در حال بارگذاری ...
تلاش امارات متحده عربی برای توسعه فضاهای نمایشی

تاسیس یک سالن تئاتر در شهر ابوظبی

به زودی شهروندان پایتخت امارات متحده عربی می‌توانند از سالن تئاتر جدید شهر ابوظبی بازدید به عمل آورند. این سالن تئاتر جدید قرار است در پاییز امسال افتتاح شود.

به گزارش ایران تئاتر سالن تئاتر جدید شهر ابوظبی گنجایش پذیرایی از ۶۳۱ تماشاچی را خواهد داشت و قرار است تحت عنوان تئاتر ارث (Theatre by Erth) در مجموعه ارث (Erth) این شهر تاسیس شود. مجموعه ارث در عمل یک مجموعه تفریحی به شمار می‌رود که پیش از این به عنوان هتل و باشگاه اختصاصی افسران ارتش امارات متحده عربی شناخته می‌شد.

این مجموعه در سال ۱۹۹۷ میلادی افتتاح شد و تا سال ۲۰۰۳ میلادی تنها افراد وابسته به ارتش امارات متحده عربی و اعضای خانواده آنها امکان حضور در آن را داشتند. پس از این سال مجموعه تفریحی ارث درهای خود را به روی عموم باز کرد و هتل و باشگاه اختصاصی افسران در آن تاسیس شد. حال گردانندگان این مجموعه تفریحی قصد بازگشایی یک سالن تئاتر با امکان پذیرایی از ۶۳۱ تماشاچی را دارند.

سالن تئاتر مجموعه ارث با همکاری آژانس «Outside The Box Events» تاسیس و اداره خواهد شد. با اینکه عمده فعالیت این آژانس بر برگزاری و سازماندهی مجالس و گردهمایی‌های بزرگی نظیر مجالس عروسی مجلل، مهمانی‌ها، رویدادهای خیریه و نظایر آن متمرکز است، اما مدیران آن به تازگی پروژه‌های مختلف مرتبط با تئاتر را نیز به انجام رسانده‌اند؛ پروژه‌هایی که به طور عمده با نام «تئاتر توسط – Theatre by» شناخته می‌شود. یکی از پروژه‌های اخیر آنها در این زمینه همکاری در تاسیس سالن تئاتر هتل شناور ملکه الیزابت ۲ (Queen Elizabeth 2) در دبی بود که «Theatre by QE2» نام داشت.

ملکه الیزابت ۲ در عمل یک کشتی بزرگ تفریحی و مسافرتی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط امارات متحده عربی خریداری شد و در ساحل دبی پهلو گرفت. این کشتی پس از بازسازی کامل بدون اینکه دوباره به دل دریا و اقیانوس بزند به یک هتل چهار ستاره تبدیل شد. پس از آن امکانات این هتل در طول زمان افزایش یافت و هتل شناور امارات در ادامه به اماکن فرهنگی نظیر سالن تئاتر و یک موزه کوچک نیز مجهز گردید.

 

نظر مدیر سالن تئاتر جدید شهر ابوظبی در مورد این سالن

شیخ الکعبی مدیر ارشد مجموعه تفریحی ارث تاسیس سالن نئاتر جدید این مجموعه و شهر ابوظبی را اقدامی در جهت پذیرایی بهینه از مهمانان این شهر می‌داند و معتقد است: «تاسیس سالن تئاتر جدید ابوظبی ارتباط مستقیمی با مهمان‌ نوازی مردم این شهر دارد و ما به عنوان مدیران این سالن افتخار انجام آن را داشته‌ایم. این سالن تئاتر موجب تکمیل شدن امکانات فرهنگی، رفاهی و تفریحی مجموعه ارث می‌شود و می‌تواند خاطرات خوبی را برای بازدیدکنندگان از این مجموعه و ساکنان شهر ابوظبی رقم بزند.»

با وجود آنکه هنوز تاریخ افتتاح دقیق سالن تئاتر جدید شهر ابوظبی مشخص نیست اما فرآیند بازگشایی آن در ماه اکتبر امسال (مهر ماه) مورد تایید قرار گرفته است. علاوه بر آن تایید شده است که امکان حضور در این سالن تئاتر و تماشای نمایش‌های آن برای عموم آزاد خواهد بود. در صفحه اختصاصی سالن تئاتر مجموعه ارث نام تعدادی نمایش مشاهده می‌شود که از آنها به عنوان نخستین نمایش‌هایی که قرار است در این سالن تازه تاسیس اجرا شود، نام برده شده است. از میان این آثار می‌توان به نام نمایش‌های موزیکالی نظیر آلیس در سرزمین عجایب و سیندرلا اشاره کرد. علاوه بر آن نام نمایش اختصاصی فیل جادویی (Magic Phil) نیز در این لیست به چشم می‌خورد.

هنرمند جوان انگلیسی  برایتون فیلیپ نلسون که اکنون در امارات متحده عربی به فیل جادویی مشهور است در سال ۲۰۱۳ میلادی یعنی در زمانی که تنها ۲۲ سال سن داشت برای تعطیلات از انگلستان به امارات متحده عربی سفر کرد و خیلی زود در این کشور ماندگار شد. او اکنون در مناطق مختلف امارات برای کودکان نمایش اجرا می‌کند و نزد افراد کم سن و سال بسیار محبوب است. نمایش‌های فیل جادویی ترکیبی از شعبده‌بازی و اجراهای کمدی بر مبنای داستان‌های فولکلور شناخته شده شرقی و غربی نظیر «علاءالدین و چراغ جادو» و «رابین هود» است و برای مخاطبان کودک اجرا می‌شود. با توجه به اینکه اجراهای فیل جادویی هر سال مفصل‌تر از سال قبل برگزار می‌گردد و محبوبیت آن به شکل فزاینده افزایش می‌یابد جای تعجبی ندارد که مدیران سالن تئاتر تازه تاسیس ابوظبی بخواهند برای جلب نظر تماشاچیان از او برای اجرا در سالن نمایش خود دعوت به عمل بیاورند.

به هر حال علاقه‌مندان تئاتر در امارات متحده عربی و پایتخت این کشور یعنی شهر ابوظبی از مهر ماه امسال محل جدیدی برای تماشای نمایش خواهند داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران