در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 49

هنوز به نقطه اوج نرسیدیم!

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: در آخرین روز هفته گذشته وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری جدید اعلام شد و انتقال به دولت جدید وارد مرحله جدیدی شد . اما یکی از بدترین خبرهای این هفته درگذشت آیدین الفت و علی سلیمانی بود. این موضوع بخش زیادی از گفت وگو ها و یادداشت های آخر هفته را به خود اختصاص داد.

ویروس کرونا جهش یافته و با سرعت انتقال بالا به جان مردم افتاده و روزانه قربانیان زیادی را به کام مرگ می کشد نکته حائز اهمیت این است که با این وضعیت ما همچنان به نقطه اوج خیز پنجم در کشور نرسیده‌ایم و بنابراین انتظار افزایش تعداد بیماران وجود خواهد داشت و همین امر سرعت بخشیدن به واکسیناسیون مطالبه عمومی شده است.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
ناصح کامگاری درباره اجرای نمایش «گنجشکک آشتی جو»؛ فریبا دلیری درباره مصائب تدریس آنلاین هنر در دانشگاه ها؛ احمد آرام درباره کتاب «آداب خودزنی در تاریکی مطلق» با محور نقد و تفسیر ادبیات، تئاتر و سینما؛ پوریا رستمی درباره نمایش «بازیگری به شیوه متد»؛ سحر رضوانی از تمرکز بر آموزش بازیگری در گروه نیمکت؛ نصرالله قادری درباره تداوم روایت چهره های شاخص انقلاب اسلامی بر اساس نهج البلاغه و نمایشنامه «قربانی همیشه» که به نفوذ در نظام فرهنگی کشور پرداخته با ایران تئاتر گفت و گو کرده اند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب هر گفت و گو مراجعه کنند.


ناصر حسینی مهر:  مجلس در تاریخ پارلمانی یک ساعت هم برای تئاتر وقت نگذاشته
ناصر حسینی مهر مدرس و کارگردان تئاتر معتقد است که برای برون رفت تئاتر از شرایط نابسامانی که در آن گرفتار شده یکی از اقدامات اساسی این است که جایگاه تئاتر و هنرمندانش در دولت قانونی و مدون شود.
لب کلام
یکبار دیگر به حرف‌های مکرر من از چهارده سال پیش تا کنون التفات بفرمایید.
برای برنامه‌ریزی و اعتلای رشته هنر تئاتر در سراسر کشور، بیش از هر چیز مدیریت جامعه که همان دولت است باید نقش و جایگاه این رشته را روشن کند.
هیچ راهی نیست جز آنکه جایگاه هنر تئاتر و هنرمند تئاتر به شکلی قانونی و مدون مشخص شود؛ چه در وزارت کار و چه در وزارت ارشاد و فرهنگ و هنر.
گمان نکنم تا کنون در تاریخ پارلمانی ما سرنوشت تئاتری این سرزمین، حتی برای یک ساعت هم نظر قانون گذاران و نمایندگان ملت را به خود جلب کرده باشد.
نمی‌شود جامعه را با مشتی جشنواره‌های ریز و درشت صاحب هنر نمایش کرد.
مهر

فاطمه شهسواری: مسئولین با تماشای این نمایش  بفهمند درد مردم  جنوب واقعا چیست
فاطمه شهسواری کارگردان و بازیگر «داماهی»، این مونولوگ را قصه قُرُق‌شکنی دریای مردمان استان هرمزگان خواند که به دست چینی‌ها گرفته شده و گفت: وقتی مسئولان و تصمیم‌گیران کشور، پای نمایش‌هایی این چنینی بنشینند می‌توانند بدون هیچ گاردی بفهمند درد مردم واقعا چیست و مردم از آنها چه می‌خواهند و چه انتظاری دارند؟
لب کلام
داماهی قصه زنی است که می‌خواهد قُرُق دریا را با همراهی مردم بشکند.
در مورد موضوعی مانند قرارداد ایران و چین و حق صیادی چینی‌ها در آب‌های جنوب ایران و... در چند سال اخیر، موضع‌گیری‌هایی از سوی برخی شکل گرفت خیلی‌ها گفتند چینی‌ها آمده‌اند و دریای ما را گرفته‌اند.
اما از تبعات آن بی‌خبر بودند.
داماهی برگرفته از همین ماجراست؛  اثری سیاسی نیست.بلکه تنها ماجرای زنی را روایت می‌کند که تلاش دارد به مردمش بگوید دریا را از ما گرفته‌اند و با من همراه شوید تا آن را پس بگیریم.
نمایش داماهی به غیر از اینکه مشکلات مردمان این خطه را بیان می‌کند روی نمایش آداب و رسوم مردم جنوب کشور و هرمزگان هم تاکید داشتم.
دانشجو وقتی اجرا می‌کند هم به دیده شدن خودش کمک می‌کند و هم به رشد بیشتر تئاتر.
هنر تئاتر وابسته به دیده شدن است؛ تئاتر به تماشاچی است که معنی پیدا می‌کند و چه فرصتی بهتر از یک جشنواره برای تحقق این هدف؟
ایلنا

جعفر مهیاری: اجرای نمایش «دِ لاو» در نوفل‌لوشاتو
جعفر مهیاری از اجرای نمایش «دِ لاو» در عمارت نوفل‌لوشاتو خبر داد و از برگزاری دومین جشنواره مونولوگ افرا گفت.
لب کلام
این نمایش پیشتر در کشورهای آلمان و فرانسه اجرا شده است.
 داوود نامور مدیر عمارت نوفل لوشاتو پیشنهاد اجرای آن را در این تماشاخانه داد اما به دلیل سفرکاری من به خارج از کشور هنوز زمان اجرای آن مشخص نیست.
جشنواره افرا اخیراً برگزار شد اما اختتامیه آن به دلیل ابتلای من و رنجبر به کرونا به تعویق افتاد.
آثار نمایشی از سراسر ایران در این جشنواره حضور داشتند و بسیار پرشور برگزار شد.
جلسه داوری جشنواره شنبه و یکشنبه هفته آینده برگزار و اختتامیه آن پس از دهه اول محرم برگزار می‌شود.
پیشنهاد من به گروه‌های جوان شرکت‌کننده در این جشنواره این است که پیوسته کار کنند و نمایش‌های بسیاری را بینند و از مشاوره‌ها استفاده کنند.
مطالعه امری بدیهی است و هنرمند باید کتب اجتماعی و دیگر کتاب‌های دیگر را همواره مطالعه کند.
هنرآنلاین

مهدی علی‌اکبرزاده: برنامه‌ریزی‌ها باید متناسب با نیازهای امروز جامعه باشد
مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگوی مجازی با کارشناسان و کارکنان ستادی کانون بر لزوم توجه بیشتر به خلاقیت، نوآوری و برنامه‌های متناسب با نیاز امروز جامعه هدف تاکید کرد.
لب کلام
واقعه عاشورا درس‌های زیادی دارد که لازم‌است با مطالعه دقیق‌تر آن همواره در زندگی‌ و کارمان آن‌ها را مرور کنیم.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهادی مهم در حوزه‌ی تربیتی است که تاثیر تلاش‌های کارکنان آن در حوزه‌های مختلف تولید و فرهنگی همیشه ماندگار بوده است.
هر دستورالعمل، نامه، گفت‌وگو و حتی واژه‌هایی که به‌کار می‌بریم می‌تواند بر فعالیت‌های مربیان و اعضای کانون در مراکز فرهنگی‌هنری تاثیرگذار باشد
باید تلاش کنیم کارنامه‌قابل قبولی از خود به‌جا بگذاریم که در آینده بتوانیم به آن افتخار کنیم
این مهم با خودارزیابی و خودآموزی با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و اسلامی به‌ویژه در این روزهای کرونایی که فرصت‌های بیشتری در اختیار داریم امکان‌پذیر است.
سال ۱۴۰۰ سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» باید بر تلاش برای شناسایی مسایل و مشکلات و رفع موانع برای حرکت روبه‌جلو فعالیت‌های کانون تاکید کرد.
اگر اطلاعات به‌روز داشته‌باشیم و از اتفاق‌های تازه در دنیا باخبر باشیم در حیطه وظایف تخصصی خود می‌توانیم به ایده‌های نو دست پیدا کنیم و اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم.
کانون پرورش فکری

مجتبی کاظمی: آینده‌ای نامعلوم با هجوم فن‌آوری
مجتبی کاظمی کارگردان «مشاهدات» عنوان کرد این اثر نمایشی در لایه بیرونی به افسارگسیختگی که فن‌آوری برای دنیا به وجود آورده است، می‌پردازد و از طرف دیگر مساله محیط زیست را هم در سطح درونی مطرح می‌کند.
لب کلام
این نمایش ۲ لایه درونی و بیرونی دارد.
در لایه بیرونی با آینده نامعلومی در جهان و ایران روبرو هستیم که مربوط می‌شود به هجوم و افسارگسیختگی که فن‌آوری برای دنیا ایجاد کرده است.
لایه درونی نمایش نیز به مساله محیط زیست و دغدغه‌مندی در این زمینه اختصاص دارد.
کار با ساده‌ترین طراحی صحنه و نور اجرا می‌شود. ن
ام این نمایش «مشاهدات» است و مسلماً نمایش درباره مشاهده گری است چون معتقدم ما صرف نباید فقط نظاره‌گر یک سری از اتفاقات باشیم.
باوجودی که این نمایش تخفیف عمومی و یا دانشجویی ندارد اما در صورتی که «به هر دلیل» مخاطبی از پرداخت کامل بلیت ۵۰ هزارتومانی نمایش بازماند برای دریافت کد تخفیف (تا حدِ توان پرداختی دلخواهش) می‌تواند با شماره‌ای که اعلام کرده‌ایم، تماس بگیرد.
مهر
علی نصر: مشکلات دامنه‌دار اجرای تئاتر
علی نصر از مشکلات دامنه‌دار اجرای تئاتر در این روزها و آخرین خبرها از تشکیل صنف دستیاران کارگردان تئاتر در وزارت کار گفت.
لب کلام
من با کارگردانان کار اولی زیادی کار کردم که می‌توان گفت آثار به طور نسبی موفقیت هم داشتند و برخی از آثار حتی درخشان بودند.
رفتار حرفه‌ای یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌های یک تئاتر است.
رفتار حرفه‌ای روی کیفیت اثر، پروسه تولید و نظم تیم نمایشی تاثیر می‌گذارد.
کرونا متاسفانه بلای خانمان سوزی برای اهالی تئاتر شده است البته تاکید می‌کنم پیش از کرونا نیز وضعیت تئاتر مساعد نبود.
روند انجمن هنرهای نمایشی بدین صورت است که بعد از اجرا حمایت خواهند کرد، این پروسه به نظر من اشتباه است چرا که یک گروه نمایشی برای شروع نیازمند حمایت است.
پروسه‌های صنف شدن را به خوبی پیش بردیم، تنها باقی مانده از این روند برگزاری مجمع عمومی این صنف بوده که متاسفانه این مجمع عمومی به دلیل وضعیت سیاه کرونای تهران از سوی مراجع بالاتر کنسل شد.
ایلنا
هیلا رضائیان: مصائب مردپوشی
هیلا رضائیان بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به حضورش در جشنوراه نمایش های آیینی و سنتی عنوان کرد در نمایش «مجلس سیاه بازی امیر ارسلان نامدار» در نقش سیاه بازی می‌کند.

لب کلام
در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ۲ نمایش از مرحله اول بالا آمده‌اند که من کارگردانی یکی از آن‌ها را برعهده دارم و در نمایش دیگر به ایفای نقش می‌پردازم.
افتخار این را دارم که جزو ۴ بازیگر زن سیاه باز در تئاتر شناخته می‌شوم و شاگردی استاد داوود فتحعلی بیگی و جواد انصافی را کرده‌ام.
اگر تا شروع جشنواره کارگردان‌ها نظرشان تغییر نکند به نظر می‌رسد من تنها بازیگر زن سیاه جشنواره هستم و بقیه رقیبانم بازیگران مرد هستند.
هر ۲ نمایشی که امسال در جشنواره دارم سیاه بازی و تخت حوضی هستند که در دل شادی، امید می‌دهند و در عین حال از اتفاقات تلخ هم صحبت می‌کنند.
مهر

مسعود دلخواه: به بالین این بیمار بیایید
مسعود دلخواه، کارگردان و مدرس تئاتر این روزها هم به ایده‌های اجرایی خویش می‌اندیشد، هم به کارهای پژوهشی و هم مطالعات هنری و ترجمه‌هایی که در دست دارد ولی او هم مانند دیگر شهروندان ایرانی بیش از همه اینها به حال و روز مردمان کشورمان فکر می‌کند.
لب کلام
کسانی مانند برشت، پیسکاتور، اگستو بوآل،پتر وایس و ... برای هنر نقشی اجتماعی قائل هستند. با این نگاه که انسانی که حقوق فردی خود را بشناسد، شهروند بهتری خواهد بود.
ابتدا فرد ، به تکامل برسد و بعد هر فرد متکامل می‌تواند جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.
کسی که کار فرهنگی می‌کند، چه خوب و چه بد، چه آگاه باشد یا نباشد، در ذات خود کنشگر است زیرا که با محاطب و دیگر انسان‌ها سر و کار دارد.
اگر به جای فامیل بازی و رانت به شایسته سالاری و قانون‌گرایی رجوع می‌کردیم، وضع‌مان این اندازه غمبار نبود.
در هر عرصه‌ای که قدم بگذارید، مشکلات آن یا از مدیریت ناسالم ناشی می‌شود یا از زیر پا گذاشتن قانون.
همه قوانین ما عالی نیستند ولی قوانین خوب زیادی داریم که اگر رعایت می‌شدند، وضع‌مان خیلی بهتر از این بود.
وضعیت جامعه امروز ما در همه عرصه‌ها بسیار حساس و شکننده است. اگر تجویز اشتباهی صورت بگیرد، اگر پزشکانی غیر متخصص و ناشایست بر بالین این بیمار حاضر شوند تجویزهای اشتباه آنان هر لحظه می‌تواند مرگ این بیمار را به دنبال داشته باشد که امیدوارم چنین نشود.
ایسنا
مهدی پاشایی: وضعیت این روزهای تئاتر اسفناک‌تر از سینماست
مهدی پاشایی کارگردان تئاتر که اجرای نمایش «داستان باغ وحش» وی به دلیل تعطیلی فعالیت‌های تئاتری تماشاخانه‌های دولتی متوقف شده است درباره شرایط این روزهای تئاتر گفت: نمایش «داستان باغ وحش» به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران تعطیل شد با این شرایط نیز بعید می‌دانم تا بعد از تاسوعا و عاشورا بتوانیم اجرا داشته باشیم.
لب کلام
وضعیت معیشتی هنرمندانی که تئاتر تنها شغلشان است خیلی خطرناک شده است.
برخی از مغازه دارها، کارگران روزمزد یا دستفروش ها مثل ما گرفتار شده‌اند که البته می‌بینیم حتی این افراد هم پنهانی در حال کار هستند.
متاسفانه وضعیت تئاتر حتی از سینما هم اسفناک تر است و می‌توان گفت تئاتر، بدبخت‌ترین صنف در این شرایط بوده است.
البته خود من شغل دیگری غیر از تئاتر دارم و ۲ سال یک بار کار می‌کنم اما دوستان دیگرم که تئاتر تنها حرفه شان است سخت در مضیقه هستند.
مهر




نظرات کاربران