در حال بارگذاری ...
در مراسم افتتاح تماشاخانه پاییز و رونمایی از کتاب آثار نمایشنامه نویسان یزد رخ داد

تاکید قادر آشنا بر حمایت از چاپ نمایشنامه های استانی

در مراسمی با حضور قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی کشور تماشاخانه پاییز یزد افتتاح و نیز از مجموعه کتاب نمایشنامه نویسان یزد رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر، قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی در این مراسم که صبح امروز شنبه ۱۲ تیرماه در حاشیه سفر یک‌روزه مسئولان ارشد تئاتر کشور به استان یزد انجام شد طی سخنانی با اعلام حمایت کامل اداره کل هنرهای نمایشی کشور از نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور در این مراسم گفت: ما باور داریم اگر تئاتر می‌خواهد رونق پیدا کند بخش خصوصی باید به کمک دولت بیاید. امکان ندارد دولت بتواند به تنهایی همه امور را پیش ببرد. یک زمانی تعداد تمام تحصیل‌کرده‌های تئاتر کشور به ۵۰۰ نفر نمی‌رسید اما حالا بر اساس جامعه آماری که در اختیار داریم در خانواده بزرگ تئاتر بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر دانش آموخته تئاتر و غیرتئاتری در حوزه تئاتر حضور دارند. ما از بخش خصوصی در مواردی که به کمک دولت در حوزه تئاتر آمده است تشکر می‌کنیم و در دولت هم بنای ما بر کمک کردن به این گونه حضور‌ها و مشارکت بخش خصوصی است.

آشنا در ادامه با تاکید بر اهمیت طرح‌های نمایشی و  نمایشنامه‌نویسی افزود: اما تاکید مضاعف من بر مسئله نمایشنامه است؛ حالا که آقای مدیر کل هم حضور دارند، درخواست می‌کنم از فعالان تئاتری استان و همه کسانی که اهل قلم هستند، نمایش‌نویس هستند بر اساس جغرافیای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم برای استان و حتی برای ایران طرح آماده کنند و برای آقای دکتر اسدی مدیر دفتر پژوهش وانتشارات نمایش بفرستند . ما  پذیرای ایده‌ها و طرح‌های آنان هستیم.

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی با اشاره به رویکرد استان محور این اداره کل در بررسی و تایید نمایشنامه‌ها گفت: البته در این رویکرد ما استان محور عمل می‌کنیم. حتی طرح‌های‌ بزرگان تئاتر کشور هم ممکن است چند بار رفت و برگشت کند تا به قالب نهایی برسد .اصل حرف من این است که ما از این موارد حمایت می‌کنیم و باور داریم باید در حوزه نمایشنامه کاملاً از نمایشنامه‌نویسان و طرح‌های آن‌ها حمایت شود. 

وی افزود : در مورد هزینه‌ها، هم برای چاپ و هم در بخش توزیع این  آثار و کتاب‌ها به سراسر کشور در کنارشان خواهیم بود. در حال حاضر در حوزه قلم روشن، راه روشن و نسل سرخ چاپ سه گونه و در واقع سه مدل نمایشنامه را دنبال می‌کنیم و اتفاقاً دنبال اجرای این موارد هم هستیم. 

این مراسم با حضور رضا بصیرت رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایران، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر  فجر، حجت الاسلام بهداروند ، وحید لک ، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و جمعی از هنرمندان استان  برگزار شد..

مدیر کل هنرهای نمایشی کشور و هیات همراه در ادامه به بازدید از  سالن در حال ساخت "خونه و خنده " و تالار هنر یزد بازدید کرد. با  دکتر محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد،اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد و همچنین به دیدن استاندار یزد رفت.

مشروح اخبار این سفر در ایران تئاتر منتشر خواهد شد.  




نظرات کاربران