در حال بارگذاری ...
عرضه «موغُلی پنا» در تلویزیون تئاتر ایران

«خانه برناردا آلبا» با تم بندری

در ادامه روند مستمر پخش و ارائه نمایش های تازه در تلویزیون تئاتر ایران، نمایش «موغُلی پنا» اثری اجتماعی از علیرضا داوری در دسترس علاقه‌مندان و مخاطبان این پلتفرم قرار گرفت.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «موغُلی پنا» که پیش‌تر در سال ۱۳۹۷ به مدت زمان یک ساعت و ۱۵ دقیقه در پلاتو آفتاب بندرعباس روی صحنه رفته است، اقتباسی آزاد از نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» اثر فدریکو گارسیا لورکا، شاعر و نویسنده فقید اسپانیایی است و روابط بین یک مادر کنترل‌گر و مقتدر و دخترانش را واکاوی می‌کند.

در خلاصه داستان این درام اجتماعی که کاری از گروه تئاتری آئینه است، می‌خوانیم: «موغُلی پنا؛ مادر، همراه با چهاردخترش، مادربزرگ و یک خدمتکار در یک عمارت با شرایط زندان‌ زندگی می‌کنند. زندانی که حکمرانش موغلی پنا است. سن دخترها بالا رفته و زمان ازدواجشان فرا رسیده است اما طبق عقاید موغلی پنا دختران حق ازدواج ندارند. این اتفاق سبب عصیان دختران می‌شود و...»

علیرضا داوری، نویسنده و کارگردان نمایش «موغُلی پنا» از جمله با هنرمندان شاخص تئاتر بندر عباس است که حضور قابل توجهی در تئاتر استان هرمزگان دارد و در کارهایش به ویژگی های فرهنگ بومی استان می پردازد. موغلی پنا، بی بری و پنج گانه خون ، خوذ و ملمداس از جمله کارهای مهم صحنه ای این کارگردان جوان هستند.

 «موغلی پنا» نام یک شخصیت از مثل‌های عامیانه زنانه منطقه جنوب ایران مترادف با شخصیت «خاله رورو» در فرهنگ عامیانه ایران محسوب می شود و علیرضا داوری در اقتباس خود از  «خانه‌ برناردا آلبا» ، مولفه‌های محتوایی آن را با خرده‌‌فرهنگ‌‌های عامه در هرمزگان تلفیق کرده است.

 بازیگران این نمایش سیما پورسالاری، سارا توکلی، مریم سالاری نسب، فتحیه بقایی، فهیمه فرحانی، معصومه قدرتی، سعیده زارعی و عاطفه مسجدی هستند.

از دیگر عوامل  نمایش «موغلی پنا» می توان به طراح موسیقی: عبدالرضا سهرابی، موسیقی: مهرداد ذاکری، علی پیلارام، علی اسدی و مسلم شیرعلی، منشی صحنه: نازیلا داوود، طراح صحنه: علیرضا داوری، طراح لباس: سمیه دهقانی، طراح نور: سجاد طهماسبی، طراح گریم: مجید خلج، اجرای گریم: سمیرا اردستانی، مشاور هنری و اجرا: مجید جمشیدی و طراح پوستر و بروشور: علیرضا داوری اشاره کرد.




نظرات کاربران