در حال بارگذاری ...
علی اصغر راسخ راد در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

طالع اگر مدد دهد "بختِ عجیب" را روی صحنه می برم

نمایش "بختِ عجیب" مبتنی بر الگوی ایده تا اجرا است که با بهبود شرایط کرونایی روی صحنه خواهد رفت.

علی‌ اصغر راسخ راد، مدرس ،کارگردان  و مدیر دفتر نمایش های آیینی سنتی در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت های جدید خود گفت: در حال حاضر علاوه بر همراهی در برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، مشغول کار بر روی نمایش نامه ای با عنوان "بختِ عجیب" هستیم که از ایده تا اجرای آن با همراهی گروهی از دانشجویان و دانش‌آموخته‌هایِ تئاتری به انجام خواهد رسید . پس از بهبودی شرایط کرونایی برای اجرای نمایش اقدام خواهم کرد . این گروه به صورت هفتگی دورهم جمع می شوند و ایده هایشان را مطرح می کنند تا پرداخت شود و نمایشنامه سر و شکلی به خودش بگیرد. برای این نمایش شش شخصیت در نظر داریم که همه  نوجوان هستند. این اثر به شدت تحت تاثیر مسائل روز جامعه است ‌.

 این کارگردان درباره مضمون و فضای نمایش "بختِ عجیب" عنوان کرد: این کار محصول همکاری تعدادی زیادی از بچه‌هایی است که مدت ها پیگیر بودند تا نمایشی را روی صحنه ببرند و من هر بار از ایشان می خواستم تا بهتر شدن شرایط کرونا دندان به جگر بگیرند و صبر کنند؛ اما خوب کرونا بیش از آنچه تصور می‌شد دامنگیر  جان و جهان ما شد برای همین تصمیم گرفتیم به هر حال کار را شروع کنیم و روی نمایشی ایده محور و خلاقانه تمرکز کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید!.این اثر در ژانر کمدی و با شیوه‌ای فانتزی و خیال انگیز اما بر بنیان واقعگرایی و رئالیزم اجرا می‌شود و موضوعش مربوط به دغدغه‌ها و چالش های نسل جوان در این سال های اخیر است که کرونا در زندگیشان تاثیرات زیادی داشته  .

راسخ راد با تاکید بر ویژگی‌های تجربه گرایانه نمایش خاطر نشان کرد: فرم تجربه گرای کار به سبک و سیاق آثار متداول تجربی نیست و مثل کارهای قبلی‌ام مرزبندی و خط کشی روشنی میان روایت و شاخصه‌های تجربه گرایانه نمایشی وجود دارد و داستان بر اساس اصول و قواعد روایت حرکت می‌کند و پیش می‌رود.

علی‌اصغر راسخ از جمله فعالان تئاتری است که در حوزه مدیریت نیز فعالیت می‌کند. اومدتها به عنوان مدیر اداره برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش فعالیت داشت و اینک در سمت مدیر کانون نمایش های آئینی و سنتی کشور  فعالیت می کند. راسخ راد دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی با گرایش کارگردانی  و دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس، در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارگردانی نمایش است. او پیش از این در سمت‌هایی چون  مشاور فرهنگی سازمان نوسازی شهر تهران، مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی در امور اجراها و تالارهای نمایشی کشور، کارشناس مسئول هماهنگی تئاتر استان‌ها ، عضو شورای بازبینی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی و حوزه هنری و استاد پروازی برای آموختن تئاتر به بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور بوده است.

یکی از کارهای بارز علی اصغر راسخ راد در زمان هشت ساله دفاع مقدس طرح و اجرای نمایش روی خاکریزو در سنگرهای خطوط مقدم جنگ بوده است. " هزارپا"، " سفر به مغرب" ،"پدرانه"،"سایه تو سایه" "رهگذر کوچه‌های تنگ"، " آهوی مشرقی"، "آخرین حکایت فرهاد" ،"خورشید و خاکستر،"هزاره‌های آه"،"سایکو و" مده‌آ " از جمله نمایش‌هایی است که راسخ راد در سال‌های اخیر روی صحنه برده است.

 




نظرات کاربران