در حال بارگذاری ...
رویا بختیاری در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

عاشقانه های شکسپیر را روی صحنه می برم

بر اساس بخش های عاشقانه و رمانتیک نمایش نامه های شکسپیر بعد از ثبات شرایط کرونایی نمایشی را روی صحنه اجرا می کنم.

رویا بختیاری کارگردان ، نویسنده و بازیگر تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت های جدید خود گفت : در دوران کرونایی که امکان بازی و کارگردانی نمایش وجود ندارد . مدتی است مشغول نوشتن نمایش نامه ای بر اساس عاشقانه های آثار شکسپیر هستم.

وی در ادامه ضمن اشاره به وجوهات مختلف نمایش نامه های شکسپیر افزود: در این مدت بازخوانی مجددی روی تمام نمایش نامه های شکسپیر انجام داده ام و تلاش می کنم حلقه اتصال عاشقانه های شکسپیر را در این اثرم بنویسم.

این نویسنده در باره ساختاری نوشتاری اثرش تاکید کرد: تلاش می کنم تمام این بخش های عاشقانه کارهای شکسپیر را به صورت موزاییک وار در کنار هم قرار بدهم . البته این نوع نوشتن کار سخت و چالش برانگیزی است و بسیار زمان بر است . ایام کرونا باعث شد مجال و فرصت تمرکز روی نوشتن این متن را به دست بیاورم . نکته مهم در نوشتن این نمایش نامه این است که به سراغ نمایش نامه های کمتر شناخته شده شکسپیر هم رفته ام و تلاش می کنم ضمن اینکه متن برای مخاطبی که آثار شکسپیر را خوانده لذت بخش باشد . برای مخاطبی که آثار شکسپیر را نخوانده نیز قابل فهم باشد. خواندن مقالات تخصص و کندوکاو در باره آثار شکسپیر را مد نظر قرار دادم که با نگاه کامل متن نوشته شود.

بختیاری با اشاره به تلاشش برای یافتن تکنیک اجرایی نمایش افزود: نکته مهم این است که تکنیک مورد نظر بتواند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند و اگر در نمایش بازی کنم به طور حتم از دوست دیگری برای کارگردانی دعوت خواهم کرد . زمان نمایش در حدود نود دقیقه است و برای جلوگیری از زیاد شدن تعداد بازیگران ، هر بازیگر چند نقش را ایفا خواهد کرد.

این کارگردان در باره فعالیت رویکردهای تخصصی تئاتر مثل تلویزیون تئاتر ایران در دوران کرونایی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود یکی از بهترین تصمیمات راه اندازی پلتفرهای تخصصی تئاتری است تا مخاطب به تئاتر دیدن عادت کند و از  آن دور نشود . البته نفس تئاتر با زنده اجرا شدنش عجین است. اما در این شرایط باید از این امکان در فضای مجازی بهره برد.

در کارنامه کاری رویا بختیاری نمایش هایی نظیراسب‌ به کارگردانی محمد رحمانیان؛ رقصی چنین… به کارگردانی محمد رضایی‌راد؛ یک دروغ زیبا،این کدوم پنج شنبه است؟ به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ؛ سیاه،سفید و گل نسترن،تب تربت به کارگردانی احمد ایرانی‌خواه؛ بازگشت به ‌خوان نخست به کارگردانی محمد رضایی؛ خانه عروسک به کارگردانی رهام مخدومی؛ هزاره‌های آه به کارگردانی علی‌اصغر راسخ‌راد دیده می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با بازیگر نمایش «عددهای نشده»

رویا بختیاری: نمایشنامه را که خواندم، از متن و شیوه کارگردانی ترسیدم!
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «عددهای نشده»

رویا بختیاری: نمایشنامه را که خواندم، از متن و شیوه کارگردانی ترسیدم!

رویا بختیاری، بازیگر نمایش «عددهای نشده» با بیان اینکه بازیگر باید طوری بازی کند که همه تماشاگران نقش او را به یاد داشته باشند می گوید نمایشنامه «عددهای نشده» را که خوانده، از متن و شیوه کارگردانی آن دچار ترس شده است.

|

نظرات کاربران