در حال بارگذاری ...

‌سعید شاپوری: تنگ شدن فضا برای کار کردن تنها در تئاتر اتفاق می‌افتد

سعید شاپوری معتقد است که مدیران تالارهای نمایشی نباید از موقعیت‌شان برای استفاده از زمان، فرصت و سالن استفاده کنند. سعید شاپوری که هفته گذشته در نشست کارگردانان خانه تئاتر راجع به رانت‌خواری مدیران تئاتر صحبت کرده بود، به سایت ایران تئاتر گفت:«هرگز منظور من از این گفته همه مدیران تئاتر نبوده‌اند. من از برخی مدیران که مسئولیت بخش‌ها و سالن‌هایی را به عهده دارند، صحبت کرده‌ام. آن‌ها از موقعیت‌شان به نفع خود استفاده می‌کنند. هیچ جای دنیای رسم نیست که یک مدیر از موقعیت‌اش برای اجرا استفاده کند.»

سعید شاپوری معتقد است که مدیران تالارهای نمایشی نباید از موقعیت‌شان برای استفاده از زمان، فرصت و سالن استفاده کنند.
سعید شاپوری که هفته گذشته در نشست کارگردانان خانه تئاتر راجع به رانت‌خواری مدیران تئاتر صحبت کرده بود، به سایت ایران تئاتر گفت:«هرگز منظور من از این گفته همه مدیران تئاتر نبوده‌اند. من از برخی مدیران که مسئولیت بخش‌ها و سالن‌هایی را به عهده دارند، صحبت کرده‌ام. آن‌ها از موقعیت‌شان به نفع خود استفاده می‌کنند. هیچ جای دنیای رسم نیست که یک مدیر از موقعیت‌اش برای اجرا استفاده کند.»
وی با اشاره به تالارهای وحدت، مولوی و تئاترشهر(مدیر پیشین) که مدیران آن اجراهایی داشته‌اند، گفت:«در حالی زمان، فرصت و سالن در اختیار مدیران این تالارها یا بخش‌هایی از مرکز قرار گرفته که هنرمندانی همچنان در صف اجرا هستند و هیچ گاه نوبتشان نمی‌شود. در این شرایط حق هنرمند را به لحاظ مالی و وقت اجرا استفاده می‌کنند.»
وی در پاسخ این سوال که بسیاری از مدیران تالارها خود کارگردانان تئاتر هستند و به عنوان هنرمند حق استفاده از فضای نمایشی را باید داشته باشند، گفت:«در این شرایط همواره امکان دارد شائبه استفاده از موقعیت برایشان وجود داشته باشد. به اعتقاد من وقتی هنرمند قبول می‌کند که خدمتی به جامعه تئاتر انجام دهد باید فقط مدیریت کند. مگر ما چند سالن داریم که تعدادی از آن‌ها را هم به طور اختصاصی استفاده کنیم؟ خود من هم امکان دارد در شرایطی مسئولیتی داشته باشم، عضو شورایی باشم اما مسلماً در خصوص شرایط اجرا و تاثیر مسئولیت‌ بر کار هنری‌ام اطلاعات لازم را به دست می‌آورم. توجه داشته باشید که این مشکلات تنها در تئاتر که کمبود امکانات دارد، بروز می‌کند و صحبت از تنگ شدن فضا برای دیگران به میان می‌آید.»
این کارگردان تئاتر که سال گذشته قرار بود نمایش"مهر هفتم" را در تئاترشهر و امسال در تالار مولوی روی صحنه ببرد، درباره وضعیت اجرای این نمایش به ایران تئاتر توضیح داد:«هنوز منتظر اجرا هستم. ابتدا قرار بود"مهر هفتم" را در تئاترشهر اجرا کنم که مدیر پیشین‌ آن گفت این جا امکان اجرا ندارید و مرا به مولوی فرستاد. از سال قبل قرار بوده در مولوی اجرا داشته باشم که به دلیل تاخیرهایی که پیش آمده عملاً گروهم را از دست داده‌ام و هنوز نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد.»
وی در خصوص احتمال اجرای این نمایش در دی ماه گفت:«قرار بود ابتدا آبان، بعد آذر و اکنون در دی ماه اجرا داشته باشیم، اما بازیگر اصلی من در دی ماه قرارداد یک کار تصویری دارد. نمی‌توانم در این ماه اجرا بروم مگر آن که مانند برخی از کارگردانان پولی بگیرم و به کیفیت کارم نیز کاری نداشته باشم. من نمی‌توانم هر بازیگری را در کارم استفاده کنم. پرسوناژهایم برایم اهمیت دارند و بلد هم نیستم از چوب خشک، بازیگر بسازم. دنبال کار هنری هستم و به هر قیمتی اجرا نخواهم کرد. در حال حاضر آینده"مهر هفتم" برایم نامشخص است.»