در حال بارگذاری ...
نگاهی به حمایت های اداره کل هنرهای نمایشی در سال 99 (بخش سوم)

ایجاد تحرک در سال تلخ کرونایی
مروری بر حمایت از جشنواره ها و تماشاخانه ها

ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در سومین بخش از مرور حمایت های اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتر ایران در سال ۱۳۹۹، به حمایت از رویدادهای نمایشی برگزار شده در سال ۱۳۹۹ خورشیدی و همچنین کمک به تماشاخانه‌ها خواهیم پرداخت .

در بخش اول و دوم این مطلب به شاخه‌های مختلف حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتر ایران در سال ۱۳۹۹ خورشیدی پرداختیم و اطلاعات آماری مربوط به حمایت از تئاتر استان‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. 

بر اساس آنچه در بخش‌های پیشین این مطلب (دسترسی بخش اول و دسترسی بخش دوم) به آن اشاره شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای سیاست‌های شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات گزارش هزینه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۹ خورشیدی را در قالب یازده سرفصل و پانزده فهرست منتشر کرده است. در میان این اطلاعات حداقل هشت فهرست از پانزده فایل منتشر شده، اطلاعات مربوط به حمایت از همایش‌ها و رویدادهای مهم مرتبط با تئاتر که در سال گذشته برگزار شده‌اند را تشریح می‌کرد. یک فهرست از  این مجموعه نیز به شفاف‌سازی مبالغ کمک به تماشاخانه‌ها جهت حمایت از فعالیت و جبران بخشی از ضرر وارده ناشی از کرونا اختصاص داشت. حمایت از برگزاری جشنواره و حمایت از تماشاخانه ها یک از فراگیر ترین  بخش های حمایت اداره کل برای ایجاد تحرک هنرهای نمایشی ایران در سال تلخ کرونایی است. 

در هشت فهرستی که به آن اشاره شد اطلاعات آماری مربوط به حمایت از چهار رویداد نمایشی سال گذشته یعنی خیابان تئاتر ایران، سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک و دهمین همایش تئاتر صاحبدلان آمده است. این اطلاعات در دو بخش از یکدیگر تفکیک شده است که یکی از آنها به هزینه‌های انجام شده برای برگزاری این رویدادهای نمایشی اختصاص دارد و دیگری کمک هزینه‌های اختصاص داده شده به گروه‌های نمایشی حاضر در این رویدادها را تشریح کرده است. در مطلب پیش رو به بررسی این اطلاعات خواهیم پرداخت و اعداد و ارقام مربوط به آن را مرور خواهیم کرد.

 

هزینه برگزاری رویدادهای نمایشی در سال ۱۳۹۹

همان گونه که به آن اشاره شد در میان اطلاعات منتشر شده در مورد حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی از رویدادهای نمایشی برگزار شده در سال ۱۳۹۹ خورشیدی نام چهار رویداد مهم به چشم می‌خورد که مبلغ حمایت انجام شده از آنها به این ترتیب است:

رویداد خیابان تئاتر ایران مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۹ میلیون ریال

رویداد سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مبلغ ۴۹ میلیارد و ۹۴۹ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۹۸ ریال

رویداد هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک مبلغ ۱۵ میلیارد و ۹۳۷ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۸۰ ریال

رویداد دهمین همایش تئاتر صاحبدلان مبلغ ۲ میلیارد و ۲۷۷ میلیون و ۷۱ هزار و ۲۰۰ ریال

به این ترتیب  بیشترین رقم حمایت انجام شده در سال گذشته از جشنواره تئاتر فجر بوده و کمترین رقم حمایت نیز به همایش تئاتر صاحبدلان اختصاص داشته است. در مجموع و با توجه به این اطلاعات آماری می‌توان گفت که اداره کل هنرهای نمایشی در سال گذشته مبلغی معادل ۷۰ میلیارد و ۸۷۳ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۷۸ ریال را به عنوان هزینه برگزاری رویدادهای مهم نمایشی مرتبط با تئاتر صرف کرده است. البته این مبلغ سوای مبالغی است که به عنوان کمک هزینه به گروه‌های نمایشی حاضر در این رویدادهای نمایشی اختصاص یافت.

