در حال بارگذاری ...
«نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» در تلویزیون تئاتر ایران عرضه شد

روایت‌های موازی خاطرات جنگ و هجران

در ادامه برنامه پخش نمایش‌های تازه در تلویزیون تئاتر ایران، پخش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» با طراحی و کارگردانی حسن سبحانی از این پلتفرم آغاز شد.

به گزارش ایران تئاتر، این نمایش که رضا گشتاسب متن آن را نوشته، در سال ۱۳۹۹ در جشنواره سی و نهم تئاتر فجر و در تماشاخانه ایرانشهر تالار استاد سمندریان روی صحنه رفته است. «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» در این جشنواره و در بخش موسیقی برنده جایزه نخست شده است. این نمایش همچنین با حضور در سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان موفق شده بود عناوین برگزیده بخش‌گریم و لباس (فاطیما پشت‌کوهی)، برگزیده بخش آهنگسازی، تقدیر از بازی‌سازان (هما برازنده، فرشاد اسلامی، داوود رمضان‌زاده)، رتبه دوم بازیگری زن (شیوا قاسمی)، رتبه دوم بازیگری مرد (ابوالقاسم احدیان)، رتبه دوم نمایشنامه‌نویسی (رضا گشتاسب) و رتبه دوم کارگردانی (حسن سبحانی) را کسب کند و به سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر راه یابد.

در خلاصه روایت این نمایش می‌خوانیم: «قاسم در گیرودار جنگی نامعلوم، وظیفه دارد تا در جزیره‌ای دورافتاده، تک و تنها از دکلی نفتی مراقبت کند. این‌که چطور تنها شده را نمی‌داند و همچنین این را که بیشتر باید نگهبان دکل باشد یا مراقب مم‌سیاه دریا که می‌خواهد آب را بدزدد. او باور دارد که اگر آب کم شود بلایی بر سر معصوم، زنش خواهد آمد. در همین حین زنبوری به نام موک معصوم را نیش می‌زند و باور بر این است که معصوم باید قبل از موک خودش را به آب برساند تا جان سالم به در ببرد.»

رضا آشفته، منتقد باسابقه تئاتر در نقدی بر این نمایش چنین نوشته است: «در نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» یک حس رمزآلود هست و همین زمینه یک رئالیسم جادویی دور و دراز را به گسترۀ دامنۀ بی‌پایان یک زندگی پیوند می‌زند، و در آن یک اتفاق اصلی است که به شیوه‌ای سیال و در برهم ریختگی لحظات و روایت‌های موازی یک زن و مرد که خاطرات به هم پیوسته‌ای از زمان جنگ و دوری از هم دارند که هنوز هم در مرگ و زندگی اینان حضور پررنگی دارد و از آن‌ها یک شمایل بی‌پایان و به عبارت بهتر، یک حس جاودانه را تداعی می‌بخشد.

او می‌افزاید: «مردی به نام قاسم سال‌ها پس از جنگ، هنوز در جنگ است و دارد از باور‌هایش به یک سنگر و از بودن در یک امر و دستور مشخص دفاع می‌کند و پایداری‌اش زندگی همسر و مادرش را هم تحت‌الشعاع قرار داده و اینان که زنده‌اند و هنوز هم با این مرد که به احتمال در جنگ مرده است، دارند هم‌نفسی می‌کنند...حسن سبحانی سال‌هاست کار می‌کند و همین سماجت و پایداری در بودن، ماندن و کار کردن از او یک کارگردان قابل اعتنا می‌سازد. اینکه می‌تواند درنگی دقیق داشته باشد بر صحنه و از نشانگان دقیق و پویا برای برخورداری از میزانسن‌های موثر بهره‌مند شود، دلالت بر رشد و شکوفایی در این کار می‌کند. او بر آیین‌های بومی و موسیقی هرمزگان تسلط و آشنایی دارد و همیشه نیز از آن به عنوان عنصر پایدار و اصلی برای شکل دادن به ساختار اجرایش بهره‌مند شده است»

 عوامل این نمایش عبارت‌اند از: طراح و کارگردان: حسن سبحانی مینابی، نویسنده: رضا گشتاسب، مشاور کارگردان: رضا کرمی‌زاده، بازیگران: ابوالقاسم احدیان، جعفر قاسمی، داوود رمضان‌زاده، هما برازنده، شیوا قاسمی، رومینا احمدی‌پور، حسن اصیلی، فرشاد اسماعیلی، مدیر تولید: هادی صداقتی، طراح صحنه: حسن سبحانی، طراح لباس و‌گریم: فاطیما پشتکوهی، طراح نور: حسین غلامشاهی، طراح بروشور: یونس دهقانی، نورپرداز: شیرزاد عشقی، طراح صدا: فرشاد اسلامی، دستیار کارگردان: جعفر قاسمی، منشی صحنه: زهرا میردادی، مدیر صحنه: امیرحسین قدسی، موسیقی: عبدالرضا سهرابی، موسیقی: حسین اصیلی، علی پیلارام و مهرداد ذاکری.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت تلویزیون تئاتر ایران و نیز سایت ایران تئاتر به پلتفرم این تلویزیون وارد شوند و به تماشای این نمایش بنشینند.




نظرات کاربران