در حال بارگذاری ...
سرم بازار مسگراست، می‌شه تو امشب قصه بگی؟

نمایش «کُلاغ‌ها» در تلویزیون تئاتر ایران

در ادامه ارائه نمایش‌های جدید از تلویزیون تئاتر ایران ، نمایش «کُلاغ‌ها» در این پلتفرم عرضه شد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش کمدی «کُلاغ‌ها» به نویسندگی و کارگردانی سعید محسنی پیش از این در سال ۱۳۹۸ در تالار فرشچیان اصفهان روی صحنه رفته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

 در خلاصه داستان این نمایش  می‌خوانیم: «دو کارگر برای رسیدن به آرزو‌های‌شان تصمیم می‌گیرند با حبس دو کلاغ و تماشای آن‌ها به آرزو‌هایشان برسند اما...»

وحید عمرانی در نوشتاری در مورد کارگردان و نویسنده نمایش «کُلاغ‌ها» نوشته، می‌گوید: «سعید محسنی در تئاتر اصفهان نام آشنایی است. او نویسنده‌ای است که قالب‌های مختلف ادبی را تجربه کرده و با تداوم در فضای آنها فعال بوده و هست. رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، داستان کوتاه و شعر همگی را آزموده و به مرور ایام آثاری از خود در این قالب‌ها به جای گذاشته است. بر اساس یک زمینه و محوریت ویژه می‌توان محسنی را در بین معاصرینِ عرصۀ قلم در جغرافیای محلی «نویسندۀ اصفهان» لقب داد، زیرا مشخصاً آنچه نشانۀ قلم او در تمامی این زمینه هاست «اصفهان» است. این خصیصه را به روشنی می‌توان در دو رمانی که در سال‌های اخیر به چاپ رسانده؛ یعنی «دختری که خودش را خورد» و «نهنگی که یونس را خورد هنوز زنده است» به عینه مشاهده کرد. در نمایشنامۀ «کُلاغ ها» نیز این اتفاق افتاده و مکان‌ها و آدمها به جز یک کاراکتر همه مربوط به اصفهان هستند. این نمایش به مثابۀ تکه‌ای کوچک از آیینۀ خرد شدۀ بزرگی است که در مقابل وضعیت اجتماعی و اقتصادی عصر حاضر گذارده شده و گوشه‌هایی از آن را انعکاس می‌دهد. از این رو دغدغه‌مند است، به موارد بومی توجه دارد و نویسنده آنچه را که به خوبی بلد است و شامل محیط زندگی خود می‌شود به تصویر در می‌آورد که از این رو لاجرم در قاب کامل‌تری از واقعیت قرار می‌گیرد، زیرا خالق اثر با جزئیات آن آشنا و مأنوس است. آنچه می‌بینیم حکایت آدم‌هایی است فقیر، مطرود و مستأصل که به ناچار به خیالات خود پناه می‌آورند و دست به دامان خرافات و افسانه‌ها می‌شوند تا بلکه به روی آرزوهای دور از دسترس خود دری بگشایند، غافل از اینکه استغراق در خیالات و موهومات به فاجعه ختم می‌شود.»

بازیگران این نمایش محمد ترابی، قادر طباطبایی زواره و بهاره آقا داوود هستند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به دستیار کارگردان: ریحانه سادات ناجی، طراح نور: هادی شبان، طراح صحنه: ملیکا غلامی، طراح لباس: غزل محسنی، مدیر صحنه: مهدی جوانمردی، مدیر اجرا: نرگس معینی، مدیر تولید: حسن کوشکیان، طراح پوستر و بروشور: حمیدرضا سلیمانی، طراح تیزر: احسان محمدی، عکاس: غزل محسنی، دستیار صدا: مهدی جوانمردی، دستیار صحنه: آزاده سلیمانی، دکور: احمد مارانی، آهنگساز: حمید رضایت، تنظیم: مجید صالحه، ضبط صدا: آرش صف‌آرایی، میکس و مسترینگ امیر لواسانی، نوازنده فلوت: حمید رضایت، کلارینت: علی رضایت، نوازنده پیانو: مجید صالحه و نوازنده کاخن فاضل نعمت‌اللهی اشاره کرد.

در نوشته‌ای که برای این نمایش و توصیف حال و هوای شخصیت‌هایش قلمی شده، آمده: «روی قوطی چای شهرزاد قدیمی دو تا قرص دورنگ آکسار رو بی‌آب قورت داد. پیشونیش رو با کف دست مالید و گفت انگار سرم بازار مسگراست، می‌شه تو امشب قصه بگی؟ اگه خوابم برد، چراغ رو کور نکن، تازگی‌ها تو ظلمات، از تو پستو، صدا‌های غریبی می‌اد... دیشب شنفتم که یکی می‌گفت قیچی که هست، نخ سوزن می‌خوای چی کار؟»

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران که از صفحه نخست سایت ایران تئاتر هم قابل دسترسی است، برای دیدن این فیلم‌تئاتر اقدام کنند.




نظرات کاربران