در حال بارگذاری ...
در مجله «دانگ» رادیو نمایش عنوان شد

تصاویر لحظه دستگیری خاشع بسیار دردناک بود

هفتمین قسمت از برنامه «دانگ» با اجرا و تهیه‌کنندگی اسماعیل باستانی، پنج‌شنبه‌ ۷ مرداد ساعت ۱۸ عصر به روی آنتن رادیو نمایش رفت و نوژان حیدری مجری و کارشناس برنامه که به دلیل بیماری کرونا در قرنطینه به سر می‌‌برد روی خط تلفن با برنامه همراه بود.

به گزارش ایران تئاتر اولین آیتم برنامه «دانگ»موزیک‌باز بود که اسماعیل باستانی به معرفی قطعات تازه منتشر شده موسیقی در هفته‌ای که گذشت پرداخت. ازجمله قطعات «نوبا» با کمانچه نوازی نگین محمدی ، «طاقچه بالا» با صدای محسن ابراهیم زاده، «مکتب» با صدای محمدرضا فروتن، «تزریق» با صدای سهراب پاکزاد، «بال رویایی عشق» با صدای همایون شجریان، «خیلی خاص» با صدای پوریا بیاتی، «کور» با صدای سامان جلیلی، «عشق محال» با صدای سینا سرلک، «ستاره دنباله دار» با صدای علی عبدالمالکی، «کتان» با صدای حسین صفامنش و مسلم علیپور، «بوی گل» با صدای محمدرضا موسوی، «زیبا» با صدای آرمان گرشاسبی و قطعه «اسدالله» با صدای محسن چاوشی که داغ ترین قطعه این هفته بود.

پس از این بخش نوژان حیدری به نامه‌ای که محسن چاوشی در حمایت از مردم خوزستان  منتشر کرده بود اشاره کرد. حیدری گفت: چاوشی در این نامه ضمن حمایت از مردم خوزستان نسبت به سواستفاده جدایی طلبان هشدار داد. باستانی هم از محسن چاوشی به عنوان هنرمندی نام برد که کنشگر اجتماعی هم هست. حیدری در ادامه افزود: چاوشی در آثارش هم ردی از کنشگری دارد. او تضادی بین رفتارها و رویکردش ندارد و تکلیف مخاطبان با محسن چاوشی روشن است. باستانی اشاره کرد در موسیقی ملی و موسیقی پاپ وقتی از همایون شجریان و محسن چاوشی نام برده می‌شود رکورد آثار شکسته می‌شود و آنها در ژانر خودشان درجه یک هستند. وی افزود اما نقدی که اینروزها به محسن چاوشی وارد شده این است که او وارد حوزه ترانه سرایی هم شده. باستانی با اشاره به این که درسینما هم کارگردانی که خودش تهیه‌کننده اثرش است، کیفیت کارش عالی نخواهد بود افزود: حسین صفا و محسن چاوشی کاملا با هم هماهنگ بودند و شنیده شده قرار نیست پس از این با هم کار کنند. بعد از جدا شدن این دو ممکن است مردم کارهای چاوشی را سخت بپسندند. اما امیدوارم محسن چاوشی به فنون غزل و ترانه سرایی آشنا باشد و در ترانه‌سرایی هم موفق عمل کند. حیدری در ادامه گفت: بسیاری از هنرمندان حوزه موسیقی خودشان ترانه هایشان را می‌نویسند وآهنگ‌هایشان را می‌سازند، آنها معتقدند اینگونه کارهایشان یکدست‌تر است. اگر شما به ترانه سرا سفارشی بدهید ممکن است ترانه سرا نتواند تمام مفهومی را که شما می‌خواهید، در ترانه بازتاب دهد. وی افزود: برای قضاوت کردن زود است باید اجازه بدهیم این روند ادامه پیدا کند تا بفهمیم چاوشی در ترانه‌سرایی چگونه عمل خواهد کرد. به هر حال انتظارها از محسن چاوشی بسیار بالاست.

در ادامه برنامه اسماعیل باستانی از مرگ محمدسرور رجایی شاعر و نویسنده افغانستانی مقیم ایران خبر داد. وی افزود پس از دیدن دستگیری محمد خاشع هنرمند افغانستانی  و اعدام وی توسط گروهک تروریستی طالبان نفس کشیدن برای رجایی سخت شده بود. متاسفانه تصاویر لحظه دستگیری خاشع بسیار دردناک بود.

در بخش بعدی این برنامه با نام «نوبان» ندا رادمهر اخبار و حواشی موسیقی ایران را بررسی کرد. رادمهر با اعلام این خبر که تنها در دو هفته اول تیرماه
۱۷۹ تک آهنگ و ۱۴ آلبوم مجوز دریافت کرده‌اند افزود: آلبوم دونوازی بی‌کلام «شبهای تنهایی ۲» به نوازندگی و آهنگسازی مسعود حبیبی و ارسلان کاوه، آلبوم «الف» به خوانندگی و آهنگسازی حمید صادقیان، آلبوم «پرسش» به آهنگسازی محمدرضا تفضلی و آلبوم «جاودانه‌های موسیقی مازندران» به خوانندگی اسماعیل عبدی شامل ملودی‌های تاثیرگذار موسیقی محلی و فولکلور در دهه ۶۰ مازندران نیز مجوز دریافت‌کرده‌اند.

رادمهر در ادامه نوبان گفت: محسن کیهان نژاد نوازنده سرنا از تاسیس خانه سرنا با هدف حمایت از نوازندگان پیشکسوت و جوان این عرصه و احیای آن در حوزه تولید و اجرای آثار موسیقی خبر داده است. کیهان‌نژاد گفته به زودی با همراهی تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی در حوزه موسیقی اقوام ایران، اولین خانه سرنای ایران در شهرستان درود استان لرستان افتتاح می شود. او امیدوار است این مجموعه بتواند در بیشتر شناخته شدن این ساز به جامعه نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

رادمهر در ادامه نوبان از خوانش اشتباه کلمات در اثر جدید محسن ابراهیم زاده با نام «دوره کردن» خبر داد. رادمهر با انتقاد از خوانش و مجوز گرفتن چنین آثاری در حوزه موسیقی گفت: واقعا هیچ‌کس متوجه چنین اشتباهات فاحشی در خوانش این ترانه نشده است؟ به عنوان مثال در این ترانه کلمه «دل» زل گفته شده است.

در ادامه این بخش رادمهر از ابتلای استاد محمد جلیل عندلیبی نوازنده پیشکسوت آثار ایرانی به کرونا خبر داد و برای او آرزوی سلامتی کرد.

رادمهر افزود: آیین رونمایی از آلبوم ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه‌‌تار اثر داریوش طلایی نوازنده و آهنگساز، با حضور این هنرمند و سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی و تعدادی از هنرمندان ومدیران  فرهنگی در تالار حافظ بنیاد رودکی برگزار شد.

انتشار آلبوم «بخشایش» به آهنگسازی پیام میرجعفری آخرین خبر رادمهر در نوبان این هفته بود. به گفته رادمهر این آلبوم ۸ قطعه دارد. پیام میرجعفری گفته قطعه بخشایش به سفارش گروه حنانه و بر اساس آخرین سروده مرحومه منصوره فیلی ساخته شده و ضمن ادای احترام به وی در این آلبوم خواسته‌اند به زبان موسیقی ایشان را به ابدیت بدرقه کنند.

در بخش بعدی برنامه امید جامع آهنگساز، خواننده و ترانه سرا روی خط تلفن میهمان برنامه بود. اسماعیل باستانی درباره اینکه کدام بخش موسیقی بیشتر برای جامع اهمیت دارد از او پرسید و جامع گفت: همه بخشهای موسیقی و کارم برای من مهم است. این سوال درست مثل این است که بگوییم کدام بخش در ساخت یک فیلم مهم‌تر است. جامع گفت من ۱۵ سال است به شکل حرفه‌ای موسیقی کار می‌کنم.

نوژان حیدری ضمن اشاره به این موضوع که برخی معتقدند مدتی است بازار موسیقی ایران افت کرده پرسید بازار موسیقی ایران در حال حاضر چگونه است و برای پیشرفت در این عرصه چه راه‌کار یا پیشنهادی داری؟ جامع گفت: این افت مربوط به الان یا مدتی پیش نیست.  بحث سیاست ها و قوانین است که ما باید از آنها پیروی کنیم. رسانه‌ها جامعه موسیقی‌ای را مورد نقد قرار می‌دهند که ساختارهایش مشکل دارد. جامعه موسیقی حمایت نشده و نمی‌شود که حالا بخواهیم منتی بگذاریم و کم کاری‌اش را ببینیم. رسانه‌ها به اتفاقات و مصائبی که در زندگی هنرمندان موسیقی هست اشاره نمی‌کنند. هنرمندان موسیقی پشتوانه‌ای ندارند اما زندگی‌شان را پای موسیقی گذاشته‌اند.

 جامع در پاسخ به این سوال اسماعیل باستانی که آیا در چنین شرایطی وجود یک صنف قوی و مقتدر می‌تواند راهگشا باشد گفت: بله حتما می‌تواند. اما این اولین کار نیست. ابتدا هنرمندان موسیقی باید به لحاظ فرهنگی مشکلاتشان را حل کنند. باید ارتباطشان با یکدیگر را بیشتر کنند. هنرمندان موسیقی خودشان به ضعف‌هایشان آگاه هستند. ما در دنیای متمدنی زندگی می‌کنیم که زندگی‌هایمان به تکنولوژی وابسته شده است . باید بسترهایی را بین موزیسین‌ها و هنرمندان موسیقی بسازیم که با هم ارتباط بیشتری داشته باشند. ماجرا این نیست که یک نفر بیاید و مشکلات را حل کند.

جامع در پاسخ به این سوال که آیا آهنگسازی کار جذابی است یا نه گفت؟ بله. آهنگسازی و موسیقی راهی است برای پالایش روح. آهنگسازی برای من بسیار لذت بخش است. من در همه حال در زندگی از موسیقی استفاده می‌کنم. زندگی با موسیقی بسیار جذاب و لذت‌بخش است.

نوژان حیدری در ادامه با اشاره به اینکه به شدت در موسیقی احساس می‌شود که اهالی موسیقی باید بیشتر با هم همدل و همراه باشند گفت: ما نیازمند به کار گروهی در این عرصه هستیم. بزرگترین درد جامعه موسیقی این است که هنرمندان موسیقی مشکلاتشان را با هم در رسانه‌ها حل می‌کنند. وجود یک رسانه اجتماعی برای اهالی حوزه موسیقی می‌تواند راهگشا باشد.

جامع در ادامه افزود: زمانی که وارد حوزه موسیقی شدم، سن کمی داشتم. در آن زمان متوجه شدم در کنار تشویقهایی که می‌شدیم ما با هم و درکنار هم خوشحال نبودیم و گاهی جواب سلام هم را نمی‌دادیم. در صورتی که ما باید با هم گروه تشکیل بدهیم و با هم ساز بزنیم نه اینکه با هم دشمن باشیم.

در ادامه حیدری گفت: وقتی کار گروهی باشد هم‌افزایی شکل می‌گیرد. ما در این برنامه برخلاف برنامه‌های گذشته خودمان یعنی اهالی موسیقی را نقد کردیم.

باستانی در ادامه افزود: من هم شاهد متلاشی شدن گروه ‌های زیادی در حوزه موسیقی بودم که یکی از مهم‌ترین دلایلش همراهی نکردن تهیه‌کننده‌ها بود. به عنوان مثال گروه آریان که به دلیل همراه نبودن تهیه‌کننده و خواسته‌های عجیب و غریبش از هم پاشید و یا گروه چهارتار که به دلیل سختگیری‌های خودشان و عدم هماهنگی قلب گروهشان از هم پاشید.

جامع در ادامه این مبحث گفت: به نظر من ساختاری وجود دارد که که مثلا وقتی ما می‌گوییم گروه در ذهن بچه ها این است که تعدادی با هم جمع شویم و جواب کسی را ندهیم و فقط با هم باشیم. در صورتی که ما باید این ساختار را متوجه شویم که وقتی گروهی تشکیل دادیم باید بتوانیم با گروههای دیگر هم کار کنیم. گروهی که نتواند با گروههای دیگر هم کار کند گروه نیست.

باستانی در تایید صحبتهای جامع گفت به عنوان مثال گروه چاوش به همین سادگی از هم جدا شدند و گفتند چون ما با هم اختلاف نظر داریم پس با هم خداحافظی می‌کنیم.

خیلی از گروه‌ها که صاحب تراز و رسانه هستند در ایران احساس وظیفه کرده‌اند و کارهایی را انجام می‌دهند. اگر ما بتوانیم در این دنیای مدرن صرفا به مسابقه نپردازیم کار مهمی کرده‌ایم. بخش مهمی از اهالی موسیقی و استعدادهای ما شناخته نشده‌اند. ما به جای دشمنی و گرفتن ایراد باید قابلیت‌های یکدیگر را ببینیم و به رشد هم کمک کنیم. برنامه‌های استعدادیابی که می‌بینیم حرکت موثری در موسیقی نداشته‌اند. باید شرایطی فراهم شود که هنرمندان خوب بتوانند خودشان را نشان دهند و بگوییم ما در این حوزه بسیار توانا هستیم. این ظرفیت‌ها باید دیده و شنیده بشود.

جامع درباره قطعه «دریا حرف می‌زند» گفت: این اثر نوشته میثم یوسفی است و رامین عبداللهی تنظیم و آهنگسازی آن را انجام داده است. بنده هم اجرای اثر را به عهده داشتم.

در ادامه برنامه نوژان حیدری درباره آینده موسیقی ایران و سپس تاثیر آن روی آثار امید جامع پرسید .

جامع در پاسخ گفت: این دو پیوندی محکم و ناگسستنی دارند. من احساس می‌کنم ما به لحاظ نیروی تخصصی در امر نوازندگی و آهنگسازی استادهای بزرگی داریم و تنها چیزی که باید بیشتر رویش کار کنیم این است که بستری فراهم شود که هنرمندان و استعدادها بتوانند شناخته شوند. نکته مهم این است که ما 7 نت موسیقی داریم که 800 سال است این نت‌ها در هم تنیده می‌شوند پس اینقدر نباید انگ کپی بزنیم به آثار.

حیدری ادامه داد و گفت چند هفته پیش که سیامک عباسی در برنامه مهمان ما بود آقای باستانی از او پرسید چرا در گذشته ای نه چندان دور مثلا دهه ۸۰ حال کارها بهتر بود، نتیجه کارها بهتر بود؟ وی افزود: گویا آن زمان آثار ساخته و منتشر می‌شدند چون قرار بود حرفی بزنند. اما  الان فقط می‌سازیم یا برای رو کم کنی همکاران و کل‌کل با آنها یا فقط برای جذب مخاطب.

جامع در ادامه گفت: موسیقی در زندگی ما جاری است و در بطن زندگی است. گاهی من با کسی تلفن حرف میزنم و صدای ساز شنیده می‌شود، افراد فکر می‌کنند من در حال دلبری هستم در صورتی که کار من موسیقی است.

باستانی افزود: من از همه مهمانان برنامه خواسته‌ام که موسیقی را به جریان معمول زندگی مردم وارد کنند. از آنها خواسته‌ام بیایند به خیابان برویم و ساز بزنند. از تو هم این خواسته را دارم. جامع در پاسخ گفت من حاضر به همکاری در این زمینه هستم. کار ما در خیابان و رستوران و ... است. امروز کسی که در خیابان گیتار می‌زند ادا درنمی‌آورد.

در پایان این مصاحبه قطعه «رد» با صدای امید جامع شنیده شد. تنظیم این قطعه با هومن نامداری بوده و میکس و مستر آن را آرش پاکزاد انجام داده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران