در حال بارگذاری ...
هنرمندان از مهم‌ترین جشنواره تئاتر خیابانی ایران می‌گویند

خیز مریوان برای رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی

ایران تئاتر: این روز‌ها که کشور با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون همچنان درگیر مشکلات و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کروناست، برگزاری تجمعات و رویداد‌های فرهنگی و هنری با اما و اگر‌هایی همراه است. بر اساس همین رویکرد مراقبتی برای حفظ سلامت هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر، سالن‌های دولتی تعطیل هستند. از سوی دیگر برخی معتقدند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پیگیری و اجرای دقیق و مجدانه آن، می‌توان در عین به خطر نیفتادن سلامت و حیات هنرمندان، برخی رویداد‌های هنری را به‌ویژه آن‌هایی را که در فضای باز اجرا می‌شوند، برگزار کرد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی کشور قرار است پانزدهمین دوره خود را در سال جاری همراه با تغییراتی در نحوه اجرا، برگزار کند.

پیش‌تر در قالب یک گزارش که حاوی نظرات هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر و گردآوری‌شده توسط ستاد برگزاری جشنواره مریوان بود، به انعکاس حرف‌های آن‌ها پرداختیم. در مطلبی که پیش روی شماست، نظرات دیگر هنرمندان فعال در این عرصه را خواهید خواند.

لازم به یادآوری است که در 28 تیرماه جاری از سوی مدیران تئاتر کشور اعلام شده بود که با توجه به برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، اداره‌کل هنر‌های نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همراهی انجمن هنر‌های نمایشی ایران، انجمن هنر‌های نمایشی استان کردستان و دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، برنامه «خیابان تئاتر ایران» را برگزار می‌کنند.

 

سمیه مهری:

 ایجاد سرزندگی و نشاط و پیوند با مردم و مخاطبان

بى‌شک آنچه از تئاتر و جشنواره‌هاى تئاترى انتظار مى‌رود و به قولى رسالت واقعى تئاتر در آن است، پیوند مردم به معناى واقعى با جشنواره و تأثیر آن در سرزندگى جامعه و ایجاد نشاط در روحیه مردم و در نتیجه ارتقای فرهنگ و داشتن جامعه‌اى پرشور و شعور انسانى است که بى‌اغراق در جشنواره تئاتر خیابانى مریوان مى‌توان شاهد بود.

امروز این جشنواره بخشى از نیاز زندگى و مطالبه مردم مریوان است که در هر شرایطى می‌تواند همدل و همراه مردم همچنان زنده و پویا باشد. علاوه بر آن، این جشنواره آوازه شهر مریوان را نه فقط در جاى‌جاى کشور عزیزمان ایران، بلکه در بسیارى از محافل هنرى جهان بر سر زبان‌ها انداخته است. امروز که شرایط کنونى همه دنیا تحت تأثیر شیوع ویروس منحوس کروناست، جشنواره تئاتر خیابانى مریوان مى‌تواند و باید با تطبیق بر شرایط کنونى تاثیرى بیش از گذشته داشته باشد.

رسالت این جشنواره ایجاب می‌کند که امروز در سطح وسیع‌تر و گسترده‌ترى به میان مردم برود و با مخاطبین خود در هر کوى و برزن روبه‌رو باشد و صد البته اجراى این امر با همت مسئولین برگزارى و دلدادگى و همراهى هنرمندان عزیز میسر خواهد بود. براى برگزار‌کنندگان جشنواره توفیق و براى هنرمندان شرکت‌کننده درخشش و تاثیر بیشتر را آرزو می‌کنم و بسیار امیدوارم جشنواره تئاتر خیابانى مریوان بیش از همی‌شود، شور و شعور و شوق و شادى را به همراه داشته باشد.

 

محمود فرضی‌نژاد: 

ابهام در تولید و ارائه آثار هنرمندان 

اگر امروزه تئاتر خیابانی به عنوان یک جریان تاثیر‌گذار فرهنگی در کشور نشر و گسترش یافته است ، به جرئت می‌توان سرمنشأ این جریان را در مریوان جست‌وجو کرد. مریوان به عنوان پایلوت گردهمایی بزرگ خانواده تئاتر خیابانی توانست اندیشه‌ها و خلاقیت‌های هنرمندان را به زیباترین شیوه با مردم پیوند دهد.

متاسفانه جریان کرونا این بلای جهانی، دامن این هنر و هنرمندان را چنان گرفت که شرایط معیشتی را برایشان ناهموار کرد. با وجود این اکثر مشاغل در ایران کماکان روند عادی دارند و فعالیت می‌نمایند، اما هنوز مسئله تولید و ارائه آثار هنرمندان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. به نظرم تئاتر خیابانی مریوان امسال با اتخاذ تدابیر امنیت سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مدیریت صحیح دوستان در مریوان با توجه به سابقه درخشانی که دارند به صورت زنده و حقیقی اجرا و کلید جنب‌وجوش هنرمندان ‌زده شود و بدین شکل انگیزه‌ها و روح خسته جامعه با حضور خوشرنگ و لعاب هنرمندان دوباره به دامن اجتماع باز گردد.

 

سعید ذبیحی:

 تمهید مقدمات لازم  برای اجرای حضوری جشنواره

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نقطه عطف تئاتر خیابانی در ایران است. بدون شک این جشنواره امروز تبدیل به درخت تناوری گشته و بدون این جشنواره، تئاتر خیابانی در ایران بدون معنا می‌شود و این مهم حاصل زحمات بروبچه‌های دوست‌داشتنی مریوان و تمام اهالی تئاتر خیابانی ایران است. اما نکته‌ مهم در این میان و در این زمان، برگزاری حضوری جشنواره با رعایت تمام جوانب امر می‌باشد و قطعا برگزاری این جشنواره به صورت غیرحضوری لطمه به تئاتر خیابانی وارد می‌کند. امیدوارم برگزار‌کنندگان عزیز با تمهید مقدمات لازم جشنواره را به صورت حضوری برگزار کنند.

 

افشین خدری: 

استفاده از تجربه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در فجر 

وقتی که جشنواره فجر برگزار می‌شود آن هم در شرایط بحرانی ، چرا نباید بر اساس همان پروتکل‌های بهداشتی که در فجر رعایت می‌شود، جشنواره مریوان برگزار شود؟

جان و سلامت تک تک مخاطب‌ها برای هنرمندان بااهمیت و ارزشمند است؛ اما مخالف برگزار نشدن جشنواره هستم در شرایطی که می‌توانیم جهت حفظ سلامت شرکت‌کننده‌ها و تماشاگران محترم با رعایت مسائل بهداشتی بکوشیم.

 

مرتضی اسدی مرام: 

 استفاده از نظرات کارشناسی و تجربه خوب ستاد 

جشنواره شریف و مردمی و دوست داشتنی مریوان از جشنواره‌های معتبر کشور است، مخاطبان مریوانی به خوبی با تئاتر خیابانی آشنایی دارند و هر ساله منتظر برگزاری این رویداد فرهنگی هستند، هنرمندان نیز هر ساله برای ورود به این جشنواره سعی در تولید بهترین آثار را دارند.

این جشنواره فقط یک رقابت نیست بلکه بخشی از پویایی تئاتر خیابانی کشور مدیون جشنواره مریوان است و کیفیت و استمرار این رویداد باعث روند روبه‌رشد تئاتر خیابانی و عملا توسعه فرهنگی کشور شده است. چرا که حجم بالای آثار تولیدی و این موضوع که پیش از حضور در جشنواره ملزم به اجرای عموم در استان‌های خود هستند، بخشی از سبد فرهنگی خانواد‌های ایرانی را پوشش می‌داد‌.

همچنین جشنواره باعث رونق فرهنگی و اقتصادی شهر مریوان شده بود. کیفیت این جشنواره باعث تشویق بسیاری از شهر‌های دیگر برای برگزاری رویداد‌های مشابه گردید، ارتباط خوب مریوان با کردستان عراق به ایجاد وحدت در منطقه کمک کرده و همچنین حضور گروه‌های خارجی باعث معرفی فرهنگ ایران به جهان و تبادل فرهنگی و انتقال تجربه و تکنیک و شیوه‌های جدید به هنرمندان ایرانی را در پی داشت.

جشنواره مریوان دایره گسترده‌ای از اتفاقاتی مبارک بود که با شیوع ویروس کرونا متاسفانه با تعطیلی تمام رویداد‌ها یا تغییر در روش برگزاری سعی در زنده نگه داشتن تئاتر و همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس داشتند. جشنواره مریوان هم با نگاه حمایتی از گروه‌ها دعوت نمود که در استان‌های خود اجرا رفته و در کنار این اجرا‌ها به اجرا‌های آنلاین بپردازند که بخش دوم به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نبود پشتیبانی فنی و تخصصی مناسب آنچنان موفق نبود که در صورت نگاه به اجرا‌های آنلاین باید پیش از آن به فکر ایجاد ساز و کار‌ها و بستر‌های مناسب بود‌.

هر چند من به شخصه به عنوان یک مخاطب و علاقه‌مند به تئاتر خیابانی ترجیح می‌دهم اجرا‌ها زنده و حضوری برگزار شود‌. خوشبختانه دبیرخانه با نگاهی خلاقانه ضمن پیش بینی عوامل و شرایط لازم برای حفظ سلامت هنرمندان و مخاطبان به دنبال شکل‌های نویی از اجرا در فراخوان بوده که نتیجه نگاه تخصصی این مجموعه است. امیدوارم در اجرای جشنواره با راهکار‌های کارشناسانه ضمن جلوگیری از ایجاد خطر حتی برای یک نفر نسبت به برگزاری حضوری جشنواره اقدام گردد. از جمله عدم حضور همزمان گروه‌ها در شهر، تست الزامی پی‌سی‌آر گروه‌ها پیش از حضور در جشنواره، پیگیری واکسیناسیون گروه‌های خیابانی متقاضی از طریق وزارت بهداشت، عدم اسکان به صورت تجمیعی، حضور اجباری مخاطبان با ماسک، انتخاب آثاری که کمترین ارتباط فیزیکی با مخاطب را دارند و به دنبال مشارکتی خلاقانه با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی باشند. قطعا با استفاده از نظرات کارشناسی و تجربه خوب ستاد شاهد اخذ بهترین تصمیمات خواهیم بود.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

نظرات کاربران