در حال بارگذاری ...
علی اکبر عبدالعلی زاده در کارگاه آموزشی آنلاین خبرنگاران استانی :

توسعه تئاتر استان ها از جاده رسانه تخصصی عبور می کند
بررسی تسهیل مطالبه گری ، نسبت ارتباط و اعتبار حرفه ای و تثبیت جایگاه فرهنگی هنرهای نمایشی

کارگاه آموزشی ایران تئاتر برای مسئولین سایت های استانی پرتال تئاتر ایران در ادامه نشست های راهبردها و کارکردهای رسانه در توسعه تئاتر کشور در دو بخش رفع اشکال های فراگیر و تولید محتوای خلاق با حضور علی اکبر عبدالعلی زاده بصورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در بخش اول  این کارگاه که تا کنون  در 4 گروه  5 نفره بصورت مستر کلاس  با حضور مسئولین سایت های استانی برگزار شده است ،پس از رفع اشکال های فراگیر براساس کتاب میانی روزنامه نگاری  ،  دستنوشت ایران تئاتر ( تدوین شده براساس نسخه مرجع فرهنگستان زبان و ادب فارسی  ) ، شیوه نامه ایران تئاتر و پروتکل جشنواره های این رسانه  به پرسش های فنی شرکت کنندگان پاسخ داده شد  .

تولید محتوای رسانه ای بی شمار مخاطب را به دنیای اثر می برد

بخش دوم  این سری کارگاه ها نیز به تولید محتوای خلاق اختصاص دارد . علی اکبر عبدالعلی زاده سردبیر ایران تئاتر در این بخش با اشاره به نقطه آغازین انگیزه هنرمندان یعنی انتقال مفاهیم و ایجاد اثربخشی در فضای فرهنگی جامعه مهمترین امکان رسیدن به اثربخشی فراگیرتر و تکثیر تاثیر یک اثر هنری در میان مخاطبان بیشتر را استفاده از ابزار رسانه عنوان کرد و گفت : هر هنرمندی با انگیزه کمالگرایانه اثربخشی و ایجاد مسیر های تازه در حوزه مواجهه فرهنگی پا به عرصه هنرهای نمایشی گذاشته است . هنرمند در  می تواند مفهوم  و حرف خود را در بهترین حالت به میزان ظرفیت سالن نمایشی که در آن تئاتر اجرا می کند به سمع و نظر مخاطب برساند اما این  تولید محتوای رسانه ای است که می تواند بی شمار مخاطبی که امکان حضور در یک اجرا را ندارند را به دنیای اثر اجرا شده مرتبط سازد . امکان این بهره مندی امروز با وجود رسانه های عمومی و تخصصی و فضای متنوع دنیای مجازی فراهم است . 

امروز در آرزویمان زندگی می کنیم!

وی در ادامه با ارائه تاریخچه مختصری از روند توجه رسانه ها به عرصه تئاتر به عنوان یک حوزه خبری مستقل تاکید کرد : روزگاری نه چندان دور یعنی در ابتدای دهه 80 آروزی فعالان حوزه تئاتر این بود که رسانه ها بصورت جدی به تئاتر ایران بپردازند و این عرصه را به تکاپو بیاندازند و از این طریق تئاتر توسعه پیدا کند ، زیرساخت هایش تامین شود ، تئاتر خصوصی شکل بگیرد و آثار نمایشی متنوع و متکثر شوند . حالا می توانم بگویم امروز در آرزویمان زندگی می کنیم و برهمین اساس امیدوارم هنرمندان نسل تازه تئاتر با بهرمندی از امکانات و فرصت های رسانه ای موجود بهبه ببرند. امروز با وجود رسانه  تخصصی و فراگیر ایرن تئاتر و وجود رسانه های عمومی و فضای مجازی این امکان به خوبی برای هنرمندان شهر ها و شهرستان ها و حتی روستاهای سراسر کشورفراهم است .  

رسانه تسهیل کننده مطالبه گری 

این نویسنده و پژوهشگر در بخش دیگری از  کارگاه  به راهبرد های رسانه در تثبیت جایگاه حرفه ای تئاتر و تسهیل مطالبه گری پرداخت و گفت :تئاتر با وجود عمری هم طراز عمر بشر ، متاسفانه پدیده کمتر شناخته شده در گستره جامعه ایرانی تلقی می شود آنچنان که درصد قابل توجهی از ایرانیان حتی تجربه یکبار تماشای تئاتر حرفه ای راندارند و تصورشان از تئاتر به طنزهای تلویزیونی کم کیفیت و تجربه تماشای  تئاتر های مدرسه ای محدود می شود. این نسبت متاسفانه شامل نگاه تصمیم سازان و تصمیم گیران و مدیران  و مسئولین دیگر عرصه ها نیز می شود . برهمین اساس در بسیاری موارد حتی حرف هنرمندان استانی بویژه در شهرهای کوچک و محروم جدی گرفته نشده و  شنیده نمی شود . حتی اگر مسئولی جلسه ای برای طرح مسائل و کاستی های حوزه تئاتر با هنرمندان بگذارد معمولا آنچنان ذهن شان خالی از پیشینه است که جلسه به درد دل و گلایه های بی نتیجه و خسته کننده ختم می شود و حرف های جدی اگر هم مطرح شود مستمع نمی گردد. در حالی که اگر از ابزار رسانه ای استفاده کنید و مطالبات خود را بصورت متناوب در قالب گفت و گو و گزارش و نقد و تحلیل و مقاله منتشر کنید پیش از هر جلسه ای مسئول مربوطه در جریان رویدادها قرار می گیرد و اگر قرارش به رفع نقص باشد در جلسه مورد نظر به تصمیم گیری خواهد رسید. در عین حال در این روند با تنوع تیتر ها و موضوعات گستره خانواده تئاتر و جایگاه اعتباری آن ها برای مسئولین استانی روشن می شود و تصویری حقیقی تر از امکانات و ظرفیت ها وخدمات کاربردی این هنر به دست می آورند. 

وی ادامه داد:یقین داشته باشید ، مسئولین فرهنگی و مدیران حوزه تئاتر نیز اخبار مرتبط در حوزه فعالیت خود را از طریق رسانه ها رصد می‌کنند و به قدرت رسانه ها واقف هستند ، بنابراین به سهولت می توانید بازتاب و تاثیر مطالب منتشر شده  خود را می‌توانید در عملکرد آن ها مشاهده کنید. به بیان دیگر رسانه فعال و خلاق یکی از مهمترین ارکان تصمیم سازی برای مدیران است. به رط آنکه واقعا فعال و خلاق یاشد!

مدیر پرتال تئاتر ایران با اشاره به کمیت و کیفیت تولید محتوای رسانه ای افزود: هرچه  تولید محتوای رسانه بیشتر باشد ، توجه مسئولین نیز به مباحث مطرح شده بیشتر خواهد بود. همچنان که گفته شد امروز از طریق رسانه می توان دغدغه اهالی تئاتر را به سمع و نظر مدیران رساند و در یک شیب ملایم رسانه ای به دغدغه آنها تبدیل کرد.  و بی شک امروز رسانه تخصصی توانایی و ظرفیت این را دارد تا مسئولین و مدیران را از طریق اطلاع رسانی به تصمیم گیری برساند .

ایجاد و تثبیت اعتبار فرهنگی برای هنرمندان تئاتر 

نویسنده کتاب "چشم اندار تئاتر ایران"  همچنین تامین جایگاه حرفه ای در میان خانواده و جامعه را برای اهالی تئاتر تنها از طریق رسانه قابل دستیابی دانست و گفت : جایگاه اعتباری بسیاری از اهالی هنر در عرصه تئاتر متاسفانه حتی در میان خانواده هم شناخته شده نیست ،زیرا این حوزه آنچنان در جامعه انتزاعی است که حتی اهالی خانواده و دوستان و همشهریان از اهمیت موفقیت های ملی و بین المللی فرهنگی و هنری هنرمند اطلاعی ندارند و نسبت به آن بی توجه هستند . در اثر این کاستی گاهی هنرمند حتی با درجات بالای هنری و کسوت، دچار نادیده گیری و سرخوردگی می شود . این نقص نیز با توسعه فعالیت رسانه خاصه سایت های استانی ایران تئاتر  قابل تغییر و اصلاح است. 

عبدالعلی زاده همین تاثیر را در فضای حرفه ای قابل توجه ارزیابی کرد و با اشاره به نقش کلیدی هنرمندان در این بخش افزود : اعتبار حرفه ای فعالان تئاتر نیز از طریق رسانه بهتر تثبیت می شود. بدون رسانه هنرمند  باید حتی برای همکاران و هنرمندان دیگر دائم رزومه خود را بازخوانی کند ولی اگر به کارکرد های رسانه واقف باشد می تواند با انتشار مطالب متنوع از فعالیت خود این جایگاه را در ذهن دیگر هنرمندان ایجاد  و تثبیت کند . 

توسعه تئاتر استان ها از جاده  رسانه تخصصی میسر می شود

خالق سالنامه تئاتر ایران در سخنانی با تاکید  دوباره بر اینکه هر حوزه ای که می خواهد فعال شود پیش ازهرچیز نیاز به رسانه فعال و توسعه یافته دارد، گفت: تئاتر نیز از این اصل مستثنی نیست و اگر می خواهید در شهر ها و استان های مختلف کشور تئاتری پر رونق داشته باشید ابتدا باید حوزه رسانه تئاتر را در شهر ها فعال کنیم. با وجود سایت ایران تئاتر  ، اهالی تئاتر نسبت به انتشار مطالب خود نگرانی ندارند . در عین حال می دانیم که اندک نیروی انسانی سایت های استانی که در حقیقت برای هر استان یک نفر است نمی تواند پاسخگوی وسعت رو به رشد تئاتر کشور باشد . برای همین نیاز داریم هریک از هنرمندان تلاش کنند تا به قواعد تولید محتوای رسانه ای مسلط شوند و در آینده هنرمند خبرنگارانی داشته باشیم که تنوع و تعدد تولیدات رسانه ای آنها علاوه بر بهرمندی از امکان ایران تئاتر ، ضریب سهم تیتر رسانه های عمومی برای تئاتر را هم افزایش دهد. به بیانی دیگر توسعه تئاتر استان ها از جاده  رسانه تخصصی میسر می شود.

ایران تئاتر دارایی رسانه هنرهای نمایشی 

عبدالعلی‌زاده ادامه داد: سایت ایران تئاتر به عنوان دارایی رسانه ای  امروز تئاتر ، روزی رویا و آروزی تمامی فعالان تئاتری در کشور بود تا از این طریق بتوانند اخبار مرتبط با تئاتر را در سراسر ایران رصد و پیگیری کنند؛حالا سایت ایران تئاتر با سابقه بیش از  17 سال به عنوان اولین رسانه تخصصی عرصه هنر در فضای مجازی دارای اعتباری ملی و بین المللی است و  باید از این داشته به نحو احسن استفاده کرد. همکاران ما نیز در  سایت های استانی ایران تئاتر باید  با جدیت آماده نشر تمامی اخبار، یادداشت ها و مصاحبه‌های اهالی تئاتر در استان ها باشند.

این نویسنده و منتقد تاکید کرد: درگاه تئاتر ایران در بخش رسانه ای خود یعنی ایران تئاتر زیرساخت رسانه ای مطلوبی را در سراسر کشور ایجاد کرده است . که شامل زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری و اعتباری رسانه است . تامین این بخش به تنهایی برای فعالان تئاتر هر استان امری پرهزینه و برای بسیاری استان ها محال است .درست است که از نظر نیروی انسانی محدودیت های جدی داریم اما در برخی استان ها همین تک نیروی مستقر هم فعالیت لازم را از خود بروز نمی دهد . در حالی که در روزگار ما  تامین مطالب باکیفیت بسیار سهل الوصول است .

ارتباط اعتبار می آورد و اعتبار فرصت های درخشان حرفه ای

وی در ادامه با اشاره به گستره منابع روز آمد و متنوع در فضای مجازی گفت : امروز هنرمندان بسیاری در واتس آپ ، تلگرام ، اینستاگرام و ... به صورت روزانه در حال انتشار یادداشت های و نکته ها و اخبار و نقد ها و... تخصصی هستند . کافیذاست در پرسه زنی های روزانه خود در فضای مجازی به چشم خریدار به این متون دقت کنید و از طریق امکان ارتباطی همه پلتفورم از نویسنده اثر دعوت کنید مطلب مورد نظر یا نسخه کاملتر آن را در اختیارتان بگذارند . این روش علاوه بر تامین محتوای مطلوب و مورد نظر که در راهبردها و اهداف رسانه تخصصی می گنجد باعث ایجاد ارتباط شما با هنرمند شود . انتشار آن مطلب از سوی شما و دریافت بازتاب های مطلب از سوی هنرمند بواسطه نشر مطلبش در رسانه رسمی این ارتباط را تقویت می کند و به آن اعتبار می بخشد و اعتبار ایجاد شده اگر در طول زمان از جانب شما به عنوان مسئولین سایت های استانی مدیریت شود زمینه ساز تولید محتوای های بیشتر و متمرکز تر می شود . همچنین شک نکیند این دست اعتبارات فرصت های حرفه ای شغلی فراتر از رسانه  و در عین حال پول ساز برای تان فراهم می کند. 

عبدالعلی زاده همچنین تصریح کرد : در عین حال از این مرحله به بعد تک تک هنرمندان تئاتر استان ها و گروه های تئاتری اگر اهمیت فرصت رسانه را دریافته باشند می بایست با تولید محتوا در قالب گفت و گو و گزارش و خبر و گزارش تصویری و مقالات و ... از این فرصت ایجاد شده بهره کافی را ببرند.  هنرمندان تئاتر استان ها باید به لزوم بهره برداری از امکان رسانه ای در قالب همکاری با اصحاب رسانه و بویژه سایت ایران تئاتر پی ببرند تا جامع ترین مرجع خبری تئاتر ایران بتواند به نحو احسن به فعالیت در زمینه شناساندن گستره و جایگاه تئاتر شهرستان بپردازد.

نباید این فرصت ملی و بین المللی هدر رود 

نویسنده کتاب چشم انداز تئاتر ایران با اشاره به جایگاه سایت خبری ایران تئاتر در کشور و عرصه بین المللی، برکارکردهای این رسانه تخصصی تاکید کردو گفت: به منظور تسریع در انتشار اخبار و بهره مندی تمامی هنرمندان کشور از خدمات این سایت، سعی کردیم موانع را برطرف کنیم و دسترسی را از طریق بنر « از اینجا برای ما خبر ارسال کنید » در بالای ستون سمت چپ تمامی سایت های استانی برای همگان باز بگذاریم تا هنرمندان بی واسطه در روالی حرفه ای بتوانند اخبار، گزارش ها و تصاویر نمایشی خود را ارسال نمایند. در این روند خبر ارسالی توسط نماینده استانی سایت بارگذاری ،تایید و سپس  منتشر می شود. از این طریق هنرمندان دورافتاده ترین روستا ها هم با در اختیار داشتن اینترنت و گوشی موبایل می توانند فعالتی های خود را در عرصه ملی و بین المللی به اطلاع اهالی تئاتر برسانند.

عبدالعلی زاده حذف تقابل بین گروه‌ها از جمله ویژگی های این اقدام عنوان کرد و گفت: گرچه نیروی سایت ایران تئاتر در استان ها موظف است اخبار تمامی گروه‌های تئاتری را منتشر کند اما به دلیل کمبود نیرو امکان اطلاع از اخبار تمامی گروه ها در شهرهای مختلف برایش فراهم نیست و این اقدام ، مشکل را مرتفع می سازد.باید افق دیدمان را وسیع تر کنیم و اهداف بزرگتری را مدنظر قرار دهیم،

فعالیت مستمر و خستگی ناپذیر

وی با تاکید براینکه  موضوعات برای اینکه دیده شوند نیاز به پیگیری رسانه ای دارند گفت :باید  محور ها و اولیوت های عرصه حرفه ای  را با یک سلسله مصاحبه و گزارش ،برجسته کرد تا از این طریق مسئولان پای کار بیایند. در حقیقت یکی از وظایف رسانه اولویت دادن به مسائل تئاتر است. این روند علاوه برتامین نظر هنرمندان جایگاه رسانه ای سایت استانی در نظر اهالی تئاتر و مسئولین خارج از حوزه ارتقاء می دهد و فعالیت آن را روز به روز اثرگذار تر خواهد کرد .انشاالله 

مدیر پرتال تئاتر ایران تبادل تجربه را از دیگر خاصیت های رسانه ها عنوان کرد و گفت: دغدغه ما در ایران تئاتر این است که تئاتر استان ها جایگاه خود را پیدا کند این موضوع منوط به بهره گیری مناسب از رسانه است. 

وی در ادامه ضمن معرفی ظرفیت های رسانه ای ، پژوهشی و بانک های اطلاعاتی سایت ایران تئاتر از شرکت کنندگان در این کارگاه خواست تجربه مواجهه امروز خود با راهبردها و کارکردهای رسانه در توسعه تئاتر را فراموش نکنند و ضمن انتقال این تجربه به دیگر هنرمندان استانی ، با استفاده از منابع و کارگاه های آموزشی تولید محتوای موثر رسانه ای  را آموخته و از آن بهره مند شود. 

عبدالعلی زاده در پاین این کارگاه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد . 

کارگاه آموزشی ایران تئاتر برای مسئولین سایت های استانی پرتال تئاتر ایران در ادامه نشست های  راهبردها و کارکردهای رسانه در توسعه تئاتر کشور در دو بخش رفع اشکال های فراگیر و تولید محتوای خلاق با حضور علی اکبر عبدالعلی زاده  بصورت آنلاین برگزار شد  این سلسله نشست ها پیش از این طی سال های گذشته در بخش همایش تئاتر استان ها در  سه دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر و  کارگاه های  عمومی عمومی در استان فارس ، خراسان رضوی ، خوزستان ، تماشاخانه ایران تماشا (بخش بعلاوه فجر سی و هشتمین دوره جشنواره) و .. برگزار شده است  .

 

 




نظرات کاربران