در حال بارگذاری ...
«اسموکینگ روم»، «دست‌هایت کو مم حسن» و «مده‌آ»

پخش سه نمایش جدید به زودی در تلویزیون تئاتر ایران

سه نمایش «اسموکینگ روم»، «دست‌هایت کو مم حسن» و «مده‌آ» در نوبت پخش تلویزیون تئاتر قرار دارند و تماشای آن‌ها «به‌زودی» از این پلتفرم برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر،شیوع ویروس کرونا انواع و اقسام محدودیت‌ها را بر زندگی ما و وجوه مختلف آن، تحمیل کرده، یکی از نخستین بخش‌ها که دچار محدودیت و تعطیلی شد، تئاتر و سالن‌های نمایش بود. البته چند ماهی است با رعایت پروتکل‌های مصوب بهداشتی،  افتان و خیزان، چرخه اجرا و تماشای نمایش‌ها در کشور به ‌راه افتاده است و این امیدواری در دل هنرمندان و مخاطبان تئاتر پدید آمده که با فروکش کردن نهایی موج‌های کرونا و ریشه‌کن شدن این ویروس عالمگیر، باز هم شاهد نورباران صحنه‌های سالن‌های تئاتر کشور باشیم.

یکی از راهکار‌هایی که در دوره کم‌فروغی تئاتر ایران و در هنگامه جولان کرونا در کشور با هدف روشن نگه داشتن چراغ تئاتر اندیشیده و ارائه شد، پخش فیلم نمایش‌هایی بود که پیش از آن روی صحنه رفته بودند و هنوز علاقه‌مندان زیادی داشتند که مشتاق دیدن و دوباره تماشای آن‌ها بودند؛ و این نقطه آغاز پلتفرم اختصاصی پخش فیلم نمایش برای علاقه‌مندان تئاتر بود که تلویزیون تئاتر ایران نام گرفت.

در ادامه ارائه فیلم تئاتر های جدید در تلویزیون تئاتر ایران سه نمایش جدید از این درگاه پخش می شود.

اسموکینگ روم؛ واکاوی سویه تاریک فضای مجازی

نمایش «اسموکینگ روم» به کارگردانی سعید زارعی و نویسندگی مهدی زندیه پیش از این سال ۱۳۹۹در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و نیز بخش رقابتی سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته است.

این نمایش درباره حمله انتحاری چندتن از اعضای گروه داعش به فرودگاه آتاتورک استانبول در 8 تیر 1395 است که منجر به کشته شدن 45 انسان بی‌گناه شد.

بازیگران این نمایش سعید زارعی، محمود جهان‌نوش، محمد امین افشار، سویل جعفری، الهه پورسند، فاطمه صادق، علیرضا صمدزاده، فرناز حسینمردی، امیر امرایی‌نیا، مرتضی سالاری، بیتا تالشی، آهو قلندر، مریم بهمن‌پور، فاطیما حسین‌زاده هستند. ر‌ها جهانشاهی مجری طرح و مدیر تولید، سید عماد عامری مدیر پروژه، سارا بقا طراح لباس، مسعود رنجبر شیرازی طراح نور، کیارش خداشناس طراح صدا و موسیقی، کاوه سجادی طراح صدا و موسیقی، مریم برادران طراح گرافیک و مدیر هنری و سینا رشیدی طراحی ویدئو مپینگ، از دیگران عوامل این نمایش هستند. محمد نوحی مسئولیت موشن و ساخت ویدئو، علی ملکی عکاس، وحید منتظری مدیر تبلیغات، امیر قالیچی مسئولیت روابط عمومی این نمایش را بر عهده داشته‌اند.

دست‌هایت کو مم حسن؟

نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» به کارگردانی رضا کرمی‌زاده و نویسندگی رضا گشتاسب، در سال ۱۳۹۸ به مدت زمان ۴۵ دقیقه روی صحنه رفته است. این نمایش که محصول حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد است، سابقه اجرا در جشنواره تاتارستان روسیه و کیش و... را هم دارد و در چهارمین جشنواره ملی آثار هنری و نمایشی دفاع مقدس(فانوس) موفق به کسب جایزه اول و دیپلم افتخار شده است.

در خلاصه داستان این نمایش می‌خوانیم: «نرگس گلی یک روز آمده آبادی، اژد‌ها روی برکه نیش می‌زند و می‌میرد. صبح هم پدر و مادرش از آبادی ‌می‌روند. مم حسن همه چیز را فراموش می‌کند. یک چیز‌هایی را باید بی‌بی یادش بیاورد، یک چیز‌هایی را علی سینا، خمپاره‌ها و منور‌ها را کاظم، یوسف هم که بچه است، کاش کسی یادش بیاورد. »

بازیگران این نمایش اکبر آیین، نازنین نادرپور، مهرداد علی‌پور، بهنام مهدی‌پور و پوریا نیک‌اقبالیان هستند. دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از طراح صحنه و لباس و نور رضا کرمی‌زاده، طراح موسیقی حسین اصیلی، طراح لباس شهرام شیبانی، طراح‌گریم مینا پناهپوری، طراحی پوستر و بروشور حمید جوکار، نوازندگان طارق نیک‌پور، امیرحسین قوسی، ایمان زینی، دکور عنایت صالح‌پور، مهدی کرمی‌زاده، علی اکبر قاسمی و امیر توکلی و عکاس اسحاق آقایی.

مده‌آ و رنج‌های زنان کردستان

نمایش «مده‌آ» به کارگردانی شبنم یوسفی و نویسندگی عزیز نعمتی در سال ۱۳۹۸ در مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه به مدت زمان ۴۵ دقیقه روی صحنه رفته است. این نمایش سابقه اجرا در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر را نیز دارد.

در توضیح این نمایش آمده: «فضا همان فضای نمایشنامه مده‌آست ولی بحث‌های زندگی کردی در آن دیده می‌شود. » گویی درونمایه نمایشنامه مده‌آ در ساحتی دیگر گسترش می‌یابد و ویژگی‌های فرهنگ و سنت آن اقلیم را بازمی‌نمایاند گرچه باز هم این زنان هستند که راوی و پیش‌برنده روایت رنج خود می‌شوند. نکته قابل توجه و به تعبیری ویژگی «مده‌آ» آن است که به زبان کردی اجرا می‌شود.

 عوامل این نمایش عبارت‌اند از مشاور کارگردان الهام حیدریان، بازیگران شبنم یوسفی، مجید درویش نژاد، مهدی تقوی، مهنام پیرو‌زاده، نازنین نعمتی، جواد حاجی‌زاده، نسیم کمالیف طراحان صحنه شبنم یوسفی، الهام حیدریان، وحید خداپرست، مجید درویش نژاد، طراحان نور وحید خداپرست، الهام حیدریان، مجید درویش نژاد و شبنم یوسفی، طراح لباس عاطفه بابایی، طراح پوستر و بروشور حمیدرضا حمزه پور، طراح‌گریم مجید درویش نژاد، موسیقی پرهام کیانمهر، فرید یوسفی و نسیم شاکر، مدیر اجرایی هوشنگ شیخی، دستیار کارگردان مجید درویش نژاد، دستیار لباس روژین سلیمی، اجرای‌گریم سینا جاسمی، مدیر صحنه جواد حاجی‌زاده، دستیاران صحنه فرزاد محمودی و فرشاد محمودی و عکاس مهدی رحیمی.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران