در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 44

سینوس تعطیلی‌ها، نوسانات برق و تئاتری که هنوز زنده است!

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: داشتیم به آینده و رشد روز افزون تئاتر امیدوار می‌شدیم که اوج گیری کرونا و قرمز شدن وضعیت برخی شهرها و مشکلات قطع برق باعث شد دوباره با تعطیلی تئاتر روبرو شویم. حالا دیگر تعطیلی تئاتر روی موج سینوسی سوار شده است و دایم بالا و پایین می رود؛ اما هنرمندان تلاش می کنند تئاتر را زنده نگه دارند. شاید به همین دلیل مدیران تئاتر دانشگاهی تصمیم گرفتند جشنواره را ادامه دهند حتی بدون حضور مخاطب.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
روزبه حسینی درباره «هفت قصه از هفت پری زمینی برای تو»؛ آرزو نبوت درباره نمایش «به سوی خوشبختی»؛ اکبر قهرمانی درباره نمایش «پیر ننا»؛ احمد صمیمی درباره اجرای نمایش «لوطی وارانه»؛ قاسم تنگسیرنژاد درباره نمایش «مکبث»؛ مهیار جوادی ها درباره برگزاری کارگاه تحلیل عملی نمایش نامه برای بازیگران با ایران تئاتر گفت و گو کردند.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی: این دوره از جشنواره باید برگزار شود
خبرگزاری مهر سلسله گفت و گوهایی با عنوان«تئاتر دانشگاهی» در آینه مهر با موضوع جشنواره تئاتر دانشگاهی همزمان با برگزاری این جشنواره منتشر کرد
لب کلام
مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران معتقد است با وجود قرمز شدن شرایط تهران و حضور نداشتن مخاطب در سالن، این دوره از جشنواره باید برگزار شود و به تعویق انداختن آن ریسک بالایی دارد.مجتبی جدی درباره اینکه چرا برگزاری این دوره از جشنواره به بعد از پایان تعطیلی‌های اخیر کرونایی موکول نشد، گفت: طی بیش از یک سال گذشته که شاهد شیوع ویروس کرونا بوده‌ایم هر موقع ۲ هفته تعطیلی کرونایی اعلام شده شاهد تمدید آن بوده‌ایم و هیچ تضمینی وجود نداشته و ندارد که فقط تعطیلی‌ها به ۲ هفته ختم شود.خوشبختانه کیفیت کارها و روند برگزاری جشنواره بیست و سوم با وجود شرایط پیش آمده خوب است.
عرفان آیتی کارگردان نمایش «به روایت سگ زرد، برادر شغال» درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر نمایشی و اجرا در جشنواره تئاتر دانشگاهی توضیحاتی ارائه داد. آیتی که به عنوان برگزیده بخش مناطق این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی به بخش اصلی جشنواره نیز معرفی شده است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: ... در گروه از اینکه دچار تکرار شویم پرهیز می‌کردیم و هر اثر را به شیوه و فرم‌های مختلفی به صحنه برده و تلاش می‌کردیم آشنایی زدایی از کار خودمان داشته باشیم. هدف ما برای اجرای عمومی نمایش این است که بتوانیم در سالن‌های تئاتر تهران اجرا داشته باشیم چون دایره مخاطبان گسترده‌تری می‌توانند به تماشای این نمایش بنشینند و اندیشه‌های مختلفی صدای گروه را می‌شنوند.
محمدهادی عطایی با اشاره به حضور «فریاد خاموش»  در بخش جشنواره جشنواره های تئاتر دانشگاهی از حضور کم رنگ استادان به عنوان مخاطبان این رویداد و تصمیمات شتابزده دانشجویان گلایه کرد.نمایش «فریاد خاموش» برگزیده بخش دانشجویی جشنواره تئاتر «مقاومت» در رشته های بازیگری یک و دو و سه مرد، کارگردانی، طراحی نور و موسیقی بود که از طرف این جشنواره به بخش جشنواره جشنواره های تئاتر دانشگاهی معرفی شد. محمدهادی عطایی گفت: تصمیم برای ادامه اجراها و بدون تماشاگر برگزار شدن آثار باعث به وجود آمدن اختلاف نظرها و انتقاداتی در میان دانشجویان شرکت کننده شده است. متاسفانه حضور نداشتن استادان دانشگاه در میان مخاطبان این چند روز جشنواره به شدت احساس می شد.
مهدی بختیاری نویسنده و کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که از دانشگاه هنر تهران در بخش صحنه‌ای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران حضور پیدا کرده گفت: با وجود زحماتی که کشیده شد بی برنامگی در جشنواره وجود داشت و این امر باعث گلایه اکثر گروه‌ها شد. برخی از گروه‌ها سالنی را که برای اجرا می‌خواستند در اختیارشان قرار نگرفت. اگر قرار بود بدون مخاطب نمایش را روی صحنه ببرم این کار را نمی‌کردم زیرا اجرای من در مواجهه با مخاطب شکل می‌گیرد.
مهر

