در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در نشست با فعالان رسانه ای به مناسبت روز خبرنگار:

شفاف‌سازی در ساختار اداری مانع فساد می‌شود
سخت‌ترین دوره مدیریت‌ام را تجربه کردم

قادر آشنا صبح امروز در نشست با فعالان رسانه ای به مناسبت روز خبرنگار ضمن ارائه گزارش کاملی از عمکرد اداره کل هنرهای نمایشی در دوران کرونا به پرشس خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه ۱۶ مرداد ماه با حضور رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، و مهدی ابدالی معاون اجرایی  ، مهدی حاجیان مدیر امور جشنواره‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی و  اتابک نادری مسئول کمیته تعیین خسارت کرونا به دلیل رعایت دستور العمل های بهداشتی در جمع  محدودی از فعالان رسانه ای حوزه تئاتر در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
آشنا در  این نشست رسانه ای به ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل هنرهای نمایشی در دوران کرونا از جمله جمع آوری اطلاعات گروه ها و سالن های متضرر در شرایط کرونا در تهران و استان های دیگر و ارائه گزارشی آماری به وزارت ارشاد، فعال کردن فضای مجازی و راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران، برگزاری جشنواره ها و رویدادهای تئاتری نظیر جشنواره تئاتر فجر، توجه ویژه به هنرمندان و گروه های تئاتر مقیم شهرستان ها، توجه به مقوله نمایشنامه نویسی و حمایت از آن، تعامل با وزارت بهداشت در ایام کرونایی برای بازگشایی سالن های تئاتر، مستندسازی اجراهای تئاتر ایران ، تغییر گروه تئاتر از گروه ۳ به ۲ مشاغل کرونایی، حمایت از گروه های متضرر،گروه هایی که در حال اجرا هستند و آن هایی که اثر خود را علیرغم داشتن مجوز به صحنه نبردند ، روند پیگیری رفع جرایم مالیاتی ، همچنین روند مستقل شدن انجمن هنرهای نمایشی ایران در استان ها در شرایطی که سخن از انحلال این انجمن در میان بود ، پیگیری واکسناسون هنرمندان تئاتر و... پرداخت.

رسانه چشم تیزبین ملت برای پرسشگری 

مدیر کل هنرهای نمایشی در ابتدای سخنان خود، با یادی از شهید صارمی، خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی که روز شهادتش، روز خبرنگار نام گرفته، فرا رسیدن این روز را به حاضران و نیز تمامی خبرنگاران ایران زمین به عنوان پیش‌قراولان عرصه فرهنگ و هنر تبریک گفت و با آرزوی تندرستی  برای اهالی رسانه افزود: همگی ما به شهدا مدیون هستیم. آنها با بذل جانشان زمینه ساز تداوم نهضت اسلامی و نیز جمهوری اسلامی شدند و با فداکاری آنان است که امروز ما می توانیم کنار یکدیگر با عزت زندگی کنیم.

وی با ابراز تاسف از تداوم شرایط کرونایی گفت : در این چند وقت کمتر فرصت شد با خبرنگاران و اهالی خبر و رسانه دور هم جمع شویم و دیدار حضوری و جمعی داشته باشیم. پس مدتی که از فعالیت من در اداره کل می گذرد به دنبال برگزاری نشستی به اتفاق همکاران اداره کل با اصحاب رسانه بودم  تا شنوای نقطه نظرات و پاسخگوی پرسش‌های دوستان رسانه‌ها باشیم که به دلیل شرایط کرونایی امکان  برگزاری این جلسه تا امروز فراهم نشد. از طرفی با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره کاری لازم دیدیم که در آستانه روز خبرنگار با رعایت محدودیت ها و نیز پروتکل های بهداشتی نشستی داشته باشیم تا هم به مناسبت روز خبرنگار تبریک بگویم و بابت زحماتی که کشیده اند تشکر نمایم و هم چند نکته مهم و ضروری را مطرح کنم.
مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به اهمیت رسانه افزود: رسانه در جامعه ای که مبتنی بر رای ملت و مردمسالاری دینی است، نقش ارزنده و بی بدیلی دارد؛ هم در اطلاع رسانی صادقانه و به‌موقع، هم آگاهی‌رسانی به جامعه و هم نقد عملکرد مدیران. بی‌تردید و به عبارت کلام امروزی، رسانه چشم تیزبین ملت است برای پرسشگری از مدیران و مسئولان و اصلاح ساختار سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور. شخصا از زمانی که فعالیت خودم را آغاز کردم همیشه در برقراری ارتباط نزدیک و سازنده دوطرفه با اصحاب رسانه کوشیده ام.

تجربه بدترین شرایط مدیریت در دوران کرونا 
قادر آشنا با اشاره به روزهای نخست دوره دوم مسئولیت خود در اداره کل هنرهای نمایشی گفت: من فعالیتم را از 16 فروردین سال 1399 آغاز کردم. از نظر اداری بدترین شرایط و بدترین زمان ممکن برای یک مدیر است که فعالیت خود را درست در مقطعی آغاز کند که سال مالی پیشین تمام شده و سال مالی جدید دارد شروع می شود و مواجه با تعهدات بر زمین مانده است و در واقع شرایط بسیار سختی است و ثباتی به لحاظ بودجه‌ریزی برنامه‌ریزی و وجود ندارد. نکته دیگری که وجود داشت این بود که ما ناگهان مواجه شدیم با کرونا؛ پدیده‌ای که جهان در برابرش سردرگم بود و کسی نمی دانست برای مقابله با آن چه کار می شود کرد. آیا یک ماه می ماند؟ دو ماه می ماند؟ 10 ماه می‌ماند؟ تقریبا هیچ کسی پاسخی برای این پرسش ها نداشت. این شرایط تا حد زیادی امکان برنامه‌ریزی مدون و درست را از بین برد. بدون تعارف و صادقانه عرض می کنم؛ این یک سال و نیمه ای اخیر که در اداره کل هنرهای نمایشی در حال خدمت بودم، سخت ترین دوره کاری من از نیمه های دهه 70 تاکنون بوده است. دلیل آن هم پیش از هر چیز، این موضوع است که اساسا در شرایطی که ما داشتیم، نمی شد برنامه‌ریزی داشته باشیم برای پیشبرد امور. شما برنامه‌ریزی می کنید اما شرایط ناشی از کرونا می‌آید و کل برنامه شما را به هم می ریزد. متناسب با شرایطی در آن هستی برنامه جدیدی می نویسی اما ناگهان دوباره شرایط تازه ای متاثر کرونا حاکم می شود و باز هم برنامه‌ها را به هم می ریزد. در این دوره به من و همکارانم بسیار سخت گذشت؛ هم بودجه تئاتر در کل بسیار کم و محدود است و هم هنرمندان توقع بالایی از ما دارند که اتفاقا توقع و انتظار بسیار بجایی هم محسوب می‌شود. وضعیت معاش هنرمندان مسئله بسیار مهمی بود در این دوره که ما را بسیار درگیر کرده است. برای بازگشایی سالن ها هم موضوع معاش هنرمندان اهمیت داشت و هم سلامت و حیات هنرمندان مطرح بود و در هر دو زمینه مطالبات جدی‌ای مطرح بود. جمع کردن دو مقوله معاش و حیات هنرمندان واقعا مسئله دشواری بود. سالن ها را باز می کردیم عده ای انتقاد و اعتراض داشتند که نسبت به سلامت و حیات هنرمندان بی تئجه هستیم، هماهنگ با ستاد ملی کرونا سالن ها تعطیل می شد، عده ای باز اعتراض می‌کردند که به مسئله معاش و زندگی هنرمندان بی‌توجه هستیم. همچنین در این دوره متاسفانه عده ای از همکاران‌مان را از دست دادیم که شرایط را برای ما به مراتب سخت تر می کرد؛ در مجموع شرایط بسیار سخت و دشواری را از سر گذارندیم.
 آشنا افزود:  به بعضی از دوستان هم پیش‌تر گفته‌ام که من 10 سال پیش در این جایگاه خدمت کرده‌ام و اساسا بنا و اصرار نداشتم دوباره به این جایگاه برگردم و اگر اصرار شخص وزیر نبود هرگز برنمی گشتم. من آدمی هستم که به بحث تکلیف بسیار حساس و پایبند هستم و تنها وقتی آقای وزیر گفتند تکلیف بر شماست که در این بازه زمانی به اداره کل برگردید، پذیرفتم که بازگردم و خدمت کنم.


پرداخت بدهی ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی سال‌های قبل


 وی ادامه داد: در این شرایط وقتی به اداره کل آمدم دریافتم که با یک تعهد مالی سنگین نسبت به بودجه تئاتر هم مواجه هستیم.  بودجه تئاتر در بدبینانه ترین شکل ۱8 میلیارد و در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت ۲۴ میلیارد تومان است که این بودجه جوابگوی تعهدات، بیکاری هنرمندان و شرایط کرونایی نیست. ما با بدهی سنگینی مواجه بودیم که مربوط به گذشته بود و صرفا مربوط به یکی دوسال پیش از من و دوره مدیریت آقای کرمی هم نبود، مربوط به دوره آقای شفیعی هم بود و حتی مربوط به دوره پیشین مدیریت خود من در زمینه مالیات ارزش افزوده هم بود. ضمن این‌که پایان سال مالی و بیکاری هنرمندان هم مزید بر این‌ها بود. 


مشکل مالیاتی روند انجام تعهدات ما را دچار مخاطره کرد 
مدیرکل هنرهای نمایشی تشریح کرد: از سال ۸۷ تا ۹۳ حدود ۱۳ میلیارد تومان و تا سال ۹۷، اصل و فرع ۲۷ میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشتیم. اوضاع به قدری بد بود که می خواستند حساب‌های انجمن هنرهای نمایشی را  ببندند. سعی کردیم فعالیت‌های انجمن را ساماندهی کنیم و حدود سه میلیارد تومان از اصل بدهی را به مالیات پرداخت کردیم تا حساب‌های ما را نبندند و برخی مشکلات را حل کنیم . با جلساتی که داشتیم توانستیم از جریمه ده میلیاردی، ۹۰ درصد بخشودگی بگیریم؛ اما چون اساسا فعالیت‌های ما طبق قانون معاف از مالیات است و درآمدی هم تحصیل نمی‌شود که مشمول مالیات باشد،  شکایت به دیوان عدالت اداری بردیم که همان را هم پس بگیریم و پیگیری‌های لازم را حتما انجام می دهیم تا این مسئله را به نتیجه و سرانجام قانونی برسانیم.


همیشه خودم را به رسانه‌ها و هنرمندان پاسخگو می‌دانم


آشنا با اشاره به این‌که ۱۱ برنامه برای یک سال و نیم فعالیتش اعلام کرده بود زیرا در این دوره کوتاه، کار بنیادی امکان‌پذیر نبود، تشریح کرد: خودم و مجموعه را به اصحاب رسانه و هنرمندان پاسخگو می‌دانم و بر همین اصل، با ۷۴۶ هنرمند در این مدت به شکل حضوری و ۲۸۷ نفر تلفنی گفتگو داشته‌ام و به مشکلات‌شان رسیدگی کردم. با انجمن‌ها و نهادهای صنفی تئاتر هم چندین جلسه داشته و ارتباط برقرار کرده‌ام. اما آنچه می‌خواستم در ارتباط با صنف‌ها اتفاق بیفتد، محقق نشد و امکان‌پذیر نشد تا وحدت و همدلی و همراهی لازم را ایجاد کنیم.

آغاز اقداماتی برای مقابله با کرونا 


او همچنین با اشاره به اقداماتی که در زمینه کرونا و مدیریت آن انجام شده است، اولین اطلاعیه رسمی در این زمینه را به تاریخ نهم اردیبهشت و در زمینه بیمه تامین اجتماعی و... خواند و گفت: اطلاعیه‌های بعدی در مورد شناسایی گروه‌های در حال اجرا یا آنها که مجوز گرفته بودند، ارزیابی میزان خسارت وارده به گروه‌ها را ارزیابی و... بود. شرایط به قدری بد بود که وقتی می‌خواستیم سالن‌ها را بازگشایی کنیم، عده‌ای گفتند هنرمندان را به مسلخ‌گاه می‌برید.

حمایت از گروه‌های نمایشی، بر مبنای میزان فروش 


آشنا با اشاره به موضوع بعدی یادآور شد: در حمایت از گروه‌های نمایشی، اساس اختصاص مبالغ بر مبنای میزان فروش آن‌ها در ظرفیت پنجاه درصدی‌شان بود و برای همین بعضی آثار بیشتر کمک هزینه گرفتند و برخی کم‌تر. ضمن این‌که برخی حمایت‌ها به صورت مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم انجام شد.

او با اشاره به حمایت‌های مستقیم گفت: از گروه‌هایی که اجرایشان متوقف شده بود و ادامه دادند یا ندادند، و همچنین اجرای مجازی گروه‌هایی که مجوز اجرا گرفتند و نتوانستند اجرا بروند، حمایت کردیم. مبلغ حمایت از اجرا در فضای مجازی در این مدت ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳۴ اجرا بود که ۲۹ مورد آنها غیر‌تهرانی بودند.
مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به معرفی فعالان تئاتری برای دریافت تسهیلات، خاطرنشان کرد: به سامانه کارا ۷۰۷ گروه معرفی شدند و برای تماشاخانه‌ها ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات پیشنهاد دادیم. همچنین ۲۹۳ گروه را به سامانه تحفه برای دریافت ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات معرفی کردیم.


فرصت تلویزیون تئاتر ایران 


آشنا همچنین با تاکید بر این‌که در فضای مجازی، برای اجرا و در ابتدای کار با مشکلاتی از جمله دریافت مجوز روبه‌رو شدیم اما بعدها کار روی روال افتاد، در مورد راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران گفت: ما به این فکر افتادیم که خود انجمن هنرهای نمایشی باید یک پلتفرم نمایشی را مخصوص تئاتر راه‌اندازی کند. همان موقع من دو،سه هدف اصلی را برای این کار مدنظر داشتم. از همه مهم‌تر این هدف بود که چون در شرایطی خواهیم بود که احتمالا نمی‌توانیم جشنواره‌های‌مان را به طور فیزیکی با حضور تماشاگر برگزار کنیم، بنابراین باید به سمت استفاده از فضای مجازی برویم. بر اساس این ضرورت ما تلویزیون تئاتر ایران را راه‌اندازی کردیم و شما دیدید که در جشنواره تئاتر فجر و عروسکی به بهترین شکل ممکن، فعالیت‌هایمان را بارگذاری کردیم. و بسیار هم کار سخت بود و جشنواره سختی را هم تجربه کردیم چون وقتی گروه نمایشی وارد می ‌شد، ما فیلمبرداری می‌کردیم، بعد می رفت برای نهادهای ناظر که سازمان سینمایی و ساترا بودند؛ باید می‌آمدند و نمایش را می دیدند، مجوز می دادند، اشکال می‌گرفتند، اصلاح می شد و بعد 48 ساعت هم می رفت روی پلتفرم.  یعنی در واقع باید کاری انجام می شد که برای انجامش از زمان فیلمبردای و پروسه دریافت مجوز و مسائل فنی تا بارگذاری در پلتفرم تنها 48 ساعت وقت داشتیم که کار بسیار سنگینی بود؛ اما با همه این مشکلات بالاخره تلویزیون تئاتر ایران راه افتاد. 
مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد درباره تعداد آثار بارگذاری شده در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران اظهار داشت: الان که داریم با هم صحبت می کنیم نزدیک به 305 افتتاحیه و اختتامیه و سمینار آموزشی و پژوهشی در این پلتفرم بارگذاری شده است. همچنین تا اکنون 35 فیلم‌تئاتر در سامانه تلویزیون تئاتر ایران بارگذاری شده و در دسترس مخاطبان قرار دارد که اکثرا هم از شهرستان ها هستند. به هر حال شما می دانید و من هم می دانم که پلتفرم های خصوصی به سود خود توجه دارند که حرف درستی هم هست و انتظار دارند فعالیتشان همراه آورده نهایی برای‌شان داشته باشد اما ما نماینده دولت هستیم و نقش حامی داریم و باید هم حمایت کنیم، عموما هم از کارهای شهرستان ها.

یک پلاتفورم تخصصی با حداقل هزینه


آشنا همچنین به مشکلات پیش روی راه اندازی این سامانه اشاره کرد و گفت: من یک نکته مهم را همین جا بگویم که از ما اشکال گرفتند که میلیاردها تومان برای این کار هزینه کرده‌ایم. ما با حدود 200 میلیون تومان این کار را انجام دادیم. من در شفاف‌سازی هم این موضوع را قرار دادم؛ کسانی که کار فنی را بلد هستند و این حوزه را می شناسند بروند و بررسی کنند که آیا می شود این کار را با چنین رقمی انجام داد؟ الان هم تلویزیون تئاتر ایران را به گونه‌ای ارتقا داده‌ایم که با کمترین هزینه بهترین خروجی ممکن را داشته باشیم.

بهره برداری برای جشنواره ها 


مدیر کل هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی دبیران سه رویداد بزرگ تئاتری کشور برای همکاری با تلویزیون تئاتر ایران و بهره‌مندی از امکان نمایش آنلاین این پلتفرم هم اظهار داشت: ما در جشنواره تئاتر فجر و کودک و نوجوان و تلاش داریم اگر شرایط فراهم شود در جشنواره آیینی سنتی هم این اتفاق بیفتد چون دبیران هر سه جشنواره اعلام آمادگی کرده اند که ما دیگر چیزی به عنوان سی دی آثار نداشته باشیم و دیگر شرایط اینگونه نباشد که استان کارهایش را در مثلا هفت یا هشت سی دی آماده کند و ما نگران باشیم که آیا برای ارسال آنها با اتوبوس مشکلی پیش آمده یا نه. استان ها می‌توانند با دریافت امکان دسترسی به پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران و یوزرنیم، نمایش مورد نظر را بارگذاری می کند و دبیر ما اینجا رویت می کند و همراه با کد دسترسی، ارسالش می‌کند برای داوران. دیگر نیازی نیست که ما داوران را در تهران جمع کنیم. داور ما می تواند در هرمزگان یا هر نقطه ای از کشور باشد و آثار را داوری کند. تلاش کرده ایم سیستم را آی‌تی‌بیس یا آی‌تی‌محور طراحی و سامانمند کنیم.


راه‌اندازی سامانه صدور مجوز غیرحضوری  برای نمایش‌ها 


آشنا در مورد راه‌اندازی سامانه صدور مجوز برای نمایش‌ها مخصوص سالن‌ها هم توضیح داد: همچنین سامانه صدور مجوز را راه اندازی کردیم و سالن‌های دولتی نسبت به رعایت این امر مکلف هستند. برخی از سالن های خصوصی اشکال گرفتند که ما نمی توانیم در این چارچوب کار کنیم. می دانید چرا؟ چون کسی که مجوز سالن را گرفته با کسی که دارد سالن نمایش را مدیریت می کند تفاوت دارند و کد ملی شان یکی نیست. بنابراین تلاش داریم که هنرمندان کمتر درگیر کاغذبازی شود و مجبور به نوشتن نامه درخواست مجوز و ارسال یک عالم کاغذ برای سالن باشد. در شرایط فعلی هنرمند با استفاده از سامانه درخواست خود را به سالن موردنظر می فرستد و سالن هم نامه به همین طریق برای نهاد نظارتی ما می فرستد و اثر توسط کارشناسان مربوطه بررسی می شود و تا حصول نتیجه نهایی کارها در یک پروسه سامانمند و شفاف و راحت پیگیری می شود. ما تا حدودی با این کار از شر سی دی و کاغذ و پروسه های غیرشفاف و زمانبر پیشین راحت شده ایم. بدیهی است که این کار برای موفقیت نهایی نیاز به همکاری مدیران و مسئولان سالن ها و همه هنرمندان دارد. هر کار جدید و نوینی که پایه گذاری می شود تا بیاید حرکت کند و جا بیفتد، در گام های نخست کار دشواری به نظر می رسد و ناگزیر به تحمل برخی دشواری خواهد بود و نیاز به پیگیری و سماجت و تاکید ورزیدن دارد.


مستندسازی اجراهای نمایشی 


قادر آشنا در ادامه به پروژه مستندسازی اجراهای نمایشی اشاره کرد و گفت: ما در کنار کارهای روتین و معمول‌مان، کار مستندسازی اجراهای نمایشی ایران را هم در برنامه‌مان داشتیم. برای این کار از مجموعه‌های تابعه خودمان شروع کردیم مانند تئاتر شهر، سنگلج و هنر. تا الان ۲۱۶۸ نمایش سالن های زیر مجموعه اداره کل در تهران در کل کشور در این سامانه بارگذاری شده است. مثلا الان اگر نام استاد علی نصیریان را در این سامانه جستجو کنید، برای شما کلیه اطلاعات مربوط به این هنرمند بزرگ را خواهد آورد؛ در چند نمایش بازیگر یا کارگردان و نویسنده بوده است. یا اگر در مورد سالن ها مثلا سنگلج را جستجو کنید به شما خواهد گفت که در سال‌های مختلف چه نمایش‌هایی در آن روی صحنه رفته اند. البته ممکن است اشکال و نواقصی وجود داشته باشد که من از هنرمندان خواهش می کنم در این راه و برای دسترسی به اطلاعات کامل و درست ما را یاری کنند.همچنین جمع آوری و بارگزاری اطلاعات اجرا های سالن های استان ها نیز آغاز شده است.


چابک‌سازی جشنواره‌ها باقی ماند


آشنا چابک‌سازی جشنواره‌های مربوط به اداره‌ کل هنرهای نمایشی (فجر، عروسکی و آیینی سنتی) را هدفی خواند که نتوانست آن را محقق کند و یادآور شد: به نظر من وجود سه جشنواره برای یک اداره‌ کل زیاد است؛ باید به‌جای آن، یک جشنواره باشد با بخش‌های مختلف. البته که اجرای چنین ایده‌ای لعن و نفرین و دعوا هم دارد. اما ساماندهی جشنواره‌ها، آرزویی است که دلم می‌خواهد بعد از رفتنم هم انجام شود. این‌که این سه جشنواره یکی شود و دبیرش برای چهار سال حکم بگیرد تا هزینه کمتری به سیستم تحمیل شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این‌که با این وجود توانستند تا حدودی این جشنواره‌ها را تغییر رویه دهند، تصریح کرد: این حجم از اجرای جشنواره‌ای باعث شده از اجرای عمومی و تولید تئاتر غافل شویم.

 

انتقال با کمترین بدهی 


آشنا همچنین تاکید کرد: در این مدت، بابت سنوات گذشته حدود ۱۱ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ام و تلاش دارم وقتی میز مدیریت را به نفر بعدی تحویل می‌دهم بدهی‌ها صاف شده باشد.
ارتقای بودجه تئاتر کشور

افزایش سهم استانها 


او با اشاره به بودجه تئاتر هم خاطرنشان کرد: سال ۹۸ مبلغ حمایتی به استان‌ها ۱۳۰ میلیون تومان بود. اما برای سال ۹۹ بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه برای استان‌ها در نظر گرفتیم که حدود سه و نیم میلیارد تومان آن پرداخت شد. همچنین برای سال ۱۴۰۰ هم مبلغ حمایت را به ۸ میلیارد تومان ارتقا دادیم.

رشد کف بودجه 


آشنا ادامه داد: کف بودجه تئاتر در سال ۹۹، حدود ۱۸ میلیارد بود و الان آن را به ۳۲ میلیارد تومان رسانده‌ایم. تلاش می‌کنیم در این مدت باقی مانده هم آن را برای سال بعد ارتقا دهیم. چون باور داریم بودجه تئاتر کشور بسیار کم است.
تقویت رویکرد توجه به استان‌ها
او با اشاره به این‌که تلاش کردیم استان‌ها را مورد توجه قرار دهیم، گفت: الان ۲۰ استان اساسنامه انجمن‌های هنرهای نمایشی‌شان را ثبت کرده‌اند و دیگر کسی نمی‌تواند آنها را منحل کند.

شفاف‌سازی مانع فساد

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به شفاف‌سازی هزینه‌ها گفت: در ساختار اداری، شفاف‌سازی مانع فساد می‌شود. هرچه دامنه فساد بیشتر باشد، به سمت حکمرانی بد حرکت می‌کنیم و برعکس. بر همین اساس به سمت شفاف‌سازی هزینه‌ها رفتیم. قبلاً بودجه‌ها خیلی کلی اعلام می‌شد اما ما آمدیم و جزئیات را هم اعلام کردیم و معتقدم قطعا می‌شود بهتر از این هم انجامش داد.
آشنا تشریح کرد: این‌که برخی می‌گویند گروه‌های شهرستانی از حمایت مالی کم‌تری نسبت به پایتخت برخوردار شده‌اند باید بگویم که ۴۷۶ گروه نمایشی در جشنواره‌ها مورد حمایت قرار گرفتند که ۶۷ درصد آنها استانی بودند.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تامین منابع مالی از طریق وزارت ارشاد و سایر نهادها گفت: کل اعتبارات دریافتی از وزارتخانه بود و از سایر نهادها تنها امکانات گرفتیم.

پیگیری واکسیناسیون هنرمندان عرصه تئاتر


آشنا همچنین در مورد واکسیناسیون هنرمندان توضیح داد: سه اولویت به وزارت بهداشت اعلام کردیم؛ کارکنان سالن‌های تئاتر چه دولتی و چه خصوصی، گروه‌هایی که در حال اجرا هستند و سوم گروه‌هایی که مجوز گرفته و در نوبت اجرا هستند و امیدواریم این امر محقق شود.
پیگیری طرح تعیین حریم تئاتر شهر
مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره حریم تئاتر شهر و به سرانجام نرسیدن آن اظهار داشت هنوز پیگیر است و افزود: با مدیران شهری و شهرداری‌ها و میراث فرهنگی در سطوح مختلف دیدار داشتیم و این موضوع را پیگیری می‌کردیم. حتی برخی من را با ترامپ مقایسه کردند که داری دیوار می‌کشی! اما من کوتاه نیامدم و پیگیر بودم. آقای دکتر صالحی هم با شهردار گفتگو کرد تا حریم مشخص شود. تا الان دو بار میراث ‌فرهنگی تهران جلسه داشته و آنها حریم را تعریف کرده‌اند اما طرح گیر کرده و تصور من این است که می‌خواهند اجرایش را برای دولت بعدی بگذارند. با این حال باورم این است که تئاتر شهر احتیاج جدی به حریم دارد. ضمن این‌که در جلسات مختلف، کسی سر موضوع ایجاد حریم مخالفتی نداشت بلکه بحث بر سر چگونگی ایجاد حریم بود. همچنان پیگیر هستیم برای کشیدن نرده‌های شکیل و هنری که کار سختی هم نیست.

دوگانه تعطیلی سالن های خصوصی و دولتی
آشنا در پاسخ به سوالی درباره تصمیم‌های دوگانه در اجرای تئاتر در سالن‌های دولتی و خصوصی و تفاوت آن با سینما گفت: در سینما هم سالن‌های دولتی تعطیل است. ضمن این‌که چند هفته پیش و پس از بحرانی شدن شرایط تهران در مصاحبه‌ای و در پاسخ به سوالی، گفتم که بر اساس قانون، تئاتر در شرایط قرمز تعطیل است اما از طرفی درآمد ناچیز هنرمندان هم به همین اجراها وابسته است. آرزویم اجرای تئاتر و کمک به سالن‌ها و گروه‌هاست و گرفتن تصمیم تعطیلی تئاتر، به شدت تصمیم سختی است؛ من در انتخاب تصمیمی بین تعطیلی و اجرای تئاتر در شرایط قرمز کرونایی، در رنج هستم.

او همچنین درباره کمک هزینه‌ها و حمایت مالی به هنرمندان هم گفت: ما نمی‌توانیم به فرد کمک کنیم، ما به گروه کمک می‌کنیم و برای این کار دنبال بهانه‌هایی همچون اجرای عمومی هستیم.

قادر اشنا در پایان این نشست  با اهدای لوح تقدیر از خبرنگاران  تقدیر کرد . 
 

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران