در حال بارگذاری ...
به‌بهانه برگزاری کارگاه آموزشی آنلاین ایران تئاتر

رسانه؛ پیوند عمیق میان جامعه و تئاتر

ایران‌تئاتر- سودابه زیارتی: بردنِ تئاتر در میان خانواده‌ها به صورتی که همچون موسیقی ازجمله نیازهای فرهنگی آنها باشد، به زعم نگارنده از مسیر رسانه عبور می‌کند. بنابراین توانمندسازی و آموزش اهالی رسانه‌ی تئاتر با تحقق این هدف در ایران تئاتر به‌عنوان مرجع رسانه‌ای و تخصصی تئاتر کشور پیگیری می‌شود.

هنر فاخر تئاتر ضرورتی است برای ارتقای فرهنگ جامعه و در همین راستا صاحبان نظر با تاکید بر این ضرورت از گذشته تا به امروز تلاش کرده‌اند تا با تقویت این بخش از حوزه فرهنگ و هنر در مسیر توسعه و تعالی جامعه گام بردارند.

اما چگونگی توسعه و بهبود تئاتر نیز ضرورت دیگری است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از هنرمندان پژوهشگران و فعالان هنر تئاتر قرار گرفته است. با همین رویکرد است که برنامه‌ریزی در جهت رشد و بالندگی این هنر فاخر و ارائه آن به مخاطبان به طوری‌که بیشترین بازخورد مثبت و ثمربخش را داشته باشد ازجمله مواردی است که با تاکید بسیار پیگیری می‌شود.

برگزاری جشنواره‌ها، ورود بخش خصوصی به تئاتر، توجه به اجراهای عموم  افزودن تئاتر به سبد فرهنگی خانواده.ها  ،تمرکز بر آموزش و... از جمله اقداماتی است که به‌منظور توسعه تئاتر در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

بر کسی پوشیده نیست که رسانه به‌عنوان یک بازوی قدرتمند تا چه اندازه می‌تواند در پیشبرد اهداف توسعه‌ای تئاتر تاثیرگذار باشد. اگر در گذشته تئاتر تنها مخاطبان خاص خود را داشته است اما امروز به مدد رسانه توانسته است به تعداد مخاطبان خود افزوده و البته در این فرآیند، نوپاست و به جرات می‌توان گفت، شاید رسانه مهمترین و اصلی‌ترین مسیر برای تحقق شعار "تئاتر برای همه" باشد.

بردنِ تئاتر در میان خانواده‌ها به صورتی که همچون موسیقی ازجمله نیازهای فرهنگی آنها باشد، به زعم نگارنده از مسیر رسانه عبور می‌کند. بنابراین توانمندسازی و آموزش اهالی رسانه‌ی تئاتر با تحقق این هدف در ایران تئاتر به‌عنوان مرجع رسانه‌ای و تخصصی تئاتر کشور پیگیری می‌شود و کارگاه‌های آموزشی با هدف توسعه اخبار و تولید محتوا در این حوزه با حضور فعالان رسانه و تئاتر برگزار شده است.

تا پیش از گسترش و شیوع بیماری کووید ۱۹ این آموزش‌ها اغلب به‌صورت حضوری بوده است اما در حال حاضر کارگاه‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شوند.

از جمله کارگاه‌های آموزشی ایران تئاتر، برگزاری نشست‌های مجازیِ سردبیر سایت- علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده و مسئول درگاه‌های استانی-میترا رضایی با رابطان خبری استان‌ها در ایران تئاتر است که تاکنون چهار نشست آن با حضور مسئولان 20 استان کشور تشکیل و مباحثی با محوریت توسعه اخبار و تولید محتوا، آیین نگارش و ویرایش صحیح اخبار، بررسی راهکارهایی برای سوژه‌یابی و ارتباط موثر با اشخاص در حوزه‌های مختلف که می‌توانند پیوند موثری با تئاتر داشته باشند و... در آن مطرح شده است.

این نشست‌ها که با تمرکز بر هم‌اندیشی در حال برگزاری است و ، تبادل نظر در آن‌ها از سوی مدیران و مسئولان درگاه استانی سایت صورت می‌گیرد، می‌تواند در تقویت نقاط مثبت و یافتن ضعف‌های احتمالی و رفع آن‌ها موثر و کارا باشد.

امید، آن‌که این بازوی مهم بتواند، پیوندی عمیق میان جامعه و تئاتر ایجاد و ضرورت توسعه از مسیر هنر را مرتفع کند.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

نظرات کاربران