در حال بارگذاری ...
با حضور سید عباس صالحی در جلسه هیات امنای بنیاد رودکی؛

آرشیو ملی هنر افتتاح شد

تازه ترین جلسه هیات امنای بنیاد رودکی در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از افتتاح آرشیو ملی هنر به بیان نقطه نظرات خود درباره فعالیت این مجموعه پرداخت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه امروز هیات امنای بنیاد فرهنگی هنری رودکی با بیان اینکه این بنیاد می‌تواند به عنوان پایگاه مهمی برای اجراهای آنلاین در حوزه‌های مختلف هنری از جمله موسیقی و نمایش باشد، گفت: کرونا شرایط خاصی را بر عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری کشور حاکم کرده و بنیاد رودکی نیز متاثر از این شرایط شده است و شاید اگر این شرایط نبود اتفاقات بهتری در این حوزه می‌افتاد.

سیدعباس صالحی افزود: توجه به اینکه چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم ضروری است. در یک سال و نیم گذشته اتفاقاتی افتاده که در آینده ثمرات آن مشخص می‌شود و اجراهای آنلاین بخشی از این اتفاقات است که در بستر فضای مجازی صورت گرفت و این موضوع فرصتی را فراهم کرده که بنیاد رودکی تجربه‌های یک سال و نیم گذشته‌اش در این زمینه را وسعت و توسعه بدهد. به هر حال بنیاد فرهنگی هنری رودکی در داخل کشور دارای اعتباری است و در خارج از کشور هم می‌تواند این اعتبار را کسب کند و به عنوان یک پایگاه مهم اکران آنلاین برنامه‌های هنری در حوزه‌های مختلف موسیقی، نمایش در فضای مجازی باشد و چشم اندازی که در تجربه اجراهای آنلاین در این بازه زمانی داشته است قابل توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی دیگر از اعتباراتی که بنیاد رودکی دارد شخصیت‌هایی است که به این حوزه اشراف دارند و به این بنیاد به واسطه همکاری منزلت می‌دهند و در فضای مصرف و تولیدکنندگان داخلی و خارجی ارتقا پیدا می‌کند و شوراهای ارکستر و آموزش این بنیاد هم با همین نگاه ایجاد شده است. بنابراین این موضوع خیلی مهم است که این حس ایجاد شود که در فضای بنیاد رودکی فقط مجموعه اداری کار نمی‌کند و مدیریت علمی و برنامه ریزی آن در سطح کلان ترکیبی از اقدامات اداری و حضور پیشکسوتان هنر است.

وی از دیگر اعتباراتی که این بنیاد می‌تواند داشته باشد و به عنوان بخشی از نشان و برند آن به شمار آید را مرجعیت اطلاعاتی آن برای پشتیبانی از عرصه هنر برشمرد و افزود: اینکه هر چقدر مرجعیت اطلاعاتی و حمایتی بنیاد رودکی ارتقا یابد در نقش و نشان آن تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال آرشیو ملی هنر این بنیاد که پیش از این جلسه افتتاح شد یکی از اقدامات این بنیاد در راستای ارتقای مرجعیت اطلاعاتی است. فرصت دیگری که در ایام شیوع کرونا پدید آمد صیانت از مکان و هویت‌های بصری بنیاد رودکی است که در ایام نیمه تعطیل و کرونایی در یک سال و نیم گذشته فراهم شد و می‌توان گفت به نقطه قابل قبولی در صیانت از هویت‌های بصری بنیاد رودکی رسیده‌ایم.

صالحی در عین حال تصریح کرد: این هویت‌ها امانت ملی است و همانطور که در برگشت امانت‌های شخصی همیشه تاکید داشته و داریم در حفظ و صیانت از امانت‌های ملی باید اهتمام بیشتری داشت زیرا حق الناس به شمار می‌آید و بنیاد رودکی در این زمینه شرایط نسبتاً خوبی پیدا کرده است. بنیاد فرهنگی هنری رودکی با دیگر موسسات هنری کشور تفاوت دارد و این تفاوت این است که بتواند هم در تولید اثر و محصول و هم ارتقای مهارت و آموزش، سطح متفاوت‌تری را عرضه کند و از دیگر موسسات هنری کشور سطحی بالاتر از حد متداول ارائه دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دو نگاه می‌تواند به بنیاد رودکی باشد. نگاه اول اینکه کارهایی از حد متوسط به بالا ارائه دهد و این نگاه را بپذیرد و یا در نگاه دوم کارهایی در حد اعلا ارائه و عرضه کند؛ بنابراین دو نوع حمایت و برنامه ریزی را می‌طلبد.

