در حال بارگذاری ...
از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره؛

فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد منتشر شد

پس از یک سال و نیم تعطیلی، از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد در بخش های تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه ای، نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کرمانشاه، پس از یک سال و نیم تعطیلی بدلیل شیوع کرونا، فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره در بخش های تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه ای، نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی منتشر شد.

در مقدمه این فراخوان آمده است : مرصاد تبلور عشق، ایثار، شهادت و از خودگذشتگی مردمان سرزمین پهلوان خیز  و دلیرمردان و شیرزنان ایران اسلامی بوده، هست و خواهد بود. مردم سرافراز و شهادت طلب اسلام آباد غرب درخشان ترین لحظه های تاریخ دفاع مقدس را در نقطه پایانی جنگ تحمیلی و با عملیات غرور آفرین مرصاد به نام خود رقم زدند. بدون شک هر ساله پنجم مرداد ماه (روز ملی کرمانشاه) روزی فراموش نشدنی و بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که توجه ویژه به آن در همه ی ابعاد و بخصوص در بعد فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره و همایش های مرتبط، می تواند اقدامی شایسته در جهت حفظ و پاسداشت این ارزشهای فراموش نشدنی باشد.

«جشنواره ی تئاتر مرصاد» در گستره  ملی فرصتی مغتنم و ارزشمند برای پاسداشت رشادت و ایثارگری های ملت بزرگ ایران به ویژه مردم خطه  غرب کشور و کرمانشاهان با زبان هنر و نمایش است که اکنون در گام دوازدهم آن نیازمند برگزاری هر چه با شکوه تر است.

بدین وسیله از همه ی هنرمندان گرانمایه و پرتلاش تئاتر کشور، برای مشارکت مؤثر در برگزاری باشکوه این رویداد  مهم فرهنگی و هنری دعوت به عمل می آید.

فراخوان این جشنواره به شرح زیر است:

اهداف جشنواره:

_ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

_ بزرگداشت عملیات غرور آفرین مرصاد و شهدای آن در تاریخ ایران زمین

_ پاسداشت خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و جبهه ی مقاومت

_ تبیین جایگاه حماسی مردم اسلام آباد غرب در طول هشت سال دفاع مقدس

_  معرفی  جنایتها و اقدامات تروریستی منافقین کور دل در چهل و دو سال گذشته تا به امروز

اولویت های موضوعی جشنواره

_ عملیات مرصاد

_ فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت

_ مدافعین و شهدای جبهه ی مقاومت، هسته ای و سلامت

_ وقایع هشت سال استقامت و دفاع مقدس مردم ایران در جنگ تحمیلی

_ انقلاب اسلامی و  چهل و دو سال مقاومت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی

_ زندگی و سیره ی اخلاقی سرداران شهید به ویژه سردار «حاج قاسم سلیمانی»

بخش های جشنواره

الف: تئاتر صحنه ای (رقابتی)

ب: تئاتر خیابانی(رقابتی)

ج:نمایشنامه نویسی( رقابتی)

د: نمایشنامه خوانی(رقابتی)

شرایط و مقررات جشنواره

_ متقاضیان می توانند در تمامی بخش ها (بجز نمایشنامه خوانی)  بدون محدودیت شرکت کنند.

_ بخش نمایشنامه خوانی بصورت استانی و با خوانش آثار برگزیده ی بخش نمایشنامه نویسی توسط گروههای

_ نمایشی مدعو دبیرخانه ی جشنواره برگزار می شود.

_ دبیرخانه ی جشنواره از پذیرش نمایش هایی که در ادوار گذشته ی جشنواره ی تئاتر مرصاد حضور داشته اند معذور است.

_ دبیرخانه ی  جشنواره تعهدی در قبال تأمین دکور، وسایل صحنه، لباس، گریم و... گروههای نمایشی ندارد و صرفاً خدمات رایج آماده سازی صحنه از جمله نور و صدا را انجام خواهد داد.

_ معیار انتخاب آثار در جشنواره کیفیت اجرا، تطابق و تناسب با اولویت های موضوعی، خلاقیت و نوآوری و ارائه ی یک اثر منسجم در قالب یک محصول هنری خواهد بود.

_ آثار ارسالی دست اول و با موضوع عملیات مرصاد که تا کنون در هیچ جشنواره و یا مسابقه ای شرکت نکرده باشند، در اولویت انتخاب آثار قرار دارند.

_ پس از ارزیابی و انتخاب آثار، با کارشناسی دبیرخانه ی جشنواره میزان کمک هزینه ی گروه های نمایشی  در بخش های مختلف، بر اساس مقررات موجود و مرسوم محاسبه و پرداخت می شود.

_ دبیرخانه ی جشنواره هیچگونه مسئولیتی در قبال آثار و مدارک ارسالی بی کیفیت، ناقص و خارج از زمان بندی جشنواره نخواهد داشت.

_پذیرش آثار و حضور در جشنواره به منزله ی پذیرش ضوابط اجرایی آن است و گروههای شرکت کننده ملزم به رعایت قوانین و مقررات و برنامه ریزی اجرایی دبیرخانه ی جشنواره می باشند.

_ تعیین زمان و مکان اجرای نمایش ها بر عهده ی دبیرخانه ی جشنواره و بر اساس امکانات و شرایط موجود در استان کرمانشاه خواهد بود.

_ چاپ، خوانش و تولید آثار منتخب بخش نمایشنامه نویسی برای دبیرخانه ی جشنواره محفوظ است.

_ حق بهره برداری و پخش در فضای مجازی آثار منتخب بخش های صحنه ای، خیابانی و نمایشنامه_ خوانی برای دبیرخانه ی جشنواره محفوظ است.

_ دبیرخانه ی جشنواره در برنامه ریزی جدول اجراها، متعهد به چینش جدول بر مبنای حضور بازیگران در حداکثر دو نمایش خواهد بود و مسئولیتی در برابر حضور بازیگران در بیش از دو نمایش نخواهد داشت.

_ در هر مرحله از جشنواره، اگر ویژگی های یک اثر با شرایط و مقررات بخش مربوطه مغایرت داشته باشد از گردونه ی جشنواره کنار گذاشته خواهد شد.

_ دبیرخانه ی جشنواره در خصوص موارد پیش بینی نشده در فراخوان و مراحل برگزاری جشنواره، در زمان و مکان مقتضی تصمیم گیری می نماید.

_ مدارک و آثار ارسالی عودت داده نخواهند شد.

مدارک مورد نیاز

_ فرم تکمیل شده ی تقاضای حضور در جشنواره (دریافت از طریق تارنمای اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب به نشانی:  https://slgh.farhang.gov.ir )

_ مجوز کتبی نویسنده (بخشهای صحنه ای و خیابانی)

_ چهار حلقه لوح فشرده ی فایل نمایشنامه در محیط های pdf و word  (تمامی بخش ها)

_ یک حلقه لوح فشرده ی تصاویر نمایش (حداقل ده قطعه) و تصویر 4 *3 کارگردان نمایش (بخش های صحنه ای و خیابانی) و نویسنده ی اثر (بخش نمایشنامه نویسی)

_ چهار حلقه لوح فشرده ی فیلم آثار (بخش های صحنه ای و خیابانی) با کیفیت مطلوب، اجرای متوالی و فرمتHD   

زمان بندی (تمامی بخش ها)

_ آخرین مهلت ارسال آثار و مدارک لازم:  31  شهریور 1400

_ اعلام نتیجه ی ارزیابی آثار :  20 مهر 1400

_ برگزاری جشنواره: آبان 1400

گفتنی است اطلاعات بعدی مربوط به جشنواره و نحوه ی اجرا ی آثار با در نظر گرفتن شرایط کرونایی استان در درگاه اینترنتی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب، صفحه ی ویژه ی جشنواره ی ملی تئاتر مرصاد در فضای مجازی و رسانه های عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.

نشانی دبیرخانه: کرمانشاه/ اسلام آبادغرب/ هفتصد دستگاه/ انتهای بلوار معلم/ اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب/ دبیرخانه ی دائمی جشنواره ی ملی تئاتر مرصاد/

کدپستی: 67619-85863

تلفن های  تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر

09183307753 (نوروزی)/ 09187336670 (رضابیگی) /09189328195 (نادری) و 5242665_0834 (دبیرخانه)

سایت رسمی جشنواره ملی تئاتر مرصاد

https://slgh.farhang.gov.ir/fa/mersad

همچنین فایل این فراخوان را در قسمت ضمائم دریافت کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران