در حال بارگذاری ...
گفت و گو با کارگردانان نمایش‌های پخش شده در یک پلتفورم تخصصی (2)

تلاش تلویزیون تئاتر ایران برای ورود به سبد فرهنگی خانوار

ایران تئاتر: تلویزیون تئاتر ایران فرصت مغتنمی است که می تواند ارتباط تئاتر با جامعه را توسعه دهد و آن را در سبد فرهنگی خانوار جانمایی نماید.

تلویزیون تئاتر ایران نوزاد نوپای هنرهای نمایشی ایران است که در طول 6 ماه نه‌تنها تلاش قابل‌تقدیری در تحقق هدف حمایت از تولیدات نمایشی داشته، بلکه با ایجاد سازوکاری قانونی، ایده‌های خلاقانه و برنامه‌ریزی آینده‌نگر، توانسته علاوه بر معرفی خود به‌عنوان یک مرجع بصری برای پژوهشگران، محققان، اندیشمندان و دانشجویان در مسیر تعالی تئاتر، این مفهوم را نیز بر اذهان تداعی کند که هنرمندان سراسر کشور می‌توانند روی آن به‌عنوان یک ویترین برای نمایش عادلانه آثارشان حساب کنند و مرهمی بر یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هنرمندان کشور یعنی عدالت فرهنگی باشد.

در این گزارش نظر کارگردانان تئاتر در خصوص این پلتفرم و جایگاهش در تحقق شعار قرار گرفتن تئاتر در سید فرهنگی خانواده، جویا شدیم.

 

مرتضی شاه کرم: برای ویترین تلویزیون تئاتر ایران برنامه‌ریزی کنیم

مرتضی شاه کرم نویسنده و کارگردان برونسی، که از اولین آثار به نمایش درآمده در تلویزیون تئاتر ایران است، در این خصوص گفت: در حال حاضر جهان به سمت ارتباطات مجازی گام برمی‌دارد راه‌اندازی این پلتفرم یک اتفاق خوبی است که در انجمن هنرهای نمایش رخ داد و به نظرم باید زودتر از این‌ها راه‌اندازی می‌شد.

وی توجه به آموزش و پژوهش را از نقاط قابل‌تأمل در این پلتفرم عنوان کرد و گفت: ما یک منبع تاریخچه خوب از نمایش ها نداریم، آرشیو نمایش در کشور ضعیف است و فیلم تئاترهای خوبی از آثار بزرگان تئاتر جمع‌آوری نشده‌اند. به نظرم در آینده شاهد یک منبع غنی از تئاترهای کشور خواهیم بود. این مهم برای پژوهشگران و محققان خبر بسیار خوبی می‌تواند باشد.

وی با تأکید بر اینکه تلویزیون تئاتر ایران یک نهال کوچکی است که باید از الان برای آن برنامه‌ریزی و چشم‌انداز داشت، تصریح کرد: یکی از مشکلات که هنرمندان تئاتر در شهرستان‌ها با آن همواره روبرو بودند عدم امکان بهره‌مندی از اجراهای درجه‌یک در تهران بود و تلویزیون تئاتر ایران محملی است برای دیده شدن این آثار و امیدوارم با غنای ویترین و بهره‌گیری از آثار درجه‌یک تئاتری، مخاطبان بیشتری جذب شوند.

نویسنده و کارگردان برونسی اضافه کرد: تلویزیون تئاتر ایران در آینده می‌تواند در جذب بیشتر مخاطبان به تئاتر کمک کند.

شاه کرم تصریح کرد: لازمه جذب مخاطب ویترین خوب است. باید برای ویترین برنامه‌ریزی دقیق داشت و صرفاً هدف‌گذاری برافزایش تعداد نمایش‌ها به هر قیمتی نباشد. تلویزیون تئاتر ایران باید برای جلب نظر تماشاگران خود، ویترین این پلتفرم را به آثار هنرمندان بزرگ اختصاص دهد.

 

جواد صداقت: این پلتفرم نیاز به تبلیغات گسترده دارد

جواد صداقت از هنرمندان فعال در تلویزیون تئاتر ایران است که دو اثر هماتوم و کوچه مختار در این پلتفرم برای مخاطب به نمایش گذاشته است. او را در خصوص جایگاه این پلتفرم  گفت: با توجه به شرایط وحشتناک کرونا و محدود شدن صندلی‌ها، تعداد تماشاگران بسیار کم شدند و این اتفاق بسیار خوبی است که یک اثر را مخاطبان زیادی می‌توانند ببینند.

وی افزود: بسیاری از آثار نمایشی در تهران به روی صحنه می‌روند و متأسفانه بسیاری از هنرمندان شهرستانی به دلایل مختلف امکان حضور در تهران و تماشای آثار را ندارند، با این حرکت فضایی ایجاد شد تا هرکس در هر منطقه‌ای بتواند آثار را مشاهده کند.

صداقت، ایجاد عدالت در اجرای نمایش‌ها را از دیگر نقاط مثبت این پلتفرم عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی تلویزیون تئاتر ایران، هر هنرمندی در هرکجای کشور، این فرصت برابر را خواهد داشت که در رقابت با سایر هنرمندان آثار خود را در معرض دید مخاطب قرار دهد و این مهم برای معرفی هنرمندان خلاق شهرستانی  بسیار خوب است.

وی در خصوص عملکرد 6 ماه این پلتفرم نیز با اشاره به اینکه تلویزیون تئاتر ایران یک نوزاد تازه متولدشده است و برای اظهارنظر در مورد آن زمان نیاز است، افزود: اگر این پلتفرم برای مخاطب عام به‌خوبی تبلیغ شود و به‌عنوان یک رسانه خانگی ماندگار بماند بی‌شک تأثیر بسزایی در قرار گرفتن تئاتر در سبد فرهنگی خانوار خواهد داشت.

 

حسین اسدی: فضای عادلانه برای نمایش آثار امتیاز قابل‌تأملی است

حسین اسدی کارگردان نمایش آبگوشت زهرماری پس از اجرای این نمایش در جشنواره آیینی و سنتی سال 98، اجرای عموم در سنگلج در سال 98 و حضور در جشنواره فجر سال 99، این بار مخاطبان را برای تماشای این اثر در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران دعوت کرده است.

حضور این هنرمند اهل جزیره خارک، نشان از آن دارد که تلویزیون تئاتر ایران این فرصت برابر را به همه هنرمندان داده است که آثار خود را عرضه کنند.

اسدی در این خصوص گفت: من این نمایش را بارها اجرا کردم اما می‌دانم خیلی از علاقه‌مندان به دلایل مختلف ازجمله هزینه بالای تماشای تئاتر، عدم دسترسی، کمبود زمان و ... نتوانسته‌اند این اثر را ببینند لذا تصمیم گرفتم نمایش را در این پلتفرم بارگذاری کنم تا علاقه‌مندان به‌راحتی به نمایش دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: ما در شهرستان‌ها عموماً برای جشنواره‌ها نمایش آماده می‌کنیم و این امکان برای همه هنرمندان شهرستانی فراهم نیست که همانند هنرمندان تهرانی نمایش برای اجرای عموم به روی صحنه ببرند، امیدوارم با این پلتفرم دریچه جدیدی باز شود که همه هنرمندان مستعد بتوانند در یک فضای عادلانه آثار خود را به اجرا گذارند.

 

تئاتر به سبد فرهنگی خانوار می‌آید

تلویزیون تئاتر ایران بی‌شک در این مدت کوتاه نشان داد که می‌توان به آن به‌نوعی یک فرصت به‌صورت جدی نگاه کرد حتی اگر برای بعضی‌ها ناخوشایند باشد که تئاتر را غیر از سالن و غیر از اجرای زنده آن و بر مبنای شعار نفس به نفس با تماشاگر، بخواهند تحمل کنند. اما این امری است که در دنیا از سال‌های گذشته اتفاق افتاده و به‌عنوان یک مدیوم جدید مهر تائید گرفته است.

بی‌گمان تلویزیون تئاتر ایران فرصت مغتنمی است که می‌تواند ارتباط تئاتر با جامعه را حفظ کند و تئاتر را در سبد فرهنگی خانوار جانمایی نماید.




نظرات کاربران