در حال بارگذاری ...

تحلیل آثار رومن گاری در «هزارتوی داستان»رادیو نمایش

برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش، این هفته به آثار رومن گاری، یکی از نام آورترین و البته عجیب ترین نویسندگان روسی تبارِ ادبیات فرانسه می پردازد.

 به گزارش ایران تئاتر ب رومن گاری نویسنده ای با هفت اسم مختلف است که ما او را با یکی از اسم های مستعارش یعنی رومن گاری می شناسیم. از بین شش نام مستعارش که با آنها کتاب می نوشت ف با نام امیل آژار در برهه ای زمان تونست گوی رقابت در نوشتن را از نام مستعار دیگر خودش یعنی "رومن گاری" برباید و جایزه گنکور را از آن خودش کند. او ده سال قبلش هم  با نام رومن گاری توانسته بود این جایزه را برنده شود .بنابراین او تنها نویسنده ای است که توانسته قانون جایزه گنکور که فقط باید یکبار به نویسنده ای تعلق پیدا کند را نقض کند. اما هویت امیل آژار تا بعد از مرگ رومن گاری که در کتاب زندگی و مرگ امیل آژار برملا شد بر همه پوشیده مانده بود.

رومن گاری علاوه بر نویسندگی رمان و داستان کوتاه، دیپلماتی موفق بود و تجربه کارگردانی فیلم را هم در کارنامه کاریش به ثبت رسانده، همچنین در جنگ جهانی دوم با عنوان هوانورد هم از خودش نامی به یادگار گذاشته است.

پنج شنبه ۱۱ شهریورماه و بازپخش دوشنبه ۱۵شهریورماه، ساعت 21، در برنامه «هزار توی داستان» بهناز بستاندوست داستان «همشهری کبوتر» نوشته رومن گاری را روایت کرده و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت.

گویندگی زندگینامه گاری را رضا عمرانی روایت کرده و تهیه کنندگی آن برعهده ژاله محمدعلی است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران