در حال بارگذاری ...
نگاهی به ظرفیت فرهنگی مهم‌ترین میدان ورزشی جهان

نمایش؛ عنصر اصلی افتتاحیه المپیک توکیو

ایران تئاتر: ورزشگاه خالی از تماشاگر، پس از پخش ویدیو کلیپ و آتش بازی نمایش با حضور یک دوچرخه ثابت و فردی که روی آن رکاب می زد آغار می شود و با دیگر اعضای گروه نمایش گرم می شود و صحنه پهناور افتتاحیه با اجرای قطعات نمایشی ای که سخت کوشی را مجسم می کند جان می گیرد.

هنوز شور آتش بازی فروکش نکرده تمرکز اصلی روی زمین ورزشگاه قرار گرفته است، جاییکه یکی از بازیگران افتتاحیه سوار بر دوچرخه ثابت با رکاب زدن متوالی و سریع،  تلاش برای حرکت را به نمایش می گذارد ، دیگر بازیگران صحنه نیز این تلاش را بدون استفاده از دوچرخه نمایش می دهند.

نمایش تلاش ، پشتکار و پیشرفت 

بخش مهم مراسم افتتاحیه نمایشی یود که توسط بازیگران  اجرا شد . در پرده بعد ، بازیگران  با استفاده از تردمیل تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف را نشان دادند. به نظر می رسد محتوای مجموعه نمایشی افتتتاحیه بر اهمیت حفظ سنت ها ، حفظ همدلی و پشتکار برا یپیشرفت در جهان امروز بود. 

جریان سیال فضای نمایشی افتتاحیه پس از اهتزاز پرچم ژاپن به عنوان میزبان بازی‌های المپیک با اجرای  قطعات نمایشی از سنت های ژاپنی همراه با موسیقی ادامه یافت، در این بخش از چوب به عنوان عنصر اصلی و قالب همراه با نمادهای سنتی از تاریخ ژاپن برای اجرای نمایش استفاده شد.

مراسم افتتاحیه المپیک با پخش تصاویری از رقابت ورزشکاران در دوره پیشین بازی‌ها (ریو ٢٠١٦) ادامه یافت، در بخشی از این تصاویر رقابت ندا شهسواری در ریو نمایش داده شد.

 رژه کاروان‌ها

آغاز رژه کاروان های ورزشی کشورهای حاضر در المپیک نیز با حرکات نمایشی راهنمایان همراه بود . راهنمایانی که برای حفظ نظم و تشریفات مراسم در ستون های به هم پیوشته با حرکات بدنی ممتد کاروان ها را مشایعت  و آن ها را به محل استقرار از پیش تعیین شده هدایت کردند.

برای کاروان ورزش إیران  صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان دو پرچمدار کشورمان بودند که پیشاپیش دیگر ورزشکاران کاروان ایران در رژه حاضر شدند. آیا رژه خود یک حرکت نمایشی نیست . نمایشی که بازبان مشترک چهانی می تواند مفاهیم زیادی را از اندیشه و فرهنگ مردم یک کشور به مردمان دنیا برساند. صلح دوستی ، تنوع اقوام و ده ها کلید وازه دیگر که با یک لباس ساده ، ظریف و گویا قابل انتقال است. ظرافتی که تنها از اهل هنر برمی آید.

بی هنری در لباس سرزمین هنرها

نکته اینکه رژه بانوان ورزشکار با لباس های طراحی شده اولیه بود و آقایان هم با همان کت اداری پرحاشیه در رژه حاضر شدند. ترکیبی که از روزها قبل  با انتقادات زیادی روبرو شد به طوری که به گفته دبیر کل کمیته تصمیم بر عدم استفاده از آنها گرفته شد تا ورزشکاران از لباس ورزشی در مراسم افتتاحیه استفاده کنند .

در نهایت اما با وجود بی شمار طراح لباس ایرانی و طراحان زبردست و باتجربه لباس در عرصه هنرهای نمایشی ، رژه  با همان لبا طراحی بدون ظرافت انجام شد. لباس هایی که فاقد عناصر فرهنگی غنی ایران زمین هستند. لباس های فرم که اولین شرط هماهنگی یعنی وحدت در رنگ را هم در خود نداشتند و از سپهر فرهنگ ایرانی تنها از رنگ فیروزه ای آن هم در لباس بانوان بهره ای الکن گرفت.

براین اساس ظرفیتی که توسط بسیاری از کشور ها به کار گرفته شد توسط مسئولین تیم اعزامی ایرن به المپیک 2020 نادیده گرفته شد. 

روشن شدن مشعل با نوای پیانو

روشن شدن مشعل از بخش های مهم و پایانی مراسم افتتاحیه در هر دوره بازی هاست. برای رسیدن به این بخش سنتی در افتتاحیه المپیک توکیو یک بانوی هنرمند برای دقایقی پیانو نواخت و بسیاری را با خود همراه کرد. سپس حمل مشعل آغاز شد تا توسط ورزشکاران معین از آن برای روشن شدن مشعل اصلی استفاده شود. دو ورزشکار زن و مرد با در دست داشتن مشعل در اطراف ورزشگاه دویدند و سپس آن را در اختیار افراد دیگر قرار دادند تا مشعل اصلی را روشن کنند.این مشعل طبق روال همیشه تا پایان بازی ها روشن خواهد ماند.

 رقابت های المپیک با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی در ورزشگاه ملی شهر توکیو ژاپن آغاز شد و پس از رقابت حدود ۱۱ هزار ورزشکار و توزیع ۱۰۵۸ مدال بین آنها، روز هفدهم مرداد با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد




نظرات کاربران