در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

جشنواره‌های استانی در صدر اخبار شهرستان‌ها

در هفته‌ای که گذشت تقریبا تمامی اخبار شهرستان ها به جشنواره های استانی اختصاص داشت که به عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتری سال در هر استان برگزار می‌شود و از اعتبار خاصی برخوردار است.

در هفته گذشته،انتصاب دبیر جشنواره تئاتر بسیج استان مازندران،رونمایی پوستر و افتتاح دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه مازندران،انتشار فراخوان بیست و سومین جشنواره تئاتر استان قزوین، آخرین مهلت ارسال آثار به همایش ملی مجازی شبیه خوانی و آیین‌های نمایشی محرم خوزستان، ارسال ۴۱ اثر به جشنواره تئاتر خیابانی بسیج مازندران، انتشار فراخوان سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، اصلاحیه فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان، انتصاب رییس شعبه مرودشت موسسه هنرهای نمایشی فارس، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فرهنگی و هنری «ایثار» استان تهران، فراخوان مسابقه طراحی پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران، هفته پایانی مهرماه انتخابات انجمن خراسان رضوی، انتشار فراخوان جشنواره تئاتر استانی اردبیل، برگزاری سوگواره تعزیه استانی در کهگیلویه و بویراحمد، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره مونولوگ یزد- تین، انتصاب دبیر پنجمین جشنواره تئاتر استانی اروند و افزودن یک بخش به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند.بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

انتصاب دبیر جشنواره تئاتر بسیج استان مازندران

یاسر محمودی طی حکمی از سوی حمیدرضا هراسانی مسئول سازمان بسیج هنرمندان مازندران به عنوان دبیر جشنواره تئاتر بسیج استان مازندران منصوب شد. یاسر محمودی متولد 1358 ، لیسانس مدیریت امور فرهنگی، برنامه ریزی فرهنگی، فوق دیپلم فیلم سازی،–عکاسی و فیلم برداری، کارشناس هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مازندران، کارشناس آموزش و پژوهش حوزه هنری استان مازندران، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران (1398 الی 1400) رئیس انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان مازندران است.

 

رونمایی پوستر و افتتاح دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه مازندران

مراسم رونمایی پوستر سوگواره تعزیه استان مازندران و افتتاح دبیرخانه دائمی تعزیه در شهرستان آمل با حضور مسئولین و پیشکسوتان عرصه تعزیه برگزار شد. در این رونمایی عباس زارع مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، محسن محمدی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، منصور علی اصغری مسئول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، امیر امیرنیا رئیس اداره ارشاد شهرستان آمل، علی عظیمی دبیر سوگواره تعزیه مازندران، گروه تعزیه خوان سوگواره، جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان عرصه نمایش در اداره ارشاد شهرستان آمل حضور داشتند و ضمن رونمایی از پوستر سوگواره تعزیه، دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه مازندران نیز افتتاح شد. دبیرخانه دائمی سوگواره از روز شنبه  ۲۰ شهریورماه جاری آماده میزبانی مسئولین، داوران و شرکت کنندگان سوگواره خواهد بود.

 

انتشار فراخوان بیست و سومین جشنواره تئاتر استان قزوین

با اعلام دبیرخانه فراخوان بیست و سومین جشنواره تئاتر استان قزوین منتشر شد و این جشنواره در آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان با هدف پیشبرد سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر در سراسر نقاط استان، بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر استان قزوین را به عنوان مهم‌‌ترین رخداد تئاتری استان با تمرکز بر اجراهای عمومی برگزار می‌کند. جشنواره در بخش صحنه ای و به صورت رقابتی برگزار می شود و صرفا اختصاص به آثار ایرانی دارد، جشنواره تئاتر استانی صرفا به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عموم آنها به انجام رسیده است تعلق دارد . لذا گروه هایی که حد فاصل زمانی پس از اتمام جشنواره استانی در سال 1399 و تا پایان مهر ماه  1400 آثار خود را تولید کرده و به اجرای عمومی در آورده اند می توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند. جشنواره به جز بخش رقابتی می تواند به تشخیص دبیر جشنواره و یا شورای سیاست گذاری ، میزبان آثار نمایشی در بخش هایی همچون میهمان ، جنبی و یا خیابانی باشد و... . این جشنواره 26 لغایت 30  آبان ماه 1400 برگزار می‌شود.

 

آخرین مهلت ارسال آثار به همایش ملی مجازی شبیه خوانی و آیین‌های نمایشی محرم خوزستان

۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ثبت نام فرم همایش و ارسال آثار به دبیرخانه همایش است. آثار متقاضیان شرکت در سوگواره فقط باید به صورت تک بازیگر یا تک شبیه خوان در مدت زمان حداکثر ۱۵ دقیقه و براساس نسخ معتبر تولید و ضبط شده باشند و به لحاظ متن و شیوه‌ی اجرایی مبتنی بر اصول و فنون خاص انواع نمایش‌های یاد شده در بخش‌های سه گانه همایش باشد.

 

ارسال ۴۱ اثر به جشنواره تئاتر خیابانی بسیج مازندران

جشنواره تئاتر خیابانی بسیج در سال‌های گذشته در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای برگزار شد،اما در سال جاری با شیوع کرونا در بخش خیابانی برگزار می‌شود. نقش مقاومت،رشادت و ایثارگری مردم مازندران در دفاع مقدس،پاسداشت فداکاری،رشادت،ایثارگری مدافعان حرم و سلامت،تأثیر بحران شیوع کرونا برجامعه و لزوم رعایت آن با شیوه‌نامه‌های بهداشتی،آگاهی بخشی و دانش‌افزایی در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد،طلاق و بیکاری و تلاش برای پیشگیری از این آسیب‌ها،نمایش منطبق با شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و معضلات شهری از موضوعات جشنواره تئاتر بسیج است. مهلت ارسال متن‌ها و طرح‌های نمایشی تا 10 شهریور است و تا کنون ۴۱ اثر به این دبیرخانه ارسال شده است.

 

انتشار فراخوان سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر

سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان با همکاری اداره کل و انجمن هنرهای نمایشی ایران و همراهی و مشارکت گروه‌های تئاتری منتشر شد. این جشنواره به‌ منظور ارج نهادن به تلاش‌های هنرمندان تئاتر استان و باهدف ارتقاء و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش و نیز حمایت از تولید و اجرای عموم در سطح استان سی و سومین جشنواره تئاتر استان بوشهر را آبان ماه امسال برگزار می‌شود .موضوع آثار متقاضی شرکت در جشنواره سی و سوم آزاد است، با توجه به نام‌گذاری استان به نام پایتخت قرآنی کشور آثاری که به موضوعات و مضامین قرآنی به پردازند به شکل ویژه حمایت خواهند شد، آثار متقاضی صرفا باید ایرانی باشند، آثار اقتباسی به‌شرط درج کامل اثر مبدأ می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند، مجوز کتبی نویسنده هنگام ثبت تقاضا خود به دبیرخانه جشنواره واقع در امور هنری اداره کل ارشاد مراجعه نمایند. گروه‌های شهرستانی به خاطر شرایط موجود می‌توانند از طریق تماس با کارشناس تئاتر استان تقاضای خود را ثبت نمایند.

 

اصلاحیه فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان به منظور افزودن دو بخش جدید به فراخوان، نسخه اصلاح شده آن را منتشر کرد. به منظور افزودن دو بخش جدید به فراخوان، نسخه اصلاح شده آن منتشر شد، با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره به یکی از دو شیوه زیر است: با حضور تماشاگر به صورت زنده در صورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اجرا برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه‌های فضای مجازی. دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان در راستای حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های آموزشگاهی و نیز گسترش علمی و آکادمیک عناصر پدیدآورنده‌ی تئاتر،بخش تئاتر کوتاه آموزشگاه‌ها و بخش تک گویی برای مردان و زنان را به فراخوان افزود.

 

انتصاب رییس شعبه مرودشت موسسه هنرهای نمایشی فارس

از سوی امید وامق مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان فارس،حکم هادی امامی مقدم به عنوان مدیر شعبه مرودشت موسسه هنرهای نمایشی فارس توسط رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی مرودشت و مدیرعامل موسسه هنرهای نمایشی فارس به وی اهدا شد. مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان فارس به همراه هادی امامی مقدم عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان فارس،در دیدار از چهار شهرستان در شمال استان فارس،ضمن اهدای احکام روسای انجمن نمایش شهرستان‌های مذکور با روسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از هنرمندان و رئیس جدید انجمن نمایش آن شهرستان به گفتگو نشستند. شهرهای مرودشت،خرمبید،آباده و اقلید شهرهایی بودند که به‌عنوان میزبان،پذیرای نمایندگان هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان فارس بودند.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فرهنگی و هنری «ایثار» استان تهران

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نخستین جشنواره استانی فرهنگی و هنری «ایثار» شهرستان‌های استان تهران تا ۳۱ شهریور تمدید شد. به دلیل استقبال هنرمندان و درخواست آنها بابت فرصت بیشتر، زمان ثبت‌نام و ارسال آثار هنری به دبیرخانه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «ایثار» شهرستان‌های استان تهران تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد. اجرای تئاتر خیابانی ، نمایشنامه نویسی، طرح و ایده خیابانی، طراحی پوستر، سرود و نماهنگ و نمایشگاه عکس و پوستر بخش های مختلف نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «ایثار» را تشکیل می دهند.

 

فراخوان مسابقه طراحی پوستر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران

دبیرخانه جشنواره،فراخوان مسابقه طراحی پوستر « بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران » را منتشر کرد. دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران طبق مصوبه شورای سیاست گذاری این جشنواره و با هدف ایجاد تعامل بین هنرمندان رشته‌های مختلف و به کارگیری ظرفیت‌های قابل توجه هنرمندان هنرهای تجسمی استان تهران به ویژه طراحان این عرصه،در نظر دارد طرح پوستر جشنواره مذکور را در قالب مسابقه (به شرح زیر) از بین طرح‌های ارسالی انتخاب نماید. شرکت برای عموم آزاد است،هر طراح می‌تواند حداکثر با ارائه ۳ اثر در این مسابقه شرکت کند،طراحان باید از لوگوهای(اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) و (انجمن نمایش استان تهران) استفاده نمایند و به برگزیده دیپلم افتخار،تندیس جشنواره و جایزه نقدی اهدا می‌شود.

 

هفته پایانی مهرماه انتخابات انجمن خراسان رضوی

تاریخ برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی هفته پایانی مهرماه سال جاری تعیین شد . بر اساس مصوبه جلسه مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای نمایشی که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان برگزار شد تاریخ برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی هفته پایانی مهرماه سال جاری تعیین شد. پس از انتشار فراخوان و ارسال آن برای سرپرستان گروه های نمایشی استان تا پایان مهلت تعیین شده، تعداد 32 نفر برای انتخابات پیش رو کاندیدا شده اند که از این میان 9 نفر برای هیات رئیسه، 19 نفر هیات مدیره و 4 نفر بازرس کاندیدا هستند. تعداد 71 نفر از گروه های فعال سطح استان طبق اعلام سرپرستان گروه ها و برابر ضوابط شیوه نامه جهت تشکیل مجمع عمومی و شرکت در انتخابات، واجد شرایط رای دادن هستند.

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر استانی اردبیل

فراخوان بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل منتشر شد. این جشنواره در نیمه دوم آبان ماه برگزار می‌شود .اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی کشور،مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل با توجه به اهمیت نقش و جایگاه هنرنمایش  در شرایط  دشوار اجتماعی و شیوع بیماری کرونا با هدف توسعه، تداوم و بقاء هنرهای نمایشی بیبست و نهمین جشنواره تئاتر استان اردبیل را برگزار می‌کند. اولویت‌های موضوعی جشنواره: نگاه ویژه و هنرمندانه به شعار سال 1400- تولید، پشتیبانی، مانع زدایی ها، آسیب‌های اجتماعی، ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه و تکریم کادر درمان با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی،  ادبی و آداب و سنت‌های منطقه است و زمان برگزاری جشنواره نیمه دوم آبان ماه است.

 

برگزاری سوگواره تعزیه استانی در کهگیلویه

برگزاری سوگواره استانی تعزیه به میزبانی شهر دهدشت در روزهای پایانی شهریور۱۴۰۰. هم اکنون بیش از 10 گروه نمایشی در شهرستان در ماه‌های محرم، صفر و رمضان فعالیت دارند. سوگواره استانی تعزیه با حضور گروه‌های تعزیه خوانی استان از سال 1383 تاکنون در حال برگزاری است که امسال به میزبانی شهر دهدشت برگزار می‌شود. این سوگواره در تاریخ ۲۹ و ۳۰ شهریور در دفتر هنرهای نمایش شهرستان کهگیلویه اجرا خواهد شد.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره مونولوگ یزد- تین

ارسال آثار جشنواره مونولوگ یزد-تین تا ۲۰ شهریور تمدید شد. مؤسسه فرهنگی هنری کریاس با حمایت اداره کل ورزش وجوانان استان یزد و همکاری سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری وانجمن نمایش استان یزد نخستین جشنواره مونولوگ تین (تئاتر یک نفره) را در استان یزد برگزار می‌کند. آثار شرکت کنندگان در این جشنواره در سه بخش مورد رقابت و داوری قرار می گیرد. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ی این جشنواره تا 20 شهریور تمدید شده است و شرکت کنندگان باید در هنگام ثبت نام و بارگذاری اثرخود عنوان کنند که متقاضی شرکت در کدام بخش: هنرمندان استان، کشف استعدادهای نو و یا هنرمندان توان خواه هستند. این جشنواره با هدف ارتقاء سطح کیفی بازیگری در استان باتوجه به علاقه مندان به این عرصه وهمچنین وجود دانشگاه و مراکز آموزش بازیگری متعدد درسطح شهر و ترویج کتاب و کتابخوانی در بین جوانان علاقه‌مند به هنربازیگری برگزار می‌گردد و آثار برگزیده جشنواره با حمایت اداره کل ورزش وجوانان استان یزد و همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، در صورت امکان، اولویت اجرا خواهند داشت .

 

انتصاب دبیر پنجمین جشنواره تئاتر استانی اروند

با حکم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند،امیر حسین افتخار پذیرایی به‌عنوان دبیر پنجمین جشنواره استانی منطقه آزاد اروند منصوب شد. امیرحسین افتخارپذیرایی از نویسندگان،کارگردانان،تهیه کنندگان و بازیگران تاتر و تلویزیون است که پیش از این، دبیر و داور چندین جشنواره و همایش تئاتر،مدرس بازیگری و نیز ریاست انجمن هنرهای نمایشی آبادان را عهده داشته‌است .بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته پنجمین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند از ۲۷ لغایت ۳۰ آبان ماه جاری در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد .

 

افزودن یک بخش به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان

بخش مسابقه طرح،ایده‌‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اضافه شد. در راستای حمایت، پرداختن و اهمیت دادن به طرح و ایده به عنوان نقطه شروع در اجراهای بیرونی و دیگرگونه های اجرایی و همچنین توجه دادن هنرمندان تئاتر خیابانی در فرایند رسیدن به اجراهای فاخر و ماندگار از تمرین‌‌نگاری طرح و ایده اولیه، بخش مسابقه طرح، ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی به سایر بخش‌های جشنواره اضافه شد.: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا 10 مهرماه سال‌جاری در نظر گرفته شده است و در مراسم اختتامیه نیز به برگزیده‌های این بخش جوایز اهداء می‌شود. همچنین در نظر است که با همکاری انتشارات نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی مجموعه آثار برگزیده این بخش و طرح و ایده‌های برتر و برگزیده دوره‌های قبل به صورت کتاب چاپ شود. فراخوان بخش مسابقه طرح، ایده‌‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در ادامه خبر است.




نظرات کاربران