در حال بارگذاری ...
پخش یک نمایش جدید آغاز شد

«باغ آلبالو» در تلویزیون تئاتر ایران

پخش نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف نویسنده شهیر روس به کارگردانی علی فتوحی در تلویزیون تئاتر ایران آغاز شد. علاقه‌مندان نمایش‌های کلاسیک و بنام با مراجعه به پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران که دسترسی به آن از طریق سایت ایران تئاتر هم امکان‌پذیر است می‌توانند به تماشای این نمایش جذاب بنشینند.

به گزارش ایران تئاتر، پیش‌تر نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی علی فتوحی سال ۹۸ در تبریز در سالن تئاتر مستقل به مدت زمان یک ساعت و نیم روی صحنه رفت و ر جشنواره بین المللی تئاتر فجر همان سال حضور داشت .

«باغ آلبالو متعلق به یک زن نجیب‌زاده روس و خانواده‌اش است که به دلیل بدهی باغ‌شان را در رهن بانک گذاشته‌اند. با توجه به همه عوایدی که این خانواده از باغ دارند فرصتی برای فروش و حراج باغ باقی نمانده است. هرچند مادام رانوسکی و خانواده هیچ کاری برای نجات خود و البته ممانعت از فروش باغ انجام نمی‌دهند. در پایان، باغ به یک دهقان‌زاده ثروتمند به نام لوپاخین فروخته می‌شود و خانواده مادام رانوسکی مجبور می‌شوند باغ را ترک می‌کنند. درحالی‌که هنگام ترک باغ صدای قطع درختان بوسیله تبر شنیده می‌شود…»

در باغ آلبالو فروش باغ حکایت از وداع با گذشته دارد، گذشته‌ای که رو به افول است و تبری که به کنده‌ درخت‌ها می‌خورد، تبری است که زندگی قدیم و اشرافیت رو به زوال را واژگون و دگرگون می‌سازد.

علی فتوحی، کارگردان «باغ آلبالو» متولد 1354 و زاده تبریز است. او فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه هنر و معماری تهران و لیسانس بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی اراک دارد و از سال 1374 فعالیتهای هنری خود را آغاز کرده و سابقه کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه چندین نمایش را در کارنامه خود دارد.

بازی در نمایش"آرش شیواتیر"؛ طراحی صحنه و بازی در نمایش"گیل گمش" ؛  طراحی صحنه و بازی در  نمایش "مگر من"؛ بازی در نمایش "آرشین مال آلان" ؛ کارگردانی و بازی در نمایش "دیوها زنده‌اند"؛ بازی در نمایش "کوراوغلو"؛ بازی در نمایش "خان میرزا"؛ بازی در نمایش "منطق‌الطیر" ؛ طراحی صحنه در نمایش "دریا و دایره"؛ بازی و طراحی صحنه در نمایش "اودیپوس شهریار" ؛ بازی در نمایش "مکبث"، بخشی از کارنامه فتوحی به شمار می‌آید. همچنین مقالاتی چند از جمله دکور دیالوگ سکوت است، نیم نگاهی به بازیگری، تعزیه؛ هنر پیشرو، تئاتر خیابانی و این چند بند، چرا سالن‌های تئاتر تبریز خالی از تماشاگر است؟، تئاتر نیوتونی تئاتر کوانتومی از او در نشریات مختلف منتشر شده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از بازیگران: فاطمه حسینی، کامیار شکیبایی، مهرداد سعادت، سنا پورسعیدی، زیبا فرج اللهی، رامین بوستانی، جلال خاکزاد، تینا عبدی، مهدی حیدری، امید سعید پور، بهروز علیپور، امین علی طایفی؛ طراحان لباس: محمدرضا فلاحیان و علی فتوحی طراح پوستر و بروشور: الهه نعمتی، طراح نور: عباسعلی زارع سرشت، طراح‌ گریم: امیر حیدرزاده، دستیاران‌ گریم: احد افسر و پویا مزمل، مدیر تولید: جمال توانا، دستیاران کارگردان: امیر موسی‌پور، علیرضا علیپور، امین علی طایفی، هومن جلالی، سمیه علیزاده و صنم صادق پور، نوازندگان: فرهاد حق سالمی، احسان سپهری و محمد محمدوند، مسئولان روابط عمومی: مهرداد خردمند و امیرحسین زرگری پور، عکاس: نعیمه دباغی، ساخت تیزر: میثم عبادی پور، ساخت ‌تریلر و عکاس: اسماعیل پیرپناهی، ساخت دکور: آیدین آقامحمدی و شکوفه سروری.

امکان ندارد از علاقه مندان و دوستداران هنر نمایش باشید و با نمایشنامه «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف آشنا نباشید یا نمایش روی صحنه آن را ندیده باشید. تقریباً ادعای گزافی نیست اگر بگوییم باغ آلبالو یکی از پر اجرا‌ترین نمایشنامه‌های جهان محسوب می‌شود؛ این بار شما می‌توانید این نمایش را به روایت علی فتوحی ، اینجا و در تلویزیون تئاتر ایران تماشا کنید.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند
گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند

نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، می‌گوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل‌ گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش «سه خواهر» است و در طول نمایش انگار کلاژی را می‌بینیم که در ذهن مخاطب داستانی را روایت می‌کند.

|

نظرات کاربران