در این جلسه ساختار جدید تشکیلاتی بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیشنهاد شد و مقرر شد با حضور اعضای هیات امنا بررسی‌های بیشتری برای تصویب نهایی صورت بگیردگزارش مالی و روایت آقای مدیر عامل از فعالیت‌های هنری

در ابتدای این جلسه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این بنیاد و همچنین گزارش مالی این بنیاد در سال ۹۹ ارائه شد.

همچنین افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی گزارشی از مجموعه اقدامات این بنیاد ارائه کرد.وی گفت: تولید آثار فاخری از جمله علمدار (در رثای حضرت قمر بنی هاشم) و نمایش سرباز از جمله این تولیدات در سال ۹۹ است. در حوزه تولیدات و اجراهای ارکسترال می‌توان به ارکستر سبکبال و همچنین قطعه مادر و دلشدگان اشاره کرد. این در حالی است که تولید و انتشار محصولات هنری بین المللی را از دیگر اقدامات این بنیاد در سال ۹۹ برشمرد و افزود: فعالیت‌های آموزشی، اجرای آثار نمایشی، اجرای پرفورمنس درباره شهید سلیمانی، برگزاری همایش‌ها مانند مراسم کنگره یتیم و بزرگداشت استاد محقق، برگزاری جشنواره‌های ملی و بین المللی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی آثار و محصولات هنرمندان و فعالان حوزه هنر، مشارکت برای تولید و عرضه آثار از دیگر اقدامات این بنیاد در سال ۹۹ است.

افضلی در بخش دیگری به طرح‌های راهبردی این بنیاد هم اشاره کرد و گفت: تشکیل شوراهای هنری ارکسترها، تشکیل شورای عالی آموزش هنری، تهیه و اجرای طرح هویت بصری جامع بنیاد، آرشیو ملی هنر، ایجاد سالن حرفه‌ای تمرین موسیقی، تهیه و تدوین سند راهبردی، ساماندهی موسسات و مراکز وابسته و فعالیت‌های عمرانی از جمله طرح‌های بنیادی این بنیاد است.

وی ادامه داد: احیای کارگاه دکور رودکی، توسعه و بهره برداری بهینه از فضای‌های هنری و مشارکت در بهره برداری بهینه از پهنه رودکی از جمله اقدامات مهم بنیاد رودکی است.

در بخش دیگری از این جلسه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ بنیاد فرهنگی هنری رودکی بررسی شد.

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جلسه به بخشی از اقدامات فرهنگی و هنری که از سوی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در سال ۹۹ صورت گرفته اشاره کرد و گفت: اپرای عروسکی خواجوی کرمانی در سال ۹۹ آغاز به کار کرد. این اپرا در راستای گرامیداشت مفاخر کشور و همچنین تکریم و پاسداشت زبان فارسی است.

وی افزود: تولیدات موسیقایی هم در سال ۹۹ از سوی این بنیاد صورت گرفت که آلبوم‌های نسیم نوروزی و بخارا از جمله این تولیدات است.

در این جلسه ساختار جدید تشکیلاتی بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیشنهاد شد و مقرر شد با حضور اعضای هیات امنا بررسی‌های بیشتری برای تصویب نهایی صورت بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح پیشنهادی ساختار تشکیلاتی بنیاد فرهنگی هنری رودکی، تاکید کرد: چابک سازی و کوچک سازی در این طرح باید مورد توجه قرار بگیرد.

در حاشیه این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آرشیو ملی هنر را افتتاح کرد و از بخشی از اقدامات سخت افزاری و عمرانی این بنیاد بازدید و در جریان روند عملیاتی این اقدامات قرار گرفت.




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی هیئت امنای بنیاد رودکی مطرح کرد

باید برای خلق آثار فاخر نمایشی برنامه‌ریزی شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی هیئت امنای بنیاد رودکی مطرح کرد

باید برای خلق آثار فاخر نمایشی برنامه‌ریزی شود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در مجمع عمومی هیئت امنای بنیاد رودکی، با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده و با اشاره به برنامه‌های پیش رو، خواستار توجه ویژه و برنامه‌ریزی جامع در حوزه تولید در جهت خلق آثار فاخر در حوزه نمایش شد.

|

نظرات کاربران