در انجمن هنرهای نمایشی استان تهران

به همت کانون عکاسان انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، اولین جلسه ورکشاپ عکاسی تئاتر  روز گذشته با حضور علاقه‌مندان از تمامی شهرستان‌های استان تهران و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سالن کنفرانس این‌ انجمن برگزار شد. تدریس این دوره را ابراهیم‌ حسینی بر عهده دارد . آشنایی با تاریخچه  عکاسی تئاتر ایران، تحلیل و بررسی عکس های تئاتر، ارتباط بازیگر و طراحی صحنه نمایش در عکس، نقش رنگ در عکاسی تئاتر، ویرایش عکس جهت خروجی های متفاوت و همچنین برگزاری جلسات عملی عکاسی تئاتر از جمله مباحث این دوره از ورکشاپ است.

 

انتشار بیانیه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ار سوی حوزه هنری کردستان

حوزه هنری استان کردستان با صدور بیانیه ای ضمن دعوت از مردم جهت حضور در انتخابات، از ۲۸ خرداد به عنوان حماسه ای دیگر برای تحقق مردم سالاری دینی یاد کرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است :نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر پایه دو اصل جمهوریت و اسلامیت بر پا شده که بر اساس اصل ششم  قانون اساسی که میثاق ملی و تنها منبع وثیق قدرت و اقتدار مردم و کشور است «امور کشور باید به اتکای آرای عمومی از راه انتخابات و یا همه‌پرسی اداره شود»، بنابراین پایه‌های اساسی مشارکت سیاسی شهروندان در تمامی سطوح، از صندوق های رای آغاز ولی به آن ختم نمی‌شود. تحقق و نهادینه شدن مشارکت سیاسی واقعی در تمامی سطوح از طریق شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها، مقدمه و شرط ضروری تحقق اصل جمهوریت بوده و این فرایند در کنار معیارهای اسلامی موجب گردش نخبگان در نظام سیاسی، انسجام ملی و توازن معقولی بین اقتدار دولت و حکومت از یک طرف و قدرت ملی از طرف دیگر خواهد شد. امسال نیز 28 خرداد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخاب شوراهای شهر وروستا را پیش رو داریم که گرمای حرارت تحقق خواست و اراده مردم منجر به ذوب شدن یخهای جنگ سرد در سیاست داخلی و خارجی شده و با آزاد نمودن انرژی جوانان این کشور دوران  نوینی را همسو با بیانیه گام دوم انقلاب شاهد خواهیم بود.

 

فراخوان چاپ کتاب نمایشنامه نویسان مازندرانی

 انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران در یک اطلاعیه و فراخوان به نمایشنامه نویسانی که در استان مازندران سکونت دارند و علاقه‌مند به چاپ آثار  و نمایشنامه توسط مرکز هنرهای نمایشی کشور هستند اعلام کرد که می‌توانند فایل اثر به صورت ( word , pdf را از طریق پیام رسان واتس آپ ارسال نمایند. در فایل ارسالی به روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران می بایست در انتهای فایل نمایشنامه مشخصات کامل نویسنده اعم از ( نام و نام خانوادگی ، کد ملی ، آدرس محل سکونت ، شماره همراه و شماره ثابت ) ذکر شود در غیر این صورت نمایشنامه ارسالی فاقد اعتبار بوده و از بررسی و قرار گیری در طرح قلم روشن خود داری می‌شود. مهلت ارسال آثار به دفتر انجمن هنرهای نمایشی مازندران تا ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۰ است. تاریخ و زمان اعلام شده به هیچ عنوان قابل تمدید نبوده و بعد از پایان زمان اعلام شده آثار های ارسالی مورد قبول نخواهد بود

 

 

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

نظرات کاربران