در حال بارگذاری ...
دریچه‌ای برای بازنمایی روابط بین فرهنگی مکاتب شرقی

«راشومون» در تلویزیون تئاتر ایران

فیلم‌تئاتر «راشومون» به کارگردانی احسان عبدالملکی پخش خود را در تلویزیون تئاتر ایران آغاز کرد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «راشومون»، بر اساس فیلمنامه اثر به‌یادماندنی آکیرا کوروساوا، کارگردان بنام و جهانی سینمای ژاپن طراحی و نوشته شده است.

نمایش «راشومون» که سال 1399 در تالار مرکزی شهر رشت و نیز سالن حافظ روی صحنه رفته، سابقه اجرا و شرکت در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را هم در کارنامه خود دارد مدت زمان اجرای این نمایش یک ساعت و 15 دقیقه و محصولی از گروه هنری وِنِدیک است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «راشومون، ماجرای حمله راهزنی به یک تاجر و همسرش را از زاویه دید چهار نفر بیان می‌کند. روایت‌هایی ضد و نقیض که ذهن مخاطب را در یافتن حقیقت واقعه به چالش می‌کشد.

راشومون حکایت قضاوت کردن است. قضاوتی برپایه استدلال‌های ذهنی. قضاوتی که نشانه شک‌برانگیزی است بر روایت‌های ذهنی شاهدین و فلسفه‌ای است بی‌ن‌هایت ژرف، بر پایه اشتباهات یا شیطنت‌های انسانی. موجودیتی است قابل بحث که آیا حقیقت همانی است که شنیده می‌شود یا همانی است که دیده می‌شود و یا همانی است که قضاوت می‌شود. فلسفه راشومون همیشه در بینش انسان ساری است و در مرحله مرحله زندگی‌اش ریشه دوانده. اینکه چقدر جسارت قضاوت را بپذیرد .... فقط تاریخ پاسخ خواهد داد. »

احسان عبدالملکی، طراح، نویسنده و کارگردان نمایش «راشومون» درباره این تجربه گفته است: «ما در گروه هنری وِنِدیک بر این باوریم که جایگاه ادبیات، رفیع و مقدس است و می‌تواند در تلفیق با دیگر هنر‌ها به نزدیکی اقوام و ملت‌ها کمک شایانی کند. ادبیات نمایشی یکی از بهترین نمونه‌های این امتزاج است و ادبیات نمایشی ژاپن در دوره معاصر قهرمانان ممتازی را به جوامع ادبی و هنری بین المللی معرفی کرده است. ادبیات در این منظر جایگاه بارز و ممتازی دارد. تمام شاخصه‌های گرانمایه سنت و بوم یک فرهنگ را می‌توان در ادبیات آن فرهنگ به راحتی جستجو، ارزیابی و ارزشگذاری کرد. ادبیات جدای از ماهیت روایتگری حاوی عناصر مهمی در ساخت پیشینه فرهنگی یک ملت است و با زبان ویژه خود نسل به نسل حماسه، غرور، حکمت، سنت‌ها، اخلاق، فلسفه، هنر، تاریخ و هویت را چه سینه به سینه و چه مکتوب و متقن منتقل می‌کند و در تمامی مسیر این انتقال بر ارزش‌های بی‌بدیل خود می‌افزاید. این تاثیر‌گذاری به حدی است که بدون هیچ نیروی بازدارنده‌ای، ادبیات می‌تواند مرز‌های جغرافیایی را درنوردد و با فرهنگ‌ها و سنت‌های دیگر اقوام و ملت‌ها آمیخته گردد و تار و پودی نو در اندازد. آکیرا کوروساوای فقید یکی از بارزترین نمونه‌های این حوزه است و اثر ماندگار راشومون همچنان و پس از نزدیک به هفت دهه از خلق آن همچنان جذاب، آموزنده و خالق است. تبدیل این اثر ماندگار به نمایشنامه و پیاده‌سازی آن به نمایشی درخور توجه در تلفیق با هنر موسیقی و فضاسازی ایرانی بزرگترین دغدغه گروه هنری وِنِدیک بوده است تا با تکیه بر اساس تبادل فرهنگی و همسویی مکاتب فکری و هنری و ادبی ایرانی و ژاپنی دست به تبیین حوزه‌ای جدید در بازنمایی روابط بین فرهنگی مکاتب شرقی بزند.»

همچنین طراحی لباس‌های «راشومون» هم بر اساس مبانی هندسه اوریگامی انجام شده است.

به نظر می‌رسد تماشای این فیلم‌تئاتر برای علاقه‌مندان نمایش و هنرهای مشرق زمین و نیز مخاطبان جدی تئاتر جذابیت بسیار داشته باشد.

عوامل این نمایش عبارت‌اند از نویسنده و کارگردان: احسان عبدالملکی تهیه‌کننده: حامد حصاری مشاور فرهنگی: محمدرضا حق پناه کوچصفهانی مشاور فنی: علی رنگچیان مشاور زبان و ادبیات ژاپنی: مینا مختاری، مشاور معماری: بهزاد نیک فهم خوب روان، مشاور موسیقی: مسعود یکتا، بازیگران: محمد رسائلی، مجید کاظم‌زاده، پریا کاظمی و پریسا قاسمی، طراح لباس: راحیل علیزاده و سمیه علیزاده، ‌گریم: وحید امیری، طراح صحنه: احسان عبدالملکی، آهنگساز: پیام یکتا، مسئول فنی نور و صدا: صدرا اصغری، نوازنده کمانچه: پیام یکتا، نوازنده سنتور: بیتا بهرامیان، نوازنده سنتور: یلدا ربیعی، منشی صحنه: میترا کاظمی، مدیر صحنه: عارف روستایی، دستیار صحنه: تارخ میرمیناچی، گرافیک: ثمین فتح الله‌زاده، تدوین: علیرضا لاجورد و محسن بانو فاطمه، عکاسان: مونا زائر ثابت و مازیار شفیعی.




نظرات کاربران