در حال بارگذاری ...
یادداشت یک استاد دانشگاه در اهمیت رخدادی تخصصی

ضرورت غنی کردن آرشیو ، منابع و تبلیغ تلویزیون تئاتر ایران
ترویج تئاتر به هر واسطه‌ای بهترین اقدام است

ایران تئاتر- رحمت امینی: اساساً ترویج هنر تئاتر به هر وسیله و واسطه‌ای یکی از بهترین اقداماتی است که می‌شود انجام داد.

در حال حاضر ما در وضعیت کرونایی خاصی قرار گرفته‌ایم، بیش از پیش می‌دانیم که مثلاً انتشار نقطه نظرات اساتید در حوزه‌های مختلف؛ در کارگردانی، درام‌نویسی، بازیگری و طراحی صحنه به واسطه نشر این صحبت‌ها در قالب تلویزیون تئاتر ایران چقدر می‌تواند مفید و موثر باشد .

همینطور دسترسی داشتن به سمینار‌ها و در واقع سخنرانی‌های علمی که در قالب‌های کارگاه‌ها و نشست‌های چندروزه برگزار می‌شود، تا چه میزان می‌تواند کارا و راهگشا باشد.

این‌ها همه در کنار فیلم‌تئاتر‌هایی است که از گذشته تا به حال وجود داشته است. ما در گذشته و طی ‌دو،سه دهه اخیر تا حدی کاهلی کرده‌ و بسیاری از نمایش‌ها را ضبط نکردیم و اگر ضبط هم کردیم، دسترسی و آرشیو ساختارمند و درستی از آنها نداشتیم و نداریم؛ بنابراین من با رشد و گسترش فعالیت‌های تلویزیون تئاتر ایران بسیار موافقم و باید امکاناتی مانند آثار درجه یک خارجی را هم به این مجموعه اضافه کنیم و به هر وسیله‌ و راهی که وجود دارد، به سمت فراهم آوردن این امکان حرکت بکنیم.

همچنین برای استفاده از این امکان و پدیده یعنی تلویزیون تئاتر ایران ضروری است تبلیغ بیشتری کنیم. من فکر می‌کنم اگر در کنار کاستی‌هایی که داریم و اینکه در شرایط فعلی نمی‌توانیم خیلی مانور روی تئاتر زنده داشته باشیم، لااقل از این طریق و با این فعالیت دیدگان مشتاق و پی‌جوی علاقه‌مندان تئاتر را در اقصی نقاط کشور سرشار‌سازی ‌کنیم.

اگر بخواهم حرف‌هایم را خلاصه کنم باید بگویم در کنار ضرورت غنی کردن آرشیو یا منابع تلویزیون تئاتر در تمامی حوزه‌ها، چه داخلی و چه خارجی، تبلیغ برای استفاده از این امکان هم به نظرم لازم است، تا جایی که فعالان، علاقه‌مندان و هنرجویان تئاتر در همه جای کشور عادت کنند تا بخشی از دانش خود را توسط این پدیده تکمیل کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران