در حال بارگذاری ...
نمایشی که مرتضی خمسه ای از آن احساس غرور می‌کرد

تلویزیون تئاتر ایران «بارگاه سلیم خان» می‌شود

نمایش خیمه شب بازی « بارگاه سلیم خان» کاری از استاد مرتضی خمسه‌ای از تلویزیون تئاتر ایران عرضه شد.

 به گزارش ایران تئاتر خیمه شب بازی «بارگاه سلیم خان» که پیش از این در بخش خیابانی سی و هفتمین جشنواره فجر در محوطه خانه هنرمندان و نیز محوطه تئاتر شهر اجرا شده، داستان عروسکی به اسم مبارک در بارگاه سلیم خان است که به شیرین‌زبانی و بذله‌گویی شهره است. این نمایش با زبانی شیرین و طنز به بیان انتقاد و آموزه‌های اخلاقی می‌پردازد.

همسر استاد مرتضی خمسه‌ای در گفتگو با ایران تئاتر، در اهمیت نسخه اجرا شده در بخش خیابانی سی و هفتمین جشنواره فجر را قدیمی‌ترین شکل این نمایش خوانده و گفته: «دانشجویان رشته عروسکی در حال اجرای خیمه شب بازی و حتی همین نمایش هستند. ولی همواره تغییراتی به وجود می‌آید و آن فرم سنتی فراموش می‌شود. قدیمی‌ترین این نمایش همانی است که در منزل ماست. عروسک‌ها ممکن است حتی متعلق به 60 سال پیش باشند. تا جایی که من حتی مجبور به تعویض لباس فرسوده‌شان شدم. ولی قضیه از این قرار است که این نمایش باید به عنوان یک نمایش قدیمی و اصیل ایرانی تا جای ممکن به همان شکل اصلی اجرا شود تا ما بدانیم که خیمه شب بازی دقیقاً به چه شکلی از نمایش اطلاق می‌شود. البته که به فرم‌های تغییریافته از این نمایش هم نیاز است ولی اصل خیمه شب بازی باید وجود داشته باشد و از دست رفتنش خیانت به هنر نمایش ایرانی است. این نمایش فرهنگ ما را نشان می‌دهد و ما باید این عروسک‌ها و نمایش را به بچه‌هایمان نشان بدهیم. این هنر نباید به بهانه پیر شدن از دست برود.»

خود استاد مرتضی خمسه‌ای درباره استقبال مردم از این اثر هنگام اجرای خیابانی آن گفته بود: «خنداندن مردم این روزها بسیار سخت شده است. مردم بسیار گرفتارند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی اگر بخندند هم به نوعی از سر اجبار است. با این همه گویا لحظه‌ای از مسائل درونی‌شان به بیرون پرت می‌شدند و می‌خندیدند. من از این بابت به خودم می‌بالم و احساس غرور می‌کنم.»

 استاد مرتضی خمسه‌ای، فرزند احمد خمسه‌ای و برادر رضا خمسه‌ای از پیشکسوتان عروسک‌سازی و عروسک گردانی سنتی ایرانی ،  از 4 سالگی نزد پدر که یکی از بزرگ‌ترین خیمه‌شب‌بازان تاریخ ایران است، این هنر را آموخت و همراه برادرش به ادامه راه پدر پرداخت. پس از فوت رضا خمسه‌ای، مرتضی خمسه‌ای تنها بازمانده این شیوه نمایشی سنتی ایرانی بود و با وجود سختی کار و بیماری ، تا پایان عمر به اجرای این گونه نمایشی  ادامه داد و درسحرگاه امروز سه‌شنبه بیست و هفتم فروردین‌ماه بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

عوامل این نمایش عبارت‌اند از تهیه‌کننده و کارگردان: زهرا امینی، نویسندگان: رسول شیخ و احمد خمسه، مرشد: احمد خمسه و مهدی شیخ نوازندگان دایره‌زنگی: احمد خمسه و امیر حسین شیخ.

علاقه‌مندان یکی از کهن‌ترین شیوه‌های نمایشی می‌توانند با مراجعه به پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران که از طریق نشانی آن در صفحه نخست سایت ایران تئاتر هم قابل دسترس است، به تماشای این نمایش خیمه‌شب‌بازی بنشینند.

این نمایش داستان‌های متفاوتی از جمله خواستگاری و عروسی مبارک است که زمان نمایش را به چیزی نزدیک به یک ساعت و نیم می‌رساند. به همین جهت تنها داستان بارگاه سلیم خان اجرا می‌شود.




نظرات کاربران