در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر اهمیت یک پلتفورم تخصصی

"تلویزیون تئاتر ایران"، انقلاب بزرگ رسانه ای 
سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی که مرزها را در می نوردد

ایران تئاتر - شهرام خرازی ها* : اصلا باورتان می شود که همزمان با اجرای نمایشی در پایتخت، قادر به تماشای آن در یکی از دورافتاده ترین روستاهای کشور عزیزمان باشیم؟!

باورتان می شود همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر فجر در تهران ، بتوان نمایش های راه یافته به جشنواره را در شهرستان ها هم تماشا کرد؟! یا نمایشی که در سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی بر صحنه اجرا شده را اکنون به تماشا نشست و پس از گذشت بیش از چهار دهه، در حال و هوای تئاتر نوپای انقلاب در آن روزهای خاطره انگیز قرار گرفت؟! پلتفرم "تلویزیون تئاتر ایران" هر چند دیرهنگام، به رایگان یا بهایی اندک این امکانات را فراهم آورده است.این ها رویاهایی بودند که باید خیلی زودتر از این ها در دهکده جهانی مارشال مک لوهان که ما هم بخش کوچکی از آن هستیم، تحقق می یافتند اما چه کنیم که مملکت در حال توسعه( و نه توسعه یافته) ما ، همیشه از قطار سریع السیر تکنولوژی عقب افتاده و لاک پشت وار آن را تعقیب کرده است. "تلویزیون تئاتر ایران در کشوری که با فقر مستندسازی و مستندنگاری هنر پایه تئاتر مواجه است، حکم یک انقلاب نرم افزاری را دارد که باید به شدت تقویت شود و هیچ گاه اسیر رکود و خاموشی نگردد. 

تئاتر سال هاست که در ایران، هنر ویژه خواص است که پشت درهای بسته برای جامعه روشنفکر برگزار می گردد. تئاتر به جز استثناء هایی همچون تعزیه،  هیچ وقت از نظر اجرایی تا اعماق زندگی مردم پیش نرفته است.مردم ایران سال هاست که از هنر تئاتر ، محروم بوده اند.تئاتر ایران با وجود اجراهای بسیار درخشان در شهرستان ها  ، به صحنه های تئاتر پایتخت محدود شده است. همیشه امکان تماشای نمایشی در تهران فراهم بوده و هست اما در شهرستان ها ، تئاتر جریان پاینده و مستمری ندارد و در بسیاری از اوقات سال ، شاهد اجرای هیچ نمایشی در تماشاخانه ها نیستیم.چه بسیارند تماشاخانه هایی که در تهران و شهرستان ها فقط حکم ویترین را دارند و روزها و شب های زیادی را خاک می خورند.

"تلویزیون تئاتر ایران" به واسطه قابلیت نفوذ فنی می تواند بسیاری از مشکلات دیرینه اجرای نمایش در ایران را از پیش پا بردارد و تئاتر را به داخل خانه های مردم ببرد.حتی اگر این پلتفرم در ضعیف ترین و محدودترین شکل خود ، قابل بهره برداری باشد باز هم وجودش غنیمت است زیرا سبب توسعه فرهنگی شده و می تواند سواد رسانه ای مردم را ارتقاء بخشد.

به کمک پلتفرم "تلویزیون تئاتر ایران" می توان تمام نمایش ها را ثبت ، مستند و قابل دسترس و تماشای شان را امکان پذیر کرد همچنین مردم را در جشنواره ها و دانشجویان و پژوهشگران را در همایش های علمی تئاتر سهیم کرد.قابلیت های فرامرزی این پلتفرم منحصر به داخل کشور نیست. "تلویزیون تئاتر ایران" ابزار قدرتمندی است برای صدور انقلاب اسلامی به دیگر کشورها و ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی.تئاتر ایران هنوز هم برای مردم تعدادی از کشورها ناشناخته است.بسیاری از نمایش های ارزشمند ایرانی فرصت حضور و عرضه در آن سوی مرزها را نیافته اند.بسیاری از هموطنان ما در خارج از کشور تشنه تماشای نمایش های روی صحنه هستند.برای بسیاری از آن ها تماشای حتی یک نمایش از ایران غنیمت است.پلتفرم "تلویزیون تئاتر ایران" سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است و این سفیر فرهنگی می تواند مرزها را شکسته و زمینه های نوینی برای عرضه شناساندن و قابل دسترس کردن نمایش های ایرانی فراهم آورد.

با همه قابلیت های درون و برون مرزی کم نظیر پلتفرم "تلویزیون تئاتر ایران" در عصر حاضر ، یک نکته بسیار مهم و کلیدی را نباید از یاد برد و آن این که چنین پلتفرمی نباید به رسانه و ابزاری ضد هنر تئاتر تبدیل شود و "نمایش" را به "ویدئو" تبدیل کند و آداب و عادت تماشای نمایش در تماشاخانه را تضعیف نموده و از بین ببرد.تئاتر هنر اجرای زنده است و بر صحنه جان می گیرد.صوت و تصویر ویدئو و رایانه هرگز نمی تواند جایگزین هنر تئاتر شود.تئاتر با حضور و کاتارسیس تماشاگر در تماشاخانه تعریف می شود نه با مجموعه ای از اصوات و تصاویر دیجیتالی که در نهایت حکم "نمایش فیلمبرداری شده" را دارند. "نمایش فیلمبرداری شده" هیچ گاه جای اجرای زنده را نمی گیرد و بهتر است بگویم و تاکید کنم که اصلا تئاتر نیست. در عصری که آداب و فرایند مواجهه مخاطب با آثار هنری در حال دگرگون شدن است پر واضح است که به میدان آمدن "تئاتر دیجیتالی"(اصطلاحی که وجود خارجی ندارد و ناگزیر از به کار بردنش هستم) و به عقب رانده شدن "تئاتر صحنه" قابل پیش بینی است  حتی ممکن است در کمال تاسف، دیر یا زود تحقق یابد اما فرهنگ بشری هرگز فرق بین این دو نوع تئاتر را از یاد نخواهد برد و بر ارزش و اصالت اجرای زنده هنر تئاتر بر صحنه ، چشم نخواهد بست.

 

* دکتر شهرام خرازی ها ؛ منتقد تئاتر و کارشناس ارشد "مدیریت رسانه"




مطالب مرتبط

نظرات کاربران