در حال بارگذاری ...
به بهانه اولین سالگرد درگذشت هنرمند گلستانی

احمد افتخاری ؛ شهروند یک آرمانشهر هنری

ایران تئاتر_ مجتبی طالبی * ؛ احمد افتخاری را باید به عنوان « شهروند یک آرمانشهر هنری»  معرفی کنیم . آرمانشهری که در آن مردمش به انواع هنرها آراسته اند!

احمد افتخاری،خوشنویسی ممتاز،بازیگری توانا،کارگردانی خلاق،شاعری دل نازک،نویسنده‌ای خوش ذوق،شیشه‌گر و سفالگری ماهر،معلمی بامحبت و کارمندی متعهد بود. حتی صدای خوشی داشت. مدتی هم خواننده‌ی یک گروه کوچک موسیقی سنتی شده بود تا گروهی که به هزار خون دل،شکل گرفته بود،به واسطه‌ی نداشتن خواننده از هم نپاشد!
فعالیت‌های احمد افتخاری،مثل همه‌ی نوجوان‌های دهه‌ی شصت،از مدرسه شروع شده بود. در آن روزگار امورتربیتی برو و بیایی داشت و هنوز در افق نگاه‌های ۲۰۳۰ زده این روزگار،ساکن نبود! سالن شهید عودی کلاله،شهادت خواهد داد که احمد و دوستانی چون احمد،دست خالی چه می‌کردند در آن شهر کوچک!
کانون شهید باقری،کانون معراج،کانون نسل انقلاب،گروه میعاد،پایگاه مقاومت شهید دستغیب،بسیج،آموزش و پرورش،کانون ولایت کمیته امداد و بعدها ارشاد...
اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی که به کلاله آمد،فعالیت‌ها جدی‌تر و دامنه‌اش بیشتر شد.
گنبد،گالیکش،رامیان،مینودشت،گرگان و... احمد افتخاری دایره‌ی هنرهایش را گسترده‌تر کرد.
حتی با صدا و سیما فعالیتش را آغاز کرده بود و پژوهشی ارزشمند در مورد رنگ در بین قوم ترکمن را از خود به یادگار گذاشت.
به گرگان که منتقل شد،علاوه بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نمایش،با حوزه‌ی هنری استان همکاری کرد و با دوستان هنرمندش به جشنواره‌های مختلف رفتند و دست پر برگشتند.
احمد افتخاری،فرزند انقلاب بود.
عده‌ای تلاش کردند که این هنرمند را مصادره کنند اما احمد خودساخته بود و نگذاشت که عقبه‌ی درخشانش،سیاست زده شود. این بود که بخش مهمی از هنرش را وقف انقلاب و ارزش‌های دفاع مقدس و هنر دینی کرد. نمایش کار کرد و مستند دفاع مقدس ساخت و عکاسی مذهبی کرد و...
در کارنامه‌ی احمد روزنامه نگاری هم هست.
او برای نشریات مختلف قلم می‌زد.
چه آن زمان که در بابلسر دانشجوی هنر بود و با نشریات دانشجویی همکاری می‌کرد و چه آن زمان که در کلاله،برای منشأت قلم می‌زد و از دغدغه‌های مقدس اش می‌گفت!
وجود احمد افتخاری با فرهنگ و هنر عجین شده بود.
رویایی جز «آرمانشهر هنر » نداشت.
او می‌خواست که شهروند «هنرشهر » باشد.
شهر زیبایی‌های خدا...
آرمانشهر فرهنگ و هنر...
شهری که مردمش با زبان هنر با هم تکلم می‌کنند!!
در کارنامه‌ی احمد،ده‌ها نمایش،چند فیلم و مستند،صدها قطعه عکس،ده‌ها تابلو خوشنویسی و نقاشی خط،ده‌ها اثر شیشه و سفال و صفحاتی چند نوشته مانده است.
من با احمد رفاقتی برادرگونه داشتم به قدمت کودکی و نوجوانی مان! با او اختلاف نظر هم داشتم. اما تمام تاریخ رفاقتمان را شاهد می‌گیرم که از احمد ذره‌ای بداخلاقی و بی تعهدی ندیدم و ای کاش همه بتوانیم احمد افتخاری بشویم در علاقه‌مندی به « هنر اخلاق گرا »!
در دوران شیوع ویروس کرونا،داغ‌های بسیاری دیدم اما احمد افتخاری را،داغ بر دل نشسته‌ی خود می‌دانم. «اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا»...
این شهروند تراز آرمانشهر هنر و فرهنگ،در ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹ تمام هنرهایش را به حضرت جمیل تسلیم و با رفتنش هنرمندان استان گلستان را سوگوار کرد.
تحلیل و شرح آثار احمد افتخاری عزیز،بماند برای زمانی دیگر. در این مجال،قصد داشتم از او یاد کنم و به خود و دوستانم یادآوری کنم که ؛
« عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید
ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی... »
 

 

*غروب روز شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ احمد افتخاری فر کارشناس تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و از هنرمندان پیشکسوت تئاتر کلاله و استان پس از حدود ۱۰ روز مقاومت در برابر کرونا در بیمارستان شهرستان کلاله دار فانی را وداع گفت.

 

*سردبیر واحد نمایش رادیو گلستان




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود مجید فروغی، فعال رسانه‌ای و مدیرروابط عمومی روز گذشته با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان، بازیگران، مدیران و کارکنان معاونت امورهنری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، بنیاد رودکی، دفتر آموزش، سازمان ...

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

نمایش «مافیای روباه‌ها» به کارگردانی امید بنکدار که در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است، به مدت ۱۰ شب دیگر تمدید شد.

|

نظرات کاربران