در حال بارگذاری ...
با پرونده‌های ویژه «اجرا-گفتار» و «تئاتر در عصر پاندمی»

شماره یازدهم فصلنامه تئاتر «نمایش‌شناخت» منتشر شد

شماره یازدهم فصلنامه تئاتر «نمایش‌شناخت» به سردبیری نظر احمدی منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، «نمایش‌شناخت» یکی از نشریات تخصصی و خصوصی تئاتر ایران است که به سردبیری نظر احمدی و مشاوره دکتر فرهاد ناظرزاده‌کرمانی، دکتر حسین اسماعیلی، دکتر مسعود دلخواه و دکتر سعید فرهودی منتشر می‌شود. گفتنی است که شماره یازدهم این فصلنامه با طراحی و گرافیک متفاوتی نسبت به گذشته و شکل و شمایلی تازه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

سرمقاله شماره یازدهم نمایش‌شناخت را دکتر جمشید ملک‌پور به رشته تحریر درآورده. این استاد سابق دانشگاه ملی استرالیا در مطلبی با عنوان «تئاتر و انقلاب هوش مصنوع» از تاثیرات فزاینده و هولناک فضای مجازی و دیجیتالیسم بر آینده  زندگی بشر و به تبع آن بر هنر تئاترسخن به میان آورده است.

شماره جدید «نمایش‌شناخت» نیز، همچون نوبت‌های پیشین با یک پرونده ویژه آغاز می‌شود که این بار به موضوع پرفورمنس لکچر یا به تعبیری اجرا-گفتار اختصاص یافته. این پرونده که به همت دکتر رحمت امینی گرد آمده، حاوی مطالب متعددی در رابطه با این فرم تئاتری مدرن است که چندان در ایران به آن پرداخته نشده. از جمله مطالب این پرونده می‌توان به ترجمه مقاله‌ای تحت عنوان«وقتی فرم شروع به صحبت می‌کند...» توسط سحر مشکین قلم اشاره نمود. همچنین آذین محمد علی دانشجوی دکترای تئاتر در دانشگاه سوربن جدید در یادداشتی به موضوع مزبور پرداخته است. از دیگر مقالات ترجمه شده نیز می‌‌توان به  «مقدمه‌ای بر اجرا-گفتار و کارکرد تئاتر در حوزه آموزش» اشاره کرد که بهار بنی‌جمالی و رحمت امینی به ترجمه آن پرداخته‌اند. دکتر آزاده گنجه استادیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران نیز در یادداشتی با عنوان «لکچرپرفورمانس-دستاوردهای برابری‌خواهانه یک ترکیب» از زاویه دیدی متفاوت به تحلیل و تبیین این فرم نمایشی پرداخته‌. مصاحبه دکتر پژمان دادخواه با دکتر رامتین شهبازی در باب اجرا-گفتار هم از دیگر مطالب خواندنی این پرونده ویژه است. همچنین دکتر سارا نوری  که از چند شماره پیش با ترجمه‌های خود نشریه «نمایش‌شناخت» را همراهی کرده در این پرونده نیز در جستاری «به تحلیل ساختار آموزشی و اهمیت پارامترهای اجرا-گفتار در تجربه یادگیری» پرداخته است.

«دیالوگ» یکی دیگر از بخش‌های ثابت نشریه «نمایش‌شناخت» است که به گفتگو با کارورزان مهم تئاتر ایران و جهان اختصاص دارد و در این شماره  استاد محسن یلفانی نمایشنامه‌نویس صاحب سبک ایرانی پس از مدت‌ها دوری از گفتگو با نشریات تئاتری کشور، به سوالات «نمایش‌شناخت» پاسخ داده است. از دیگر نکات جالب توجه در رابطه با این مصاحبه که توسط نظر احمدی سردبیر مجله انجام گرفته، پرداختن به تئاتر دهه چهل و بخشی از زندگی هنری یلفانی است که کمتر درباره آن سخنی گفته شده است. دومین گفتگوی این بخش توسط آیین قبادی با خانم یونا هرهوروک مترجم شناخته شده ادبیات نمایشی لهستان صورت گرفته که اطلاعات دست اولی را در رابطه با تاریخچه ترجمه ادبیات نمایشی ایران در این کشور و تلاش‌های خانم هرهوروک در زمینه ترجمه متون تئاتری ما به ویژه آثار غلامحسین ساعدی، در اختیار خواننده ایرانی قرار می‌دهد.

«تئاتر در عصر پاندمی» عنوان یکی دیگر از پرونده‌های شماره یازدهم است و چنانکه از عنوانش پیداست به تاثیرات پاندمی کرونا بر تئاتر جهان خاصه ایران می‌پردازد. در آغاز این پرونده امیرحسین بابایی در مقاله‌ای مفصل به دامنه تاثیرات این بیماری بر هنر تئاتر در کشورهای مختلف پرداخته و نوع مواجهه هر یک از این کشورها و شیوه‌های حمایتی آنها از نهاد تئاتر را مورد ارزیابی قرار داده و بالاخره تئاتر کرونازده ایران را نیز از وجوه مختلف بررسی نموده است. در این پرونده نیز گفتگویی مفصل با دکتر مسعود دلخواه انجام گرفته و او در این مصاحبه که تنها به موضوع کرونا و تئاتر اختصاص یافته، به تجزیه و تحلیل این پدیده هولناک پرداخته و پیرامون پیامدها و تبعات درازمدت این بیماری سخن گفته است. مهدی معصومی کارورز تئاتری مقیم آمریکا نیز در گزارشی اختصاصی از فعالیت‌های جالب توجه و متفاوت گروه صدا( به سرپرستی خانم نغمه ثمینی در خارج از ایران) به عنوان الگویی موفق از اجرا و تمرین تئاتر در دوران اپیدمی سخن گفته. و از جانب دیگر دکتر فرشته وزیری نسب هنرمند ساکن آلمان نیز در یادداشت خود ضمن سخن از سنگینی سایه کرونا بر سر تئاتر از یک تجربه‌ی متفاوت و تازه دیگر یعنی نمایش آنلاین و اجرا در کلاب هاوس پرده برداشته است.

«ترجمان» پرونده دیگری است که در آن برگردان چندین مقاله‌، منتشر شده است که از مهمترین آنها می‌توان به مطلبی در رابطه با «درام درمانی و فلسفه» نوشته فیل جونز با ترجمه دکتر اسماعیل نجار دانش‌آموخته‌ ادبیات دراماتیک دانشگاه ایالتی اوهایو اشاره کرد. دکتر مسلم آیینی نیز جستاری را با عنوان دراماتورژی در تئاتر پست‌مدرن به فارسی برگردانده و مهنوش هاشم بابادی مترجم ساکن ایتالیا هم به ترجمه مطلبی در باب بازیگری معاصر پرداخته. محسن ذهبی و فراز فلاح‌نژاد نیز دیگر مترجمانی هستند که آثارشان در این بخش منتشر شده است.

یکی دیگر از پرونده‌های پر تعداد این شماره نیز چون گذشته به «تاریخ تئاتر جهان» اختصاص یافته و همچون نوبت‌های پیشین در این بخش نیز دکتر مازیار اولیایی‌نیا استاد دانشگاه ویرجینیا قسمت دیگری از مطالب سریالی خود را در رابطه با ادبیات نمایشی مدرن آمریکا منتشر نموده و دکتر سعید فرهودی، مترجم تاریخ تئاتر سیاسی زیگفرید ملشینگر نیز در یکی دیگر از سلسله نوشتارهای خود برای نمایش‌شناخت به معرفی مهم‌ترین درام‌های تاریخ تئاتر پرداخته و اینبار کارش را با نمایشنامه معروف بوشنر تحت عنوان «مرگ دانتون» آغاز نموده. در این پرونده نیز برای نخستین‌بار بخش‌هایی از کتاب «نمایش و نمایشنامه‌نویسی در اتحاد شوروی» با ترجمه زنده‌یاد استاد مجید فلاح‌زاده نویسنده شهیر کتاب «تاریخ اجتماعی-سیاسی تئاتر در ایران» به انتشار رسیده است.

و اما شماره یازدهم «نمایش‌شناخت» سرانجام با پرونده «نگاه نو» به اتمام می‌رسد که در این بخش دکتر فرهاد ناظرزاده‌کرمانی که از نخستین شماره نمایش‌شناخت همراه و همکار این فصلنامه بوده در پژوهشی تازه به معرفی یکی از نمایش‌های ناشناخته و فراموش‌شده ایرانی تحت عنوان «مچلبازی»پرداخته و ضمن دسته‌بندی این نمایش به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ریختار «نمایش‌های خندستانی بومی-سنتی» به تجزیه و تحلیل آن پرداخته است. مطلب دیگر این پرونده و در واقع آخرین نوشتار این شماره را دکتر عبدالحسین لاله به رشته تحریر درآورده که نگاهی است ارتباط شناسانه به نمایش «در خواب دیگران» نوشته نادر برهانی مرند.

شایان ذکر است که شماره یازدهم فصلنامه «نمایش‌شناخت» در215صفحه و با قیمت60هزار تومان به انتشار رسیده که از امروز در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنین علاقه‌مندان به خرید اینترنتی این نشریه می‌توانند با توجه به شرایط خاص فعلی و محدودیت‌های موجود در رابطه با بیماری کرونا، فصلنامه «نمایش‌شناخت» را از سایت سیبوک یا پیشگاه و نیز از طریق سایت کتابفروشی‌های پارت یا مولی تهیه نمایند.




نظرات کاربران