در حال بارگذاری ...
مروری بر روند تعیین حریم تئاتر شهر به بهانه مصوبه جدید وزارت میراث فرهنگی

گره ای که به دندان سیاست آمد، بادست خرد باز می شود

ایران تئاتر : داستان فقدان حریم تئاتر شهر و تلاش برای احیای آن ، حکایتی است به درازای بیش از دو دهه . حکایتی که قهرمان اصلی آن امید اهالی فرهنگ است و ضد قهرمانش روند فرسایشی ندانم کاری های مستمر تصمیم سازان خارج از حوزه فرهنگ و هنر است ؛ داستانی پر آب چشم که بارها به سرانجام رسیده و باز هم متوقف شده است و حالا می رود تا با مصوبه جدید وزارت میراث فرهنگی به سرانجام برسد .

 

روایت می شود با تصمیم شهردار وقت تهران برای حذف حصار و حریم پارک ها بوستان های شهر ، حریم پارک دانشجو هم برداشته شد . اما در این میان حصار حریم تئاتر شهر نیز که پیشتر برای هماهنگی با ساختار شهر و زیبایی بصری نمای شهری همشکل و همگون با حصار پارک دانشجو ساخته شده بود ، بدون توجه به اهمیت حفظ حریم این مجموعه هنری همزمان با حصار پارک مجاور حذف شد . در ابتدای این اقدام و در میان شور وشوق تغیرات فضای شهر تهران ،معضل چندانی بروز پیدا نکرد . اما رفته رفته نامشخص بودن حریم تئاتر شهر زمینه اشکالات امنیتی و اخلاقی را نمایان ساخت . تا اینکه کار در سال های اخیر  به  هفت‌تیرکشی در اطراف مجموعه تئاتر شهر و راه یافتن  افراد نادرست به حریم این مجموعه، دست‌فروشان اطراف پارک دانشجو، معتادان، پاتوق و گعده‌های ناسالم غیر اخلاقی  در حوالیاین سازه مهم میراث فرهنگی و دزدی از مجموعه تئاتر شهر، قصه‌ای شد که سردراز دارد . اما روند پیگیری اداره کل هنرهای نمایشی با ایجاد اجماع بین سازمان های ذی نقش درباره تعیین حریم تئاتر شهر بارها به سرانجام عملی رسید ولی  به دلیل ورود افارد غیر کاشناس هرگز عملیاتی نشد و این طرح مهم با چوبی در میان چرخ اش متوقف شد . اسفند ماه سال 99 می رفت که کار اجرایی تعیین حریم تئاتر و ایجاد حصار شاخص این حریم آغاز شود اما اضهار نظر تعدادی از اعضای غیر مرتبط شورای شهر با موضوعات فرهنگی و هنری باعث شد این طرح اجرایی به حاشیه ای سیاسی کشیده و متوقف شود. 

در این مجال شائیه رفتار انتخاباتی برای جریانی در شوارای  شهر که امیدی به انتخاب دوباره را نداشتند و از در مخالفت با این طرح با فرافکنی در پی تیتر سازی و تبلیغات ضمنی را داشتند بالا گرفت و در مقابل واکنش هنرمندان سراسرکشور  در قالب انتشار ده ها یادداشت و بیانیه جمعی روسای انجمن های هنرهای نمایشی سراسر کشور و ...در سایت ایران تئاتر بازتاب یافت .  

کارپیگیری که مدیران مختلف تئاتر شهر و مدیران کل مختلفی را به خود دیده بود  اما از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور رها نشد. تا اینکه قادر آشنا به تازگی  اعلام کرد وزارت میراث فرهنگی دوشنبه ۲۲ شهریور طی بررسی‌های کارشناسانه حریم مجموعه تئاتر شهر را تعیین و مصوب کرد.

 

این روزها اگر در اطراف بوستان دانشجو عبور کرده باشیم، شرایط بهتری را به لحاظ رفت و آمد و جمعیت دست‌فروشان و شلوغی گعده‌های خاص شاهد هستیم و امیدواریم که این اتفاق مقطعی نباشد و بتوانیم شاهد شهری سالم برای تردد خانواده‌ها باشیم. حال اینکه جمع آوری دست‌فروشان اطراف تئاتر شهر به معنای ساماندهی آنها است یا جمع کردن آنها از یک منطقه و بردنشان به منطقه دیگر و باز هم همین داستان در محدوده دیگری و اینکه گعده‌های ناسالم عده‌ای معتاد و پاتوق‌های افراد خاص به کجا کشیده شده است، نیز جای بحث زیاد دارد.

مسیر رفته تا سرانجامی چنین نیاز به بازخوانی مستمر و بی وقفه می خواهد زیرا همچنان جریان ها و افرادی هستند که با انگیزه های مختلف قصد جلوگیری و توقف تعیین این حریم را دارند . بنابذراین بازخوانی این روند تنها راه جلوگیری از فراموشی است فراموشی ای که بارها وبارها زمینه توقف ان طرح مهم را رقم زد . 

 

امید به برنامه‌ عملیات حصارکشی تا اجرایی شدن طرح پهنه رودکی

پس از سال ها تلاش کور برای محقق شدن تعین حریم تئاتر شهر شهرام کرمی مدیر کل وقت هنرهای نمایشی  در سال 98 در این باره می‌گوید: جلسه‌ای که با شورای شهر برگزار کردیم خوشبختانه جلسه عملیاتی و موفقی بود. یکی از مشکلات ما این است که در بحث فعالیت‌های اجرایی با هم هم فکری و هماهنگی نداریم و سعی نمی‌کنیم با تعامل مسائل را در چارچوب‌های مختلف حل کنیم تا به نتیجه برسیم.

وی در این باره می‌افزاید: در ارتباط با حفظ امنیت تئاتر شهر نیز مسائل عملیاتی زیادی مطرح شد و قرار شد برنامه کوتاه و بلند مدت داشته باشیم و هر نهادی بنا به وظیفه خود عمل کند. ابتدا قرار شد مطالعاتی در زمینه معضلات و مسائل مختلف اطراف تئاتر شهر صورت بگیرد و نیروی انتظامی نیز آسیب‌ها را مطرح کرد. منتها نمی‌توان یک شبه انتظار داشت که معضلات رفع بشوند. به هرحال چهارراه ولی‌عصر (عج)، مکان شلوغی است با خروجی مترو، تجمع گروه‌های پرتردد مردمی و عدم حصار در اطراف تئاتر شهر که قابل دسترسی است، اینها همه نیاز به برنامه‌ریزی دارند.

نمی‌توان یک شبه انتظار داشت که معضلات شهری رفع بشوند. چهارراه ولی‌عصر مکان شلوغ و پرترددی به لحاظ مترو تهران و تجمع گروه‌های مردمی است.

 

محصورسازی تئاتر شهر کارشناسی می‌طلبد

پیشتر اتابک نادری و پیمان شریعتی به عنوان مدیران وقت تئاتر شهر تلاش ویژه ای برای ایجاد زمینه های تحقق این مهم کرده بودند . سعید اسدی چندمین مدیر درگیر با موضوع نیز این باره می‌گوید که در جلسه شورای شهر مقرر شد،‌ تعامل بینا بخشی بین شهرداری منطقه، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد، آنچه قرار است عملیاتی بشود این است که دست‌فروشان اطراف ساماندهی و محیط از بزه کاران مقیم پاکسازی شود.

وی در ادامه نیز می‌افزاید که درباره طرح محصور سازی تئاتر شهر در گذشته ایده‌هایی مطرح بوده، منتها چون شهرداری ایده‌اش این بود که دسترسی مردم به بناهای فرهنگی بیشتر باشد، چنین اتفاقی نیافتاده و حصارها برداشته شده است. همین ایده خود تئاتر شهر را در خطر خیلی مسائل قرار داده است. الان بسیاری از موزه‌ها و فضاهای فرهنگی برای حفظ و حراست میراث خود نیازمند حفاظت و حراست بیشتر هستند. در نهایت حصارکشی اطراف تئاتر شهر نیاز به کارشناسی دارد و نیاز به تغییر وضعیت کلی بوستان دانشجو و راه اندازی پهنه رودکی دارد.

اسدی همچنین یادآور می‌شود که آنچه در پایان مدنظر این جلسه قرار گرفت، این بود که بخش‌های مختلف وظایف خود را انجام دهند و شهرداری منطقه یازده و شش نیز بودجه لازم را برای تأمین هزینه‌های این مکان برآورد و تخصیص دهند؛ اما این نکته لازم به ذکر است که تنها با رویکردهای سلبی نمی‌توان کار را پیش برد بلکه برخوردهای سلبی مقطعی است و ما نیاز به کارهای ایجابی داریم تا فضاهای فرهنگی‌مان رفته رفته بافت اجتماعی‌اش تغییر کند.

 

تعیین مالکیت محوطه و حدود حریم تئاتر شهر دردستور کار شهرداری قرارگرفت


تیرماه 1398 در نشست مسئولین شهری ، فعالان رسانه ای و خبرنگاران تئاتر بر لزوم تعیین مالکیت حریم تئاتر شهر به عنوان اولین قدم در شناسایی مسئولیت ها  و رفع معضلات این مجموعه تاکید شد و در دستور کار شهردار قرارگرفت .

در نشست خبرنگاران تئاتر و مدیران و مسئولان فرهنگی بعدازظهر شنبه 1 تیرماه در به همت عمارت نوفل‌لوشاتو و در محل این مجموعه هنری برپا شد. این نشست با حضورمحمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،محمدجواد رشیدی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱، علی‌اصغر طاهری، شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱، و جمعی از فعالان رسانه ای حوزه تئاتر برگزار شد.

خبرنگاران حاضر در این ارتباط معتقد بودند که همیشه  در بزنگاه هایی اینچنین مسئولان فرهنگی شهرداری منطقه یا شورای شهر از برگزاری جلسات و قول و وعده اجرایی کردن طرح و برنامه های مختلف از جمله در ارتباط با پهنه رودکی و حریم تئاتر شهر را می دهند،اما پرسش این است که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران قرار است چه کارکرد و مکانیسم عملی  را دراین باره اتخاذ کند؟ 

محمدجواد حق‌شناس در ارتباط با این پرسش ها بیان کرد: بحثی که مربوط می شود به شورا و شهرداری این است که ما هم در برنامه پنج ساله و هم در بودجه سالانه تلاش داریم تا حداکثر حمایت و مساعدت خودمان را برای توسعه زیرساخت ها و کمک به شکل گیری فضاهایی که به به طور مستقیم و غیرمستقیم در خدمت هنر و فرهنگ کشور و مشخصاً هنر نمایش و سینما قرار بگیرد. شاید یکی از این موارد کمکی بود که در خصوص مراکزی چون خانه تئاتر، خانه سینما ، موزه سینما، خانه هنرمندان و موزه موسیقی دنبال شد. با وجود کاهش بودجه در حوزه شهرداری تلاش کردیم که این دست حمایت ها شامل این کاهش هزینه ها نباشد و از آن در امان بماند. مورد دیگر تئاتر نصر به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تئاتری شهری تهران بود که با پی گیری های صورت گرفته بازسازی و از وضعیت نابه سامانی که داشت خارج شد. این از جمله اقداماتی است که با اینکه هیچ گاه شهرداری وظیفه اولیه نسبت به این حوزه ها نداشته! اما به خاطر اهمیتی که فرهنگ و هنر در حوزه شهری ایفا می کند، حتی بیشتر از سازمان هایی که مسئولیت مستقیم در این ارتباط دارند عمل کرده و پیشگام بوده است.

حق شناس در ادامه سخنانش افزود: توجه به معضلات ساختمان تئاتر شهر به عنوان یکی از مهم ترین بناهایی که در این پهنه قرار گرفته و بنا به موقعیت تاثیرگذار و ارزشمند آن در حوزه هنرهای نمایشی در دستور کار قرار گرفته و در این مدت هم سازمان زیباسازی و هم شرکت توسعه فضاهای فرهنگی برای پیرایش بخش هایی از این بنا را با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه ای جدی برای ساماندهی به وضعیت این مجموعه از خود نشان داده اند. مسئله نگران کننده آسیب هایی است که از چند سال گذشته این مجموعه با آن ها درگیر بوده؛ از جمله بساط گستری دستفروشان در اطراف تئاتر شهر بوده که به نظر می رسد تبعات این آسیب فضای این مجموعه را به شدت درگیر کرده است . برای هماهنگی در این خصوص جلسه ای با حضور نمایندگان نیروی انتظامی تهران بزرگ و مسئولین شهرداری برگزار شد تا برای ساماندهی این وضعیت اقدامات جدی صورت بگیرد. در این ارتباط نظراتی مطرح شد که برخورد با ناهجاری های های حاکم بر اطراف این مجموعه نباید به شکل سلبی باشد بلکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد ایجابی و پیش بینی برنامه هایی برای حضور شهروندان بتواند این بخش را ساماندهی کند.

 

طرح تعیین مالکیت محوطه تئاتر شهر

علی اکبر عبدالعلی زاده ؛سردبیر سایت ایران تئاتر نیز در این نشست درباره موضوع نابسامانی فضای پیرامونی تئاتر شهر گفت :«در خصوص این دست مسائل شهری اولین چیزی که مطرح می شود این است که دقیقاً تعیین شود مالکیت یک مکان مربوط به کیست. بنابراین قبل از هر چیز سوال اصلی  این است که مالکیت محوطه تئاتر شهر که مجموعه آن مربوط به سازه اصلی تئاتر شهر است در اختیار کیست؟ 
از آنجا که تئاتر شهر محله کودکی من بوده وضعیت اولیه این مجموعه را به خاطر دارم که به چه صورت بوده،  تئاتر شهر با حصاری از پارک مجاورش جدا شده بود و نشان می داد وضعیت مالکیت محوطه تئاتر شهر تا پیش از برداشتن حصارها مشخص بوده .اما وقتی در دوره آقای کرباسچی حصار پارک ها را برداشتند -که در مجموع اتفاق خوبی بود- تصادفاً در این دوره حصارهای تئاترشهر را هم برداشتند در حالی که به لحاظ مالکیت  این مجموعه ربطی به پارک دانشجو نداشت.»

 

وضعیت مشابه با موزه هنرهای معاصر
عبدالعلی زاده با اشاره به شرایط مکان های فرهنگی - هنری مشابه گفت :«دراینجا با وضعیتی شبیه به موزه هنرهای معاصر و پارک لاله روبه رو هستیم. با این تفاوت که در مورد موزه هنرهای معاصر حصارهای اطراف موزه برداشته نشده و وضعیت این موزه هرگز دچار نا امنی و مناقشه واقع نشد، اما در مورد تئاتر شهر به هر دلیل این حصار برداشته شد. در حال حاضر اولین مسئله ای که باید تعیین تکلیف شود این است که مالکیت این مجموعه متعلق به کیست. آیا این مالکیت در اختیار تئاتر شهر است یا  پارک دانشجو؟ اگر مالکیت آن به تئاتر شهر تعلق دارد برای اینکه حریم آن مشخص شود بدیهی ترین چیز این است که حصار آن به شکل گذشته یا با طراحی جدید ایجاد  شود. در این صورت مسئولیت تامین امنیت این حریم و خدمات شهری آن هم مشخص خواهد شد.»


ما وسط بحران هستیم و اتفاق هایی که نباید ، افتاده است
وی همچنین افزود : «نمی دانم چرا فکر می کنیم تنها دو، سه سال است که معضلات این مجموعه آغاز شده اما دست کم از سال 83 که رسانه ها به این ناهنجاری ها پرداخته اند با این معضلات روبه رو بوده ایم. قبل از این زمان هم معضلات وجود داشت اما تئاتر سهمی جدی از رسانه نداشت. دست کم 25 سال است که تئاتر شهر دچار این وضعیت است. این یک بلاتکلیفی است و ممکن است شهرداری بخواهد از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کندامامن فکر می کنم رسیدگی به این مسئله جزو وظایف شورای شهر است که پی گیر باشد . در اولین گام می بایست وضعیت مالکیت و حریم محوطه تئاتر شهر مشخص شود. الان هم دیگر زمان مسامحه نیست ما وسط بحران هستیم و اتفاق هایی که نباید افتاده است.»

کجای دنیا اجازه حضور این تعداد دستفروش را در چشم شهر می‌دهند
حق شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز گفت: «خوشحالم که این مطالبه شکل گرفته؛ من یک سال و هفت ماه است در شورا هستم و تازه این نقدها را می‌شنوم و امروز با شنیدن این حرف‌ها حالم خوب شد. در این مدت با خودم می‌گفتم کجای دنیا اجازه حضور این تعداد دستفروش را در چشم شهر می‌دهند که تبدیل شود به محلی که شاهد توزیع مواد مخدر و حضور گروه‌های آسیب‌زا آنجا باشیم. نقطه طلایی شهر تهران را چهار راه ولیعصر می‌دانم که مهم‌ترین حوزه فرهنگی - هنری و اجتماعی شهرمان است. در واقع یکی از دو چشم شهر، تئاتر شهر و دیگری رودکی است و باید از این صورت زیبای شهرمان مراقبت کنیم درحالی‌که در این سال‌ها به آن بی‌توجهی شده و نه تنها دنبال بهبود آن نبودند بلکه دنبال این بودند که کمتر دیده شود. انتظار من دقیقا از ارشاد است که مگر تئاتر دستش نبوده؟ وزیر و معاون هنری باید از حریم این مجموعه مراقبت می‌کردند.

تعیین مالکیت و حریم تئاتر شهردر دستور کار هسته مشاوران
حق‌شناس  درباره مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر و مالکیت آن هم وعده داد تعیین وضعیت مالکیت محوطه و تعیین حریم تئاتر شهردر دستور کار هسته مشاوران طرح قرارگیردو در جلسه‌ای مسائل حقوقی تئاتر شهر و از جمله مسئله تعیین مالکیت حریم تئاتر شهر را پس از بررسی‌های لازم اعلام کند. او همچنین از تلاش‌های سه گروه مشاور در حوزه پهنه رودکی خبر داد که هر یک در حوزه‌ای متفاوت در حال بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پهنه رودکی .

نکات مهم نشست تیرماه ماه 
در این نشست نکاتی نهفته است؛ اول اینکه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خود برجزئیات معضلات پیرامون مجموعه تئاتر شهر تاکید کرده است و دوم اینکه مشخص می شود تا پیش از این شهرداری در مقام حمایت از نظافت نمای ساختمان و رفع مقطعی مشکلات پیرامونی تئاتر شهر اقدام کرده است و تا این جلسه به مسئله اصلی که مالکیت حریم ساختمان است توجه نداشته . همچنین حضور شهرداران منطقه و مدیران شهری و تاکید بر وجود دو شرکت مشاور، خبر از انجام یک اقدام کارشناسی طولانی مدت از تیرماه 98 تا امروز برای رسیده به تعیین حریم تئاتر شهر دارد. 
نکته دیگر اینکه مشکلات موجود نزدیک به سه دهه است که در رسانه ها و محافل هنری و بویژه درمیان اهالی تئاتر مطرح بوده و واقعیت این است که کسی در این خصوص پاسخگو نبوده . در واقع یک مسیر فرسایشی را در این موضوع طی کرده ایم. 

 

تغییرات مدیریتی در اداره کل 

اسفند ماه 98 اما تغییر مدیرکل هنرهای نمایشی زمینه ایجاد وقفه در پیگیری ها را رقم زد . اما قادر آشنا اهمیت تعیین حریم تئاتر شهر را بارها مورد توجه قرار داد که در نتیجه  روز 28 مرداد 1399مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت پیرامون مجموعه «تئاتر شهر» تأکید کرد که این بنای مهم تئاتری باید حریم داشته باشد و وی در دوره مدیریت خود پیگیر به نتیجه رسیدن این موضوع خواهد بود.

 اما واکنش های به این قول های جدید چندان امید بخش نبود برخی رسانه های معتقد بودند، این جمله که «مجموعه تئاتر شهر مهم‌ترین بنای تئاتری ایران است و به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی کشور شناخته می‌شود»، بی معنی است زیرا اگر قرار بود بر ذهن مسئولان و مدیران شهری و فرهنگی تأثیرگذار باشد که باید طی حداقل ۲ دهه اخیر تأثیر می‌گذاشت.
دیلیل این واکنش ها هم این بود که آنقدر رسانه‌های مختلف و خبرنگاران تئاتری طی سال‌های اخیر درباره وضعیت نابسامان پیرامون مجموعه تئاتر شهر؛ از دستفروشان گرفته تا آسیب دیدن بنا و نزاع‌های افراد خلافکار و صحنه‌های غیرفرهنگی و حتی شنیعی که در اطراف تئاتر شهر رقم می‌خورد، گفته‌اند و نوشته‌اند .
کار به جایی رسیده بود که برخی رسانه ها به اصل ماجرا تردید کرند و پرسش هایی از این دست را مطرح نمودند : اینکه مشخص نیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایلی به اینکه تئاتر شهر حریم داشته باشد! یا این عدم رغبت از سوی شورای شهر و شهرداری تهران است. گهگاه درباره اینکه این مجموعه مهم فرهنگی و هنری باید دارای حریم باشد صحبت می‌شود اما وقتی نوبت به تصمیم‌گیری می‌رسد انواع و اقسام بهانه‌ها از سوی مسئولان شورای شهر و شهرداری گرفته می‌شود!

 

کرونا و رونق بزهکاری در حریم تئاتر شهر!
در  روزها کرونایی اگر تمام اقشار مختلف جامعه تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا زندگی و معاش‌شان سخت شد اما زندگی برای خلاف‌کاران و افراد بزهکار در پیرامون تئاتر شهر رونق گرفت. به راحتی مشاهده شد که پیرامون تئاتر شهر در شرایط کرونایی چه وضعیت نامناسبی دارد؛ از بهداشت و نظافت اطراف مجموعه تا حضور چهره‌هایی که فقط به فکر کارهای خلاف عرف و شأن یک فضای فرهنگی و هنری هستند.
کار به جایی رسید که  دار و دسته خلاف‌کاران در ضلع شرقی مجموعه تئاتر شهر با قمه و قداره به جان هم افتادند؛ صحنه‌ها و حوادثی که بارها  تکرار شده ولی گویا برای هیچ مدیر و مسئول شهری مهم نبود که این تصاویر و اتفاقات در پیرامون تئاتر شهر رخ می‌دهد.
موضوع دست‌فروش‌ها هم که همچنان به قوت خود باقی بود . این افراد به یقین به فکر امرار معاش هستند ولی به دلیل نبود حریمی مشخص برای مجموعه تئاتر شهر، این گروه نیز تأثیر نامناسبی بر ضلع غربی و شمالی پیرامون مجموعه گذاشته‌اند.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی که خود از وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر ناراضی است، درباره نیاز این بنای فرهنگی به حریم گفت: در تمام دنیا سالن‌ها و بناهای مهم و ویژه دارای حریم هستند و این اتفاق درستی است. هفته گذشته برای تماشای یک اثر نمایشی به مجموعه تئاتر شهر رفتم و با فضای نامناسب پیرامون مجموعه مواجه شدم که اصلاً در شأن این مجموعه کاملاً ویژه و مهم نیست.
وی با بیان اینکه از هفته گذشته مباحثی را در خصوص مشخص کردن حریم مجموعه تئاتر شهر شروع کرده‌ایم، یادآور شد: ما ابتدا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به یک جمع بندی درون سازمانی درباره مشخص کردن حریم تئاتر شهر برسیم و پس از آن از شورای شهر و شهرداری تهران پیگیر چگونگی اجرا شدن این موضوع مهم می‌شویم.
آشنا با اشاره به اینکه بعید می‌دانم مدیران و مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران درباره مشخص کردن حریم تئاتر شهر همراهی نکنند، افزود: مطمئناً همه به اهمیت این بنا واقف هستند و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تصریح کرد: بدون تردید موافق این هستم که مجموعه تئاتر شهر باید حریم داشته باشد و اینکه بنا و فضای پیرامون آن به حال خود رها شوند تا آسیب ببینند بی‌معنی است. به نتیجه رسیدن و اجرایی شدن این موضوع مهم از برنامه‌های اصلی من است و سعی می‌کنم در دوران مدیریت خود این بحث را به سرانجام برسانم.

میراث فرهنگی یک پای  کارشناسی تعیین حریم 
در ادامه پس از حدود 18 ماه تداوم نگاه کارشناسی در شهرداری ، به استناد تاکید رئیس کمیسیون فرهنگی ، اینبار نشستی به تاریخ 6 دی ماه 99 با حضور مدیران میراث فرهنگی برگزار شد ونتایج آن رسانه ای شد (https://theater.ir/fa/140368) در این نشست محمد حسن طالبیان ؛معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا کارگر ؛مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری، پرهام جانفشان ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و جبرائیل نوکنده ؛ مدیر موزه ملی ایران باستان روز سه شنبه دوم دی ماه در دیدار با سید مجتبی حسینی ؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادرآشنا ؛مدیرکل هنرهای نمایشی بر ضرورت عملیاتی شدن پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر طی روزهای آینده تاکید کردند.


 سه طرح اجرایی به وزارت میراث فرهنگی برای تئاترشهر
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به ظرفیت های گسترده تئاتر ایران در مقایسه با فعالیت هنرمندان تئاتر کشورهای دیگر در منطقه بیان کرد: همزمان با فعالیت گسترده هنرمندان تئاتر در تهران و سایر شهرهای کشور، قلب هنر نمایش در تئاتر شهر می زند و می توان گفت اینجا  به تعبیری نقطه عشق بسیاری از دوستداران و هنرمندان تئاتر است که از تئاتر شهر وارد حوزه تئاتر شدند.
وی افزود: موارد مجموعه تئاتر شهر در ارتباط با میراث فرهنگی مبتنی بر سه نکته است اولا تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر بر اساس نظرات مکتوب کارشناسی شده در قالب یک پروژه رسمی که می تواند نقش قابل توجهی برای اهمیت این موضوع داشته باشد. قدم دوم تهیه گزارش کارشناسی آینده نگارانه برای نگهداری بنای تئاتر شهر به عنوان یک اثر دارای ثبت ملی است که باید چه دستور العملی در این زمینه صادر شود و اقدامات برای حفاظت بنا بر اساس دستورالعمل تخصصی باشد. گام بعدی هم تعیین کارشناسانی از سوی امور موزه های وزارت میراث فرهنگی است که بتوانند به عنوان یک گروه کارشناس متخصص در بحث آرشیو،مستند سازی و محتوا سازی همراه همکاران ما در مجموعه تئاتر شهر باشند. و اینکه چگونه محتوای موجود را به نمایشگاهی پویا و محلی برای حضور گردشگران بر اساس قواعد بین المللی مجموعه های فعال فرهنگی هنری تبدیل کنیم. به هر حال اسنادی که در مجموعه تئاتر شهر وجود دارد یک سرمایه ملی و گنجینه ای است که می تواند نقش بسیار ارزشمندی در شناساندن اتفاقات گذشته تئاتر کشورمان داشته باشد.  

 

 ساختمان تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران است
قادرآشنا مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این نشست بیان کرد: ساختمان تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران است بنابراین نگهداری و مرمت آسیب های آن باید متناسب با شان و جایگاه این مجموعه باشد. اما در این راه بزرگترین نگرانی ما حریم تئاتر شهر است که در این زمینه طی هفته های گذشته جلسات متعددی را با مدیران شهرداری تهران برگزار کردیم تا بتوانیم هرچه زودتر موضوع تعیین حریم را مرتفع کنیم.
وی افزود: اکنون فرصت هایی برای مرمت مجموعه تئاتر شهر وجود دارد. تئاتر شهر یک اثر دارای ثبت ملی است که نگهداری و مرمت آن اولی تر از هر مساله دیگری است.


رسیدگی به ماجرای تعیین حریم تئاتر شهر اورژانسی است
محمدرضا کارگرمدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری هم در این جلسه گفت: تیاتر شهر به عنوان ظرفیت مهم فرهنگی هنری شهر تهران از مشکلات زیادی برای نگهداری برخوردار است بنابراین باید نسبت به رفع مسائل مربوط به تعیین حریم این مجموعه کارهای لازم را انجام دهیم. در شرایطی هستیم که تجربه برداشتن حصار از مجموعه تئاتر شهر که دو دهه قبل پیاده سازی شده، جواب لازم را نداده و آسیب هایی برای تئاتر شهر داشته است. یک مکان فرهنگی و هنری نیز حریم و حرمت دارد و ضروری است که ساختمان تئاتر شهر به اصالت بنای خود بازگردد.
مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری تصریح کرد:  ما در امور موزه های وزارت میراث فرهنگی آماده ایم تا هرگونه همکاری در زمینه راه اندازی موزه و مواردی از این دست در مجموعه تئاتر شهر داشته باشیم.
 

ضرورت تشکیل کمیته یا شورای راهبری تعیین حریم تئاتر شهر
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: با در نظر گرفتن شرایط موجود و پروژه «پهنه فرهنگ و هنر رودکی» باید تلاش کنیم وزارت میراث فرهنگی برای بهبود اوضاع کنونی تئاتر شهر کمک کند. دراین راه ترسیم یک نقشه راه و تشکیل یک کمیته یا شورای راهبردی برای حل مشکلات کنونی تعیین حریم تئاترشهر پیشنهاد می شود که این کمیته یا شورا با حضور نمایندگان نهادها و مجموعه های مرتبط به زودی تشکیل شود.
 

تعیین حریم تئاتر شهر حداقل کار ممکن است
جبرائیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران باستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر امر بسیار مهم و ضروری است ضمن اینکه تئاتر شهر جدای از ماجرای تعیین حریم دربرگیرنده ویژگی های منحصر به فردی به لحاظ ساختار معماری و فرهنگی است.

بررسی ابلاغ رسمی موضوع «اعیان و عرصه» تئاتر شهر برای تعیین حریم
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: امیدوارم در وزارت میراث فرهنگی بتوانیم در بهبود اوضاع فعلی تئاتر شهر کارهایی را انجام دهیم. مجموعه تئاتر شهر یکی از مهم ترین زنجیره های معماری دوره مدرن کشورمان است که حتی قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارد.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: مباحثی هم در حوزه سلسله مراتب معماری و مرزبندی های موجود در عرصه ها وجود دارد که مشتمل بر قواعدی برای تردد مردم در فضای فرهنگی است. شاید در دو دهه قبل نگاه دیگری برای مجموعه تئاتر شهر وجود داشت اما واقعیت این است که حتما باید در این مکان حصار وجود داشته باشد. تئاتر شهر اکنون یک منطقه بحران زده است که باید با شهرداری تهران درباره بهسازی وضعیت موجود کارهای مهمی انجام داد.
طالبیان افزود: همه باید بسیج شویم تا در حوزه مرمت ساختمان مجموعه تئاترشهر کارهایی را انجام دهیم. البته ما به دلیل محدودیت های قانونی قادر به حمایت های مالی برای مرمت مجموعه های تحت نظر دولت نیستیم اما قطعا در حوزه مشاوره و آسیب نگاری اولویت های ترمیم همراهی و کمک می کنیم. از هم اکنون هم برای تدوین دستورالعمل نگهداری ساختمان نیز آمادگی کامل داریم تا کارهای لازم را انجام دهیم. در حوزه تجهیزات موزه ای نیز می توانیم به طور کامل در خدمت اهالی تئاتر شهر باشیم. تشکیل شورای راهبردی و مشورتی که جلساتی را برگزار کند و درباره تعیین حریم تئاتر شهر تا رسیدن به نتیجه به هدف مشخصی برسد امری ضروری است.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: همه تلاش ها باید مبتنی بر این چارچوب باشد که عرصه و اعیان تئاتر شهر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به شهرداری تهران اعلام شود.

 

گره ای که می رفت به دندان سیاست کور شود 

اظهار نظر های غیر کارشناسانه برخی اعضای سابق شورای شهر در قالب ویدیویی با ارم شورای شهر در  روزهای میانی اسفند 99 حواشی زیادی را برای شهرداری تهران و شورای شهرسابق  ایجاد کرد. اظهار نظر هایی با موضوع تعیین حریم محوطه تئاتر شهر برای ایجاد امنیت محیطی نماد هنرهای نمایشی کشور در قالب انتشار یک گزارش تصویری ناقص! که متاسفانه با الصاق  آرم شورا در گوشه تصویر وجهی رسمی پیدا کرد. این گزارش که مجموعه ای از اطلاعات نادرست و مخدوش کننده را در خود جای داده بود  برپایه گفت و گو با چهار عضو سابق این شورا صورت گرفته بود .آنچنان که گفته شد پیش از این هم افراد و جریان هایی ناپیدا برای ایجاد اختلال در اجرای این طرح تلاش کرده بودند و گاهی هم شرایط و تغییرات مدیریتی و اولویت های روزمره پیگیری آن را ناپایدار کرده بود اما این گزارش و در آن مقطع زمانی امری تصادفی  یا حتی طبق روال عرفی و قانونی نبود . بر این اساس بازخوانی این گزارش ، دلایل و انگیزه های سازندگان و نتایج آن در این گزارش ضروری به نظر می رسد .  

آغازی توهین آمیز
گزارش مربوطه با مقایسه ای توهین آمیز میان تلاش مدیر کل هنرهای نمایشی  برای تعیین حریم تئاتر شهر و رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده به عنوان "آخرین دیوار کش جهان !" آغازمی شد و اینگونه از ابتدا اولین آجر این گزارش کج گذاشته  شد.
سفارش دهندگان و سازندگان این ویدیو تصور کرده بودند هر  حصار کشی منطقی برای تعیین حریم و امنیت ، نادرست و قابل مقایسه با دیوار کشی مرزهای جنوبی ایالات متحده امریکا است !


ارائه اطلاعات بی مبنا !
گوینده همچنین این عبارت را بکار  برد:« حصاری به "طول "یک و نیم متر در ادامه احیای پهنه رودکی تئاتر شهر را به تالار وحدت متصل می کند » متن آنچنان شتابزده آماده شده بودکه نه نویسنده ، نه گوینده نه سازنده و سفارش دهنده حواسشان نبود حصاری به طول یک و نیم متر هیچ چیزی را از هیچ چیزی جدا نمی کند و سازندگان جای طول و ارتفاع را اشتباه گرفته اند. فارغ از اینکه تا کنون درباره جزئیات این تعیین حریم از جمله طول و عرض آن یا چیز دیگر، نقل قول رسمی منتشر نشده بود . 

 

واقعیت موجود در اصل خبر 
 ارائه این اطلاعات نادرست در حالی صورت گرفت  که متن خبر مورد مناقشه با محتوای صحبت های مدیر کل هنرهای نمایشی که در روز 27 بهمن ماه سال جاری در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت ، اینگونه است :


حصارکشی محدوده «تئاتر شهر» تا پایان سال99


مدیرکل هنرهای نمایشی در آخرین ماه سال 99 ابراز امیدواری کرد با توجه به همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، حصارکشی مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال جاری انجام شود.
قادر آشنا گفته بود:خوشبختانه جلسات و گفتگوها در خصوص حصارکشی مجموعه تئاتر شهر به خوبی پیش می‌رود و مسیر مورد نیاز در حال طی شدن است.
هیچ مانعی در روند حصارکشی تئاتر شهر وجود ندارد و شهرداری منطقه ۱۲، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و میراث فرهنگی همکاری لازم در این خصوص را دارند.
آشنا تصریح کرد: موضوع حصارکشی مجموعه تئاتر شهر خیلی بدیهی است و این امر مورد تأیید، مدیران و مسئولان، هنرمندان و اصحاب رسانه است. تئاتر شهر نیاز به حصاری دارد که هم به لحاظ بصری زیبا باشد و هم از این مجموعه هنری محافظت کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره زمان آغاز حصارکشی مجموعه تئاتر شهر، بیان کرده بود: خیلی علاقه مند و امیدواریم که حصارکشی مجموعه در ایام باقیمانده از سال ۹۹ انجام شود.
یعنی همچنان که گفته شد از قضا در گفت و گوی مدیر کل هنرهای نمایشی هیچ اشاره ای به جزئیات و مختصات تعیین حریم نشده است و سازندگان این ویدیو در این بخش هم برای انحراف ذهن مخاطب  تعمدا نقل قول های کذبی را استفاده کرده اند. 


تعیین حریم واقعا امری موجه است
در ادامه گوینده تاکید کرده بود « حصار کشی این بار با عنوان ظاهرا موجه تعیین حریم !» 
سوال اینجاست که عنوان تعیین حریم کجایش به ظاهر توجیه است ؟ تعیین حریم واقعا یک عمل فیزیکی است برای روشن شدن محدوده مالکیت و متعاقبا مشخص شدن مسئولیت حفاظت و نگهداری یک محیط ! 

 

نادیده گرفتن نظر هنرمندان ونظر سنجی عمومی در موضوع تخصصی 
در این ویدیو عنوان شد که قادرآشنا مدعی شده «این حصار خواسته خود تئاتری ها است» و در رد این ادعا به نظر سنجی صورت گرفته توسط امید طاهری در صفحه اینستاگرامش استناد شده بود! 
یعنی سفارش دهندگان و سازندگان این ویدیو ، برای رسیده به نتیجه دلخواه شان و قلب واقعیت بی شمار اظهارنظر هنرمندان برجسته تئاتر کشور را در رسانه های رسمی تعمدا نادیده گرفتند و به نظر سنجی تنها یک هنرمند در فضایی که جامعه آماری قابل تشخیصی ندارد و حتی برای نظر سنجی امور عمومی هم قابل استناد نیست ، استناد کردند. 

کارشناسی را به کارشناسان بسپارید
در ادامه نظرات برخی  اعضای سابق  شورای شهر که مخالف تعیین حریم تئاتر شهر بودند در گزارش منعکس شده بود . نظراتی که بصورت تصویری و بارضایت مقابل دوربین ارائه می شود و نشان می داد مصاحبه شوندگان یعنی چهار عضو سابق  شورای شهر نسبت به تولید کنندگان ویدیو اعتماد کافی داشته اند و به نوعی تولید این ویدیو مورد تاییدشان است. درج عنوان شورای اسلامی شهر تهران در گوشه سمت راست بالای تصویر هم به آن رسمیت داده بود! 


فضاهای عمومی حصارکشی نمی شود ؟!
یکی از حاضرین در گزارش تصویری محمد علیخانی ، رئیس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بود! او بدون اطلاع از مالکیت محوطه تئاتر شهر و اینکه این بنا به دلیل ثبت ملی بودن در میان آثار ملی نیازمند تعیین حریم است گفت :« این ساختمان از گذشته در محل پارک ساخته شده و معمولا فضاهایی که عمومی هست هیچ وقت حصار کشی نمی شود!»
اینکه فضاهای عمومی حصارکشی نمی شود به نظر منطبق با واقعیت نیست . از طرفی تئاتر شهردر زمینی که در مجاورت پارک دانشجو بوده ساخته شده است ،درست مثل موزه هنرهای معاصر که در مجاورت پارک لاله ساخته شده ! مثل ده ها مکان عمومی دیگر مثلا فرهنگسراهای گوناگون شهرداری تهران که برخلاف نظر ایشان حصار کشی دارند. بحث آنقدر واضح و نظر غیرکارشناسی این عضو شورا آنچنان نمایان بود که شرح بیشتر اطاله کلام است. 
وی همچنین معتقد بود : "باید امنیت آنجا با تدابیری که حتما دستگاه های ذی ربط باید داشته باشند تامین شود !"
بی اطلاع از این که نهاد های ذی ربط پس از طی همه مسیر ها در بیش از دو دهه، سال گذشته به این نتیجه رسیده اند که می بایست حریم مجموعه تئاتر شهر تعیین شود . 

تعیین حریم ایزوله کردن نیست !
اظهار نظر کننده بعدی حجت نظری ؛ سخنگوی سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر است که با وجود ربط موضوعی ، معلوم نبود در حالی که رئیس کمیسیون فرهنگی با حضور در جلسات کارشناسی در جریان کارشناسی موضوع بود، آیا از نظر جایگاه حقوقی اجازه اظهار نظر شخصی دارد یا خیر؟
او می گوید :« پرسش اصلی مطرح می شود که آیا با جداکردن این بخش از شهر و ایزوله کردن آن همینطور مانع شدن برای شهروندان برای ورود به این فضا آیا اون احساس نا امنیه بطور کلی از بین خواهد رفت و اون فضا امن خواهد شد ؟ » 
او که به نظر دستش از ادله کارشناسی خالی بود ، تلاش داشت با استفاده از عبارت ایزوله کردن ، تعیین حریم تئاترشهر را به امری منفی تبدیل کند توجهی نداشت که تمامی فضاهای فرهنگی از جمله فضاهای تحت اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری ،حریم مشخص و رفت و آمد کنترل شده دارند و حریم هیچ یک تا کنون باعث " ایزوله شدن " و دوری مردم از خدمات شان نشده است . 
نظری در ادامه از جایگاه حقوقی خود فراتر رفته و موضوع را شخصی کرد و گفت :«من قویا معتقدم شهرداری تهران نباید با اقدامات اینچنینی همراهی کنه و حتما خودم! هم تلاش خواهد کرد تا اولا با گفت و گو و ثانبا از طریق ابزارهای نظارتی که در شورا داریم شهرداری را مجاب کنیم تا ضمن اینکه این اقدام به نظر نا صحیح را انجام نده تلاش کند تا از طرق دیگری موجبات اطمینان خاطر عزیزان هنرمند ما را فراهم کنه !»
دراین بخش از گفت و گوی سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای شهرتناقض دیگر گزارش مذکور آشکار شد، پیش از این گوینده متن تاکید کرده بود که این خواسته هنرمندان نیست و در این بخش، نظری تاکید دارد که تلاش می کند از طرق دیگری - که اشاره ای به آنها نمی کند – اطمینان خاطر هنرمندان را فراهم می کند !یعنی نظر هنرمندان بر این است که حریم تئاتر شهر مشخص شود . 
نظری وقتی از "طرق دیگر" سخن می گفت احتمالا اطلاع نداشت که درطی بیش از 20 سال ، همه راه هایی رفتنی طی شده و بهترین مسیر تعیین مالکیت و جداسازی حریم تئاتر شهر است . 

 

آیا شب ها درب مترو را نمی بندند ؟!
زهرا نژاد بهرام ؛عضو سابق هیات رئیسه شورای شهرنیز در این ویدیو گفته است «اگر عوارضی تو هر شهری وجود داره یه چیزطبیعیه. مثل این می مونه  شما مترو نزارید به خاطر اینکه فضای زیسطحی چالش هایی رو در حوزه آسیب های عمومی بوجود بیاره ! مثل اینه که شما پل های ارتباطی را نزنید چون ممکنه چالش هایی رو در سطح شهر بوجود بیاره! »
یعنی طبیعی است یک محوطه با مالکیت مشخص به دلیل خطای شهرداری در سه دهه  قبل حریم خودش را از دست داده و حالا معتادین پرخطر ، روشن کردن آتش ، شکستن آجرها و صدمات دائمی به درب ها و ... را باید تحمل کند. دستگیره ها وتزئینات بیرونی و تندیس های هنری اش دائم مورد آسیب و سرقت قرا بگیرند ؟ چرا ؟ چون اشتباها شهرداری چند سال قبل حریم آن را همراه با حریم پارک دانشجو از بین برده است ؟! و حالا پس از سالها کارشناسی عده ای بی اطلاع بنا به دلایلی نامعلوم می خواستندجلوی جبران این خسارت را هم بگیرند ؟
لازم بود  از این عضو هیات رئیسه شورای شهر بپرسید مگر مترو و پل های عابر پیاده که مجهز به پله برقی هستند حریم ندارند و شب ها درب مترو و این پل ها را نمی بندند؟ 


باید پرسید چرا حصار پارک شهر همچنان پاربرجاست ؟ 
متاسفانه این عضو سابق شورای شهر فضای پارک ها را با فضای تئاتر یکی می دانست  و به نظر تصوری از تئاتر نداشت و گفته بود : «فضای واقعی تئاتر درون مردمه در فضای باز و گسترده است !فضای واقعی فضاهای باز در پیوستگی آن هاست ! »
اگر شما معنی این جملات را فهمیدید ، نگارنده این سطور هم فهمیده ! حالا با چنین شناختی از هنرهای نمایشی و بدون اطلاع از سابقه روند تعیین حریم تئاتر شهر آیا می شد درباره چنین موضوعی نظر داد یا نه؟ جواب با شماست!

 

اینجا یک بخشی از عرصه عمومی شهر هم هست!!
علی عطا ؛سخنگوی سابق شورای شهر تهران هم با این گروه همراه است وبدون اطلاع کافی در اصل مالکیت و ثبت مجموعه تئاتر شهر در میراث فرهنگی و الزام تعیین حریم در این گزارش  می گوید: «اینجا یک بخشی از عرصه عمومی شهر هم هست ، اینطور نیست که یک ساختمان مستقلی را در یک گوشه ای از شهر ساخته باشیم و جدا کرده باشیم این یک بخشی از عرصه عمومی شهر است.البته چه به لحاظ معماری و چه لحاظ اون فعالیتی که اونجا اتفاق می افتد یعنی هنر نمایش و تئاتر، خب واجد ویژگی هایی است که حتما باید بهش توجه بشود. »
معلوم نیست او براساس کدام مستند ادعا کرد محوطه تئاتر شهر در حریم فضای سبز و بوستان دانشجو است ! آیا می شود تلویزیون ملی که سازنده اولیه بنا بوده بدون تعیین مالکیت زمین بتواند آجری روی آجر بگذارد و در آن ساختمانی به بزرگی  تئاتر شهر بسازد ؟! 
حالا اگر فرض محال را به چنین مشارکتی بگذاریم ،تامین امنیت این محوطه برعهده کیست ؟ صاحب ساختمان که – در حال حاضر- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا شهرداری تهران ؟! 

سازندگان این گزارش از خود نپرسیدند اگر قرار باشد وزارت فرهنگ و ارشاد این مسئولیت را بپذیرید محدوده این مسئولیت از کجا تا کجاست ؟! می بینید در هر صورت ضروری است حریم محوطه تئاتر شهر مشخص بشود. جدا از تعیین مالکیت محوطه ،این دو سئوال چکیده مناقشات و کارشناسی های انجام شده ای است که به تعیین حریم تئاتر شهر انجامیده است. 
عطا ، راه حل را در اقدامات مشابه جهانی می دانست وگفت: «وقتی ما فضا را مدیریت نمی کنیم ، فضا را رها می کنیم ؛ فضا را بی رونق رها می کنیم !نه برنامه ریزی رویداد اونجا اتفاق می افتد!مدیریت رویداد و هیچگونه درواقع کنترل و نظارتی ... »
یعنی سخنگوی سابق  شورای شهر از نحوه برگزاری رویدادهای فرهنگی مرتبط با هنرهای نمایشی در محوطه تئاتر شهر بی اطلاع بود ؟! یعنی او حتی پیش از مصاحبه درباره رخدادهای متنوع جشنواره ای و موضوعی در قالب نمایش های خیابانی و محیطی و نقالی و تعزیه و الخ حتی سوال نکرده یا یک جستجوی ساده در اینترنت نکرده بود .

تئاتر شهر یک مجموعه فرهنگی با مالکیت مشخص 
تئاتر شهر یک مجموعه فرهنگی با مالکیت مشخص، تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. در روند بررسی های کارشناسانه مشخص شده است، حریم محوطه این مجموعه در مالکیت بنای تئاتر شهر قرار دارد . حتی اگر چنین نباشد به واسطه ثبت ملی بودن بنای تئاتر شهر بر طبق قوانین میراث فرهنگی ، تعیین حریم آن الزام قانونی دارد.
 

هر اقدامی مبتنی بر مطالعات کارشناسی است

پیروز حناچی در حاشیه افتتاح دو ایستگاه مترو دولاب و میدان قیام در جمع خبرنگاران درباره حصار کشی در اطراف تئاتر شهر گفت: «هیچ کار غیر کارشناسی انجام نمی‌شود. تئاتر شهر یکی از مفاخر دوره معماری معاصر است. اما تداخل عملکردهایی که در اطراف آن قرار دارد و حفاظت از تئاتر شهر به صورت کارشناسی، بحث‌هایی شده اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. هر اقدامی که بخواهد صورت گیرد مبتنی بر مطالعات کارشناسی است.»

تضعیف رئیس کمیسیون فرهنگی یا زیر سوال بردن عملکرد شهردار تهران!
با توجه به اشراف محمد جواد حق شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به موضوع و تاکید شهردار تهران بر کارهای کارشناسی صورت گرفته، سوال اولیه متن دوباره به ذهن می آید : اینکه ایا گروهی تلاش دارند  درقالب  مخالفین طرح از این طریق جایگاه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر را تضعیف کنند و یا فراتر از آن عملکرد شهردار تهران را زیر سوال ببرند؟

 

تئاتر شهر در خطر جدی است 
مجموعه تئاتر شهر سال هاست در دوران بلاتکلیفی حریم محوطه ساختمان مورد گزند معتادین پرخطر ، حریق ، تخریب ، سرقت ،کیف قاپی ، درگیری مسلحانه اوباش و ... قرار گرفته است. تاجایی که هنرمندان حرفه ای تئاتر بارها و بارها از نا امنی محیط این مجموعه فرهنگی سخن گفته اند. صاحب نظران حوزه تئاتر و حوزه شهری در رسانه های رسمی دائم به تعیین حریم و تامین امنیت محیطی این مجموعه تاکید کرده اند. حالا اما همچنان گروهی با انگیزه های نامعلوم تلاش کردند با ارائه دلایل واهی از عملی شدن این نیاز ضروری مجموعه تئاتر شهرجلوگیری کنند و برای رسیدن به هدف خود نهادهای شهری را هزینه کردند. روند مخربی  که بعد ها با اعلام نتایج انتخابات اعضای جدید شورای شهر به خوبی از سوی افکار عمومی پاسخ داده شد و مشخص شد دوران دست آویز کردن منافع عمومی با هدف ایجاد جنجال تبلیغاتی همیشه هم جواب نمی دهد .

 

واکنش فراگیر هنرمندان در برابر یک گزارش انتخاباتی 

گزارش تصویری و مخدوش برخی از اعضای شورای شهر با موجی از مخالفت های اهل نظر و هنرمندان تئاتر مواجه شد که در رسانه های رسمی و فضای مجازی انعکاس یافت . همچنین مجامع هنری تئاتر در قالب انتشار نامه و بیانیه نسبت به آن واکنش نشان دادند . این واکنش های فراگیر در کنار انتشار نامه روسای انجمن های هنرهای نمایشی سراسر کشور و... باردیگر نشان داد که تعیین حریم تئاتر شهر  یک مسئله جدی برای خانواده فرهنگ و هنر سراسر کشور است .مجموعه این واکنش ها را می تواندی در بخش پرونده های ایران تئاتر تحت عنوان پرونده حریم تئاتر شهر مطالعه کنید. 

 

پیگیری تا حصول نتیجه مطلوب 

در حالی که گمان می شد باردیگر مسئله تعیین حریم تئاتر به دربسته خورده و فراموش شده است ، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز  شنبه ۱۶ مرداد ماه در نشست با خبرنگاران حوزه تئاتر علاوه بر ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل هنرهای نمایشی در دوران کرونا از جمله جمع آوری اطلاعات گروه ها و سالن های متضرر در شرایط کرونا در تهران و استان های دیگر و ارائه گزارشی آماری به وزارت ارشاد، فعال کردن فضای مجازی و راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران، برگزاری جشنواره ها و رویدادهای تئاتری نظیر جشنواره تئاتر فجر، توجه ویژه به هنرمندان و گروه های تئاتر مقیم شهرستان ها، توجه به مقوله نمایشنامه نویسی و حمایت از آن، تعامل با وزارت بهداشت در ایام کرونایی برای بازگشایی سالن های تئاتر، مستندسازی اجراهای تئاتر ایران ، تغییر گروه تئاتر از گروه ۳ به ۲ مشاغل کرونایی، حمایت از گروه های متضرر،گروه هایی که در حال اجرا هستند و آن هایی که اثر خود را علیرغم داشتن مجوز به صحنه نبردند ، روند پیگیری رفع جرایم مالیاتی ، همچنین روند مستقل شدن انجمن هنرهای نمایشی ایران در استان ها در شرایطی که سخن از انحلال این انجمن در میان بود ، پیگیری واکسناسون هنرمندان تئاتر و... باردیگر تاکید کرد همچنان پیگیر اجرای تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر هست و تا حصول نتیجه مطلوب آن را رها نخواهد کرد .

 

وزارت میراث فرهنگی حریم «تئاتر شهر» را تعیین و مصوب کرد
قادر آشنا به تازگی و بار دیگر نشان داد که عزم جدی در عملی کردن وعده های خود دارد .مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه 22 شهریور 1400  درباره وضعیت حریم مجموعه تئاتر شهر گفت: پیگیری‌های کارشناسی درباره حریم مجموعه تئاتر شهر به‌رغم این‌که دوستان در شورای شهر تهران نکاتی را مطرح کرده بودند، ادامه داشت زیرا مجموعه تئاتر شهر ساختمان منحصر به فرد و ثبت در میراث ملی و فرهنگی کشور است.

وی با اشاره به این‌که امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ جلسه‌ای در وزارت میراث فرهنگی برگزار شده است، اعلام کرد: طی این جلسه و در شورای مربوطه در وزارت میراث فرهنگی حریم تئاتر شهر تعیین و مصوب شد و قرار است این مصوبه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شود.

آشنا از همکاری و تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و همچنین معاونت مربوطه که برای تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر کارهای کارشناسی انجام دادند، قدردانی کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تأکید کرد: به محض این‌که وزارت میراث فرهنگی مصوب حریم تئاتر شهر را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کند، با همکاری شهرداری تهران و شورای شهر و نهادهای مربوطه اقدامات لازم در خصوص حریم تئاتر شهر انجام می‌شود. ان‌شاءالله اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

تغییرات امید بخش 

امید است در روند جدی اجرایی شدن حریم تئاتر شهر با توجه به تغییرات ایجاد شده در ترکیب اعضای شورای شهر و حضور علیرضا زاکانی بر مسند شهرداری تهران حریم قانونی تئاتر شهر پس از تعیین توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به نحو مطلوبی اجرا شود . 




مطالب مرتبط

پروفسور حسن عشایری در مراسم سال انجمن دراماتراپی عنوان کرد:

خود را فراموش کنیم ولی گم نکنیم
همراه با گزارش  برگزیدگان  و حامیان انجمن
پروفسور حسن عشایری در مراسم سال انجمن دراماتراپی عنوان کرد:

خود را فراموش کنیم ولی گم نکنیم
همراه با گزارش برگزیدگان و حامیان انجمن

ویژه‌برنامه‌ هفته‌ جهانی دراماتراپی با حمایت انجمن دراماتراپی ایرانDTCI، اداره کل هنر‌های نمایشی و انجمن هنر‌های نمایشی ایران روز گذشته یک‌شنبه دوم آبان‌ماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار و از برگزیدگان و حامیان این انجمن تقدیر شد.

|

در یادداشت دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان  تاکید شد

صاحبان روز و هفته و ماه و سال تقویم کودکان‌اند
در یادداشت دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید شد

صاحبان روز و هفته و ماه و سال تقویم کودکان‌اند

امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در یادداشتی که در پایان هفته ملی کودک در اختیار ایران تئاتر گذاشت تاکید کرد :تمام هفته‌ها را یک به یک به نام کودکان سنجاق می‌کنیم ؛ که صاحبان روز و هفته و ماه و سال تقویم  کودکان‌اند.

|

یادداشتی در اهمیت به جا آوردن شرط جوانمردی

راه طولانی مقاومت تا بعد از هرگز
یادداشتی در اهمیت به جا آوردن شرط جوانمردی

راه طولانی مقاومت تا بعد از هرگز

ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : عجبا که عده ای هنوز می پرسند علت گرامی داشت هفته دفاع مقدس چیست؟! خیلی ها گمان می کنند این سوال بی نیاز از پاسخ است ! همان ها که سال ها از بازخوانی فرهنگ مقاومت پرهیز کردند گویی که نذر داشتند ! غافل از این که غفلت ناآگاهی و رخوت می آورد و عرصه ...

|

سوژه های اقتباسی زندگی و دستاوردهای محمد بن زکریای رازی

حکیم پرکاری که فقط آقای الکل نیست
سوژه های اقتباسی زندگی و دستاوردهای محمد بن زکریای رازی

حکیم پرکاری که فقط آقای الکل نیست

ایران تئاتر – سید رضا حسینی: روز پنجم شهریور ماه در تقویم ایران به عنوان روز داروسازی نام‌گذاری شده است. دلیل این امر تجلیل از محمد بن زکریای رازی یعنی یکی از نخستین داروسازان صاحب‌نام ایران است و در واقع این روز به عنوان روز بزرگداشت این چهره پرآوازه دنیای علم شناخته ...

|

مرور سوژه‌های بکر برای  ساخت آثار نمایشی از رویداد اشغال ایران توسط متفقین

تکرار مکرر تاریخ و فراموشی ملت ها
شباهت اشغال سریع بنادر جنوبی ایران توسط انگلیس  با وضعیت امروز افغانستان
مرور سوژه‌های بکر برای ساخت آثار نمایشی از رویداد اشغال ایران توسط متفقین

تکرار مکرر تاریخ و فراموشی ملت ها
شباهت اشغال سریع بنادر جنوبی ایران توسط انگلیس با وضعیت امروز افغانستان

ایران تئاتر – سید رضا حسینی: روز سوم شهریور ماه مصادف با سالروز اشغال خاک ایران توسط ارتش متفقین در سال ۱۳۲۰ خورشیدی است. این رویداد با وجود اهمیت و ابعادی که از آن برخوردار است آن چنان که باید نزد نسل حاضر شناخته شده نیست. شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که رویداد تاریخی ...

|

علی اکبر عبدالعلی زاده در کارگاه آموزشی آنلاین خبرنگاران استانی :

توسعه تئاتر استان ها از جاده  رسانه تخصصی عبور می کند
بررسی  تسهیل مطالبه گری ، نسبت ارتباط و اعتبار حرفه ای  و تثبیت جایگاه فرهنگی هنرهای نمایشی
علی اکبر عبدالعلی زاده در کارگاه آموزشی آنلاین خبرنگاران استانی :

توسعه تئاتر استان ها از جاده رسانه تخصصی عبور می کند
بررسی تسهیل مطالبه گری ، نسبت ارتباط و اعتبار حرفه ای و تثبیت جایگاه فرهنگی هنرهای نمایشی

کارگاه آموزشی ایران تئاتر برای مسئولین سایت های استانی پرتال تئاتر ایران در ادامه نشست های راهبردها و کارکردهای رسانه در توسعه تئاتر کشور در دو بخش رفع اشکال های فراگیر و تولید محتوای خلاق با حضور علی اکبر عبدالعلی زاده بصورت آنلاین برگزار شد.

|

قادر آشنا در نشست با خبرنگاران حوزه تئاتر  گفت :

رسانه چشم تیزبین ملت برای پرسشگری است
قادر آشنا در نشست با خبرنگاران حوزه تئاتر گفت :

رسانه چشم تیزبین ملت برای پرسشگری است

رسانه در جامعه ای که مبتنی بر رای ملت و مردمسالاری دینی است، نقش ارزنده و بی بدیلی دارد؛ هم در اطلاع رسانی صادقانه و به‌موقع، هم آگاهی‌رسانی به جامعه و هم نقد عملکرد مدیران. بی‌تردید و به عبارت کلام امروزی، رسانه چشم تیزبین ملت است برای پرسشگری از مدیران و مسئولان و اصلاح ...

|

به بهانه برگزاری کارگاه های  آنلاین  ایران تئاتر

رسانه تخصصی و ضرورت اجتناب ناپذیری به نام آموزش
به بهانه برگزاری کارگاه های آنلاین ایران تئاتر

رسانه تخصصی و ضرورت اجتناب ناپذیری به نام آموزش

ایران تئاتر، سعید نوریان : درگاه ایران تئاتر با توجه به نقشی که در گستره ملی و بین المللی توسعه شناخت هنرهای نمایشی دارد، از همان سال های شروع فعالیت سایت های استانی اش، آموزش فعالین رسانه ای در حوزه هنرهای نمایشی را سرلوحه فعایت های خود قرار داده و زمینه را برای عرضه کیفی ...

|

نظرات کاربران