در حال بارگذاری ...
یادداشتی در اهمیت وجود پلتفورم عرضه هنرهای نمایشی

تلویزیون تئاتر ایران یک معجزه است اگر...

ایران تئاتر - کامران شهلایی: باورتان  نمی شود که حتی دیدن  دو سه دقیقه از یک نمایش حرفه ای چقدر در سرنوشت یک مخاطب علاقمند موثر است.

سال ها پیش در شبکه چهار تلویزیون ، برنامه ای بود درباره تئاتر که هر بار تکه هایی از فیلم های نمایش های  روی صحنه را نشان می داد. اواخر دهه هفتاد که من هنوز  کرمانشاه زندگی می کردم و تازه تئاتر را شروع کرده بودم مهمترین اتصال من به تئاتر تهران این برنامه بود. شاید باورتان  نشود که همین دیدن  دو سه دقیقه ها چقدر موثر بود . مثلا یک دقیقه سکوت محمد یعقوبی عزیزم را آنجا دیدم و شیفته اش شدم . 
چند سال بعد سال ۸۱ برای سفر کوتاهی در تهران بودم که  دوست عزیزم رحمان هوشیاری از من خواست فیلم های تئاتری که  واحد تلویزیونی مرکز هنرهای نمایشی برایش ضبط کرده را تحویل بگیرم و به کرمانشاه ببرم و خدا می داند این چقدر برایم هیجان انگیز بود .

فیلم ها را گرفتم و قبل از تحویل همه را چند بار نگاه کردم. قابیل و سحوری دکتر قطب الدین صادقی . چند اثر از دکتر رفیعی . قلاده برای سگ مرده و در دل با سگ آتیلا پسیانی و حسین عاطفی و ... چه کارهایی بودند ; چقدر موثر و آموزنده و لذت بخش. 
اینها را گفتم که تاکید کنم تلویزیون تئاتر ایران در صورت داشتن آرشیوی غنی از تاریخ تئاتر ایران می تواند معجزه ای باشد از نظر آموزش و آگاهی برای همه جامعه تئاتر  مخصوصا برای تئاتریهای شهرستانهای ایران عزیزمان  و البته برای مردم علاقمند به تئاتر . 
امیدوارم مسئولین این تلویزیون از آرشیو واحد تلویزیونی اداره کل هنرهای نمایشی و  همچنین آرشیو نمایش های جشنواره تئاتر فجر غافل نشوند و با سرعت بیشتری روند غنی شدن هر چه بیشتر این اتفاق خجسته و لازم را رقم بزنند.




مطالب مرتبط

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

نظرات کاربران