در حال بارگذاری ...
از سوی دبیر جشنواره منتشر شد:

اصلاحیه فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان

فرشید مصدق دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان به منظور افزودن دو بخش جدید به فراخوان، نسخه اصلاح شده آن را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در گلستان،فرشید مصدق که چند روزی است طی حکمی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان منصوب شد،به منظور افزودن دو بخش جدید به فراخوان،نسخه اصلاح شده آن را منتشر کرد.
در نسخه اصلاح شده فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان آمده است:

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه‌ترین و مهمترین رویداد تئاتری استان‌ها در سال‌های اخیر جایگاه مهمی برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه‌های ملی،قومی،منطقه‌ای و جغرافیایی بوده است. برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه،ارتقاء تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش آن تأکید دارد. در سال‌های اخیر این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز و ظهور بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی،تقویت و حمایت از گروه‌های اجرایی متمرکز شده است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با استعانت از درگاه حضرت حق و با توجه به سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی و در جهت روشن نگهداشتن چراغ تئاتر و تقویت و حمایت از گروه‌های نمایشی و اجراهای عمومی ارزشمند،پس از هم اندیشی و بهره گیری از خرد جمعی و نظرات سرپرستان محترم گروه‌های نمایشی،با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان و با در نظر گرفتن شرایط ویژه بیماری کرونا فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان را به شرح ذیل اعلام میدارد.

شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:

۱- سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان،در سه بخش(الف:مسابقه اصلی صحنه‌ای ب:مسابقه تئاتر کوتاه ویژه آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های تئاتر ج:مسابقه تک گویی مردان و زنان)و به صورت رقابتی برگزار خواهد شد. بخشهای الف و ب صرفا به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی اختصاص دارد.

۲- اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره،با نمایش‌هایی است که به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و با بهره‌گیری از شیوه‌ها و شگردهای جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد. (پرداختن به فرهنگ،هنر و تمدن اقوام گلستان،افتخاری است برای سی و دومین جشنواره‌ی تئاتر گلستان و ایران در راه جهانی شدن)

۳- ارائه مجوز کتبی نویسنده،مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره از سوی کارگردان و گروه متقاضی،به دبیرخانه جشنواره استان و حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است.

۴- متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر،نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده،مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند. در صورت عدم رعایت این مهم،مسئولیت هر گونه عدم شفاف‌سازی متوجه نویسنده و کارگردان اثر خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر،ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف نماید.

۵ - بخش مسابقه اصلی صحنه‌ای سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان،صرفا مختص آثاری است که اجرای عمومی آنها در فاصله زمانی اتمام سی و یکمین جشنواره تئاتر استان گلستان(دی ماه ۹۹)تا آخرین مهلت ارسال اثر مندرج در این فراخوان(۲۵ مهر)حداقل ۵ نوبت به انجام رسیده باشد و اطلاعات نمایش در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر صفحه گلستان درج شده باشد. (در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری کرونا،پروانه نمایش اثر می‌بایست قبل از ارسال به جشنواره صادر شده باشد و گروه متعهد می‌شود بعد از حضور در جشنواره اجرای عمومی خود را در اولین فرصت ممکن به انجام برساند.)

۶- تمامی گروهای نمایشی متقاضی،می‌توانند فرم درخواست شرکت در جشنواره را در درگاه استانی تکمیل نمایند و یا به دبیرخانه جشنواره مراجعه نمایند.
آدرس درگاه گلستان:golestan.theater.ir
آدرس دبیرخانه:گرگان،تالار فخرالدین اسعد گرگانی،دفتر دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان
زمان مراجعه به دبیرخانه:صبح‌ها ۱۰ تا ۱۲ _ بعدالظهر‌ها ۴ تا ۷
شماره تماس مسئول ستاد:۰۹۱۱۷۲۶۷۴۴۶
شماره تماس دبیر جشنواره:۰۹۱۲۱۴۴۰۳۹۱

۷- بازبینی تمامی آثار در هر سه بخش از طریق فیلم انجام خواهد شد. ضمنا آثار باید تنها با یک دوربین و بدون قطع فیلمبرداری شده باشند.

شیوه برگزاری:

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره به یکی از دو شیوه زیر است:

الف- با حضور تماشاگر به صورت زنده در صورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی

ب- اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه‌های فضای مجازی

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا،چنانچه وضعیت بر اساس اعلام ستادهای استانی مقابله با کرونا غیرعادی باقی بماند،درباره نحوه برگزاری,انتخاب آثار و اجرای عمومی آثار تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان در راستای حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های آموزشگاهی و نیز گسترش علمی و آکادمیک عناصر پدیدآورنده‌ی تئاتر،بخش تئاتر کوتاه آموزشگاه‌ها و بخش تک گویی برای مردان و زنان را به فراخوان می‌افزاید.

شرایط حضور در بخش تئاتر کوتاه آموزشگاه‌ها:

۱.این بخش صرفا به آثار و نمایش‌های ایرانی اختصاص دارد.
۲.اثر نباید پیش از این در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده باشد.
۳.مدت زمان مجاز نمایشهای این بخش حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه است.
۴.ستاد جشنواره در این بخش تنها یک اثر برگزیده خواهد داشت.
۵.دریافت فرم درخواست شرکت در بخش تئاتر کوتاه(ویژه آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های تئاتر)از دبیرخانه جشنواره و تکمیل کردن فرم الزامی است.
۶.آثار باید تنها با یک دوربین و بدون قطع فیلمبرداری شده باشند.
۷.آخرین مهلت ارسال فیلم اثر در این بخش ۲۵ مهر است.
۸.هر آموزشگاه می‌تواند حداکثر ۲ اثر را به دبیرخانه ارائه کند.

شرایط حضور در بخش مسابقه تئاتر تک گویی مردان و زنان

۱. دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان یک تک گویی را برای مردان و یک تک گویی را برای زنان انتخاب کرده و به همراه خلاصه نمایشنامه و تحلیل متن به متقاضیان ارائه می‌دهد. متقاضیان می‌بایست با مراجعه به ستاد جشنواره و یا از طریق ارتباط مجازی با دبیرخانه متون مذکور را دریافت نمایند.
۲.دریافت فرم درخواست شرکت در بخش مسابقه تک گویی از دبیرخانه جشنواره و تکمیل کردن فرم الزامی است.
۳.آثار این بخش بدون موسیقی،طراحی صحنه و لباس،طراحی نور،چهره پردازی و استفاده از لباس مناسب ارزیابی می‌شوند.

تبصره:قدرت تحلیل متن و شخصیت بازی،درک و دریافت موقعیت شخصیت در تک گویی و ارائه نقش بر اساس خودکارگردانی و خلاقیت در نوع بازی و نیز استفاده هوشمندانه از بدن،بیان و فضا،از عناصر مهم ارزیابی بازی است.
۴.ستاد جشنواره در این بخش تنها یک بازیگر برگزیده در بخش زنان و یک بازیگر برگزیده در بخش مردان خواهد داشت.
۵.آثار باید تنها با یک دوربین و بدون قطع فیلمبرداری شده باشند.
۶.آخرین مهلت ارسال فیلم اثر در این بخش ۲۵ مهر است.
۷.متقاضیان این بخش جهت تامین محل تمرین و فیلمبرداری از اثر می‌توانند به ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان محل سکونت خود مراجعه و درخواست همکاری نمایند(ادارات تمامی شهرستان‌ها از سوی معاونت هنری اداره کل موظف به همکاری شده‌اند)

۸.طی هماهنگی‌های صورت گرفته،گروههای متقاضی شرکت در بخش تک گویی در تمامی شهرستان‌ها می‌توانند جهت تامین فضای مناسب تمرین و فیلمبرداری،به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

 

گاه‌شمار برگزاری جشنواره:

۱- مهلت ارسال آثار به‌صورت لوح فشرده یا درخواست بازبینی آثار به‌صورت زنده:۲۵ مهرماه

۲- اعلام آثار منتخب از سوی دبیرخانه:۲۵ مهرماه

۳- برگزاری جشنواره:۸ تا ۱۰ آبان‌




مطالب مرتبط

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند
برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند

با ورود هنرمندان گروه‌های نمایشی کشورهای چین و تاجیکستان حال و هوای برگزاری بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود گرفت.

|

در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 
در شهر گرگان به صحنه می‌رود

به تماشای رنگین کمانی از ایران فرهنگی در روز دوم جشنواره نمایش‌های آیینی‌و‌سنتی 

دومین روز از برگزاری بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی با اجرای پنج نمایش از شهرهای مختلف کشور پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. 

|

در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد
در آستانه آغاز اجراهای صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

گرگان آماده برگزاری یک رویداد فراملی شد

دست‌اندرکاران برگزاری بخش‌های صحنه‌ای و بین‌الملل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، با برگزاری یک جلسه ویژه از آمادگی کامل شهر گرگان برای میزبانی از یک رویداد نمایشی فرا ملی خبر دادند.

|

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

بخش صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغاز شد

از دیدار نماینده مجلس شورای اسلامی تا طرح یک موضوع مهم عمرانی
بخش صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغاز شد

از دیدار نماینده مجلس شورای اسلامی تا طرح یک موضوع مهم عمرانی

بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با اجرای پنج گروه نمایشی از استان‌های مختلف کشور در تالارفخر‌الدین اسعد گرگانی شهر گرگان و شهرستان کردکوی آغاز شد.

|

نظرات کاربران