 

کمک هزینه گروه‌های نمایشی رویداد خیابان تئاتر ایران

سال گذشته به دلیل شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برگزار نشد و رویداد خیابان تئاتر ایران جایگزین آن گردید. رویداد خیابان تئاتر ایران در عمل نوعی مسابقه طرح و ایده برای خلق و اجرای آثار نمایشی بود که تناسب بیشتری با شرایط خاص دوران کرونا داشت. این رویداد در قالب سه بخش آزاد، کودک و نوجوان و آئینی و سنتی برگزار شد و در مجموع ۴۷ اثر نمایشی در آن حضور یافتند. از میان این آثار تعداد ۲۸ نمایش به بخش آزاد، ۱۱ نمایش به بخش کودک و نوجوان و ۸ نمایش نیز به بخش آئینی و سنتی تعلق داشت. در مجموع از سوی اداره کل هنرهای نمایشی رقم بودجه‌ای به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه گروه‌های نمایشی در اختیار گروه‌های نمایشی مختلف حاضر در این رویداد قرار گرفت و در میان آنها تقسیم شد.

 

نمایش‌های بخش آزاد خیابان تئاتر ایران

بخش آزاد با توجه به اینکه از تعداد بیشتری نمایش پذیرایی می‌کرد رقم بودجه بیشتری را نسبت به دو بخش دیگر دریافت کرد که معادل ۱ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال است. بیشترین رقم بودجه تعلق گرفته به گروه‌های نمایشی حاضر در این بخش مبلغ ۶۰ میلیون ریال است که در اختیار عوامل تولید دو نمایش به نام‌های راز ماندن (به کارگردانی هادی کیانی از خمینی شهر) و کاف گاف (به کارگردانی افشین خدری از سنندج) قرار گرفت. کمترین رقم بودجه در این زمینه نیز مبلغ ۴۵ میلیون ریال بود که در اختیار عوامل تولید شش نمایش مختلف به نام‌های چیزمیز (به کارگردانی حسنا قبادی از ایلام)، سرباز سردار (به کارگردانی امین پورمند از ساری)، کالبد شکافی یک اتفاق (به کارگردانی مهدی حبیبی از ملایر)، کووید ۱۸ (به کارگردانی محمدحسین انصافی از تهران)، همیلو (به کارگردانی فرامرز غلامیان از شاهین شهر) و یک شهر زیبا (به کارگردانی بهاره سعیدی پناه از کرمانشاه) قرار گرفت.

 

نمایش‌های بخش کودک و نوجوان خیابان تئاتر ایران

همان گونه که اشاره شد در بخش کودک و نوجوان رویداد خیابان تئاتر ایران یازده نمایش حضور داشتند که در مجموع رقم بودجه‌ای به مبلغ ۵۶۰ میلیون ریال به گروه‌های نمایشی حاضر در این بخش تعلق گرفت. بیشترین رقم بودجه تعلق گرفته به گروه‌های نمایشی حاضر در این بخش نیز مانند بخش آزاد مبلغ ۶۰ میلیون ریال بود که در اختیار عوامل تولید نمایش حکایت مردی به دنبال یک لبخند (به کارگردانی محسن عمادی از خمینی شهر) قرار داده شد.

در بخش کودک و نوجوان رویداد خیابان تئاتر ایران نیز مانند بخش آزاد این رویداد کمترین رقم بودجه‌ای که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار گروه‌های نمایشی حاضر در این بخش قرار گرفت مبلغ ۴۵ میلیون ریال بود. این مبلغ به عوامل تولید نمایش ایران بدون سیاه (به کارگردانی غزل شاه آبادی از کرمانشاه) تعلق گرفت.

 

نمایش‌های بخش آئینی و سنتی خیابان تئاتر ایران

در بخش آئینی و سنتی رویداد خیابان تئاتر ایران که هشت نمایش در آن شرکت داده شده بود، رقم بودجه‌ای به مبلغ ۴۲۵ میلیون ریال از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار گروه‌های نمایش حاضر در این بخش قرار داده شد. در این بخش نیز مانند دو بخش یاد شده بیشترین رقم بودجه تعلق گرفته به گروه‌های نمایش مبلغ ۶۰ میلیون ریال و کمترین رقم بودجه نیز مبلغ ۴۵ میلیون ریال بود.

در بخش آئینی و سنتی رویداد خیابان تئاتر ایران بیشترین رقم بودجه در اختیار عوامل تولید دو نمایش به نام‌های خاتون (به کارگردانی آیسان خلیل زاده از مرند) و هفت برارون (به کارگردانی میر رضا رفعتی از یاسوج) قرار گرفت و کمترین رقم بودجه نیز به عوامل تولید نمایش چوپی نوروز (به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه) اختصاص یافت.

 

کمک هزینه گروه‌های نمایشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

با توجه به اینکه جشنواره سالانه تئاتر فجر بزرگترین رویداد مرتبط با هنرهای نمایشی در ایران به شمار می‌رود، مسلما هزینه برگزاری دوره‌های سالانه این رویداد نیز نسبت به رویدادهای هنری مشابه بیشتر است. این موضوع را می‌توان در رقم بودجه مربوط به کمک هزینه گروه‌های نمایشی حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز مشاهده کرد.

کمک هزینه گروه‌های نمایشی حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را می‌توان در قالب شش بخش مجزا تعریف و طبقه‌بندی کرد. این شش بخش عبارت بودند از: کمک هزینه آثار بخش مسابقه تئاتر فجر، کمک هزینه آثار بخش ویژه، کمک هزینه آثار مسابقه تئاتر خیابانی، کمک هزینه آثار بخش دیگر گونه‌های اجرایی، کمک هزینه آثار بخش ویژه سرباز انقلاب (تئاتر خیابانی) و کمک هزینه آثار بخش فیزیکال تئاتر که هر کدام رقم بودجه مشخصی را دریافت کردند و در ادامه متن پیش رو به جزئیات آن اشاره خواهد شد.

در مجموع از سوی اداره کل هنرهای نمایشی رقم بودجه‌ای به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به عنوان کمک هزینه برای حمایت از گروه‌های نمایشی حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شد.

 

نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر فجر

در بخش مسابقه تئاتر فجر تعداد ۲۸ نمایش شرکت داده شد که رقم بودجه تعلق گرفته به آنها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان کمک هزینه در کل مبلغ ۵ میلیارد و ۹۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود.

بیشترین رقم بودجه تعلق گرفته به گروه‌های نمایش حاضر در بخش مسابقه تئاتر فجر مبلغ ۳۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود که در اختیار عوامل تولید نمایش اپیدمی (به کارگردانی رضا پورتراب زاده از گرگان) قرار گرفت.

کمترین رقم بودجه تعلق گرفته به گروه‌های نمایش حاضر در این بخش نیز مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال بود که عوامل تولید نمایش بهشت حکیم‌الله (به کارگردانی ویدا موسوی از اصفهان) از آن برخوردار گردیدند.

 

نمایش‌های بخش ویژه تئاتر فجر

در بخش ویژه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تعداد ۱۹ نمایش شرکت داده شده بود که در مجموع رقم بودجه‌ای به مبلغ ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت اثر به گروه‌های نمایش اجرا کننده این آثار تعلق گرفت.

بیشترین رقم بودجه تعلق گرفته به آثار نمایشی حاضر در بخش ویژه جشنواره تئاتر فجر به عنوان کمک هزینه مبلغ۵۰۰ میلیون ریال بود که عوامل تولید نمایش گرگاس‌ها (به کارگردانی حمیدرضا نعیمی از تهران) موفق به دریافت آن شدند.

کمترین رقم بودجه تعلق گرفته به گروه‌های نمایشی حاضر در بخش ویژه تئاتر فجر نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بود که در اختیار عوامل تولید نمایش آخر بازی (به کارگردانی پارسوا پاکیزه از تهران) قرار گرفت.

 

نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره فجر

تعداد نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برابر با ۲۶ عنوان بود. اداره کل هنرهای نمایشی در مجموع رقم بودجه‌ای به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال را به عنوان کمک هزینه در اختیار گروه‌های نمایش حاضر در این بخش گذاشت.

بیشترین رقم بودجه‌ای که گروه‌های نمایش حاضر در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر توانستند دریافت کنند مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال بود که عوامل تولید سه نمایش به نام‌های آل و نال (به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه)، لال بهیگ (به کارگردانی علی قاضی از مسجد سلیمان) و میه ر گی کوو (به کارگردانی سید فریدون احمدی از سنندج) از آن بهره‌مند شدند.

کمترین رقم بودجه‌ای که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان کمک هزینه ساخت اثر به گروه‌های نمایش حاضر در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تعلق گرفت نیز مبلغ ۴۰ میلیون ریال بود که عوامل تولید دو نمایش به نام‌های ترور در اوین (به کارگردانی پارسا پولادوند از تهران) و مجلس حمایه‌خوانی نفر ششم (به کارگردانی حسین برفی نژاد از تهران) آن را دریافت نمودند.

 

نمایش‌های بخش دیگر گونه‌های اجرایی جشنواره فجر

در بخش دیگر گونه‌های اجرایی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در مجموع بودجه‌ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۵۲۷ میلیون ریال در اختیار گروه‌های نمایش مختلف قرار گرفت. از رقم یاد شده مبلغ ۲۱۸ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه در اختیار ۲۰ گروه نمایش مختلف که به مرحله پایانی راه نیافتند قرار گرفت و مابقی آن به ده نمایش حاضر در این بخش اختصاص یافت.

در میان ده گروه نمایشی که گام به مرحله پایانی گذاشتند، بیشترین رقم بودجه‌ای که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان کمک هزینه در اختیار عوامل تولید این آثار قرار گرفت، به تئاتر سلول‌ها با ما می‌رقصند (مجید سردی زاده از بوشهر) اختصاص یافت که مبلغ آن ۱۴۲ میلیون ریال بود.

کمترین رقم اختصاص یافته به گروه‌های نمایش حاضر در بخش دیگر گونه‌های اجرایی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز مبلغ ۸۰ میلیون ریال بود که به دو نمایش به نام‌های آنتروپی (به کارگردانی نازنین زهرا رفیعی از تهران) و حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی (به کارگردانی رضا سعیدی از تهران) تعلق گرفت.

 

نمایش‌های بخش ویژه سرباز انقلاب جشنواره فجر

بخش ویژه سرباز انقلاب یکی از بخش‌های سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بود که آثار حاضر در آن نمایش‌های خیابانی را در بر می‌گرفت. در این بخش ۱۲ نمایش شرکت داده شده بود که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در مجموع بودجه‌ای به مبلغ ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت اثر در اختیار گروه‌های نمایش سازنده این آثار قرار گرفت.

بیشترین رقم بودجه‌ای که به عنوان کمک هزینه به گروه‌های نمایش بخش ویژه سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اختصاص یافت مبلغ ۱۳۰ میلیون ریال بود که عوامل تولید نمایش ژنرال (به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان) موفق به دریافت آن شدند.

کمترین رقم بودجه‌ای که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به آثار حاضر در بخش ویژه سرباز انقلاب تعلق گرفت نیز مبلغ ۷۰ میلیون ریال بود که به عوامل تولید سه نمایش به نام‌های به نام (به کارگردانی اکبر قهرمانی از پرند)، آن سال‌ها (به کارگردانی بهاره سعیدی پناه از کرمانشاه) و هیچ کس همچون تو مرد میدان نیست (به کارگردانی بهنام کاوه از آبادان) اختصاص یافت.

 

نمایش‌های بخش فیزیکال تئاتر فجر

در بخش فیزیکال تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به طور کل ۷ اثر شرکت داده شده بود که به تمام آنها رقم بودجه یکسانی به عنوان کمک هزینه تعلق گرفت. به بیان دقیق‌تر اداره کل هنرهای نمایشی به هر کدام از گروه‌های نمایش حاضر در بخش فیزیکال تئاتر مبلغ ۴۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت اثر پرداخت کرد. به این ترتیب کل رقم بودجه اختصاص یافته به بخش فیزیکال تئاتر جشنواره فجر به عنوان کمک هزینه مبلغ ۲۸۰ میلیون ریال بود.

 

کمک هزینه گروه‌های نمایشی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک

کمک هزینه گروه‌های نمایشی حاضر در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار سازندگان آثار حاضر در این رویداد هنری قرار گرفت را می‌توان به هفت بخش مختلف تقسیم کرد که عبارت بودند از: کمک هزینه آثار بخش خردسال، کمک هزینه آثار صحنه‌ای (بزرگسال و کودک و نوجوان)، کمک هزینه گروه‌های نمایش بخش خیابانی و محیطی، کمک هزینه آثار نمایشی بخش عروسکی سنتی، کمک هزینه آثار بخش ویژه، کمک هزینه آثار بخش ایده‌های نو و کمک هزینه آثار بخش نمایش عروسکی در فضای مجازی که هر کدام مبالغ متفاوتی را به عنوان کمک هزینه ساخت آثار نمایشی از اداره کل هنرهای نمایشی دریافت کردند.

در مجموع کمک هزینه گروه‌های نمایشی حاضر در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک مبلغی برابر با ۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال بود که به نسبت‌های مختلف و متفاوت میان آثار نمایشی حاضر در بخش‌های هفتگانه یاد شده تقسیم گردید.

 

نمایش‌های بخش خردسال جشنواره مبارک

در بخش خردسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک ۳ نمایش شرکت داده شده بود که تمام آنها مبلغ ۷۷ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت اثر دریافت کردند. علاوه بر آن مبلغ ۳۴ میلیون ریال نیز به عنوان کمک هزینه پیش تولید دو نمایش راه نیافته به مرحله پایانی صرف گردید. به این ترتیب مجموع کمک هزینه اهدا شده به گروه‌های نمایش بخش خردسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به مبلغ ۲۶۵ میلیون ریال رسید.

 

نمایش‌های بخش صحنه‌ای (بزرگسال و کودک و نوجوان) جشنواره مبارک

سوای آثار صحنه‌ای راه یافته به مرحله پایانی که تعدادشان ۲۴ عنوان بود، ۲۰ نمایش دیگر نیز در بخش صحنه‌ای این رویداد هنری شرکت داده شد که در نهایت هیچ کدام از آنها موفق به حضور در مرحله پایانی نشدند. برای پیش تولید این آثار کمک هزینه‌ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال صرف شد که میان گروه‌های نمایش تولید کننده آنها تقسیم گردید.

بیشترین رقم بودجه تعلق گرفته به نمایش‌های حاضر در بخش صحنه‌ای (بزرگسال و کودک و نوجوان) هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به عنوان کمک هزینه مبلغ ۱۷۵ میلیون ریال بود که به سه نمایش به نام‌های داش آکل (به کارگردانی زهرا شاهین فر از تهران)، رنگ حسرت (به کارگردانی فهیمه عابدینی از تهران) و هایکوی پاروزن یکدست (به کارگردانی ماندانا عبقری از تهران) اختصاص یافت.

کمترین رقم بودجه‌ای که از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به آثار حاضر در بخش صحنه‌ای این جشنواره اختصاص یافت نیز مبلغ ۳۰ میلیون ریال بود که به عنوان کمک هزینه در اختیار سازندگان نمایش ارغوان (به کارگردانی فاطمه احمدی پور از تهران) قرار گرفت.

در مجموع رقم بودجه‌ای به مبلغ ۳ میلیارد و ۶۷۵ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت اثر در اختیار گروه‌های نمایش بخش صحنه‌ای (بزرگسال و کودک و نوجوان) هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک قرار داده شد.

 

نمایش‌های بخش خیابانی و محیطی جشنواره مبارک

در بخش خیابانی و محیطی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک ۱۱ اثر به مرحله پایانی راه یافتند و ۱۵ نمایش نیز امکان حضور در مرحله پایانی را نیافتند. برای پیش تولید ۱۵ نمایشی که از راه یافتن به مرحله پایانی باز ماندند مبلغ ۲۲۵ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه صرف شد که میان سازندگان این آثار تقسیم گردید.

در میان آثار راه یافته به مرحله پایانی بخش خیابانی و محیطی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک بیشترین رقم بودجه‌ای که به عنوان کمک هزینه به گروه‌های نمایش حاضر در این بخش اختصاص یافت مبلغ ۸۵ میلیون ریال بود که عوامل تولید دو نمایش به نام‌های شکارچی (به کارگردانی لیلا بیگوند از تهران) و هم آوایی (به کارگردانی سمیه گلباز از تهران) موفق به دریافت آن شدند.

کمترین مبلغ بودجه تعلق گرفته به گروه‌های نمایش حاضر در بخش خیابانی و محیطی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک نیز مبلغ ۶۰ میلیون ریال بود که به عنوان کمک هزینه در اختیار عوامل تولید نمایش غولسایز (به کارگردانی مصطفی کولیوندی از دهلران) قرار گرفت.

در مجموع مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت آثار حاضر در بخش خیابانی و محیطی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک صرف شد و در اختیار گروه‌های نمایش مختلف حاضر در این بخش قرار گرفت.

 

نمایش‌های بخش عروسکی سنتی

مجموع بودجه‌ای که به عنوان کمک هزینه در اختیار گروه‌های نمایش حاضر در بخش عروسکی سنتی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک قرار گرفت در کل مبلغ ۵۲۵ میلیون ریال بود که میان آثار راه یافته و راه نیافته به مرحله پایانی این بخش تقسیم شد. در این بخش تعداد ۸ نمایش به مرحله پایانی راه یافتند و ۹ اثر نیز از ورود به مرحله پایانی باز ماندند.

اداره کل هنرهای نمایشی برای ۹ نمایشی که موفق نشدند به مرحله پایانی بخش عروسکی سنتی برسند مبلغ ۹۰ میلیون دلار به عنوان کمک هزینه پیش تولید در نظر گرفت که میان عوامل تولید این آثار تقسیم شد.

در میان ۸ نمایش راه یافته به مرحله پایانی بخش عروسکی سنتی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک بیشترین کمک هزینه به نمایش سلامان و مبارک (به کارگردانی محمود دهقانی هراتی از کرج) اختصاص یافت که مبلغ آن ۷۵ میلیون ریال بود.

کمترین رقم بودجه تعلق گرفته به آثار حاضر در بخش سنتی عروسکی این جشنواره نیز مبلغ ۲۵ میلیون ریال بود که به عنوان کمک هزینه در اختیار عوامل تولید نمایش عروسکی مبارک (به کارگردانی سیاوش ستاری از تهران) قرار گرفت.

 

نمایش‌های بخش ویژه جشنواره مبارک

بخش ویژه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک تنها در بر گیرنده ۲ اثر به نام‌های خانه برناردا آلبا (به کارگردانی زهرا صبری از تهران) و جنگ و صلح (به کارگردانی میثم یوسفی از تهران) بود. میزان کمک هزینه اختصاص یافته به نمایش خانه برناردا آلبا مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال بود و به نمایش جنگ و صلح نیز مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به عنوان کمک مالی تعلق گرفت. در مجموع اداره کل هنرهای نمایشی مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال را به عنوان کمک هزینه به گروه‌های نمایش بخش ویژه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک اختصاص داد.

 

نمایش‌های بخش ایده‌های نو جشنواره مبارک

در بخش ایده‌های نو هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک تعداد ۴ نمایش شرکت داده شده بود که در مجموع رقم ۲۱۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه تولید آنها اختصاص یافت.

بیشترین کمک هزینه اختصاص داده شده به آثار حاضر در بخش ایده‌های نو هجدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک مبلغ ۶۰ میلیون ریال بود که به دو نمایش به نام‌های خواهران پیرس (به کارگردانی حانیه درویشیان از تهران) و فاصله‌ای به وسعت (به کارگردانی مهناز آقایی از مشهد) تعلق گرفت.

کمترین رقم کمک هزینه اهدا شده به گروه‌های نمایش بخش ایده‌های نو جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک نیز به نمایش حماسه دریا (به کارگردانی هیام احمدی از آبادان) اختصاص یافت که مبلغ آن ۴۰ میلیون ریال بود.

 

نمایش‌های بخش نمایش عروسکی در فضای مجازی جشنواره مبارک

مجموع کمک هزینه اختصاص داده شده به نمایش‌های بخش نمایش عروسکی در فضای مجازی توسط اداره کل هنرهای نمایشی مبلغ ۱۹۵ میلیون ریال بود که میان ۵ اثر نمایشی حاضر در این بخش تقسیم گردید.

از میان ۵ نمایش حاضر در بخش نمایش عروسکی در فضای مجازی بیشترین کمک هزینه به نمایش دنیای لالایی‌ها (به کارگردانی اکرم ابوالمعالی از تهران) تعلق گرفت که مبلغ آن ۵۰ میلیون ریال بود.

کمترین کمک هزینه اهدا شده به گروه‌های نمایش حاضر در بخش نمایش عروسکی در فضای مجازی نیز مبلغ ۳۰ میلیون ریال بود که به نمایش مکبث ۲۰۲۰ (به کارگردانی پری سیما چگینی از تهران) اختصاص یافت.

 

کمک هزینه‌ گروه‌های نمایش دهمین همایش تئاتر صاحبدلان

دهمین همایش تئاتر صاحبدلان از جمله رویدادهای هنری مرتبط با هنرهای نمایشی در سال گذشته بود که با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از گروه‌های نمایش حاضر در آن برگزار گردید. در مجموع مبلغ ۱ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در اختیار سازندگان آثار شرکت کننده در این همایش قرار گرفت.

کمک هزینه گروه‌های نمایش دهمین همایش تئاتر صاحبدلان را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد که شامل کمک هزینه آثار صحنه‌ای، کمک هزینه آثار خیابانی و کمک هزینه آثار محیطی می‌شود. در ادامه رقم بودجه اختصاص یافته به هر کدام از این سه بخش به عنوان کمک مالی را مرور خواهیم کرد.

 

نمایش‌های بخش صحنه‌ای همایش تئاتر صاحبدلان

در بخش صحنه‌ای دهمین همایش تئاتر صاحبدلان تعداد ۸ نمایش شرکت داده شده بود که در مجموع مبلغ ۵۶۵ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه به گروه‌های نمایش تولید کننده آنها تعلق گرفت.

از میان این ۸ نمایش ۵ عنوان از آنها موفق به دریافت مبلغ ۷۵ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه شدند که این رقم بیشترین مبلغ دریافتی توسط آثار حاضر در بخش صحنه‌ای بود. این نمایش‌ها دقایقی با رضا (به کارگردانی سعید نوروزی از کرمانشاه)، ایستاده چون سرو به تماشای خورشید (به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه)، مجنون لیلی (به کارگردانی پوریا قصابی از قوچان)، خون رقصه (به کارگردانی محمد ناصری از کاشمر) و سوگنامه (به کارگردانی هومن روح تافی از کرمانشاه) نام داشتند.

نمایش زبان اشاره (به کارگردانی محسن متین وفا از دماوند) نیز با دریافت مبلغ ۵۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه، کمترین رقم دریافت کمک هزینه در بخش صحنه‌ای دهمین همایش تئاتر صاحبدلان را به خود اختصاص داد.

 

نمایش‌های بخش خیابانی همایش تئاتر صاحبدلان

در بخش خیابانی دهمین همایش تئاتر صاحبدلان تعداد ۱۰ نمایش شرکت داده شده بود که تمام آنها مبلغ ۳۰ میلیون ریال از اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان کمک هزینه ساخت اثر دریافت کردند؛ البته به غیر از نمایش دمام نوازی (به کارگردانی حمیدرضا نوری از تهران) که عوامل تولید آن مبلغ ۶۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت اثر دریافت نمودند.

در مجموع رقم ۵۶۵ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه گروه‌های نمایشی حاضر در بخش خیابانی دهمین همایش تئاتر صاحبدلان به سازندگان آثار حاضر در این بخش تعلق گرفت.

 

نمایش‌های بخش محیطی همایش تئاتر صاحبدلان

در بخش محیطی دهمین همایش تئاتر صاحبدلان تنها دو نمایش به نام‌های در عاشورا (به کارگردانی مهدی مقیمی و رضا تقی نژاد از ساوه) و نجوای عزازیل (به کارگردانی اسماعیل اطاعتی و نیلا فرهنگ از تهران) حضور داشتند که به ترتیب مبالغ ۱۰۰ میلیون ریال و ۲۳۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ساخت اثر دریافت نمودند.

در مجموع اداره کل هنرهای نمایشی مبلغ ۳۳۰ میلیون ریال را به عنوان کمک هزینه به نمایش‌های حاضر در بخش محیطی دهمین همایش تئاتر صاحبدلان اختصاص داد. در ادامه مطلب پیش رو کمک‌های مالی اداره کل هنرهای نمایشی به تماشاخانه‌‌های ایران در سال گذشته را مرور خواهیم کرد.

 

کمک به تماشاخانه‌ها جهت حمایت از فعالیت

در سال ۱۳۹۹ خورشیدی اداره کل هنرهای نمایشی رقم بودجه‌ مشخصی را برای کمک به تماشاخانه‌ها جهت حمایت از فعالیت و جبران بخشی از ضرر وارده ناشی از کرونا در نظر گرفت. این رقم که به تعدادی از تماشاخانه‌های تهران و شهرستان‌ها اختصاص یافت در مجموع مبلغ ۹ میلیارد و ۶۳۴ میلیون ریال بود. از رقم بودجه‌ای که به آن اشاره شد مبلغ ۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به حمایت از ۲۰ تماشاخانه تهران اختصاص یافت و مبلغ ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال نیز برای کمک به ۲۴ تماشاخانه فعال در شهرستان‌ها در نظر گرفته شد. از میان رقم باقی مانده مبلغ ۳۲۴ میلیون ریال جهت خرید تجهیزات ضد عفونی کننده برای شانزده تماشاخانه خصوصی در ابتدای بازگشایی آنها صرف شد.

از میان ۲۰ تماشاخانه تهران که مورد حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفتند ۴ تماشاخانه بیش از ۵۰۰ میلیون ریال (مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال یا بیشتر) به عنوان کمک مالی جهت جبران زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا دریافت کردند و کمک اهدایی به ۱۶ تماشاخانه نیز کمتر از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بود. بیشترین رقم کمک هزینه‌ای که به تماشاخانه‌‌های تهران اهدا شد مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود که به حمایت از تالارهای زیرمجموعه بنیاد رودکی اختصاص یافت. کمترین رقم اهدایی به تماشاخانه‌های تهران جهت حمایت از فعالیت و جبران بخشی از ضرر وارده ناشی از کرونا نیز مبلغ ۵۰ میلیون ریال بود که جهت حمایت از تماشاخانه اهورا صرف شد.

بیشترین رقم کمک مالی اهدایی به تماشاخانه‌‌های استان‌ها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۹ خورشیدی مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بود که به عنوان حمایت از فعالیت‌های پلاتوهای انجمن هنرهای نمایشی بوشهر و حمایت از فعالیت‌های تئاتر شهر زاهدان در اختیار فعالان تئاتر بوشهر و سیستان و بلوچستان قرار گرفت. کمترین رقم اهدا شده در این زمینه نیز مبلغ ۲۰ میلیون ریال بود که ۵ تماشاخانه در شهر رشت آن را دریافت نمودند (هر کدام از آنها مبلغ ۲۰ میلیون ریال به عنوان کمک مالی دریافت کردند). در واقع این مبلغ صرف حمایت از فعالیت‌های تماشاخانه هفت، حمایت از فعالیت‌های تماشاخانه رادی، حمایت از فعالیت‌های تماشاخانه مهر، حمایت از فعالیت‌های تماشاخانه پروین و حمایت از فعالیت‌های تماشاخانه آیین کهن در شهر رشت شد.

در مجموع استان گیلان با داشتن پنج نماینده در لیست کمک به تماشاخانه استان‌ها، بیشترین تعداد تماشاخانه مورد حمایت قرار گرفته را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داد. پس از آن استان مازندران با چهار تماشاخانه و مجموعه هنری (از شهرهای آمل، بابل و ساری) در مقام دوم قرار گرفت. استان اصفهان در این لیست سه نماینده و استان کرمان دو نماینده داشت. استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، مرکزی، هرمزگان و یزد نیز در لیست کمک مالی اهدایی به تماشاخانه‌های استان‌ها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۹ خورشیدی هر کدام یک نماینده داشتند.

با این توضیح بخش سوم و پایانی سلسله مطالب «نگاهی به حمایت های اداره کل هنرهای نمایشی در سال 99» به پایان می‌رسد. برای مشاهده فایل پی دی اف اطلاعاتی که در متن پیش رو به آن اشاره شد می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران