در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در جمع اعضای تحریریه ایران تئاتر:

تقویت منطق گفتگو رسالت رسانه هاست
اصحاب رسانه پیش‌قراولان عرصه فرهنگ و هنر هستند

قادر آشنا، مدیر کل هنر‌های نمایشی به مناسبت روز خبرنگار در تحریریه پایگاه خبری ایران تئاتر حاضر شد و پس از گفتگو با سردبیر و خبرنگاران این رسانه، با اهدای لوح از آنان تقدیر کرد.

به گزارش ایران تئاتر، آشنا در این دیدار که با همراهی رضا بصیرت، مدیر عامل انجمن هنر‌های نمایشی و مهدی یوسفی کیا، کارشناس روابط عمومی اداره کل هنر‌های نمایشی انجام شد، با تبریک روز خبرنگار و یادکردی از شهید والامقام محمود صارمی در جمع اعضای تحریریه ایران تئاتر گفت: خوشحالم که فرصت مهیا شد در روزی که متعلق به شماست در جمع شما حاضر باشم و مایه تاسف من است که به دلیل شرایط ناشی از کرونا، کمتر توانستم در جمع خبرنگاران و اهل رسانه حضور پیدا کنم. برای شما و همه خبرنگاران و خانواده‌ها‌تان آرزوی تندرستی و برقراری و پویایی می‌کنم و امیدوارم همه ملت ایران و شما از این شرایط کرونایی با صحت و سلامت عبور کنید.

تقویت منطق گفتگو از وظایف اصلی رسانه هاست

آشنا با اشاره به تبعات و مشکلات ناشی از کرونا اظهار داشت: کسی فکر نمی‌کرد  بلای کرونا تا این حد گسترده باشد که به نوعی در مقابلش احساس ناتوانی کنیم. خیلی‌ها تصور می‌کردند که چون خیلی زور دارند یا بنیه قوی دارند یا خوب حرف می‌زنند و ... هرگز گرفتار کرونا نمی‌شوند که در عمل دیدیم اینگونه نبود. حالا که دریافته‌ایم انسان تا چه حد می‌تواند در مقابل پدیده‌های این چنینی  ضعیف و ناتوان باشد، به این ناتوانی اذعان کنیم  و با هم خوب باشیم ، همدیگر را دوست بداریم و در فضایی پر از تفاهم و احترام کنار یکدیگر زندگی کنیم؛ بی دلیل نیست که این همه تاکید می‌شود که به جای پرخاشگری با هم گفتگو کنیم. یکی از رسالت‌هایی که انجامش بر عهده جامعه خبری است، تلاش در جهت تقویت و تبلیغ منطق گفتگوست. پرداختن به موضوعاتی ساده و ابتدایی مانند اینکه چگونه با هم حرف بزنیم، چگونه همدیگر را نقد کنیم، چگونه همدیگر را مدح کنیم، در واقع مرز بین عداوت و دوستی و نقد و تخریب را مشخص کنیم.

اصحاب رسانه پیش‌قراولان عرصه فرهنگ و هنر هستند

مدیر کل هنر‌های نمایشی در ادامه گفت: من باوری عمیق دارم که اصحاب رسانه پیش‌قراولان عرصه فرهنگ و هنر هستند. اگر میراث ماندگاری برای جوامع بشری وجود دارد و توجه‌ها به سوی آن جلب شده است، ناشی از فعالیت‌های خبرنگاران و رسانه‌هاست.  شرایط شما را می‌فهمم و می‌دانم در این شرایط معیشتی و نگرانی از تبعات و محدودیت‌های کرونا کار در رسانه بسیار دشوار است. من واقعا نگران هستم.  در جلسات خصوصی بسیار صریح و روشن حرف می‌زنم بر عکس فضای عمومی و بار‌ها نگرانی‌ام را از شرایط فعلی به تصمیم‌سازان اظهار و منتقل کرده‌ام و گفته‌ام که جامعه و هنرمندان در مضیقه قرار دارند و این پسندیده مردم ما نیست؛ بنابراین باید تلاش کنیم که این مشکلات را مطرح کنیم تا به شرایط اصلاح برسیم.

آشنا با اشاره به نظرات و نقد‌هایی که در مورد عملکرد اداره کل هنر‌های نمایشی مطرح می‌شود، تصریح کرد: هر کسی در هر کجای کشور اگر فکر می‌کند در  عملکرد مجموعه ما  ظلمی روی داده یا حرکت اشتباه و ناپسندی رخ داده، می‌تواند نقد کند و حرفش را بزند و هیچ منعی برای این کار وجود ندارد. تنها چیزی که شخص من همیشه روی آن تاکید دارم یک موضوع کاملا انسانی  در نقد است و آن هم رعایت ادب در گفتار و نوشتار است و الا به تعداد انسان‌هایی که در ایران عزیز و حتی کره زمین وجود دارند بدون هیچ مشکلی می‌توانند عملکرد ما را نقد کنند. ما نه معصوم هستیم و نه ادعای معصومیت داریم. اما این ادعا را می‌توانیم داشته باشیم که در این مدت از تمام ظرفیت‌های‌مان بهره گرفتیم برای عبور از این بحرانی که دچارش بودیم و هنوز هم ادامه دارد.

مدیر کل هنرهای نمایشی افزود: با قاطعیت و افتخار عرض می‌کنم که دوره بسیار سلامتی را پشت سر گذاشتیم باز هم می‌گویم اگر کسی فکر می‌کند که مشکلی وجود داشته، سازمان‌ها و نهاد‌های نظارتی وجود دارند و می‌تواند برای پیگیری موضوع به آن‌ها مراجعه کند و برای احقاق حق از من و مجموعه‌ای که زیر نظر من فعالیت کرده موارد را مطرح کند . ما نهایت تلاش‌مان را مبذول کردیم برای حفظ و صیانت از بیت المال و افزایش بودجه تئاتر و همچنین پرداخت مطالبات و معوقات و بدهی‌های این حوزه. در آن مقطع بدهی‌های تئاتر برابر مطالبات تئاتر شده بود. حل کردن این معضلات اصلا کار ساده‌ای نبود و بدون تعارف عرض کنم اگر نبود احترامی که مجموعه وزارتخانه ارشاد به این حقیر داشتند، شاید اینگونه فکر می‌کردند که این پیرمرد را روسفید کنند، امکان جذب این میزان پول در دوره‌ای یک‌ساله اساسا وجود ندارد. اما از یک نکته‌ای بسیار خوشحال هستم که بیش از 75 درصد گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره‌های مختلف کشور از شهرستان‌ها بوده‌اند و من برنامه‌ام حمایت از تئاتر و گروه‌های شهرستان‌ها بود که به میزان زیادی در این راه موفق بوده‌ایم.

کسی در مورد مرجع بودن ایران تئاتر تردید ندارد

 رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی ایران نیز در این نشست با تبریک روز خبرنگار گفت: در سال‌های فعالیت ایران تئاتر با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بودیم که با برنامه‌ریزی براساس اهداف مشخص شده از سوی دکتر آشنا، در حال حاضر به وضعیتی رسیده‌ایم که کمترین حاشیه را در فعالیت این پایگاه خبری شاهد هستیم.

بصیرت با تاکید بر اهمیت وجه محتوایی ایران تئاتر، افزود: اینکه نزد مدیران اجرایی حوزه تئاتر، وجه خبری ایران تئاتر پررنگ‌تر از وجه محتوایی آن است نقد درستی است و حتما نگاه ما نیاز به اصلاح و تجدیدنظر دارد و من صحه می‌گذارم بر این موضوع که هم ما مدیران و هم دوستان سیاستگذار جشنواره‌های مختلف بایستی به فعالیت انجام شده راهبردی و تولید محتوای ایران تئاتر نظر داشته باشیم ،در عین حال باور دارم  کسی  در مورد مرجع بودن ایران تئاتر تردید ندارد. البته نقد‌هایی هم وجود دارد و هیچ کار و حرکتی هم عاری از نقص نیست. مطمئنم که با همت و انگیزه‌ای که وجود دارد همچنان برای اصلاح و برطرف کردن نقص‌هایمان به‌جد، اقدامات خوبی خواهیم داشت.

رئیس انجمن هنر‌های نمایشی برگزاری دوره آموزشی رابطان ایران تئاتر در استان‌ها را بسیار مفید دانست  و تاکید کرد این موضوع  سازوکاری موثر برای تربیت خبرنگاران حرفه‌ای حوزه تئاتر در سراسر کشور دانست.

منابع خبری رسمی در ایام کرونا جایگاه خود را تثبیت کردند

در ابتدای این نشست، علی اکبر عبدالعلی‌زاده، مدیر پرتال تئاتر ایران و سردبیر ایران تئاتر به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و رویکرد خبری و نیز مشارکت در مستندسازی اجراهای تئاتر  ، پشتیبانی جشنواره های ملی و استانی پرداخت و گفت: ما در ایران تئاتر با هدف حفظ پویایی و نشاط در عرصه تئاتر به عنوان اولویت نخست خود در دوران کرونا  تلاش کردیم راهبرد‌های اداره کل را با صداقت و رویکرد حرفه‌ای پوشش بدهیم و نیز به بهترین شکل ارائه‌دهنده اخبار حوزه تئاتر و فعالان و هنرمندان این عرصه باشیم. متاسفانه در این مدت اخیر و به دلیل همه‌گیری کرونا خیلی از این اخبار همراه غم و اندوه و رنج از دست دادن عزیزان تئاتری بوده است.

سردبیر ایران تئاتر ادامه داد: شرایط دشوار ناشی کرونا و تعطیلی‌های گاه‌به‌گاهش، فعالیت‌های خبری را متاثر از خود کرده و حرکت برنامه‌ریزی‌شده ما را با کندی مواجه ساخت اما ما در تحریریه ایران تئاتر همچنان کوشیده‌ایم خروجی مطمئن و قابل اتکایی را ارائه دهیم. بر اساس رصد و پایش‌های ما، با وجود این شرایط و محدودیت‌ها و تعطیلی‌های پیوسته، مراجعات به سایت ایران تئاتر  نسبت به گذشته افزایش قالب توجهی داشته است. به ویژه در ابتدای دوره همه‌گیری کرونا و ایام تعطیلی نوروز و روز‌های تعطیل خردادماه به دلیل فعال بودن این رسانه مراجعات رشد درخوری داشت . این در شرایطی است که با وجود گسترش فضای مجازی و اینکه اخبار در این فضا، تیتروار و زودتر از ما منتشر می‌شود اما به دلایل مختلف از جمله قطعی اینترنت و البته سابقه سایت‌های معتبری مانند ایران تئاتر، منابع خبری تخصصی و رسمی و نام‌ونشان‌دار دوباره جایگاه خود را در افکار عمومی تثبیت کرده‌اند.

عبدالعلی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در یک سال گذشته کوشش کرده‌ایم دسترسی‌های ایران تئاتر را گسترش بدهیم. مطالب و متن‌ها و اخباری که در سایت منتشر می‌شد، کارشان به صرف انتشار پایان نمی‌گرفت و در شکل‌ها و بسته‌های مختلف در قالب‌های تعریف‌شده تازه، عرضه می‌شد. از مهم‌ترین اقدامات ما در این یک سال، تعریف و ایجاد پرونده‌های مختلف و تولید محتوای متناسب با موضوع پرونده مورد نظر است . با ایجاد این دسترسی ها مخاطب به راحتی می‌تواند با انتخاب موضوع مدنظر خود به مطالب بسیاری دسترسی پیدا کند.همچنین برگزاری کارگاه آموزش مجازی برای همکاران استانی اقدام دیگری برای کیفی سازی محتوای این رسانه است.

وی افزود : علاوه براین در این شرایط با حمایت های آقای آشنا و همراهی آقای بصیرت  بانک اجرا‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم که همچنان در حال کامل شدن است . شناخت اصلی‌  مدیران عرصه تئاتر از ایران تئاتر بیشتر به وجه خبری و اطلاع‌رسانی تئاتر متمرکز است در حالی که مرجعیت ایران تئاتر علاوه بر پویایی و به روز و دقیق بودن در حوزه خبررسانی رویداد های  هنر‌های نمایشی، به جمع‌آوری  اطلاعات فراگیر و متنوع پایه‌ و آماری تئاتر کشور آن هم در سطحی بالا همت گذاشته  که برای ایجاد هربخش از آن  ساعت‌هانفر کار انجام شده است و در حال حاضر در دسترس علاقه‌مندان و فعالان و پژوهشگران حوزه تئاتر قرار دارد.

مدیر درگاه تخصصی تئاتر ایران در پایان سخنانش از همراهی‌ها و حمایت‌های مدیر کل هنر‌های نمایشی و رئیس انجمن هنر‌های نمایشی تشکر کرد.

در پایان این نشست از اعضای تحریریه ایران تئاتر با اهدای لوح ، تقدیر شد.




مطالب مرتبط

تماشاخانه سنگلج، میراث ملی ایرانیان است

تماشاخانه سنگلج، میراث ملی ایرانیان است

محمدحسین ناصربخت: در هجدهم مهر 1344، هم‌زمان با برگزاری نخستین جشنواره نمایش‌های ایرانی، تماشاخانه‌ای در محلِه قدیمی سنگلج تهران و ضلع جنوب غربی پارک شهر افتتاح شد که امروز با نام تماشاخانه ...

|

نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...
نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...

احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایش‌های سنتی و ایرانی با شیوه‌های خاص خود، نیازمند کوله‌باری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن موفق و سربلند باشند. نمایش ...

|

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران به‌منظور گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان خیمه‌شب‌بازی و ارتقا سطح کیفی این‌گونه نمایش سنتی ایرانیف مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تمدید کرد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نظرات کاربران