در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 47

تزریق واکسن هنرمندان ، خط شکنی جوانان و همدردی با خوزستان

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: همچنان هنرمندان تئاتر درحال جنگیدن با موج سینوسی و بالا و پایین شدن اوضاع کرونایی کشور هستند. دوشنبه این هفته تعطیلات سراسری تهران و البرز پایان یافت و برخی هنرمندان تصمیم گرفتند آثار خود را به صحنه ببرند. همزمان تزریق واکسن برای هنرمندانی که در رده سنی اعلامی هستند با سرعت بیشتری انجام شد و باز امید به بهبود شرایط! هنرمندان تئاتر به خصوص جوانان را به حرکت واداشت که خط شکن میدان باشند و واکنش به اتفاقات خوزستان نیز همچنان ادامه داشت.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
شیرین کاشفی درباره نگارش نمایش نامه عاشقانه و انتظار کرونایی برای اجرا؛ پیمان ترکاشوند درباره تصویربرداری از یک رویداد نمایشی درباره غدیر؛ علی اوسیوند درباره آموزش الفبای تئاتر با عرضه نمایش‌های بزرگ در تلویزیون تئاتر ایران و فرصت معیشتی برای هنرمندان؛ سعیده آجربندیان درباره «ناگهان همه برمی‌خیزند... به آوازی دیگر»؛ حسین حیدری‌پور درباره عرضه نمایش «گاومیش» در پلتفورم تلویوزین تئاتر ایران با ایران تئاتر گفت و گو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های  آن قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب هر گفت و گو مراجعه کنند.

نیکنام حسینی‌پور: واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت
نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: با توجه این‌که تعدادی از هنرمندان ما مانده بودند و گروه‌های سنی جدید (بالای ۶۰ سال) اعلام شدند، ما هفته پیش را برای واکسیناسیون هماهنگ کردیم که به تعطیلات یک‌هفته‌ای تهران خورد. اما همکاران ما در موسسه هماهنگی لازم را با مرکز بهداشت شمال تهران انجام داددند یکشنبه، ۳ مردادماه از ساعت هشت صبح واکسیناسیون را شروع کردند و تا  حدود ساعت ۱۳:۳۰، حدود ۹۵ نفر از هنرمندان و تعدادی از نویسندگان و افراد شاخص فرهنگی در محل موسسه واکسینه شدند.
لب کلام
در کنار هنرمندان، به همسران‌شان هم که با گروه سنی اعلامی تطابق داشتند واکسن تزریق شد.
امیدواریم بتوانیم دُز دوم را تا اوایل شهریور با هماهنگی وزارت بهداشت تزریق کنیم.
اکثر هنرمندان این موسسه واکسن‌شان را زده‌اند.
تعدادی خودشان شخصا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند و تعدادی هم به موسسه آمدند.

ایرج راد: امیدواریم که این اعتراضات به جای خوبی برسد
ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر گفت: هم‌وطنان و کسانی که سال‌های سال در روزگار جنگ زجر کشیده‌اند، حتی بعد از روزگار جنگ هم سختی‌های فراوان دیده‌اند و امروز اعتراضات به حقی دارند که ما هم معترف به آن هستیم. امیدواریم که این اعتراضات به جای خوبی برسد.
هنرمندان تئاتر همواره با تلاش خود سعی کردند چراغ تئاتر این مملکت را روشن نگه دارند ولی آنچنان که باید و شاید از آنان حمایت نشده است.
اگر از تئاتر حمایت‌های معنوی بشود، می‌توانیم مسائل دیگر را حل‌شده بپنداریم اما متاسفانه هرگز این اتفاق رخ نداده
نمی‌خواهیم بگوییم هنرمندان ما بی‌چیز هستند بلکه آنان فوق‌العاده‌اند.
بعد از آن تجمع قول‌هایی در ارتباط با بودجه سال ۱۴۰۰  داده شد. خیلی از دوستان پیگیری کردند که نتیجه چه شد؟
خواسته‌های فردی هیچ وقت در این زمینه‌ها خیلی مهم نیست، خواسته‌های جمع مطرح است.
خواسته همه دست‌اندرکاران تئاتر مطرح است که آن هم از طریق صنف می‌تواند بیان و منتقل شود.

داریوش ارجمند در روز تولدش چه آرزو کرد؟
داریوش ارجمند، هنرمند باسابقه کشورمان  سه شنبه  پنجم مردادماه ۷۷ ساله شد. او در گفت‌وگویی به مناسبت زادروز تولدش از آرزوهایی گفت که دوست دارد برای مردم کشورش محقق شود.
لب کلام
برای مردم ایران به خصوص برای هم‌وطنان بزرگوارم در خوزستان آرزوی رفع تشنگی و بی‌آبی دارم.
در روز تولدم آرزوی رفع هرگونه دروغ را از سرزمین‌مان دارم.
در کتیبه داریوش عنوان شده، خدایا کشور مرا از جنگ، تشنگی و دروغ محافظت کن؛ آرزوی من دقیقا همان آرزویی است که در این کتیبه آمده است.
برنامه خاصی در نظر نگرفته ام؛ در حقیقت این تلویزیون است که باید برنامه بریزد و برای حضور در پروژه‌ها از من دعوت به همکاری کند.

محمد رضا هلال‌زاده: ما هم عشق و جنون داریم
محمد رضا هلال‌زاده مدت‌ها منتظر شد تا پیشنهادی برای بازی در نمایشی درباره محله "خاک سفید" به او برسد، ولی این اتفاق نیفتاد و بازیگر جوان دیگر صبر را جایز ندید. او خود دست به کار شد و برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد تا ایده قدیمی‌اش را روی صحنه بیاورد.
لب کلام
انگیزه گروه‌های جوان را برای اجرای نمایش برآمده از عشق و جنون است.
خدا را شکر از همان اولین اجرا، مردم ما را تنها نگذاشتند ولی تعطیلی‌های پیاپی تئاتر ضربه بسیاری به ما و همه گروه‌های نمایشی زد.
اجرای این نمایش پروسه‌ای پنج شش ساله دارد.
در تمام این چند سال طرح اجرای این نمایش را در ذهنم پرورش می‌دادم و در نهایت محمود احدی‌نیا، نویسنده کار، متن را نوشت. ما از اول می‌خواستیم نمایش‌مان را در سالنی پر از تماشاگر اجرا کنیم نه اینکه حضور تماشاگران برای‌مان مبهم باشد.
عشق و دیوانگی و تئاتر. این تفکر را نمی‌پذیرم که عشق و جنون نسبت به تئاتر فقط در نسل‌های گذشته وجود داشته، این احساسات در نسل‌های جدید هم یافت می‌شود.
گفت و گو ها از ایسنا

هادی مرزبان: دلم برای هادی مرزبان تنگ شده است!
کارگردان نمایش «دکتر نون» با اشاره به توقف تمرین‌های این اثر نمایشی به دلیل تعطیلی‌های کرونایی اخیر، اعلام کرد تمرین‌های «دکتر نون» با وجود شرایط مبهم موجود از سرگرفته شد.
لب کلام
ما تمرین‌های نمایش «دکتر نون» را که به دلیل شرایط قرمز کرونایی تهران متوقف کرده بودیم از سر گرفتیم.
مدیریت مجموعه تئاتر شهر این لطف را به ما داشت که سالن اصلی مجموعه را برای تمرین در اختیار ما قرار داده که برای حفظ پروتکل‌ها و حفظ سلامت اعضای گروه فضای بزرگ و مناسبی است.
این روزها دلم خیلی برای هادی مرزبان تنگ شده و فکر می‌کنم که از مرزبان و شرایط او، سالن و خود تئاتر دور شده‌ام که دلیل این امر وضعیت کرونایی پیش آمده طی ۲ سال گذشته است.
تمرین‌ها که شروع شده باید ۱ ماه ادامه داشته باشد و در صورتی که کرونا وضعیت را به هم نریزد، اجرای عمومی «دکتر نون» را از شهریور سال جاری در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز خواهیم کرد.
شرایط موجود شرایط سختی است و در تاریکی حرکت می‌کنیم.

مرتضی برزگرزادگان: از ۵۰ مخاطب ۴۲ نفر منصرف شدند!
مرتضی برزگرزادگان کارگردان نمایش «ریور ساید درایو» با گلایه از شرایط این روزهای تئاتر درباره آسیب‌های تعطیلات مکرر کرونایی به این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
با وجودی که بسیاری از هنرمندان ما از بیکاری در دوران کرونا گله دارند اما من برای انتخاب بازیگر با افراد بسیاری از کل ایران تماس گرفتم اما اغلب این دوستان مشغول کار در سریال‌های شبکه نمایش خانگی بودند.
قبل از اعلام تعطیلی یک هفته‌ای تهران تمام بلیت‌های نمایش ما برای روز سه شنبه ۲۹ تیرماه پیش خرید شده بود.
بلیت‌های خریداری شده به هفته بعد انتقال یافت اما متأسفانه الان از ۵۰ نفری که بلیت خریده بودند تنها ۸ نفر بلیتشان را تمدید کردند.
متأسفانه می‌بینیم غیر از تئاتر همه مشاغل از جمله رستوران‌ها، کافه‌ها، پاساژها و … باز است اما مدیران ما کاسه داغ‌تر از آش و دایه مهربان‌تر از مادر هستند.
چرا تئاتر در این زمینه‌ها همیشه باید پیش قدم باشد و از آن طرف هم دیرتر از بقیه فعالیتش را از سر بگیرد.

امیرحسین حریری: تئاتر مولوی همچنان تعطیل است
امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد میزبانی از نمایش‌ها در این مرکز منوط به بهبود شرایط کرونایی و صدور مجوزهای لازم از سوی دانشگاه تهران است و فقط فعالیت‌های مجازی تئاتر مولوی انجام می‌شود.
لب کلام
ما در مرکز تئاتر مولوی و پیش از قرمز شدن شرایط کرونایی شهر تهران و پیش از اینکه فعالیت‌های تئاتری بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا معلق شود، برنامه‌ریزی‌های لازم برای جدول اجرایی فصل تابستان مرکز را انجام داده بودیم
ما در زمینه فعالیت قائل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیماتی هستیم که از سوی مدیران دانشگاه تهران اخذ می‌شود.
تا شرایط کرونایی بهبود پیدا کند و همچنین مجوزهای لازم برای از سرگیری فعالیت‌ها از دانشگاه تهران اخذ شود، فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مرکز تئاتر مولوی را در بستر فضای مجازی انجام می‌دهیم.
به شخصه معتقدم سالن‌هایی نظیر مرکز تئاتر مولوی از مجموعه‌های کم خطر هستند و فعالیتشان طی دوران کرونایی، خطری به لحاظ ابتلا و سرایت ویروس برای مخاطبان و گروه‌های تئاتری ایجاد نکرده‌اند.
هم ما و هم نهادهای حمایتی باید تا جایی که می‌توانیم جبران بخشی از این ضرر را پوشش دهیم.
ما سعی می‌کنیم به لحاظ برنامه‌ریزی نیز با افزودن تعداد اجراهای عمومی نیز فرصت جبران بخشی از ضرر مالی وارد شده به گروه‌ها را فراهم کنیم.
بعد از شروع مجدد فعالیت‌های صحنه‌ای مرکز تئاتر مولوی، برای هر گروه حدود ۳۰ تا ۳۵ اجرای عمومی در نظر خواهیم گرفت که در گذشته تعداد اجراها ۱۸ تا ۲۰ بوده است.

مریم کاظمی: برای دوباره ساختن باید چند برابر تلاش کرد
مریم کاظمی مدیر نخستین فستیوال آموزشی پنجمک درباره دلایل شکل‌گیری این رویداد و لزوم هدفمند کردن آموزش به کودکان و نوجوانان توضیح داد.
لب کلام
ایده برگزاری جشنواره پنجمک به منظور توجه به کمبود آموزش نبوده است بلکه به این منظور است که آموزش هدفمند شود.
قصد من این نبوده که به کمبود آموزش اشاره کنم که به نظرم کمبودی وجود ندارد، آموزش‌های بسیار خوبی در این زمینه در همه آکادمی‌ها و آموزشگاه‌ها توسط استادان و مربیان خبره وجود دارد.
قصد من هدفمند کردن کار خودم به عنوان مربی و بالا بردن سطح تعامل بچه‌ها در رابطه با یک گروه اجرایی است.
این جشنواره کاملاً خصوصی و با حمایت خانواده‌های گروه‌های مختلف اجرایی فعالیت خود را شروع کرده است.
مطالبه کمک و حمایت کرده‌ایم ولی تاکنون هیچ حمایت مالی دریافت نکردیم.
کمک‌های مشارکتی داشته‌ایم.
همه گونه‌های تئاتری و حتی سینما با بحران تماشاگر روبرو است و از آنجایی که تئاتر به سمت گیشه‌ها هل داده شده این بحران جدی است و شاخص کمبود درآمد برای گروه‌های نمایشی است که وابسته به گیشه هستند.
توقف زمانی باعث می‌شود نسلی از بچه‌هایی را که در حال بزرگ شدن هستند از دست بدهیم، از عقاید و علایقشان دور بمانیم و متقابلاً بچه‌ها هم ارتباط اجتماعی را که به واسطه تئاتر می‌توانستند حس و درک کنند از دست می‌دهند.

الهام پاوه‌نژاد: برنامه‌های «لاموزیکا» به هم ریخت
الهام پاوه‌نژاد کارگردان نمایش «لاموزیکا» که به همراه احسان کرمی در این اثر نمایشی به ایفای نقش نیز می‌پردازد، درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر که قرار بود از ۳۰ تیر در کافه گالری باروک آغاز شود، گفت: واقعیت این است که در ابتدا قرار بود اجرای عمومی «لاموزیکا» از ۲۰ تیر آغاز شود که این زمان به دلیل شرایط کرونایی پیش آمده تغییر و به ۳۰ تیر موکول شد. سایت فروش بلیت نمایش باز و بلیت چند اجرای اول نمایش هم به طور کامل فروخته شده بود که با تعطیلی‌های جدید کرونایی مواجه شدیم.
لب کلام
تعطیلی‌های جدید کرونایی تمام معادلات و برنامه‌ریزی‌های گروه و برنامه‌ریزی مخاطبانی هم که بلیت نمایش را تهیه کرده بودند، به هم ریخت.
هیچ مدیر و مسئولی یک جواب منطقی و قانع‌کننده به ما نمی‌دهد.
با وجود این برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای بود که تا پیش از شروع ماه محرم اجرای عمومی اثر را به پایان برسانیم که این برنامه‌ریزی هم به ناچار تغییر کرد.
جرأت و توان این را هم ندارم که اجرای عمومی «لاموزیکا» را لغو کنم زیرا تمامی اعضای گروه تلاش مضاعفی برای تمرین و تولید این اثر داشته‌اند.
در نظر گرفتن مبلغ ۳ تا ۵ میلیون تومان برای گروه‌های متضرر کنونی دردی از دردهای گروه را درمان نمی‌کند.

گفت و گوها از مهر

 

سیدجواد هاشمی: همه ما به خوزستان بدهکاریم
سیدجواد هاشمی بازیگر سینما، تئاترو تلویزیون معتقد است: مشکل خوزستانی‌ها باید به صورت زیربنایی حل شود و اگر این کار را نکنیم، ظلم به مردم خوزستان است.
لب کلام
مردم خوزستان سال‌هاست که در اضطرار و نگرانی و شرایط سخت کم‌آبی هستند.
این در حالی است که گنجینه‌های بی‌بدیل کشور ما و فرش قیمتی ثروت ایران یعنی «نفت» زیر پای خوزستانی‌ها پهن است اما خودشان بهره کافی از آن نبرده‌اند.
قطعاً همه ما مردم ایران به خطه خوزستان بدهکاریم، چرا که این سرزمین با مقاومتش برای ما در هشت سال دفاع مقدس آبروداری و تاریخ سازی کرد و مردان مرد و زنان بزرگی در ایام دفاع مقدس، ایستادگی و برای ایران سینه سپر کردند.
خوزستان می‌توانست خیلی بهتر از این بازسازی شود و اتفاقات شگرفی در آن رخ دهد.
فکر می‌کنم نه تنها دولت و حاکمیت، بلکه همه مردم باید تلاش کنند تا خوزستان به آنچه شایسته آن است، برسد.
فارس


سعید زین‌العابدینی: آموزش کوتاه نمایش‌نامه‌نویسی چیزی به نویسنده نمی‌افزاید
سعید زین‌العابدینی نویسنده و کارگردان و عضو هیات انتخاب مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان کانون معتقد است دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت نمی‌تواند راهکاری مناسب برای پرورش هنردوستان و هنرآموزان در حوزه‌ی نمایش‌نامه و فیلم‌نامه‌نویسی باشد.
لب کلام
جشنواره مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک فرصت خوبی برای نویسندگان و هنرمندان فعال این حوزه بود که در زمان قرنطینه بتوانند در این برنامه شرکت کنند.
با نگاهی به نام‌ افراد شرکت‌کننده، در جریان نام‌های جدید و ناشناخته‌ای قرار گرفتیم که علاقه‌مند به این حوزه بودند اما شناختی درست و اصولی از نمایش‌نامه‌نویسی و طرح‌نویسی نداشتند.
ما با ایده‌های خوبی روبه‌رو شدیم که متاسفانه به دلیل عدم پرداخت درست در اولویت انتخاب قرار نگرفتند.
توجه به اصل لذت و سرگرمی ‌همراه با آموزش غیر مستقیم، مد نظر هیات انتخاب بود که در اکثر طرح‌ها رعایت نشده بود.
آن‌چه که برای سیاست‌گذاران این عرصه باید در اولویت قرار گیرد، تولید نمایش‌نامه و چاپ این آثار نیست.
توجه به ظرفیت‌های علاقه‌مندان به درام‌نویسی مهم است.
برخی از شرکت‌کنندگان، مربیان کانون بودند، فکر می‌کنم کانون باید این فرصت را فراهم کند که این مربیان با اصول نوشتن آشنا شوند و مهارت‌های آن‌ها توسعه پیدا کند.
برگزاری دوره‌های دوروزه و یک‌هفته‌ای دردی را درمان نخواهد کرد.
باید این دوستان علاقه‌مند شناسایی شوند و مدت زمانی طولانی زیر نظر استادی مجرب نمایش‌نامه بنویسند.
کانون پرورش فکری


حسین حسینیان: روایت خانواده‌ای با مشکلات زیاد در یک نمایش پر هزینه
حسین حسینیان کارگردان تئاتر درباره نمایش «بعد از افتادن»، گفت: ایده این اجرا را از فیلم «مرداب» اثر مارتِل استخراج کردم و روزبه کاظمی شروع به نوشتن و پرداخت به این ایده کرد. فرآیند انتخاب بازیگر به علت شیوع کرونا به دشواری طی شد.
لب کلام
موضوع این اثر خانواده‌ای است که درگیر مشکلاتش است و مدام راجع به چیز‌هایی غیر از مشکلات خودش صحبت می‌کند.
همه تلاشم بر این بوده که طراحی دکور مینی مالیستی نباشد و قسمت حال یک خانه را بازنمایی کنیم. دکور ما بسیار پرهزینه بوده و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به غیر از آکسسوار هزینه برد.
تلاش کردیم به مخاطب نزدیک شویم و تلنگری به وی بزنیم.
بدین صورت که گاهی در داخل اجرا به صورت چشمی و کلامی با مخاطب در ارتباطیم.
عموما از نخبه‌ها برای مسئولیت مدیریتی در سازمان‌ها استفاده نمی‌شود، به نظرم این خیلی به تئاتر آسیب می‌زند.
باشگاه خبرنگاران جوان




مطالب مرتبط

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

نگاهی به نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» نوشته سیدهاشم خان‌ شافع و کار مرتضی برزگرزادگان

اپرت یا نمایشی سنتی و آیینی؟
نگاهی به نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» نوشته سیدهاشم خان‌ شافع و کار مرتضی برزگرزادگان

اپرت یا نمایشی سنتی و آیینی؟

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» را که این شب‌ها در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود، در زمانی که شادروان سعید کنگرانی در آن بازی می‌کرد نیز در سنگلج دیده بودم که البته اجرای فعلی با ...

|

نظرات کاربران