 

مجید رجبی معمار: تلویزیون بسیار می‌توانست در تئاتر تاثیرگذار باشد
مجید رجبی معمار مدیر تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان از اهمیت توجه به ارتقای سطح کمّی و کیفی هنرهای نمایشی در دولت جدید گفت.
لب کلام
تلویزیون که رسانه ملی است بسیار می‌توانست در تئاتر تاثیرگذار باشد.
در دهه شصت و هفتاد تله تئاتر‌هایی بسیار باکیفیت در بهترین استودیو‌های صدا و سیما ضبط می‌شد و مخاطبان از آن استقبال می‌کردند.
دلیل این استقبال هم این بود که امکان رفتن به تماشای تئاتر برای آنان میسر نبود.
بهتر است از جشنواره‌ها با جوایز و مبالغ قابل قبول و نه اندک، حمایت شود تا فرصتی برای رقابت بهتر بین گروه‌های تئاتری ایجاد گردد.
ظرفیت اندکی از تابلو‌های شهری را سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای تبلیغات محیطی نمایش‌های اجرا شده در سطح شهر در نظر گرفته است.
تلویزیون به دلیل ضوابط خاص خود در بخش آگهی‌های بازرگانی حمایت زیادی از تئاتر نمی‌کند.
به دلیل در آمد بالای برخی چهره‌ها چه در تئاتر و چه در سینما، متاسفانه برخی فکر می‌کنند که همه اهالی تئاتر از درآمد بالایی برخوردارند.
از آقای رئیسی می خواهم در انتخاب افرادی که مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و افراد مسئول برای معاونت هنری که سیاست گذار در عرصه هنر‌های نمایشی، تجسمی و موسیقی هستند، از چهره‌های نامدار، با سابقه و با ارتباطات بسیار خوب با عرصه فرهنگ و هنر استفاده کند.
در خانه تئاتر ایران به عنوان یک نهاد صنفی با سابقه بیست سال،  حدود دوازده هزار نفر در هفده کانون تخصصی عضویت دارند. لذا، لازمه موفقیت این نهاد، حمایت دولت از آن است.
در مراکز استانی و شهرستان‌ها هنرمندان زیادی داریم که نیازمند حمایت جدی هستند.
باید از تئاتر آنلاین با در اختیار قرار دادن تجهیزات فیلمبرداری و سالن‌های نمایش حمایت کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان

مژگان خالقی: اعتراف به شکست این رویداد هنری برایم دشوار است
مژگان خالقی معاون بخش پژوهش و آموزش بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی با انتقاد از بعضی بی‌برنامگی‌ها در برگزاری این دوره از جشنواره، این رویداد هنری - دانشگاهی را نوعی شکست دانست.
لب کلام
در مدتی که در کنار جشنواره بودم، بعضی بی‌برنامگی‌ها واقعا آزاردهنده بود.
به عنوان نمونه هرگز تاریخ دقیقی برای برگزاری جشنواره وجود نداشت.
ما برای انتشار یکسری از کتاب‌ها توافق کرده بودیم که برای چاپ هر یک از آنها دلایل خاصی هم داشتیم، ولی ناگهان متوجه شدم کتاب‌های دیگری برای انتشار انتخاب شده‌اند و همه اینها بدون هماهنگی و اطلاع قبلی اتفاق افتاد.
بر همین اساس قرار شد یک کتاب تالیفی در کنار دو کتاب ترجمه و یک مجموعه نمایشنامه منتشر کنیم.
ما کارگاه‌های خوبی برگزار کردیم ولی ناگهان متوجه شدم بدون اطلاع و هماهنگی قبلی، کارگاه‌های دیگری اضافه شده‌اند.
همه این اتفاق‌ها بدون هماهنگی رخ داد و من هم دیگر توان جنگیدن ندارم.
ایسنا

پوریا گلستانی: برنامه‌ای برای آینده ندارم
پوریا گلستانی از ادامه ندادن اجراهای باقی مانده نمایش «او زیباست» بعد از پایان محدودیت های کرونایی خبر داد و از وضعیت نابه‌سامان تئاتر و حمایت نشدن از هنرمندان گلایه کرد.
لب کلام
 تنها حرفی که می‌توان زد این است که امیدوارم در آینده وضع بهتر شود.
بعضی‌ها روی صحنه بردن و نبردن تئاتر را با خاموش و روشن کردن یک اتومبیل اشتباه گرفته‌اند که به اعتقاد من به این سادگی‌ها نیست.
هر زمان که قرار شد جایی تعطیل شود اولین جا تئاتر بود و هر زمان که قرار شد جایی باز شود آخرین جا تئاتر.
من به عنوان مسئول یک گروه کوچک تئاتری هیچ رویکرد و برنامه‌ای برای آینده ندارم و تنها منتظرم ببینم چه می‌شود و اینکه آیا می‌توانم سال دیگر باز هم تئاتر کار کنم یا خیر!
مهر


صدرا صباحی: تعطیلی سالن‌های نمایش به اهالی تئاتر کمک نمی‌کند
صدرا صباحی گفت: پیامدهای شیوع ویروس کرونا به اندازه کافی تاکنون آزاردهنده بوده و ما با اجرای نمایش مرهمی بر زخم‌ها و مصائب این روزها می‌گذاریم.
لب کلام
به نسبت تغییر بازیگر در هر دوره اجرا، از آنجا که نام بازیگر، اسم کاراکتر نمایش می‌شود تغییراتی ایجاد می‌شود.
در ادامه اصرار بر این است تا کاراکتر نمایشی با کاراکتر واقعی بازیگر، شباهت داشته باشد و براین اساس با تغییر بازیگر و سالن نمایش تغییراتی در اثر انجام می‌شود اما روند نمایش و داستان تغییری نمی‌کند.
از زمانیکه با بحران شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم برخی از هنرمندان خانه نشینی برگزیدند و عده‌ای دیگر تلاششان بر این بود تا چراغ تئاتر را روشن نگاه دارند.
گلایه مهم من نسبت به اهالی تئاتر و آن ها که داعیه کمک به زنده ماندن تئاتر را دارند اما در عمل اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهند و حمایت جامعی از تئاتر ندارند.
هنرآنلاین


کهبد تاراج: گویا همه راه‌ها به غر و ناله ختم می‌شود
کهبد تاراج که اجرای نمایشش به دلیل اوج‌گیری کرونا برای چندمین بار متوقف شده است، گفت:  همه تلاشم را به کار بستم که در این مدت کار کنم و به ورطه غُر زدن نیفتم ولی موفق نشدم و گویی همه راه‌ها به غُر  و ناله می‌رسد!
لب کلام
اگر صنف ما عملکرد درستی داشت، در درجه اول در سالن خود را بازمی‌کرد و به این ترتیب برای بخشی از جامعه تئاتری، فرصت کار و فعالیت فراهم می‌آورد.
همواره انگشت اتهام به سمت اداره کل هنرهای نمایشی است در حالی‌که این اداره کل هم توانی دارد و به اندازه خودش تلاش کرده و انجمن هنرهای نمایشی هم بودجه محدودی دارد و پرداخت خسارت گروه‌های نمایشی، به سختی برایش امکان‌پذیر است.
بخشی از جامعه تئاتری هم در این وضعیت دخیل هستند؛ کسانی که کار نکردند و منتظر شدند تا شرایط عادی شود یا در انتظار واکسیناسیون ماندند.
دچار بغض و سرگردانی عجیبی هستم و نمی‌دانم دست‌مان به کجا بند است.
فقط این را می‌دانم که اگر این بغض بترکد، شاید قهری به دنبال داشته باشد چون تا کی می‌توان با این وضعیت آشفته و سخت کار کرد؟
ایسنا




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی

علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه ...

|

به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید
به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید

مجتبی جدی نمایشنامه « وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» از مارتین کریمپ نویسنده بریتانیایی را برای نخستین بار در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد کرد.

|

نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره‌ سگ‌ها و گربه‌ها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی

سالاد اولویه با سس قرمز
نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره‌ سگ‌ها و گربه‌ها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی

سالاد اولویه با سس قرمز

احمدرضا حجارزاده: محمدهادی عطایی گرچه تجربه‌های پراکنده‌ای در عرصه کارگردانی تئاتر داشته اما بیش‌تر به‌عنوان بازیگر تئاتر شناخته می‌شود تا کارگردان. او که اغلب در نمایش‌هایی با رویکرد دینی ...

|

گفت‌وگو با بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها»

ویدا جوان: به تقدس تئاتر، اخلاقیات و معیارهای این هنر اعتقاد دارم
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها»

ویدا جوان: به تقدس تئاتر، اخلاقیات و معیارهای این هنر اعتقاد دارم

ویدا جوان، بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها» با بیان این‌که تئاتر و بازیگری روی این صحنه مقدس تنها مسئله‌ای است که نسبت به آن متعصب هستم و شدیداً به تقدس تئاتر، اخلاقیات، معیارها و انضباط و تلاش در آن اعتقاد دارم.

|

نظرات کاربران