در حال بارگذاری ...
هنرمندان از برگزاری جشنواره مریوان در شرایط شیوع می گویند

تئاتر خیابانی ایستاده در برابر کرونا

ایران تئاتر: جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی کشور قرار است پانزدهمین دوره خود را در سال جاری همراه با تغییراتی در نحوه اجرا در حالی برگزار کند که همچنان همه‌گیری کرونا و مبارزه با آن در سطح کشور ادامه دارد.

بعد از گذشت حدود دو سال از ورود این پدیده منحوس به ایران، مردم، کادر درمان و مدافعان سلامت و دولتمردان درگیر تبعات و مشکلات ناشی از کووید-19 هستند و رعایت دستورالعمل‌ها و بایدهای بهداشتی و مراقبتی به ضرورت نخست زندگی این روزهایمان تبدیل شده است. یکی از بخش‌هایی که در هنگامه غوغای کرونا و مبارزه با آن که تعیین‌کننده حیات و ممات انسان‌هاست، دچار آسیب شده، فعالیت‌ها و رویداد‌های نمایشی است. راهکار عاجل و اولیه تاکنون، تعطیل کردن هر گونه رخداد نمایشی اعم از جشنواره‌ها و سالن‌های نمایش‌‌ بوده است اما به نظر می‌رسد رویدادهایی که در فضای باز و همراه با پایبندی  سختگیرانه  به پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شوند، با مدیریت شرایط و انجام هماهنگی‌ها و نیز سرعت‌گیری واکسیناسیون قابلیت اجرا را داشته باشند.

البته پیش‌تر و در 28 تیرماه جاری از سوی مدیران تئاتر کشور اعلام شده بود که با توجه به برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، اداره‌کل هنرهای نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همراهی انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان و دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، برنامه «خیابان تئاتر ایران» را برگزار می‌کنند.

با این مقدمه و توضیحات، ستاد برگزاری جشنواره به سراغ فعالان و هنرمندان عرصه تئاتر رفته‌و نظر آن‌ها را در این مورد جویا شده‌است.

 

پژمان شاهوردی:

مریوان پارک‌ها و مکان‌هایی با قابلیت اجرای تئاتر در کرونا را دارد

جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، تخصصی‌ترین جشنواره تئاتر خیابانی ایران بوده و هست و از دیر باز نام تئاتر خیابانی با میدان‌ها و پارک‌های این شهر عجین شده است. بی‌گمان هیچ کجای این سرزمین مخاطبان سرزنده و با اشتیاق مریوان را نداشته و ندارد. امروزه اگر تئاتر خیابانی ایران دارای‌شان وشخصیت می‌باشد ثمره تلاش‌های هنرمندان دلسوزی است که هرگز نگذاشته‌اند چراغ این جشنواره رو به افول رود. آموزش هنرمندان نیز از برنامه‌های تخصصی این جشنواره بوده که ثمراتش امروزه در بین هنرمندان شاخص به چشم می‌خورد. اجرای تئاتر خیابانی قطعا می‌تواند در این روز‌های کرونایی با زبان هنر به مردم مشتاق، نوید روز‌های خوب را بدهد. شاید بگویند مگر می‌شود در این وضع سیاه کرونا جشنواره برگزار کرد؟ اما باید گفت از آنجا که دیار مریوان دارای پارک‌ها و مکان‌هایی است که قابلیت اجرای تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌ی اجتماعی را دارند می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای حضور هنرمندان وتماشاچیان فهیم، این جشنواره به صورت چهره به چهره انجام شود. قطعا اگر بخواهیم می‌توان همچون سال گذشته که جشنواره فجر و مقاومت در بخش خیابانی به صورت زنده برگزار شد، امسال هم بی‌شک می‌شود بار دیگر در کنار دریاچه زیبای زریبار شاهد فریاد‌های هنرمندان تئاتر خیابانی باشیم؛ آنچنان که صدای تشویق‌های تماشاچیان تا بی‌ن‌هایت دریاچه بپیچد و نوید روز‌های نیک برای تئاتر خیابانی ایران باشد.

بهمن صادق حسنی:

مریوان جشنواره‌ای برای مردم است

با توجه به اینکه جشنواره تاتر خیابانی مریوان بعنوان تنها جشنواره تخصصی تئاتر خیابانی شناخته شده است، برگزاری آن بصورت مجازی اصلا جایز نیست زیرا

۱ - جشنواره تاتر ابتدا اهدافی دارد که باید به آن توجه ویژه نمود که مطمن هستم برگزاری مجازی این اهداف رانمی تواند برآورده کند.

۲- رکن اصلی تاتر تماشاگر است که برگزاری مجازی این فرصت را نه به تیم اجرایی می‌دهد نه تماشاگر

۳ - تاتر خیابانی تاتر ی است برای مردم بصورت عام که در حالت اجرای مجازی این امر هم محقق نخواهد شد.

می‌توان با تنظیم شیوه نامه‌ای به اهداف اصلی جشنواره که همان برگزاری حضوری با رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا کشور است دست پیدا نمود. البته می‌دانیم که شرایط در این روز‌ها برای اجرای تاتر بصورت حضوری سخت است اما باز می‌گویم که جشنواره مریوان جشنواره‌ای برای مردم است و محلی برای جمع شدن اهالی تاتر خیابانی که آثار خود را باهم در یک مکان مشخص به اجرا در آورند.

مهدی صالحیار:

تئاتر خیابانی تنهاترین راه  نفس کشیدن  تئاتر در کرونا

تئاتر خیابانی تنهاترین راه برای نفس کشیدن بدنه تئاتر در این اوضاع وخیم است. بنظرم بجای مجازی کردن و گام برداشتن در راستای کمرنگ کردن تاثیرات این نوع هنر، بهتر است با اندکی تدبیر و مدیریت، هنرمندان این گونه نمایشی را واکسینه کرد تا امید‌ها در این شرایط پررنگ‌تر و آینده روشنتر جلوه دهد.

 

آرزو علی پور:

تئاتر خیابانی را زنده می‌خواهیم همچون دل‌های مردم مریوان

مهر ماه آغاز دوستی آغاز یک دلی آغاز شروع نو با دل‌های بزرگ با مردمان مهربان با فرهنگ بزرگ تئاتر خیابانی است.

تئاتر خیابانی را زنده می‌خواهیم همچون دل‌های مردان و زنان و کودکان مریوان. ما با واکسینه کردن و با برنامه درست می‌توانیم در کنار هم باشیم.

باشد خداوند مهربان ما را در این راه کمک کند.

 

مجتبی خلیلی :

ضرورت ایجاد انگیزه برای جشنواره مجازی

برای برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی، با رعایت تمامی مسائل بهداشتی می‌توان جشنواره را به صورت حضوری مانند تجربه موفق دیگر جشنواره‌ها مانند جشنواره سراسری تئاتر فجر و جشنواره سراسری تئاتر مقاومت تهران اجرا نمود.

با توجه به برگزاری سال گذشته جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بصورت اجرا در استان‌ها و یک اجرای زنده مسائلی را به وجود آورد مانند: نبود شرایط اجرایی یکسان و بدون تماشاگر در بعضی استان‌ها که شرایط قرمز داشتند. درگیری مجوز‌های لازم جهت اجرا در استان‌ها و...

بنده عضو کوچک خانواده فهیم تئاتر خیابانی پیشنهاد می‌دهم اگر شرایط برگزاری به سمت مجازی پیش رفت در زمان‌بندی مناسب و پخش آثار در تلویزیون تاتر ایران و ایجاد انگیزه برای هنرمندان پذیرفته مانند سال‌های قبل جوایزی را مد نظر قرار دهید تا صرفاً فقط به یک اجرای عموم ختم نشود.

 

مهدی روزبهانی:

هنرمندان تئاتر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار دقیق هستند

مریوان قلب تپنده تئاتر خیابانی کشور است. مردم خونگرم مریوان سال هاست که با تئاتر عجین شده‌اند و تماشاچی حرفه‌ای تئاتر هستند. اهالی هنر شریف تئاتر و خصوصا تئاتر خیابانی، نشان داده‌اند که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار دقیق و خوب عمل می‌کنند، پس می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب امکان اجرای زنده نمایش‌ها را در جشنواره مریوان در سال ۱۴۰۰ فراهم کرد و بار دیگر روح تئاتر را در کلبد این شهر دمید.

 

مهدی حبیبی:

به امید برگزاری حضوری جشنواره در سال‌های بعد، به دور از کرونا

با شرایط موجود و پیک پنجم کرونا و قرمز بودن اکثرا استان‌ها، من فکر می‌کنم این جشنواره بصورت مجازی برگزار شود بسیار بهتر است و حداقل اینکه جان هنرمندان عزیز تئاتر خیابانی و خانواده‌هایشان و همچنین جان مردم خوب و تئاتر دوست مریوان کمتر به خطر می‌افتد. به امید برگزاری حضوری جشنواره در سال‌های بعد، به دور از کرونا.

 

امیر امینی: 

با واکسینه کردن هنرمندان  می‌توان جشنواره را برگزار کرد

تئاتر خیابانی یعنی مردم؛ یعنی نگاه در نگاه مردمانی که با حضورشان باعث انرژی و با نگاهشان به کار‌ها باعث رشد فرهنگ و یاد‌آوری فرهنگ‌ها می‌شوند. بگذارید تئاتر خیابانی زنده و نفس به نفس با مردم مریوان و در کنار مردم بزرگ و مهربان و پرتلاش صورت گیرد و با واکسینه کردن هنرمندان و با برنامه خوب می‌توان جشنواره را برگزار کرد.

 

سید سوران حسینی:

جشنواره مریوان اعتبار تئاتر خیابانی ایران است

جشنواره مریوان اعتبار تئاتر خیابانی ایران است. این سخن بسیاری از هنرمندان تئاتر خیابانی می‌باشد چراکه مردم مریوان نیز حرفه‌ای‌ترین مخاطبان تئاتر خیابانی هستند.

سال‌های زیادی است این جشنواره به همت تمام هنرمندان و مسئولان امر برگزار می‌شود. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به بخشی از هویت فرهنگی شهر مریوان تبدیل شده است، طوری که بار‌ها شاهد استقبال بی‌نظیر مردم از این جشنواره بوده‌ایم. کارناوال‌های بزرگی را در افتتاحیه‌ها شاهد بوده‌ایم. سال گذشته جشنواره مریوان کرونایی شد و متاسفانه به شکل سابق برگزار نشد اما بودند هنرمندانی که تماس گرفتند و گفتند حاضریم با هزینه خودمان در ایام کرونا برای مردم مریوان اجرا کنیم واقعا سال گذشته سالی سختی برای همه هنرمندان خصوصا هنرمندان تئاتر خیابانی بود. با وجود تمام سختی‌ها این روز‌ها همه هنرمندان و مسئولان در کنار هم همت کردیم که تعطیلی تئاتر را تمام کنیم و با تمام توان پانزده همین دوره این جشنواره را به نحو احسن برگزار کنیم، چرا که دلمان برای اجرا‌های زیبای هنرمندان در دریاچه زریبار، پارک شانو وپارک ملت و... تنگ شده است. مردم مریوان نیز چشم به راهند که دوباره درکنار خیابان با تئاتر بخندند، ‌گریه کنند، اندیشه کنند و زندگی کنند چرا که مریوان هویت بخش تئاتر خیابانی ایران است و شخصا بعنوان یک هنرمند مریوانی با تمام وجودم در خدمت تمام هنرمندان کشور خواهم بود. به امید نابودی کرونا.

 

محمد یوسفی‌زاده:

تئاتر خیابانی با نفس تماشاگر زنده است

تئاتر خیابانی با نفس تماشاگر زنده و بدون حضور تماشاگر معنی خود را از دست می‌دهد. این روز‌ها تئاتر در فضای مجازی اجرا می‌شود، ولی فضای مجازی صرفا برا اینکه بگوییم تئاتر هنوز نفس می‌کشد اجرا می‌شود.

تئاتر خیابانی مریوان بدون شک یکی از تخصصی‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشور است: چه از نظر نمایش‌هایی که در جشنواره حضور دارند و چه از نظر کارگاه‌های آموزشی که در طول جشنواره برگزار می‌شود. بدون اغراق می‌توان گفت کلاس درسی است برای هنرمندان تئاتر. امیدوارم با تدبیر مسولین برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان این دوره از جشنواره بصورت حضوری برگزار شود با شناختی که از مردم هنر دوست و مسولین هنری شهر مریوان دارم این اتفاق دور از انتظار نیست و امیدوارم این اتفاق مهر ماه با شور و نشاط و سلامتی برگزار گردد‌. به امید آن روز.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران