در حال بارگذاری ...
به بهانه برگزاری کارگاه های آنلاین ایران تئاتر

رسانه تخصصی و ضرورت اجتناب ناپذیری به نام آموزش

ایران تئاتر، سعید نوریان : درگاه ایران تئاتر با توجه به نقشی که در گستره ملی و بین المللی توسعه شناخت هنرهای نمایشی دارد، از همان سال های شروع فعالیت سایت های استانی اش، آموزش فعالین رسانه ای در حوزه هنرهای نمایشی را سرلوحه فعایت های خود قرار داده و زمینه را برای عرضه کیفی داشته ها و ارتقای علمی کارگزاران این درگاه در کشور فراهم کرده است.

«زکات علم، نشر آن است»، جمله ای ساده، اما گهربار و ارزشمند از صاحب قلم و بیان حضرت علی(ع) است که در کنار رفتار، کردار و اعمال شایسته اش، کتاب نهج البلاغه را برای سعادت و رسیدن به کمال و سربلندی برای تمامی نسل ها بویژه پیروان راستینش به یادگار گذاشته است. نشر علم و توسعه آن همان ضرورتی که قرآن کریم در آیه هفتم از سوره انبیاآن را مورد تاکید قرار داده است: «اگر نمى دانید از دانایان بپرسید»

آموزش، ضرورتی اجتناب ناپذیر و فرصتی اساسی برای گسترش دانش و فراگیری علوم و فنون در زمینه های مختلف است و انسان علاقمند به رشد و تعالی در هر سن و شرایط و موقعیتی که باشد، نیازمند به این امر مهم است تا ضمن به روز شدن و یادگیری فنون و مهارت های جدید، به کارگیری آموخته هایش، دنیای معلومات و داشته های علمی و تخصص خود را گسترش دهد و خود نیز در فرصتی که برایش مهیا شده است، این اندوخته ها را بدون هیچ چشمداشتی به فراگیران و دانش آموختگان دیگر انتقال دهد. تغییرات سریع و عمیق علمی در حوزه های مختلف سبب شده است که هر از چند گاهی نظریات، تکنیک ها و روش های جدیدی وارد عرصه زندگی شود. برای ادامه حیات و برای ارتقای داشته ها به ناچار باید آنان را آموخت و با یادگیری یافته های جدید که حاصل تحقیق، تفحص و اندیشه صاحب نظران و صاحب قلم مان است را جایگرین روش ها و سیستم های قدیمی کرد. آموزش، زمینه ساز ارتقا و تعالی است و موجب می شود تا استعدادها شکوفا شده و توانایی های بالقوه افراد به فعل درآیند.

درگاه ایران تئاتر با توجه به رسالت سنگینی که برای توسعه تئاتر و همراهی با هنرمندان و تلاشگران عرصه نمایش برای تولید و اجرای آثار نمایشی در جای جای ایران دارد، از همان سال های شروع فعالیت بخش استانی اش، آموزش فعالین رسانه ای تئاتر را در سرلوحه فعایت های خود قرار داده و با بهره گیری از تجارب و تخصص افراد نخبه تئاتری و علمی، زمینه را برای نمایش داشته ها و ارتقای علمی و تخصصی و رسانه ای کارگزاران این درگاه در تهران بزرگ و استان های مختلف کشور فراهم کرده است.

این آموزش ها و یادآوری های آموزشی سبب شده است تا ایران تئاتر، جایگاهی والا در بین هنرمندان و متولیان به فرهنگ و هنر داشته باشد و به عنوان یک پایگاه و رسانه تخصصی، تحسین هنرمندان و هنرآفرینان و هنردوستان تئاتری را برانگیزد.

این آموزش ها گاهی با برگزاری کارگاه های حضوری و گاهی با برگزاری نشست های غیر حضوری و حتی با تذکرها به فعالین این رسانه در استان ها و اصلاح مطالب ارسالی دوستان خبرنگار، نویسنده و محقق به شایستگی برگزار شده است.

در روزهای اخیر و در حالی که ویروس منحوس کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر سایه انداخته و زمینه رای برای تعدیل و تعطیلی فعالیت های تئاتری در شهرهای مختلف کشور فراهم کرده است، ایران تئاتر و متولیان تلاشگرش بر آن داشته تا با برگزاری کارگاه های مجازی آن هم با تعداد نفرات محدود در هز کارگاه، یک بار دیگر همکاران فعال در استان ها را اگرچه در فضای مجازی، دور هم جمع کند و داشته های علمی و رسانه ای شان را یادآور شود و هم زمینه را برای هم افزایی و ارتقای علمی و تخصصی یاریگران ایران تئاتر در استان ها فراهم سازد.

عصر روز یکشنبه بیستم تیرماه، زیبا فرصتی فراهم شد که در راستای سلسله برنامه های آموزشی و هم افزایی درگاه ایران تئاتر، در قالب گروه سوم آموزشی به همراه دوستان عزیزم آقایان و خانم ها خردمند، محمدی، بهرامی و زکالاب از استان های آذربایجان شرقی، ایلام، کرمانشاه و هرمزگان در دوره آموزشی شرکت کنم و از طریق فضای مجازی، به راحتی و سهولت از اندیشه ها و داشته های علمی و تجارب ارزشمند سردبیر ایران تئاتر علی اکبر عبدالعلی زاده عزیز و بزرگوار و همراهی‌های مهربانانه میترا رضایی گرانقدر بهره بگیرم.

فضایی که دوستان عزیز برای مان مهیا کرده اند، با وجود همه محدودیت هایش، سرشار از مهربانی، صمیمیت، عشق و دوستی بود و علی اکبر عبدالعلی زاده عزیز، هنرمندانه، استادانه و ماهرانه با جان و دل همه آنچه را که در سینه داشتند و از سال ها حضور در نشریات و خبرگزاری های مختلف کسب کرده است، بدون هیچ منتی در اختیارمان قرار داد و این تجربیات ارزنده و ارزشمند را برای ارتقای ایران تئاتر به همه شرکت کنندگان در این دوره آموزشی هدیه کردند.

سپاس از مخلوق، سپاس از خالق یکتاست و بر خود واجب و فرض می دانم تا از همت عالی و اهتمام ارزنده عزیزانم در ایران تئاتر بویژه  استاد عبدالعلی زاده عزیز که عالمانه و هنرمندانه در ارتقای ایران تئاتر نقشی ارزشمند و تاثیر گذار داشته و همراهی صادق برای فعالین رسانه ای ایران تئاتر در استان ها هستند و نیز میترا رضایی ارجمند که همیشه با صبوری تمام و با روی خوش، کاستی های مان را برطرف کرده و در ادامه این طریق و رسالت سنگین، مشوق مان بوده و ایران تئاتر را بستری برای هنرنمایی دوستان تئاتری از شهرستان های مختلف کرده اند، سپاسگزاری کنم و از این اقدام تحسین برانگیزشان به بزرگی و عظمت یاد کنم. 




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

«عطر آدم»؛ تلفیقی از تئاتر، اکتیویسم، تراپی

«عطر آدم»؛ تلفیقی از تئاتر، اکتیویسم، تراپی

آرمان طیران*: «سرود-نمایش عطر آدم» با طراحی و هدایت حضورِ طیف مختلف کُنشگرانش (تماشاگر-بازیگران) با نگرش‌ها و نظرگاه‌های انتقادی و تجربیات زیسته گوناگون‌شان با نزدیک شدن به الگو و رهیافت ...

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

نظرات کاربران