در حال بارگذاری ...
نگاهی به یک نمایش خیابانی عرضه شده در تلویوزین تئاتر ایران

«اوراقچی» ؛ یادمان قهرمانی دریاقلی سورانی

ایران تئاتر- محمود فرهنگ: نمایش اوراقچی به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان به تازگی در تلویزیون تئاتر ایران عرضه شده است .

بناست غیرمستقیم از یک افتتاح پروژه در آبادان امروز پرده‌برداری شود و ناگهان یک مزاحم سروکله‌اش پیدا می‌شود و آسایش مسئول این افتتاح را به هم می‌زند . زن اصرار دارد که این مزاحم با سر وضع کثیف، آنجا را ترک نماید اما مرد دائم بر یک وسیله که یک دوچرخه قراضه است، تأکید دارد که این‌ یک وسیله معمولی نیست، این خیلی مهم است اما زن با جیغ و فریاد سعی دارد که این مرد را تا آمدن مسئولین ازآنجا دور کند، اما اصرارهایش هیچ سودی ندارد و بالاخره زن آنجا را برای قصه‌گویی مرد رها کرده و می‌رود و مرد تازه زبان‌باز می‌کند و قصه رنج خود را می‌گوید که کیست. او دریاقلی سورانی است که در نجات آبادان جان‌فشانی کرده است و مثل دیگر قهرمانان نام خود را در تاریخ دفاع مقدس ثبت می‌کند.
نمایش اوراقچی تلاش دارد خود را به‌گونه‌ای از نمایش خیابانی نزدیک کند،  کارگردان خودش در نمایش بازی می کند، به نظر می‌رسد آبسالان در انتخاب بازیگر زن خوب پیش رفته است ؛ زن بی‌هیچ دلیلی زن تنها داد می‌زند و آن‌هم مونوتن و یکنواخت .کارگردان به نظر تعمدا خواسته از این بازیگر خلاق رنگ‌های بیشتری از صدا، بازی، لحظه‌های قصه ببینیم.
یکی از عناصر مهم در نمایش‌های ایرانی که می‌تواند در نمایش خیابانی مورداستفاده قرار گیرد بداهه‌پردازی است که امروزه در نمایش خیابانی نایاب شده و این تکنیک ارزنده می‌تواند در اختیار بازیگر قرار گیرد و از آن برای پیشبرد قصه و ارتباط با مخاطب مورداستفاده قرار گیرد که در این نمایش هم خیلی کم‌رنگ است .نکته مهم دیگر که در آثار به چشم می‌خورد موضوع کشمکش است که خیلی در کارهای دیده‌شده جدی گرفته نمی‌شود ، به‌عنوان‌مثال تماشاچی هیچ‌وقت دنبال کشمکش‌های ساکن نیست که شخصیت‌ها دائم به سر کله هم بزنند و باهم جروبحث کنند آن‌ها به دنبال این هستند که یک اتفاق جدید در نمایش بیافتد و سرنوشت آدم‌ها عوض شود و یک تغیر اساسی در آدم‌های نمایش به وجود آید، نه این‌که آدم‌های نمایش باهم مجادله کنند و نتیجه‌ای حاصل نشود.

 مخاطب دنبال این است که آدم‌های نمایش در پایان دچار تحول شده و یک شخصیت دیگری شوند،  آبسالان تلاشش را کرده بود که این اتفاق بیافتد .در مورد شخصیت دختر که موضوع مورد اشاره به‌خوبی در آن اتفاق افتاد و دختر بعدازاینکه به آگاهی رسید و متحول شد و یک آدم دیگری شد، خواسته یا ناخواسته تحول را در او دیدیم، او قهرمانان پوشالی را دور انداخت و یک قهرمان جدید شد، .تماشای نمایش اوراقچی خیابانی خالی از لطف نیست.




نظرات کاربران