در حال بارگذاری ...
نگاهی به حمایت های اداره کل هنرهای نمایشی در سال 99 (بخش دوم)

روزگار تلخ کرونا و حیات تئاتر در استان ها

ایران تئاتر – سید رضا حسینی: حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر در سال ۱۳۹۹ خورشیدی بخش‌های مجزایی را در بر گرفت که یکی از آنها حمایت مالی از اجرای آثار نمایشی در استان‌ها بود. در مطلب پیش رو بخش دوم از حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتر استان‌ها در سال گذشته را بررسی می کنیم.

همان گونه که در بخش نخست این مطلب به آن اشاره شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا در راستای اجرای سیاست‌های شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات گزارش هزینه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۹ خورشیدی را  منتشر کرده است. در بخش نخست این مطلب به سه سرفصل از این هزینه‌ها یعنی حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی، حمایت از تاسیس و فعالیت تلویزیون تئاتر ایران و حمایت از فعالیت‌های نمایشی در استان‌ها اشاره شد و اعداد و ارقام مربوط به آنها مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل اینکه بحث حمایت از فعالیت‌های نمایشی در استان‌ها بحث بسیار مفصلی به شمار می‌رود و در سرفصل های مختلف این گزارش به آن اشاره شده است، سایر اطلاعات مربوط به آن در مطلب پیش رو مرور خواهد شد.
 

حمایت از تولیدات نمایشی صحنه‌ای و خیابانی

بخشی از حمایت اداره کل هنرهای نمایش از فعالیت‌های نمایشی در استان‌ها طی سال ۱۳۹۹ خورشیدی به حمایت از تولیدات نمایشی صحنه‌ای و خیابانی اختصاص داشت. این حمایت مالی در اختیار شعب انجمن‌ هنرهای نمایشی استان‌ها قرار گرفت تا صرف تولید آثار نمایشی صحنه‌ای و خیابانی گردد. در مجموع رقم بودجه‌ای معادل ۱۷ میلیارد و ۹۴ میلیون ریال به این امر اختصاص یافت که سال گذشته میان شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌های مختلف کشور توزیع شد. علاوه بر ۳۱ استان شناخته شده کشور دو منطقه دیگر یعنی جنوب کرمان و منطقه آزاد اروند نیز در زمینه حمایت از تولیدات نمایشی صحنه‌ای و خیابانی از اداره کل هنرهای نمایشی بودجه دریافت کردند که در ادامه به رقم آن اشاره خواهد شد.

در زمینه حمایت از تولیدات نمایشی صحنه‌ای و خیابانی بیشترین رقم بودجه در سال ۱۳۹۹ خورشیدی به استان خوزستان اختصاص یافت که رقم آن ۱ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال بود. کمترین رقم بودجه در این زمینه با مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال نیز به استان قزوین تعلق گرفت. در این زمینه استان تهران به لحاظ برخورداری از حمایت مالی با دریافت مبلغ ۶۳۵ میلیون ریال در میان سایر استان‌های کشور رتبه یازدهم را به خود اختصاص داد. به بیان دقیق‌تر ده استان ‌دیگر ایران یعنی خوزستان، فارس، بوشهر، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان، یزد، خراسان رضوی و زنجان سال گذشته بودجه بیشتری نسبت به استان تهران در زمینه حمایت از تولیدات نمایشی صحنه‌ای و خیابانی دریافت کردند.

تعداد استان‌هایی که در این زمینه بودجه‌ای بیش از ۵۰۰ میلیون ریال دریافت کردند پانزده استان بود که نام و مبلغ دریافت شده توسط شعب انجمن هنرهای نمایشی آنها به ترتیب بیشترین رقم دریافت شده (نزولی) عبارت است از: خوزستان با مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال، فارس با مبلغ ۹۲۰ میلیون ریال، بوشهر با مبلغ ۸۸۰ میلیون ریال، کرمانشاه با مبلغ ۷۵۱ میلیون ریال، سیستان و بلوچستان با مبلغ ۷۳۹ میلیون ریال، هرمزگان با مبلغ ۷۱۴ میلیون ریال، کردستان با مبلغ ۶۷۱ میلیون ریال، یزد با مبلغ ۶۶۵ میلیون ریال، خراسان رضوی با مبلغ ۶۵۰ میلیون ریال، زنجان با مبلغ ۶۳۹ میلیون ریال، تهران با مبلغ ۶۳۵ میلیون ریال، مازندران با مبلغ ۶۲۷ میلیون ریال، گلستان با مبلغ ۵۷۳ میلیون ریال، آذربایجان غربی با مبلغ ۵۷۰ میلیون ریال و ایلام با ۵۴۷ میلیون ریال.

در کنار استان‌های یاد شده استان‌های دیگری نیز بودند که از اداره کل هنرهای نمایشی در زمینه حمایت از تولیدات نمایشی صحنه‌ای و خیابانی رقم بودجه‌ای کمتر از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال دریافت نمودند. نام این 18 استان‌ها به ترتیب بیشترین رقم دریافت شده عبارت است از: گیلان با مبلغ ۴۸۴ میلیون ریال، کهگیلویه و بویر احمد با مبلغ ۴۶۹ میلیون ریال، قم با مبلغ ۴۵۶ میلیون ریال، لرستان با مبلغ ۴۴۳ میلیون ریال، آذربایجان شرقی با مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، اردبیل با مبلغ ۳۸۰ میلیون ریال، البرز با مبلغ ۳۸۰ میلیون ریال، اصفهان با مبلغ ۳۶۰ میلیون ریال، چهارمحال و بختیاری با مبلغ ۳۵۶ میلیون ریال، منطقه آزاد اروند با مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال، جنوب کرمان با مبلغ ۳۱۰ میلیون ریال، کرمان با مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، مرکزی با مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، همدان با مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، خراسان شمالی با مبلغ ۲۳۴ میلیون ریال، خراسان جنوبی با مبلغ ۱۹۶ میلیون ریال، سمنان با مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و قزوین با مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال.

 

حمایت مستقیم از تولیدات نمایشی استان‌ها

اداره کل هنرهای نمایشی علاوه بر حمایت‌های کلی که در اختیار شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها قرار گرفت (و در سطور پیشین متن پیش رو و بخش نخست این مطلب به آنها اشاره شد)، به طور مستقیم نیز از برخی تولیدات نمایشی صحنه‌ای و خیابانی استان‌ها حمایت کرد. آثاری که چنین حمایت‌هایی از آنها صورت گرفت را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که عبارت بودند از: اجراهای خیابانی ویژه کرونا، اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس و آیین‌های نوروزی اقوام ایرانی، که اغلب آنها را نمایش‌های میدانی و فضای باز تشکیل می‌داد. در مجموع مبلغ ۲ میلیارد و ۱۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رقم بودجه‌ای بود که به طور مستقیم به این دسته از آثار نمایشی برای حمایت تعلق گرفت.

مدیرکل هنرهای نمایشی یعنی قادر آشنا در جریان نشست رسانه‌ای برگزار شده در روز 16 مرداد 1400 خورشیدی با اشاره به بودجه تئاتر و افزایش سهم استان‌ها در دوران مدیریت خود اظهار داشت: «سال 1398 مبلغ حمایتی در نظر گرفته شده برای استان‌ها ۱۳۰ میلیون تومان بود. اما در سال 1399 بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه برای استان‌ها در نظر گرفتیم که حدود سه و نیم میلیارد تومان آن پرداخت شد. همچنین برای سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ حمایت را به ۸ میلیارد تومان ارتقا دادیم.»

آشنا همچنین در رابطه با افزایش کف بودجه توضیح داد: «کف بودجه تئاتر در سال 1399 حدود ۱۸ میلیارد تومان بود و اکنون آن را به ۳۲ میلیارد تومان رسانده‌ایم. تلاش می‌کنیم در این مدت زمان باقی مانده آن را برای سال بعد نیز ارتقا دهیم؛ چون باور داریم بودجه تئاتر کشور بسیار ناچیز است.
علاوه بر موارد یاد شده مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن اشاره به تقویت رویکرد توجه به استان‌ها در سال گذشته گفت: «تا جایی که امکان داشت تلاش کردیم استان‌ها را مورد توجه قرار دهیم؛ اکنون ۲۰ استان اساسنامه انجمن‌ هنرهای نمایشی‌ خود را ثبت کرده‌اند و دیگر کسی نمی‌تواند آنها را منحل کند.»

 

اجراهای خیابانی ویژه کرونا

در بخش اجراهای خیابانی ویژه کرونا تعداد ۲۲ نمایش از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد حمایت قرار گرفت که تمام آنها در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی اجرا شدند. میزان حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از این آثار مبلغ ۳۷۰ میلیون ریال بود که به نسبت‌های نامساوی میان این نمایش‌ها تقسیم شد. بیشترین رقم تعلق گرفته به نمایش‌های بخش اجراهای خیابانی ویژه کرونا مبلغ ۳۵ میلیون ریال بود که به نمایش «نقال‌ها» از استان کرمانشاه اختصاص یافت. کمترین رقم حمایت در این بخش نیز مبلغ ۱۰ میلیون ریال بود که به هفت نمایش از استان قزوین تعلق گرفت. در واقع تمام نمایش‌های خیابانی ساخته شده در مورد کرونا که استان قزوین را نمایندگی می‌کردند، بدون استثناء مبلغ ۱۰ میلیون ریال به عنوان حمایت دریافت نمودند.

از ۲۲ نمایش موجود در اجراهای خیابانی ویژه کرونا ۷ نمایش به استان قزوین، ۸ نمایش به استان گیلان، ۳ نمایش به استان کرمان و ۴ نمایش به استان کرمانشاه تعلق داشت. در ادامه می‌توانید نام این نمایش‌ها را همراه با مبلغی که سال گذشته به عنوان حمایت مستقیم از اداره کل هنرهای نمایشی دریافت کرده‌اند مشاهده کنید.

نمایش هیاهو به کارگردانی ساحل احمددوستی از گیلان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش سین مثل سرباز به کارگردانی احمد نیک قلب از گیلان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش دردسر رفتگر به کارگردانی محمدرضا جعفری لفوت از گیلان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش به من دست نزن به کارگردانی حسن حامد از گیلان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش عروس باران به کارگردانی محمود فرضی نژاد از گیلان مبلغ ۲۰ میلیون ریال

نمایش حکم جلب به کارگردانی سید عباس میرمعنوی از گیلان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش زندگی با طعم پپرونی به کارگردانی آرزو علی‌پور عابدی از گیلان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش خورتاب به کارگردانی بهمن صادق حسنی از گیلان مبلغ ۲۰ میلیون ریال

نمایش بخند و شاد کن به کارگردانی حیدرعلی عسگری از قزوین مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش جاودانگی به کارگردانی آذر متفکر از قزوین مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش زندگی امروزی به کارگردانی مرتضی نادیفر از قزوین مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش بی‌بی به کارگردانی میلاد شهرتی از قزوین مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش چتری برای زندگی به کارگردانی امیر رجب‌پور از قزوین مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش رنگین کمان آرزو به کارگردانی سینا نظری از قزوین مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش چشم‌هایت را به زندگی باز کن به کارگردانی حمید بیرقدار از قزوین مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش ری ‌ترن به کارگردانی رضا سلطانی از کرمان مبلغ ۳۰ میلیون ریال

نمایش شمارش معکوس به کارگردانی رضوان خان‌بابا از کرمان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش یه صبح برفی به کارگردانی آرزو جعفری از کرمان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش مارلیک به کارگردانی حسین نادری از کرمانشاه مبلغ ۲۵ میلیون ریال

نمایش شیزر به کارگردانی علی یارویسی چناری از کرمانشاه مبلغ ۲۵ میلیون ریال

نمایش نقال‌ها به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه مبلغ ۳۵ میلیون ریال

نمایش باران به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه مبلغ ۲۵ میلیون ریال

 

اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس

در بخش اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس سال گذشته تعداد ۲۴ نمایش از نظر مالی مورد حمایت مستقیم اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفت. اکثر این نمایش‌ها در مهر ماه سال ۱۳۹۹ اجرا شدند؛ البته کار اجرای آثار نمایشی متعلق به منطقه آزاد اروند از شهریور ماه آن سال آغاز گردید و در مهر ماه ادامه یافت. میزان حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از آثار حاضر در بخش اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس در مجموع مبلغ ۳۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود که به نسبت‌های نامساوی میان این نمایش‌ها تقسیم شد. بیشترین رقم تعلق گرفته به نمایش‌های بخش اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس مبلغ ۱۵ میلیون ریال بود که به ۱۸ نمایش مختلف حاضر در این بخش، یعنی بخش عمده نمایش‌ها، اختصاص یافت. کمترین رقم حمایت در این بخش نیز مبلغ ۴ میلیون ریال بود که به نمایش «گلایه» از استان کرمانشاه تعلق گرفت.

از ۲۴ نمایش حاضر در بخش اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس ۸ نمایش به استان ایلام، ۲ نمایش به استان خوزستان، ۴ نمایش به منطقه آزاد اروند، ۴ نمایش به استان کردستان و ۶ نمایش به استان کرمانشاه تعلق داشت. در ادامه می‌توانید نام این نمایش‌ها را همراه با مبلغی که سال گذشته به عنوان حمایت مستقیم از اداره کل هنرهای نمایش دریافت کرده‌اند مشاهده کنید.

نمایش کوله به کارگردانی علی اصغر پورقهرمان از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش سهراب، بی آب به کارگردانی محمد اسماعیل بیگی از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش هفت سین به کارگردانی محمد اسماعیل بیگی از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش اون شب که بارون اومد به کارگردانی سعید خیرالهی از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش عباس به کارگردانی مرجان قاسمی از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش بل ۲۱۴ به کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش منطقه آزاد به کارگردانی مهرداد علیزاده از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش تی بی تی به کارگردانی حسنا قبادی از ایلام مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش آن روزها به کارگردانی علی بنائیان از خوزستان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش یاد یاران به کارگردانی سید احمد موسوی از خوزستان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش جنگ زده به کارگردانی لیلا یدالله زاده از منطقه آزاد اروند مبلغ ۱۲ میلیون و پانصد هزار ریال

نمایش محمد گمنام به کارگردانی سجاد طرفی نژاد از منطقه آزاد اروند مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش برحی دلاور به کارگردانی احمد مسافری از منطقه آزاد اروند مبلغ ۱۲ میلیون و پانصد هزار ریال

نمایش خ مثل خرمشهر به کارگردانی آمنه پورحسینی از منطقه آزاد اروند مبلغ ۱۰ میلیون ریال

نمایش یک قدم به پایان به کارگردانی سامان راست بین از کردستان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش به نام انسانیت به کارگردانی وریا فلاحی از کردستان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش دنیای خاکستری به کارگردانی وریا شاکری از کردستان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش یادگاران به کارگردانی موسی هدایتی از کردستان مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش آزادگان به کارگردانی هومن روح تافی از کرمانشاه مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش ضربان به کارگردانی مصطفی دهشت از کرمانشاه مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش علمدار نیامد به کارگردانی میلاد خالیگران از کرمانشاه مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش پدر به کارگردانی محسن یارمحمدی از کرمانشاه مبلغ ۱۵ میلیون ریال

نمایش گنج به کارگردانی قباد دارابی از کرمانشاه مبلغ ۷ میلیون و پانصد هزار ریال

نمایش گلایه به کارگردانی سرور مهدیانی از کرمانشاه مبلغ ۴ میلیون ریال

 

آیین‌های نوروزی اقوام ایرانی

در بخش آیین‌های نوروزی اقوام ایرانی ده نمایش مختلف مورد حمایت مستقیم اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفت که همگی در نوروز سال ۱۴۰۰ خورشیدی به صورت آنلاین از طریق پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران عرضه و پخش شدند. هر کدام از این آثار به استان متفاوتی تعلق داشت و آیین‌های نوروزی بومی و سنتی مربوط به همان استان را دستمایه ساخت اثر نمایشی قرار داده بود. تمام این آثار در همان زمان پخش از تلویزیون تئاتر ایران در ایران تئاتر معرفی گردید و مورد بررسی قرار گرفت. در صورت تمایل می‌توانید برای مرور آنها و ویژگی‌هایشان به این مطلب مراجعه کنید. مبلغ حمایت تعلق گرفته به تمام نمایش‌های بخش آیین‌های نوروزی اقوام ایرانی کاملا با یکدیگر برابر بود و به هر کدام از این آثار رقم ۱۵۰ میلیون ریال اختصاص یافت. به این ترتیب در مجموع رقم بودجه ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به حمایت از نمایش‌های بخش آیین‌های نوروزی اقوام ایرانی اختصاص پیدا کرد. در ادامه می‌توانید نام این آثار و رقم بودجه حمایتی تعلق گرفته به هر کدام از آنها را مشاهده کنید.

نمایش عروس گله به کارگردانی پوریا کریمی از لاهیجان مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش چهارشنبه سوری به کارگردانی محمد حسن زاده از تربت حیدریه مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش کله باد به کارگردانی بهزاد پاکدل از خرم آباد مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش شال اندازی به کارگردانی علی قاضی از مسجدسلیمان مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش مازنی بهار به کارگردانی محسن اردشیر از آمل مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش پندور گرون و چاله گرم کنون به کارگردانی اردوان زینی سوق از دهدشت مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش کوسا اویونی به کارگردانی مهدی صالح یار از مرند مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش گم گم بهار به کارگردانی حسن سبحانی مینابی از میناب مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش نوروزانه به کارگردانی سید سوران حسینی از مریوان مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

نمایش آیین‌ها ترکمن صحرا به کارگردانی سعید کاظمیان از بندر ترکمن مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

 

حمایت از آثار نمایشی تولید شده در تهران

اداره کل هنرهای نمایشی در طول سال ۱۳۹۹ خورشیدی علاوه بر آثار نمایشی تولید شده در استان‌های مختلف کشور از برخی آثار نمایشی ساخته شده در استان تهران نیز حمایت مستقیم به عمل آورد. در مجموع رقم بودجه‌ای معادل ۱۹ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۵۰۰ ریال به حمایت مستقیم از آثار نمایشی تولید شده در شهر تهران اختصاص یافت. این آثار که در مجموع ۱۴۹ نمایش بودند از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی تا مهر ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی در شهر تهران اجرا شدند. البته ۱۶ عنوان از این نمایش‌ها (که در ردیف آثار صحنه‌ای قرار می‌گرفتند) در فضای مجازی عرضه شدند و حمایت مستقیم از آنها به انتشار اینترنتی آنها مربوط می‌شود. از میان این ۱۴۹ نمایش تعداد ۱۲۷ عنوان را آثار صحنه‌ای تشکیل می‌داد و ۲۲ نمایش نیز به آثار میدانی اختصاص داشت. از میان نمایش‌های میدانی حمایت شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی در شهر تهران تعداد ۱۳ اثر جزو اجراهای خیابانی ویژه کرونا بود و ۹ نمایش نیز به اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس تعلق داشت.

در میان آثار صحنه‌ای حمایت شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی بیشترین رقم بودجه که معادل ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال بود به حمایت از نمایش «گرگاس‌ها» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی اختصاص یافت. این نمایش در دی و بهمن ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی در تالار اصلی تئاتر شهر تهران اجرا شد. کمترین رقم بودجه اختصاص داده شده به این دست آثار نیز مبلغ ۲۰ میلیون ریال بود که به دو نمایش «اضافه حقوق» به کارگردانی محمد مهدی سجادی و «نقل سرخ» به کارگردانی سید امیر حسینی اختصاص یافت. نمایش اضافه حقوق در مهر ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا شد و نمایش نقل سرخ یک ماه زودتر یعنی در شهریور ماه در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفت.

تمام نمایش‌های مربوط به اجراهای خیابانی ویژه کرونا در تهران رقم بودجه برابری دریافت کردند که مبلغ ۱۵ میلیون ریال بود. دیگر ویژگی مشترک این ۱۳ نمایش آن بود که همگی در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی در محوطه تئاتر شهر تهران اجرا شدند.

در میان ۹ نمایش مربوط به اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس این نمایش «سرباز» به کارگردانی پژمان شاهوردی بود که توانست با دریافت مبلغ ۳۶ میلیون ریال بیشترین رقم بودجه حمایتی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی را به خود اختصاص دهد. کمترین رقم بودجه در میان اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس نیز مبلغ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود که به چهار نمایش «پوتین» به کارگردانی علی رحیمی، «عروس» به کارگردانی مسعود ابراهیمی، «به رنگ عناب» به کارگردانی محمد هادی عطایی و «وفای به عهد» به کارگردانی احمد صمیمی تعلق گرفت. تمام نمایش‌های مربوط به اجراهای میدانی چهل سالگی دفاع مقدس در مهر ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی و در باغ موزه دفاع مقدس اجرا شدند.

در صورت تمایل می‌توانید اطلاعات مالی مربوط به تمام نمایش‌های اجرا شده و مورد حمایت قرار گرفته در شهر تهران را از این صفحه و از طریق دریافت فایل پی دی اف مربوط به آن مشاهده کنید.

 

معیار حمایت از گروه‌های نمایش

مدیر کل هنرهای نمایشی در مورد حمایت از گروه‌های نمایشی بر مبنای میزان فروش آثار نمایشی توضیح داد: «در حمایت از گروه‌های نمایشی اساس کار اختصاص مبالغی بر مبنای میزان فروش آنها در ظرفیت پنجاه درصدی‌ سالن‌های نمایش بود و به همین دلیل برخی آثار بیشتر از سایرین کمک هزینه دریافت نمودند و برخی نیز حمایت مالی کمتری دریافت کردند. ضمن اینکه برخی حمایت‌ها به صورت مستقیم و برخی دیگر نیز غیرمستقیم انجام شد. حمایت‌های مستقیم به این شیوه صورت گرفت که به برخی گروه‌های نمایش با توجه به کارشان بودجه تعلق گرفت؛ به عبارت بهتر از گروه‌هایی که اجرایشان متوقف شده بود وبه اجرا ادامه دادند یا ندادند و همچنین اجرای مجازی گروه‌هایی که مجوز اجرا گرفتند و نتوانستند اجرا بروند، حمایت کردیم. مبلغ حمایت از اجرا در فضای مجازی در این مدت ۵۰۰ میلیون تومان برای ۳۴ اجرا بود که ۲۹ مورد آنها غیر ‌تهرانی بودند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به معرفی فعالان تئاتر برای دریافت تسهیلات، شفاف ساخت: «به سامانه کارا ۷۰۷ گروه معرفی شدند و برای تماشاخانه‌ها ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات پیشنهاد دادیم. همچنین ۲۹۳ گروه را به سامانه تحفه برای دریافت ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات معرفی کردیم.»

او همچنین درباره کمک هزینه‌ها و حمایت مالی به هنرمندان گفت: «ما نمی‌توانیم به فرد کمک کنیم، ما به گروه کمک می‌کنیم و برای این کار دنبال بهانه‌هایی همچون اجرای عمومی هستیم.»

 

پیشنهاد واکسیناسیون هنرمندان تئاتر سراسر کشور

قادر آشنا،در مورد پیگیری طرح واکسیناسیون هنرمندان تئاتر توضیحاتی ارائه داد که از این قرار بود: « سه اولویت به وزارت بهداشت اعلام کردیم؛ کارکنان سالن‌های تئاتر چه دولتی و چه خصوصی، گروه‌هایی که در حال اجرا هستند و سوم گروه‌هایی که مجوز گرفته و در نوبت اجرا هستند و امیدواریم این امر محقق شود.»

او همچنین در مورد قبول مسئولیت در شرایط سخت ناشی از آغاز بحران کرونا چنین اظهار داشت: «من فعالیت خود را از 16 فروردین سال 1399 آغاز کردم. از نظر اداری بدترین شرایط و بدترین زمان ممکن برای یک مدیر است که فعالیت خود را درست در مقطعی از زمان آغاز کند که سال مالی پیشین به پایان رسیده و سال مالی جدید در حال آغاز است. آن هم در شرایطی که تعهدات متععدی بر زمین مانده و شرایط بسیار دشوار است و به لحاظ بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی ثبات خاصی وجود ندارد. نکته مهم دیگر این بود که ما ناگهان با کرونا مواجه شدیم؛ پدیده‌ای که جهان در برابر آن سردرگم بود و کسی نمی دانست برای مقابله با این بحران چه کاری می‌توان انجام داد. آیا این بحران یک ماه دوام می‌یابد؟ دو ماه به طول می‌کشدد؟ ده  ماه به درازا می‌انجامد؟ تقریبا هیچ کس پاسخی برای این پرسش‌ها نداشت. این شرایط تا حد فراوانی امکان برنامه‌ریزی مدون و درست را از بین برد. بدون تعارف و صادقانه عرض می‌کنم؛ این یک سال و نیم اخیر که در اداره کل هنرهای نمایشی در حال خدمت بودم، دشوارترین دوران کاری من از نیمه  دهه 70 خورشیدی تاکنون بوده است. دلیل آن هم پیش و بیش از هر چیز این موضوع است که اساسا در شرایطی که ما داشتیم امکان برنامه‌ریزی برای پیشبرد امور وجود نداشت. شما برنامه‌ریزی می‌کنید اما شرایط ناشی از شیوع کرونا از راه می‌رسد و کل برنامه شما را به هم می‌ریزد. متناسب با شرایطی که در آن حضور داری برنامه تازه‌ای تهیه می‌کنی اما ناگهان دوباره شرایط جدید متاثر از کرونا حاکم می‌شود و باز هم برنامه‌ها را به هم می‌ریزد. در این دوره به من و همکارانم بسیار سخت گذشت؛ هم بودجه تئاتر در کل بسیار ناچیز و محدود است و هم هنرمندان توقع بالایی از ما دارند که اتفاقا توقع و انتظار بسیار بجایی هم محسوب می‌شود. وضعیت معاش هنرمندان مسئله بسیار مهمی در این دوره بود که ما را بسیار درگیر کرد و این درگیری همچنان ادامه دارد. برای بازگشایی سالن‌ها هم موضوع معاش هنرمندان اهمیت داشت و هم سلامت و حیات هنرمندان مطرح بود و در هر دو زمینه مطالبات جدی‌ مطرح بود. جمع کردن دو مقوله معاش و حیات هنرمندان واقعا کار دشواری بود. اگر سالن‌ها را باز می‌کردیم عده‌ای انتقاد و اعتراض داشتند که نسبت به سلامت و حیات هنرمندان بی توجه هستیم، اگر هماهنگ با ستاد ملی کرونا سالن‌ها تعطیل می‌شد، باز عده دیگری اعتراض می‌کردند که به مسئله معاش و زندگی هنرمندان بی‌توجه هستیم. علاوه بر آن متاسفانه در این دوره عده ای از همکاران‌ خود را از دست دادیم که شرایط را برای ما به مراتب سخت‌تر کرد؛ در مجموع شرایط بسیار دشواری را از سر گذارندیم.»

علاوه بر موارد فوق قادر آشنا توضیح داد: «به بعضی از دوستان هم پیش‌تر گفته‌ام که من ده سال قبل در این جایگاه خدمت کرده‌ام و اساسا بنا و اصرار نداشتم دوباره به این جایگاه برگردم و اگر اصرار شخص وزیر نبود هرگز برنمی‌گشتم. من آدمی هستم که به بحث تکلیف بسیار حساس و پایبندم و تنها هنگامی که آقای وزیر گفتند تکلیف بر شما وجود دارد که در این بازه زمانی به اداره کل برگردید، پذیرفتم که بازگردم و خدمت کنم.»

در بخش بعدی مطلب «نگاهی به حمایت های اداره کل هنرهای نمایشی در سال 99» که به زودی در ایران تئاتر منتشر خواهد شد، به حمایت‌های مالی انجام شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی از رویدادهای هنری مرتبط با تئاتر در سال ۱۳۹۹ خورشیدی اشاره خواهیم کرد و اطلاعات آماری مربوط به آنها را مرور خواهیم نمود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران