در حال بارگذاری ...
یادداشت بازیگر گاندو در فقدان علی سلیمانی

آن حرفه ای تمام عیار که دلسور نسل نو بود

ایران تئاتر : حمید متقی بازیگر جوان کشورمان که در حال حاضر با نقش علی سایبری در سریال پرمخاطب "گاندو " میهمان خانه های ماست در پی درگذشت علی سلیمانی یادداشتی پیرامون همکاری با او در مجموعه تلویزیونی "دادستان "در اختیار ایران تئاتر گذاشت.

حمید متقی که دانش آموخته تئاتر است در اولین  تجربه حرفه ای خود در عرصه سینما در فیلم تا دور دست با نام قبلی "آواز پر جبرئیل" به کارگردانی  حسین قاسمی ایفای نقش کرد اما  حضورش در  فیلم سینمایی "پشت دیوار سکوت" ساخته مسعود جعفری جوزانی  زمینه معرفی توانایی های او به مخاطبان را فراهم ساخت .
متقی که بازی در  "آرام می گیریم"، "حوالی پاییز" ،"ترانه آتش" را در پرونده حرفه ای اش دارد در یادداشت خود درباره  مرحوم علی سلیمانی آورده است:

روحیه  شگفت انگیز جوانی

افسوس برای خزان کرونایی هنر . چه درخت های پرباری را از ما گرفت . نوشتن در مورد علی سلیمانی عزیز در این دقایق تلخ برایم سخت است. اما وظیفه بازماندگان یادکرد حسنات در گذشتگان است که یادشان دعای خیر بدرقه راهشان می کند .  افتخار داشتم با علی سلیمانی عزیز ، در سریال پربیننده "دادستان" به کارگردانی آقای مسعود ده نمکی همبازی شوم . بازیگری  بسیار پر تلاش و بسیار پر تحرک که شگفتی نسل ما را بر می انگیخت. آنقدر پر جوشش بود که به نظر نمی آمد در آستانه پنجاه سالگی است .  با شرایط بدنی آماده در صحنه های بازسازی  تعقیب و گریز های مجلس که تعداد شان هم کم نبود ، آن چنان قبل از حضور در پلان ها، خود را آماده می کرد که گویی قرار است به میدان نبرد برود.

یک حرفه ای تمار عیار

توالی بازی در هر نما و حفظ راکورد حسی مناسب ، وظیفة هر بازیگر حرفه ای  است  اما چگونگی کیفیت عملکرد علی آقا واقعا من ودیگر اعضای گروه تولید را متحیر می ساخت. در هر لحظه از بازی با دقت و ظرافت همیشگی اش سعی داشت تا بهترین توان خود را در پلان های متعدد ارائه دهد. هرگز سعی نمی کرد در بازی دیگری دخالت کند اما همیشه  در بالاترین سطح حمایت با پارتنر خود هماهنگ بود و همواره سعی می کرد ارتباط حسی مناسب بین خود و همبازی اش را حفظ کند. حتی در صحنه هایی که به ظاهر فاصله تا دوربین زیاد بود و معمولا نماهای بسیار باز  هم سعی می کرد حس درست صحنه را با وجودی که خود آن چنان دیده نمی شد حفظ کند. 
یادم می آید سر یکی از صحنه های سخت تعقیب و گریز در مجلس به قدری نسبت به جزئیات حساس بود، که یکی از گوشی هایی که ماموران امنیتی هنگام عملیات در گوش خود دارند ، را برای دوری از اختلال در بازی پرتحرک به نحوی در گوش خود فشرد که این وسیله از گوشش خارج نشود، چنانکه قطعه جلویی آن که در اکثر هدفون ها وجود دارد و یک وسیلة لاستیکی نرم است در گوشش گیر کرد و در آن شرایط  بدون وقفه و مجدد به بازی خود بازگشت و صحنه را بسیار خوب اجرا کرد. 

منبع انرژی مثبت 
به جرئت می توانم بگویم که علی یکی از بازیگران بسیار پر انرژی بود که تا کنون دیده بودم. او از اول صبح تا بعد ازکار همچنان بسیار پر انرژی در کنار عوامل بود. همیشه انرژی خوب خودش را به دیگران منتقل می کرد. همیشه هم لبخند برلب و بذله گو بود. از تجربیات خودش برایم بسیار می گفت. برخی از موارد و تجربیات خوب بازیگری را از این استاد عزیز و عاشق  ، سر صحنه آموختم. وقتی بازیگر جوانی مثل من  پارتنری حرفه ای و خوش نیت دارد که خوب سر صحنه انرژی لازم را می گذارد ، طبیعی است این انرژی را دریافت کند و با انرژی دوچندان  به صحنه بیاید.

دلسوز نسل نو 

یکی دیگر از هنرهای صادق سریال دادستان، آموزش نسل نو بود. او بارها و بارها در مورد تکنیک های بازیگری  برایم می گفت.  در این زمینه مطالعات زیادی داشت و مسلما شاگردانی که آن مرحوم تربیت کرده است، در آینده بازیگران خوبی خواهند شد اگر قدر گفته هایش را بدانند.
همانطور که گفته شد مرحوم علی سلیمانی بسیار با مطالعه بود و افکار و عقاید سازنده اش را به خوبی منتقل می کرد . برایم جالب بود که یک بازیگر در این سطح حرفه ای تا این حد مسائل جامعه برایش مهم باشد.  انتخاب آثاری که در آنها بازی می کرد و همین سریال دادستان هم که که به مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، عدالت خواهی و ... می پرداخت، دلیل بر دغدغه های اجتماعی و انسانی او دارد.

روحش شاد و یادش گرامی.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران